Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei kukaan tuttu auta minua saamaan työpaikkaa?

Vierailija
08.02.2025 |

Kuulemma työtä voisi saada tuttujen kautta. Minä tunnen tehtaanjohtajia, mutta töitä minulla ei ole ollut moneen vuoteen.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isohkossa yrityksessä keskiportaan pikkupomo. Meillä toimari palkkaa toimihenkilöt ja minä duunarit. Henkilökuntaa yhteensä jokunen sata kpl.

En halua palkata tuttujani töihin, koska koen sitten ikäänkuin olevani vastuussa heidän suorituksestaan.

Enkä halua joutua välikäteen selvittäessäni tuttujeni työongelmia.

Jos joku tuttu hakee meille töihin virallista hakuväylää pitkin, jäävään itseni ja välitän hakemuksen toimarille.

Hieno satu, tuskin olet edes töissä, sen verran paksua tekstiä.

Tosiasia on, että suosittelija pistää oman maineensa likoon. En minäkään ihan helpolla ketään ala suosittelemaan. Ihmisiä harvoin tuntee riittävän hyvin. Harraste-minä voi olla töissä ihan jotain muuta. 

Vierailija
42/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain monta kertaa uutta työtä tuttujen kautta, kun olin vielä kolmi-nelikymppinen. Viisikymppisenä työt loppuivat, ja kun vähän vihjasin tutuille siitä, että voisivat vähän vihjaista, pääsin näkemään säikähtäneitä ilmeitä, joojootoki-sopertelua ja salamannopeita aiheenvaihtamisia. Koronapandemia teki tuloaan sotkemaan työmarkkinoita, mutta ei se ihan kaikkea selittänyt. Nyt ei enää ole tuttuja, joille vihjailla. Eivät siis kuolleet koronaan, vaan loittonivat ja lopulta katosivat, kun työtön työnhakija on aika ikävä tuttava ja harvoin hyödyllinen.

Tämä verkostojen kautta työllistyminen on minulle vähän samanlainen mysteeri kuin se, että punalaputettuja tuotteita tuputetaan ratkaisuksi rahanpuutteeseen. Millaiset tietokanavat ihmisillä oikein on, kun alennustuotteita on heille tarjolla jatkuvasti jopa siinä mitassa, että budjetti kannattaa rakentaa niiden ympärille?

En halua olla missään tekemisissä entisten työnantajien ja heidän asiakkaidensa kanssa, en työn merkeissä enkä vapaa-ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Monelle kaverille oli urat pedattu jo pikku lapsena (Yle, käräjäoikeus jne.)

Helppoa tuollaista polkua pitkin on kouluttautua.

Ei ollut kaikilla samat mahdollisuudet.

Meilläpäin ei ollut edes kavereilla urat pedattuna. Samanlaisia pikkukaupungin ysärilaman työttömiä niidenkin vanhemmat oli. Näköalat oli pulipenkki ja työtöntyötön-laput. Näköaloja pääsi sitten katselemaan, jos lukion jälkeen pääsi isompaan kaupunkiin jatko-opintoihin. Siellä sitten huomasi miten erilaisessa maailmassa on elänyt (se pikkukaupunki jäi pysyvästi sinne ysärin lamaan siinä kun muu Suomi lähti nykien nousuun), miten paljon oli jo nyt jäljessä. 

Mutta siitäpä räpeltäen eteenpäin, ei tässä nyt mistään huikeesta urasta voi puhua, mut jotain töitä on peräti tullut tehtyä ja osakesalkkukin yllättäen kasvateltu vaikka vasta kolmekymppisenä tajusi mitä ne vihreät ja punaiset numerot talousuutisissa oli. Nyt työttömänä ja näköalat ymmärrettävämmät pörsseissä kuin työmarkkinoilla. 

Vierailija
44/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isohkossa yrityksessä keskiportaan pikkupomo. Meillä toimari palkkaa toimihenkilöt ja minä duunarit. Henkilökuntaa yhteensä jokunen sata kpl.

En halua palkata tuttujani töihin, koska koen sitten ikäänkuin olevani vastuussa heidän suorituksestaan.

Jos joku tuttu hakee meille töihin virallista hakuväylää pitkin, jäävään itseni ja välitän hakemuksen toimarille.

Tosiasia on, että suosittelija pistää oman maineensa likoon. En minäkään ihan helpolla ketään ala suosittelemaan. Ihmisiä harvoin tuntee riittävän hyvin. Harraste-minä voi olla töissä ihan jotain muuta. 

En ole pyytänyt suosittelemaan. Enkä pyydäkään.

Vierailija
45/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Monelle kaverille oli urat pedattu jo pikku lapsena (Yle, käräjäoikeus jne.)

Helppoa tuollaista polkua pitkin on kouluttautua.

Ei ollut kaikilla samat mahdollisuudet.

Meilläpäin ei ollut edes kavereilla urat pedattuna. Samanlaisia pikkukaupungin ysärilaman työttömiä niidenkin vanhemmat oli. Näköalat oli pulipenkki ja työtöntyötön-laput. Näköaloja pääsi sitten katselemaan, jos lukion jälkeen pääsi isompaan kaupunkiin jatko-opintoihin. Siellä sitten huomasi miten erilaisessa maailmassa on elänyt (se pikkukaupunki jäi pysyvästi sinne ysärin lamaan siinä kun muu Suomi lähti nykien nousuun), miten paljon oli jo nyt jäljessä. 

