Te joilla kilpirauhasen vajaatoiminta
Kommentit (35)
Eläinperäisiä kilpirauhaslääkettä ei kunnallisella puolella saa lainkaan ja yksityisellä puolella saat etsiä ihan todella että löydät lääkärin joka sitä määrää.
Valvira on vienyt lupia lääkäreiltä jotka ovat määränneet el.peräistä lääkettä. Ihan hullua!
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan nukuin 15 tunnin yöunia, väsytti koko ajan, ummetti, paleli, sydän oireili, hengästytti, muisti pätki eikä oppimisesta tullut mitään, kaikki oli hidasta ja hankalaa.
Näistä oireista jäljellä on rytmihäiriöt ja jonkin asteinen aivojen hitaus. Lääkkeenä Thyroxin ja Liothyronin. Pelkällä tyroksiinilla en pärjännyt mitenkään.
Miten ja mistä sait Liothyronin ohelle? Olen itse ollut Thyroxinilla nyt vuosikymmenen eikä vointi ole lähelläkään normaali ollut kertaakaan tänä ajanjaksona. Myöskään arvot eivät ole olleet kunnossa eikä niitä ole saatu pysymään kunnossa. Välillä on lääkityksellä ollessa ollut TSH yli 20 ja samalla liikatoiminnan oireet päällä, paino laskenut, hikoilua, ripulia, sydämen tykyttely ja melkein maaninen olotila.
Tässä omassa vajaatoiminnassa ei ole ollut mitään tolkkua, oireet ja arvot menneet ihan päinvastoin. TSH lähti sitten rautakuurilla laskuun ja oli 3 ja silloin tulikin järkyttävät vajaatoiminnan oireet, eli turvotus, hitaus, aivosumu, ummetus, paino lähti nousuun. Vaikka senhän pitäisi mennä toisinpäin.
Olen tämän vuosikymmenen varrella lukuisia kertoja pyytänyt lääkkeen vaihtoa. Koskaan ei siihen ole suostuttu eikä yksikään lääkäri ole osannut kertoa, mistä tässä nyt on kyse ja miksi itselläni oireet ja arvot menee aivan ristiin. Nyt arvot on paremmat kuin vuosikausiin, mutta oireet on ehkä hirveimmät koskaan.
Tämä on oikeasti semmoinen sairaus, johon ei Suomessa kannata sairastua. Tulet lukuisia kertoja saamaan osaksesi väheksyntää ja ivaa, jopa lääkäreiltä, vaikka tämä on vakava asia ja kilpirauhanen vaikuttaa ihan koko elimistöön kokonaisvaltaisesti. Joudut pyytämään ja vaatimaan hoitoa, muuten jäät sitä ilman ja silti voit jäädä sitä ilman. Lääkkeet ei välttämättä auta, olet tosi yksin ja omillasi. Elämänlaatu on pahimmillaan todella kehnoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan nukuin 15 tunnin yöunia, väsytti koko ajan, ummetti, paleli, sydän oireili, hengästytti, muisti pätki eikä oppimisesta tullut mitään, kaikki oli hidasta ja hankalaa.
Näistä oireista jäljellä on rytmihäiriöt ja jonkin asteinen aivojen hitaus. Lääkkeenä Thyroxin ja Liothyronin. Pelkällä tyroksiinilla en pärjännyt mitenkään.
Miten ja mistä sait Liothyronin ohelle? Olen itse ollut Thyroxinilla nyt vuosikymmenen eikä vointi ole lähelläkään normaali ollut kertaakaan tänä ajanjaksona. Myöskään arvot eivät ole olleet kunnossa eikä niitä ole saatu pysymään kunnossa. Välillä on lääkityksellä ollessa ollut TSH yli 20 ja samalla liikatoiminnan oireet päällä, paino laskenut, hikoilua, ripulia, sydämen tykyttely ja melkein maaninen olotila.
