En ymmärrä ihmisiä jotka eivät pidä mausteisesta ruuasta
Enkä tarkoita nyt sellaisia jotka eivät voi syödä terveydellisistä syistä tulisia ruokia, vaan niitä jotka eivät kestä pientä poltetta ja eri mausteita suussa vaan heti huudetaan että suu on tulessa kun on vähänkin pippuria annoksessa.
Ovatko nämä jääneet lapsen tasolle makumaailman suhteen?
Kommentit (26)
Nyt sua varmaan helpotti kun sait sanoa tämän asian meille.
Ovat. Eivät pidä myöskään klassisesta musiikista. Vain suomipop käy.
Mausteinen ja tulinen ovat kaksi aivan eri asiaa🙄 en minäkään ole intialaismausteiden suurin ystävä, joten en koskaan tilaa intialaista. Intiassa syöminen ei ollut suurin makuelämys minulle. Nepalilainen ei myöskään ole lemppariani. Rakastan chilin poltetta ja sitä, että syömisen jälkeen suuhun jää kihelmöintiä.
Närästää monia mausteet, tulisuudet. Liian voimakkaan makuisia herkille. On epäsopivia mausteita paljon ja lisäaineita, se on taitolaji. Miksi yrtti ei käy joskus.
Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa.
Minua hämmästyttää, kun jotkut sanovat mausteista ruokaa suolaiseksi. Heillä lienee kaksi mausteisuuden astetta: suolaton ja suolainen.
No mieti joku valkosipuli. Se on niin dominoiva maku ja haju, että koko ruoka maistuu valkosipulilta ja syöjä lemuaa valkosipulilta kauan vielä syömisen jälkeenkin. Ei ihme, ettei kaikki tykkää. Itse tosin pystyn valkosipulia syödä ja se on jopa hyvääkin joissakin ruuissa, mutta ymmärrän hyvin niitä, jotka eivät voi sietää.
Minä olen syönyt tulista ruokaa jo silloin kun sinä istuit pirtin lattialla kusilätäkössäsi. Ja sinulla oli siinä niin kivaa.
Ihan räkänokkia jotka ei tulista ruokaa pysty nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Närästää monia mausteet, tulisuudet. Liian voimakkaan makuisia herkille. On epäsopivia mausteita paljon ja lisäaineita, se on taitolaji. Miksi yrtti ei käy joskus.
Herkille? Mitä tuo sana tarkoittaa tässä yhteydessä? Suu on herkkä, makuaisti on herkkä, vai mikä ihme?
Tuo johtuu täysin autismista.
Autistiset ihmiset ovat aistiyliherkkiä.
Niin se vaan menee..
Jotkut haluavat kokea ja nauttia ruuan omasta makuelämyksistä ja mausta, joka Suomessa onnistuu erinomaisesti, kun on puhdasta ja tehotuotantonta ruokaa saatavilla ja siksi, eivät halua pilata sitä masteilla.
Mausteilla on alunperin pyritty peittämään pilaantuneen ruuan maku, kun se oli ylellisyystuote ja kaikki käytettiin tarkkaa hyväksi.
Suomessa tykätään vain suolasta, voista ja kermasta mausteena.
Kannattaisi opetella ymmärtämään. Aikuisena on aika vaikea elämä, jos ei pysty ymmärtämään yhtään erilaisuutta.
Nuorena piti olla mausteista, se oli jonkinlainen trendikin, että ihailtiin 80-luvulla kaikkea ulkomaista. Reseptejä tuli kerättyä reppureissatessa ja mausteita ja muita tarvikkeita jemmattua.
Mutta niihin kyllästyi. Varsinkin kun joutui maistelemaan kavereiden laittamia mausteisia ruokia. Niissä olivat tosissaan pääosassa mausteet. Moni tuntui ymmärtävän väärin tai sitten ihan oikein mausteiden tarkoituksen - onhan niiden alkuperäinen tarkoitus ollut häivyttää lievästi pilaantuneen ruuan maku. Mutta siis monessa ruuassa maistui vain se mauste.
Noh, en tykkää syödä sellaista ruokaa. Tulisuus on nykyään ehdoton EI. En halua pilata muutenkin vanhetessa heikkenevää makuaistia. Syön nykyään niukasti maustettuja ruokia, haluan maistaa ruuan maun, en mausteen. Vatsakin tykkää ja voi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minua hämmästyttää, kun jotkut sanovat mausteista ruokaa suolaiseksi. Heillä lienee kaksi mausteisuuden astetta: suolaton ja suolainen.
Sanoihan ap:kin mausteista ruokaa tuliseksi, vaikka ne ovat kaiksi eri asiaa.
Pup pa on paras ou jee! 👴🏻💖🥩