Mutta siitäpä räpeltäen eteenpäin, ei tässä nyt mistään huikeesta urasta voi puhua, mut jotain töitä on peräti tullut tehtyä ja osakesalkkukin yllättäen kasvateltu vaikka vasta kolmekymppi

Ei teidän työpaikka niin ihana sentäs ole, että kukaan haluaisi sinne takaisin.

Vierailija
46/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oletat, että tuttu ottaa sinut töihin tai järjestää omasta työpaikastaan  sinulle töitä, niin suosittelijaa sinä nimenomaan tarvitset. Vain yrittäjä itse ottaa töihin - isommissa firmoissa se asia on delegoitu jollekin ihmiselle. 

Vierailija
47/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasia on, että suosittelija pistää oman maineensa likoon. En minäkään ihan helpolla ketään ala suosittelemaan. Ihmisiä harvoin tuntee riittävän hyvin. Harraste-minä voi

Mikä tekee juuri teidän työpaikasta niin ylivoimaisen? Mitä lisäarvoa se tuo työntekijälle?

Vierailija
48/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi tehtaanjohtaja, niin palkkaaminen voi olla vaikeaa. Vaikka olisi avoin paikka ja siihen sopiva henkilö valmiina, niin palkkausluvan saamiseen voi mennä kuukausia. Lisäksi voi olla rekrytointikieltoja eikä saa palkata ketään. Tällaista on nykyajan työelämä. Jossain suomalaisessa pikkufirmassa  palkkaus hoituu helpommin, mutta kannattaako se. Useilla työpaikoilla suositaan ilmaisia työntekijöitä 

Rekrytointikieltoa voidaan kiertää ottamalla vuokratyöntekijöitä.

Vierailija
49/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi tehtaanjohtaja, niin palkkaaminen voi olla vaikeaa. Vaikka olisi avoin paikka ja siihen sopiva henkilö valmiina, niin palkkausluvan saamiseen voi mennä kuukausia. Lisäksi voi olla rekrytointikieltoja eikä saa palkata ketään. Tällaista on nykyajan työelämä. Jossain suomalaisessa pikkufirmassa  palkkaus hoituu helpommin, mutta kannattaako se. Useilla työpaikoilla suositaan ilmaisia työntekijöitä 

Rekrytointikieltoa voidaan kiertää ottamalla vuokratyöntekijöitä.

Ai Lassila&Tikanojalle vai? Siinä vasta pska työnantaja ja alan huonoimmat palkat!

Vierailija
50/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä tunne. Muuten olisit jo töissä tai sitten et ole niin hyvä tuttu niiden kanssa.

Vierailija
51/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itkeskelen parhaillaan. Olen satavarmasti, etten saa töitä enää tässä elämässä.

AP

Trolli olet

Jos noin luulet, niin et ole hakenut viimeaikoina töitä työttömänä.

Vierailija
52/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ystävät" salaa nauttivat siitä, ettet saa töitä. Näin se menee.

Vierailija
53/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niillä ei ole töissä tarvetta lisätyöntekijälle tai haluavat pitää kaverit ja työn erossa toisistaan. On hankalaa, jos kaveri on huono työntekijä tai joudutaan myöhemmin irtisanomaan.

Yhden tapauksen tiedän, jossa firma tarvitsi työntekijää. Aika iso firma, kyse on asennustyöstä. Sukulaismies kysyi toiselta, tarvivatko työntekijöitä ja olisi halukas. Olisivat tarvinneet, mutta tämä änkytti jotain, että "ei meillä tietääkseni olla nyt hakemassa lisää..." Se oli aika omituinen juttu, koska tiesin samoihin aikoihin rekrytoineen toisen kaverin töihin sinne. Myöhemmin sanoi suoraan, että "en mä voi sitä suositella, kun se saikuttaa koko ajan" Se on ihan totta. Tuo kysyjä on aika sairaslomaherkkä, vaikka ei mitään perussairautta ole. Tuntuu vaan olevan aika usein sairaslomalla. Useamman kerran vuodessa. Tämä, jolta kysyi työtä, on itse näitä, että on sairaslomalla kerran viidessä vuodessa.

Vierailija
54/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö mitä? Hämmästyttävän monet työnantajat arvostavat oma-aloitteisuutta.

Vierailija
55/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin työttömille kerrotaan, että töihin on helpoin päästä tuttujen kautta ja suurin osa työpaikoista ei ole avoimessa haussa.

Vierailija
56/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin työttömille kerrotaan, että töihin on helpoin päästä tuttujen kautta ja suurin osa työpaikoista ei ole avoimessa haussa.

On epäselvää, onko tämä aliarvioivaa vittuilua.

Vierailija
57/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, me emme ole tuttuja HR-johtajan kanssa!

Vierailija
58/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On epäselvää, onko tämä aliarvioivaa vittuilua.

Minähän olen todella epävakaa, psykoosissa oleva mt-ongelmainen persoona, miksi haluaisit juuri minut teille töihin kun minäkään en halua teille töihin?

Vierailija
59/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ystävät" salaa nauttivat siitä, ettet saa töitä. Näin se menee.

Amerikkalaiset?

Vierailija
60/70 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo sanottu, ei kukaan tule kotisohvalta töihin hakemaan. Et osaa edes sanoa, että haluaisit töitä, oletatko tuttaviesi osaavan lukea ajatuksiasi?

Tai kenties et vain ole pätevä ko. hommiin - tai olet muutoin sellainen ihminen, jota tuttavasi eivät halua palkata.