Tässä omassa vajaatoiminnassa ei ole ollut mitään tolkkua, oireet ja arvot menneet ihan päinvasto
Liiketoiminnalla olo oli muuten huomattavan paljon kivempaa kuin vajaalla käynti, vaikka eipä sekään hyväksi tai ihan turvallista elimistölle ole.
Minulla Thyroxin pahentaa oireita. Muutaman tunnin kuluttua lääkkeen otosta alkaa kauhea väsymys ja aivosumu.
Jos otan Thyroxinin illalla, silmäoireet ovat aamulla toimintakykyä haittaavat.
Hiuksia on lähtenyt niin paljon ettei ilman peruukkia voi liikkua kodin ulkopuolella.
Tk- lääkäri suuttui kun valitin kahdella eri käynnillä ettei Thyroxin toimi minulla. Lopulta hän kieltäytyi kokonaan ottamasta minua vastaanotolle.
Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole lisännyt painoa. Olen miltei alipainoinen keski-ikäisenäkin.
Hoitoa tähän sairauteen saat jos sulla on rahaa tarpeeksi koluta läpi yksityiset erikoislääkärit.
Työterveyslääkäri laittoi verikokeisiin, kun oli anemia, jatkuva väsymys, painonnousua, palelua ja hiusten lähtöä. Oireet alkoivat melko lailla samanikäisenä kuin äidilläni. Myös hänen äidillään, sisarellaan ja tädillään oli vajis.
Mulla kyllä TSH ja T4V-arvot ovat hyvät Thyroxinilla hoidettuina. Meni reilu kuukausi hoidon aloittamisesta, että olo alkoi vähitellen kohentua.
PS. Väsymys oli lamaannuttavaa. En saanut töiden jälkeen mitään aikaiseksi. Olen ollut aina kova tekemään ja liikkumaan, joten ero oli silmiinpistävä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla Thyroxin pahentaa oireita. Muutaman tunnin kuluttua lääkkeen otosta alkaa kauhea väsymys ja aivosumu.
Jos otan Thyroxinin illalla, silmäoireet ovat aamulla toimintakykyä haittaavat.
Hiuksia on lähtenyt niin paljon ettei ilman peruukkia voi liikkua kodin ulkopuolella.
Tk- lääkäri suuttui kun valitin kahdella eri käynnillä ettei Thyroxin toimi minulla. Lopulta hän kieltäytyi kokonaan ottamasta minua vastaanotolle.
Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta ei ole lisännyt painoa. Olen miltei alipainoinen keski-ikäisenäkin.
Hoitoa tähän sairauteen saat jos sulla on rahaa tarpeeksi koluta läpi yksityiset erikoislääkärit.
No eipä ne yksityislääkäritkään aina ole yhtään sen kaksisempia, ja julkisellakin voi olla ihan pätevä, hyvällä tuurilla.
En oikeasti ymmärrä, mikä on tämä pakkomielle lääkitä kaikki Suomessa thyroxinilla, vaikka ei se kaikilla toimi. Kiinnostaa kanssa, mikä on se syy, miksi se ei toimi? Thyroxin on t4 lääke, elimistö ei tee t4:llä mitään, vaan aktiivinen kilpirauhashormoni on t3. Normaalisti elimistö muuntaa t4:n t3 muotoon ja niillä, joilla thyroxin toimii hyvin, tämäkin prosessi varmaan toimii.
Mutta entä jos näin ei tapahdu? Lio on t3 lääke, eli suoraan siinä muodossa, jossa elimistö sitä tarvitsee. Myös eläinperäisissä lääkkeissä taitaa olla kaikki kilpirauhashormonit, eli siksi ne toimii joillain parhaiten.
