Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luomusynnytys oli viedä hengen

Vierailija
07.02.2025 |

Sairaala synnytys oli kauhukuvia. Tekniikkaa letkuja ihmisiä kovuutta kylmyyttä. Koti synnytyksestä sai netissä käsityksen että lempeää kynttilöiden loisteessa takkatulen hehkussa itämaisisda tuoksuista ja samppanja odottamassa ammeen vieressä. Ei mittauksia ei tekniikkaa. Vain yhteyttä lempeyttä ja kauneutta. Ei ollut edes neuvolassa käyty koska on tuhansia vuosia synnytetty kotona. 

Synnytyksessä tuli kotona hätätila. Naapuri kuuli huudot ja tilasi ambulanssin. En mene yksityiskohtiin ettei tunnisteta mutta seuraava syntyy sairaalassa.

Ottakaa vastuu te suosittelijat.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaalasynnytys ei voisi olla inhimillinen? Miksi ei saa kivunlievitystä, miksi kesken supistuksen on pakko tehdä sisätutkimus ja miksi vauvan painoarvio on aina alle 3 kg, vaikka sieltä olisi tulossa 5 kg monsteri? Miksi kätilö on töykeä ja miksei välilihaa voi ompelun ajaksi puuduttaa, miksi vauva pitää pusata yläviistoon eikä maan vetovoiman avulla alaspäin, miksi synnytys käynnistetään, vaikka tiedetään, että se lisää lapsen vammatumisriskiä?

Hyviä kysymyksiä

Vierailija
42/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotona synnyttävä on joko tietämätön tai ylimielinen ja naisvihamielinen. Miksikö naisvihamielinen? Siksi, että hän selvästi kuvittelee, että kaikki menee hyvin, koska hän tekee kaiken oikein ja asennoituu oikein. Toisin sanoen ne hänestä, joilla on mennyt jotakin pieleen, olisivat tehneet jotakin väärin.

Kukaan, joka ymmärtää synnytyksen olevan hyvin pitkälti tuurista kiinni, ei synnytä kotonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt 5 lasta sairaalassa. Näin jälkikäteen ajateltuna neljä lapsistani olisi varmasti syntyneet turvallisesti kotonakin mutta yhden lapseni synnytyksessä ilmeni ongelmia. En olisi ikinä antanut itselleni anteeksi jos olisin päättänyt synnyttää kotona ja lapselleni olisi käynyt jotain. Onneksi sain hänetkin terveenä maailmaan, kiitos ammattitaitoisen sairaalan hoitohenkilökunnan! Hetkessä oli synnytyssalissa monta lääkäriä ja kätilöä kun vauvan vointi kohdussa heikkeni kesken synnytyksen ja minulle kerrottiin että leikkaussali on valmiina. Ihmeen kaupalla sektiolta kuitenkin vältyttiin mutta vauvan vointia seurattiin koko loppusynnytyksen ajan todella tiiviisti. Minulla oli kokoajan turvallinen olo ja sain hyvinvoivan vauvan syliini.

Vierailija
44/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sairaalasynnytys ei voisi olla inhimillinen? Miksi ei saa kivunlievitystä, miksi kesken supistuksen on pakko tehdä sisätutkimus ja miksi vauvan painoarvio on aina alle 3 kg, vaikka sieltä olisi tulossa 5 kg monsteri? Miksi kätilö on töykeä ja miksei välilihaa voi ompelun ajaksi puuduttaa, miksi vauva pitää pusata yläviistoon eikä maan vetovoiman avulla alaspäin, miksi synnytys käynnistetään, vaikka tiedetään, että se lisää lapsen vammatumisriskiä?

Noista mikään ei kuulosta tutulta. Olen synnyttänyt kaksi kertaa Kajaanissa.

Vierailija
45/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttaa nämä kotisynnyttäjät, ilmeisesti ihannoivat jenkkien hörhöporukkaa, jotka eivät sairaaloihin astu jalallaan?

Tunnen monta tapausta, jossa olisi käynyt pahin vauvalle tai äidille, jollei olisi ollut sairaalaympäristössä ja päässyt nopeasti leikkaukseen, esim. istukka revennyt tai lapsen sydänäänet laantuneet. Ei tulisi mieleenikään ottaa tuollaista riskiä lapsen hengestä tai vammautumisesta, enkä tahtoisi itsekään joutua vaaraan ja verenhukkaan. Toki on mahdollista, että kaikki menee hyvin, mutta riskit muuhunkin ovat todella liian suuret, eikä niitä tulisi vähätellä.

Pelottavaa kyllä, vaikuttaa nykyisessä taloustilanteessa siltä, että kotisynnytyksiä tulee olemaan jatkossa enemmän, kun synnytyssairaaloita vähennetään entisestään.

Minulla sama juttu. Tuttava lensi toisesta maasta Suomeen synnyttämään joka kerralla, minä jäin ulkomaiseen sairaalaan. Jos olisin lähtenyt Suomeen synnyttämään, lapseni olisi kuollut raskauskomplikaation vuoksi. Se tuli ilmi sattumalta ja koska olin sairaalan vieressä, kaikki meni hyvin. Jos olisin ollut lentokentillä ja -koneessa, olisi lapselle käynyt huonosti. Juuri tuon riskin takia en edes harkinnut raskauden jälkipuoliskolla matkustamista.

