Luomusynnytys oli viedä hengen
Sairaala synnytys oli kauhukuvia. Tekniikkaa letkuja ihmisiä kovuutta kylmyyttä. Koti synnytyksestä sai netissä käsityksen että lempeää kynttilöiden loisteessa takkatulen hehkussa itämaisisda tuoksuista ja samppanja odottamassa ammeen vieressä. Ei mittauksia ei tekniikkaa. Vain yhteyttä lempeyttä ja kauneutta. Ei ollut edes neuvolassa käyty koska on tuhansia vuosia synnytetty kotona.
Synnytyksessä tuli kotona hätätila. Naapuri kuuli huudot ja tilasi ambulanssin. En mene yksityiskohtiin ettei tunnisteta mutta seuraava syntyy sairaalassa.
Ottakaa vastuu te suosittelijat.
Kommentit (74)
Trolli viimeaikaisista uutisista.
Täällä yksi kotisynnyttäjä. Kolme huonetta ja keittiö tuli tussusta ulos. Mies sanoi että ei olisi ihmetellyt vaikka oltaisiin saatu koko messuhalli.
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo meinattiin tapp.aa ihan sairaalassa synnytyksessä resurssipulan takia
Sun vaimo meinattiin tappaa, koska ei ollut resursseja? Kannattaa jo ottaa yhteys mediaan, en ole ennen kuullut, että potilaat yritetään tappaa, jotta saataisiin sairaalaan tulleet nopeammin hoitoon.
Mutta itse asiaan. Ihan on omalla vastuulla olla käymättä neuvolassa ja päätyä kotona synnyttämään. Harva kotisynnyttäjä jättää neuvolaa väliin. Itsekin olisin lapsen kanssa synnytykseen kuollut, jos kotona olisin synnyttänyt. Lapsi syntyi kiireellisellä sektiolla, hetki myöhemmin, niin olisi ollut jo hätäsektio.
Jos kotisynnytysäidit kertoisi Avoimesti menikö kaikki putkeen ja mitä kehitettävää olisi niin voitaisiin luoda hyvä systeemi. Nyt kun sairaalat on täynnä vapautuisi paikkoja sairaille. Synnytys ei ole sairaus.
Vauvojen kuolemista kertominen auttaisi kotisynnytysten kehittämistä jA kätilöiden valintaa. Joku ottaa 30000e
Miksi sairaalasynnytys ei voisi olla inhimillinen? Miksi ei saa kivunlievitystä, miksi kesken supistuksen on pakko tehdä sisätutkimus ja miksi vauvan painoarvio on aina alle 3 kg, vaikka sieltä olisi tulossa 5 kg monsteri? Miksi kätilö on töykeä ja miksei välilihaa voi ompelun ajaksi puuduttaa, miksi vauva pitää pusata yläviistoon eikä maan vetovoiman avulla alaspäin, miksi synnytys käynnistetään, vaikka tiedetään, että se lisää lapsen vammatumisriskiä?
Ei kai sitä kukaan kehtaa tulla tyhmän tekonsa takia mediaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa, yksinkö sä siellä kotona synnytit? Yleensä kotisynnytyksessä on ihan ammattitaitoinen kätilö ja myös kokenut tukihenkilö tai doula. Sekä oma puoliso tietysti. Ja kotisynnytykseen kuuluu aina mahdollisuus lähteä sairaalaan hetkenä minä hyvänsä. Sitä vartenhan sairaalat ovat olemass: JOS tulee tarvetta.
Kuule, jos pitää tehdä vaikka hätäsektio, sairaala on liian kaukana. Siks vauvoja on kuollut.
Ikävä kokemus minullakin synnytyksestä viimeksi kun synnytin
-Mies
Ja sit sä heräsit tai todellisuuskäsitys ollut pahasti hukassa raskausaikana. Veikkaan ensimmäistä tarinanomaisen kerronnan perusteella, joten vain 1,5/5.
Vierailija kirjoitti:
-Mies
Ihanaa kun me miehetkin voimme täällä jakaa kokemuksiamme synnyttämisestä. Tuliko sinulle repeämä?
-Mies minäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo meinattiin tapp.aa ihan sairaalassa synnytyksessä resurssipulan takia
Sun vaimo meinattiin tappaa, koska ei ollut resursseja? Kannattaa jo ottaa yhteys mediaan, en ole ennen kuullut, että potilaat yritetään tappaa, jotta saataisiin sairaalaan tulleet nopeammin hoitoon.
