Äiti kuolemassa. Pitääkö minun sovittaa ja mennä hautajaisiin?
Äitini on kuolemassa. Katkaisin välit vuosia sitten, koska hän on narsisti, manipuloi tunteitani ja käyttää ihmisiä hyväkseen. Olen antanut hänelle paljon rahaa, mutta se ei koskaan riittänyt. Hän on aina ollut uhri, valehtelee kaikesta ja on täysin empatiakyvytön.
Lapsuudessa hän laiminlöi minut ja siskoni. Opin hiljattain, että hän yritti tappaa minut vauvana. Hänellä on selvästi mielenterveysongelmia, mutta hän ei ole koskaan ottanut vastuuta teoistaan. Yritin vuosia pitää hänet elämässäni, mutta kun hän alkoi satuttaa myös lapsiani, katkaisin lopullisesti välit.
Nyt sukulaiset painostavat minua tapaamaan hänet viimeisen kerran ja tulemaan hautajaisiin. Minulle äiti on ollut menetetty jo pitkään, eikä hänen kuolemansa muuta mitään. Silti mietin, onko moraalisesti väärin olla hyvästelemättä häntä ja jättää hautajaiset väliin.
Kommentit (28)
Oma äiti myös narsisti ja alkoholisti. Välit on mitä on.
Kävisin kyllä kuuntelemassa mitä hänellä on sanottavaa kuolinvuoteella ja osallistuisin hautajaisiin. Ei hän voi tehdä tai sanoa enää mitään mikä satuttaisi minua. Ainakin tietäisin, että omalta osaltani tein kaiken mahdollisen ja ei jäisi mitään jossiteltavaa. Tietäisin, että se ovi on nyt suljettu.
Itse en siis kokisi menettäväni mitään osallistumalla, mutta tee mitä itse haluat.
Sinuna pohtisin asiaa näin: onko jotakin, mitä vielä haluaisit sanoa äidillesi? Jos jotain on vielä sanomatta, niin siinä tapauksessa menisin tapaamaan häntä. Mutta tuskin hänen kaltaisensa ihminen on pahemmin muuttunut.
Hautajaisiin sen sijaan menisin.
Minä menin isäni hautajaisiin. Katselin vaan, kun monet niin liikutuksesta itkivät. En tuntenut hyvää enkä pahaa. Nyt vuosien myötä koen saaneeni rauhan. Sitä en tiedä, miten olisi mennyt, jos en hautajaisissa olisi ollut. Lähinnä itseni vuoksi sen tein.
Tee niin kuin parhaaksi koet, ei hän ainakaan enää pysty loukkaamaan mitenkään. Muistotilaisuus, ei sekään ole pakollinen. Menet, jos sillä hetkellä niin ajattelet.
Kyllä minä menisin. Ympäripyöreästi voi halutessaan pitää pienen puheen, jossa mainitsee suhteen olleen vaikea, mutta nukkukoon silti rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ai ihanko opit 😂 miksi käännät englanninkielisiä termejä suoraan suomeksi????
Joku oksentaa redditiä tänne. Vielä kun tietäisi, minkä vuoksi 🤷🏼
Älä nyt ihmeessä kysele semmoista täällä. Se on ihan sun oma asiasti, miten teet. Et kai nyt todellakaan ota onkeesi jotain täällä sanottua ja tee sen mukaan vain, että luulet sen olevan se oikein tapa sinulta.
Kysy itseltäsi, haluatko mennä. Sinä sen tiedät.
Ei ole väärin jättää olla tapaamatta ja jättää menemättä. Sitten kun äidistäsi on aika jättänyt, niin hän on lopullisesti poissa piinaamasta sinua.