Miksi te soittelette terveyskeskukseen?
Ainahan ne vastaa sieltä "kattelkaa vielä kotona".
Itse soitan vain varatakseni ajan, päivystykseen menen kun on tarvetta.
Kommentit (20)
että aikoja ei ole. Jopa niin, että koko viikolla ei ole lääkäriä ko. terveyskeskuksessa. Onneksi antavat maksusitoumuksen yksityiselle.
Ilmeisesti en turhaan soittele, koska aina on aika annettu. Nykyään on olemassa se 10023 jonne voi soittaa kysyäkseen sairauden oireista tai hoidosta. Terkkarissa on hirveän paljon turhia käyntejä, mikä ei ainakaan helpota tilannetta.
En halua mennä turhan aikaisin paikalle istuskelemaan. Kerran olen mennyt soittamatta koska soittoihini ei vastattu. Jotenkin noloakin rynnätä paikalle kuin suuremmassakin hädässä asian, mikä on toki päivystysasia, mutta ei mitään esiapua vaativaa kuitenkaan... Meille ei ole koskaan tarpeettomasti sanottu, että katselkaa kotona...
kysyäkseni että voinko antaa 4-vuotiaalleni yhden ylimääräisen ibusalin kun vaikeroi tuskissaan ja kuumetta on 40astetta.
Lääkäri sanoi että eikö teillä mitään kunnon lääkettä ole (=pronaxen) johon vastasin että ei ole. Lääkäri sanoi että anna vaan ja tulette sitten aamulla heti päivystykseen.
Niin tehtiin ja lapsella todettiin keuhkokuume.
Jos en olisi soittanut ja kysynyt en välttämättä olisi lähtenyt lasta viemään päivystävlle ja sen verran täpärällä nytkin oli että muutaman tunnin viivyttelyn vuoksi olisi lapsen päällä nyt pari metriä multaa.
Onneksi soitin!
heti aamusta soittaisit" OK lapsi huutanyút kolme yötä korviaan ja aina vaan "soita huomenna hewti aamusta" Kyllä mä tiedän et se ko. SH inhoaa mua yhtä paljon kun minä sitä mut ei sitä laspille sais kostaa!
Jos et olis sitä antanut, niin olisit viimeistään aamulla tajunnut joka tapauksessa viedä kipeän lapsen lääkäriin- lapsen tilahan olisi huonontunut...
Vai oletko niin urpo ette muuten olisi vienyt vaikertavaa lasta kuin lääkärin käskemättä? Minä vein kerran ILMAN sh: n "lupaa" lapseni 1,5v, päivystykseen kun vaikersi ja kuolasi korkeassa kuumeessa. SH sanoi et voi katella vielä kotona. En uskonut vaan vein päivystykseen ja sieltä laitettiin osastolle. Pojalla oli kaikkea mahdollista keuhkokuumesta angiinaan!
kuin ajan 20 km suuntaansa kysyäkseni samaa asiaa. Joskus neuvotaan tulemaan paikalle, joskus annetaan neuvoja.
Terveyskeskuksessa on varmaan vuoden sisään ollut kolmea eri käytäntöä päivystyksen kanssa, eli päivystykseen varataan aika, päivystykseen mennään aikaa varaamatta tai että kaikki potilaat menevät sairaanhoitajan kautta lääkärille. Kun päivystykseen on puolen tunnin matka, niin ei tulis mieleenkään lähteä pienen sairaan kanssa sinne sokkona, jos luukulla sitten sanotaankin, ettei tänne voi suoraan tulla, vaan kaikkien pitää varata aika.
Meillä oli tilanne et pojalla vuoti korva kolme viikkoa putkeen, korvalääkäri sanoi et pitää imeä joka päivä mut täällä meillä tää päivystys on niin ihana ettei saaneet järjestettyä lähellekkäään joka päivä imua. Ja aina vastasi tää "ihana" sh joka varmaan syö sitruunan ennen töihin lähtöä...
Ja kun asumme täällä maalla niin yksityiseltä saa tasan yhtenä päivänä viikossa ajan. Eli jos lapsi rupeaa tiistaina huutaan korvia ja yksityisellä lääkäri on paikalla vain maanantaina.
Ja olen käyttänyt yksityisellä aina kun vaan on ollut mahdollista!
ihan tosissaan, pakkohan se lapsi on johonkin lääkäriin viedä? Entä jos veisit illalla aluesairaalan päivystykseen?
kun on niin paljon alueita josta tullan sinne. ja on ollut ohjeet lehdessä että jos korvapotilaita ei sinne vietäisi. joskus olen 3 tuntia jouutunut odottamaan. no onneksi ei ole enää korvakierettä. pääsimme yksityis sairaalaan ja siellä hoidettiin poika kuntoon. t 7/13
JOstain syystä ne ei koskaan oma-aloitteisesti soita minulle, vaan jättävät kaiken yhteydenpidon minun vastuulleni.
En kuitenkaan halua katkaista välejä eikä itse soittaminen oikeastaan rasita, joten jatkan soittelua.
ai 3,5 tunnin.
Sitten soitan kolmen tunnin päästä, että mikäs tilanne nyt on, ai että vielä menee tunti. No tullaan tunnin päästä. Näin säästyy neljän tunnin odotuksesta
Ne harvat kerrat kun olen soitellut sinne, ovat olleet viikonloppuna, kun olen tarvinnut hoito-ohjeita ja asiantuntijan mielipidettä sairaan lapsen hoitoon. Jos ovat kehoittaneet lääkäriin, olen vienyt sitten yleisimmin yksityiselle. Meidän terveyskeskuksessa saa odottaa "itsenä kipeäksi", joten en ainakaan sairaan lapsen kanssa lähde sinne mistään hinnasta.
Täälläpäin tk päivystää klo 22 asti ja sitten keskussairaala yön, jonne on 100 km matkaa.
Ja joo, ärsyttää kun aina sanotaan, soita huomenna uudestaa. 3 kertaa on pojalla ollu korvatulehdus, jonka yksityislääkäri on todennut samana päivänä kun tk:sta on sanottu, et soita huomenna uudestaan. Kas, kun meidän pojalle ole noussut kuume, vaikka korvat ovat olleet tulehtuneet. Pitkittynyt räkätauti vaan alla.
ihan siksi että sieltä annetaan neuvoja.
Itse soitin tässä kesällä kun olin aivan ihmeissäni pojan valittaessa kipua alamahassa ja sanoi että toinen kives on kuin olisi vasaralla lyöty murskaksi =o Ja kipu paheni nopeasti. Ensin meinasin että annan kipulääkettä ja annan pojan nukkua yön yli. Mutta soitin kuitenkin ensiapuun ja onneksi soitin.
a) lapseni tuska olisi mennyt joka tapuksessa sietämättömäksi että olisin vienyt hänet sairaalaan.
b) hänet leikattiin kiireellisesti
c) jos en olisi soittanut, olisin syyttänyt itseäni että lapselle olisi käynyt hullusti.
olen siis soittanut kysyäkseni neuvoa ja saanut hoito-ohjeita. Joskus mulle on myös sanottu, että "Kyllä se nyt olisi paras kun tulisit näyttämään sitä tänne, pääsisitkö tänään klo kahdelta...".