Sairaala pyysi meitä tekemään valituksen, mutta ei me tehty. Meille sopi, että korjaavat itse virheensä. Kokemus vaan avasi silmiä miten vaarallinen sairaala voi olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä hittoa, yksinkö sä siellä kotona synnytit? Yleensä kotisynnytyksessä on ihan ammattitaitoinen kätilö ja myös kokenut tukihenkilö tai doula. Sekä oma puoliso tietysti. Ja kotisynnytykseen kuuluu aina mahdollisuus lähteä sairaalaan hetkenä minä hyvänsä. Sitä vartenhan sairaalat ovat olemass: JOS tulee tarvetta.
Kun tulee kiire, niin koti on liian kaukana sairaalasta. Hätäsektioon juostaan sairaalassakin. Itsellä oli vain "kiireellinen sektio" eli etukäteen suunnittelematon, siinä ei juostu.
Jep, itsekin olen ollut tilanteessa, jossa hoitohenkilökunta lähti juosten lykkimään meikäläistä hätäsektioon. Kyse oli minuuteista. Jos olisin ollut kotona, lapsi olisi varmasti vähintään vammautunut. Kiitos sairaalaolosuhteiden lapsesta on kasvanut terve ja työkykyinen aikuinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Mies
Ihanaa kun me miehetkin voimme täällä jakaa kokemuksiamme synnyttämisestä. Tuliko sinulle repeämä?
-Mies minäkin
Ei tullut. Mutta vauva vaistomaisesti takertui kiinni toiseen kivekseeni, ja sekös sattui.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sairaalasynnytys ei voisi olla inhimillinen? Miksi ei saa kivunlievitystä, miksi kesken supistuksen on pakko tehdä sisätutkimus ja miksi vauvan painoarvio on aina alle 3 kg, vaikka sieltä olisi tulossa 5 kg monsteri? Miksi kätilö on töykeä ja miksei välilihaa voi ompelun ajaksi puuduttaa, miksi vauva pitää pusata yläviistoon eikä maan vetovoiman avulla alaspäin, miksi synnytys käynnistetään, vaikka tiedetään, että se lisää lapsen vammatumisriskiä?
Tässä vastaukset minun osaltani.
Sairaalasynnytys oli inhimillinen, vaikka toki kotona olisi ollut tunnelmallisempaa. En saanut kivunlievitystä koska halusin synnyttää lääkkeettömästi. Supistuksien aikana ei tehty mitään mitä en halunnut. Painoarvion antoi tietokone, se oli 4 kg mutta alakanttiin. Kätilö ei ollut töykeä, ja hän puudutti välilihan. Yläviistoon ei pitänyt pusata, itse synnytin seisaaltani. Synnytykseni käynnistettiin, koska yliaikaisuus lisää kohtukuoleman riskiä. Ole hyvä.
montako henkeä abortti vie päivittäin?
Vierailija kirjoitti:
Koti synnyttäjä luottaa siihen että aina on homma hoitunut kotona eikä kuoltu.
Itse asiassa synnytys oli ennen suurimpia riskejä, joita nainen elämänsä aikana kohtasi. Ne, joiden synnytykset sujuvat nätisti ja oppikirjan mukaan, eivät halua ymmärtää tätä. Itse olin hengenvaarassa, kun toinen lapseni syntyi. Lapsikin oli vaarassa menehtyä. Synnytys tapahtui sairaalassa.
Huolestuttaa nämä kotisynnyttäjät, ilmeisesti ihannoivat jenkkien hörhöporukkaa, jotka eivät sairaaloihin astu jalallaan?
Tunnen monta tapausta, jossa olisi käynyt pahin vauvalle tai äidille, jollei olisi ollut sairaalaympäristössä ja päässyt nopeasti leikkaukseen, esim. istukka revennyt tai lapsen sydänäänet laantuneet. Ei tulisi mieleenikään ottaa tuollaista riskiä lapsen hengestä tai vammautumisesta, enkä tahtoisi itsekään joutua vaaraan ja verenhukkaan. Toki on mahdollista, että kaikki menee hyvin, mutta riskit muuhunkin ovat todella liian suuret, eikä niitä tulisi vähätellä.
Pelottavaa kyllä, vaikuttaa nykyisessä taloustilanteessa siltä, että kotisynnytyksiä tulee olemaan jatkossa enemmän, kun synnytyssairaaloita vähennetään entisestään.
Voisitko käyttää pilkkuja?