Vierailija
46/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hittoa, yksinkö sä siellä kotona synnytit? Yleensä kotisynnytyksessä on ihan ammattitaitoinen kätilö ja myös kokenut tukihenkilö tai doula. Sekä oma puoliso tietysti. Ja kotisynnytykseen kuuluu aina mahdollisuus lähteä sairaalaan hetkenä minä hyvänsä. Sitä vartenhan sairaalat ovat olemass: JOS tulee tarvetta.

Ei se mitään ole synnyttänyt, ei kukaan luomusynnytystä haluava tuollaisia siitä kuvittele. Synnytti ainoastaan tämän lapsellisen keksityn tarinan, päivän uutisten pohjalta.

Vierailija
47/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kainuussa, tuossa insestin kehdossa syntyykin kooltaan ja aivoiltaan huomattavasti pienempiä yksilöitä.

Vierailija
48/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä hittoa, yksinkö sä siellä kotona synnytit? Yleensä kotisynnytyksessä on ihan ammattitaitoinen kätilö ja myös kokenut tukihenkilö tai doula. Sekä oma puoliso tietysti. Ja kotisynnytykseen kuuluu aina mahdollisuus lähteä sairaalaan hetkenä minä hyvänsä. Sitä vartenhan sairaalat ovat olemass: JOS tulee tarvetta.

Jos tulee hätäsektion tarve niin sinne ei kotoa ehdi ajoissa vaikka asuisi kuinka lähellä sairaalaa. Kotikätilö ei voi sektiota tehdä. Vastuutonta synnyttää suunnitellusti kotona ja pitää sairaalaa vain hätävarapaikkana. 

Vierailija
49/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kokemus minullakin synnytyksestä viimeksi kun synnytin

-Mies

Ihanaa kun me miehetkin voimme täällä jakaa kokemuksiamme synnyttämisestä. Tuliko sinulle repeämä?

-Mies minäkin

Minulla naksahti sormi kun vaimo puristi kädestä. Hänellä tuskin aavistustakaan miten kipeää se teki, tunnen vieläkin katkeruutta. 

Vierailija
50/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Mies

Ihanaa kun me miehetkin voimme täällä jakaa kokemuksiamme synnyttämisestä. Tuliko sinulle repeämä?

-Mies minäkin

Minulla naksahti sormi kun vaimo puristi kädestä. Hänellä tuskin aavistustakaan miten kipeää se teki, tunnen vieläkin katkeruutta. 

minulle jäi kammo kun tarkkaavaisesti katselin synnytystä ja ei tullutkaan vauva, vaan tuli iso pahanhajuinen paska

Vierailija
51/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minä olen siittänyt useita naisia Kainuussa

Vierailija
52/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytys on hirvein ja ällöttävin asia maailmassa. 

Vierailija
53/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ole. Vatsaan haavoittuminen kun suolet tulee ulos on ällöttävää

Vierailija
54/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektiot jouduin ja sain terveen tytön. Kotisynnytyksessä olisin ehkä kuollut, koska lapsi ei yksin keltaisesti mahtunut tulemaan, lantiosta jokin vika.

Vierailija
55/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän päivän vauvakin tulevat ajattelemaan noin vaippojesi sisällöstä, mutta mikäs teet elämää tämä vain on. 

Vierailija
56/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltaisi synnyttää kotona enkä ole synnyttänytkään kun sairaalassa, tokan kerralla tarvittiin käynnistys ja synnytyksen aikana kätilö pyysi lääkärin käymään kun vauvan sydän äänet väheni. Kotona ei olisi tajuttu mitään ongelmaa.

Vierailija
57/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Mies

-Mies minäkin

minulle jäi kammo kun tarkkaavaisesti katselin synnytystä ja ei tullutkaan vauva, vaan tuli iso pahanhajuinen paska

Voi teitä isiä kun olette niin herkkiä. 

Vierailija
58/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäsektiot jouduin ja sain terveen tytön. Kotisynnytyksessä olisin ehkä kuollut, koska lapsi ei yksin keltaisesti mahtunut tulemaan, lantiosta jokin vika.

Kukaan ei synnytä kotona jos synnytystapa-arviossa todettu lantiorakenteen ongelmaa. Paitsi jos on ihan sekaisin, jättänyt koko käynnin väliin tai sitä ei olla huomattu/otettu tosissaan. 

Vierailija
59/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen kun antaa niin tämä siitä sitten seuraa. Naisen vika on. 

Vierailija
60/74 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kainuussa, tuossa insestin kehdossa syntyykin kooltaan ja aivoiltaan huomattavasti pienempiä yksilöitä.

Kenenköhän lapsiraukka sinä olet. Säälin vanhempiasi, on tainnut kůsta lirahtaa tehdessä väliin.