Kaikista ikävintä on, ettei potilasta kuunnella. Kun sanot, ettei lääke ole auttanut, sinulle intetään vaan vastaan, vaikka itse joudut joka päivä elämään haittaavien oireiden kanssa. Kyllä se vaan haittaa joutua elämään n. 30% kapasiteetilla joka päivä aivosumun ja väsymyksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun voisin auttaa, mutta en uskalla mainita lääkäriäni nimeltä, jotta hän ei joudu ongelmiin kun hoitaa muilla kuin tyroksiinilla (aivan älytöntä että tällaista joutuu edes pelkäämään Suomessa vuonna 2025!). Yksityisellä yleislääkärillä käyn, tiesin etukäteen että hän osaa hyvin kilpirauhasasiat ja annoin hänen ihan rauhassa kokeilla säätää tyroksiinilla ensin. Kun se ei tuottanut toivottua tulosta niin kysyin onko mahdollista kokeilla pientä Liothyroninlisää. Sillä tiellä ollaan. Arvot katsotaan puolen vuoden välein ja minulla on lupa tehdä pienenpientä hienosäätöä tarvittaessa itsekin. Tiedän olevani onnekas ja toivoisin, että jokainen tyroksiinilla kärsivä löytäisi yhtä hyvän lääkärin. Tsemppiä, älä luovuta, lähde tarvittaessa vaikka ulkomaille etsimään lääkäriä ja toimivaa lääkettä.
En ole tiennyt , että ummetusta voi olla myös. Paino lähti nousuun. Yö unet huonoja. Turvotusta. Lääkitystä nostettiin. Tuli juuri se , että mitään ei saa aikaiseksi. Tässä kuussa pitäisi taas mennä labraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun voisin auttaa, mutta en usk
Tavallaan ymmärrän asian molemmat puolet, sekä Valviran että lääkärien näkökulman asiaan. Olihan niitä tapauksia, kun muut lääkkeet kuin thyroxin johtivat sydänongelmiin ja vaaratilanteisiin. Uskon tämän kumminkin johtuvan siitä, ettei lääkäri ollut riittävän ammattitaitoinen ja kokenut hoitamaan kilpirauhassairauksia eikä siitä, ettei näitä muita lääkkeitä pitäisi määrätä ja käyttää silloin, kun thyroxin ei toimi. Niissähän on erilainen annostelu ja seurannan tarve kuin thyroxinia määrätessä. Jos lääkiksessä opetetaan hoitamaan vain thyroxinilla, niin eihän sitä osaamista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun voisin auttaa, mutta en usk
Ulkomaille hoitoa hakemaan lähtö oli suunnitelmana ennen pandemiaa, mutta sitten se oli ja säästöt suli. Mietin kanssa sitä, että vaikka saisin jonkun eri lääkkeen ulkomailta, niin en haluaisi olla sen kanssa Suomessa ilman mitään hoitokontaktia, jos ongelmia tulee.
Huvittavinta oli se, että tk-lääkäri ei uskaltanut edes vaihtaa thyroxinia medithyroxiin, vaikka sekin on t4 ja täysin samaa tavaraa kuin thyroxin, tabletissa vaan on eri täyteaineet ja se joillain imeytyy sen vuoksi paremmin. Edes tämä vaihto ei ollut mahdollista. 🙄
Väsymystä, vaikka nukuin hirveästi, iho ja hiukset kuivat, lihoin. En mennyt tämän takia lääkäriin, koska olin masentunutkin. Vajaatoiminta todettiin kontrolliverikokeissa ja sain Thyroxinin. Lihominen loppui, mutta tulleita kiloja en ole kaikkia saanut pois vaikka diagnoosista on yli 10 vuotta. Väsynyt olen yhä ja Thyroxinin annostusta pitää korjailla aina vähän väliä.
Mulla on suvussa kilpirauhasongelmia paljonkin äidin puolelta, eli osittain tämä on perinnöllistä, osittain itse aiheutettua.
Mikä teillä muilla laukaisi sairastumisen? Itselleni tuli ensimmäiset vajaatoiminnan oireet mononukleoosin sairastamisen jälkeen. Oma vajaatoiminta on siis autoimmuunisairaudesta johtuvaa ja sain vielä toisenkin autoimmuunisairauden kaupanpäälle.
Tämä on nyt ihan spekulatiivista, mutta olen pitkään epäillyt, että se raju mononukleoosi, olin siis ihan todella kipeä silloin, heitti immuunijärjestelmän ihan poissa tolaltaan. Kyseinen virus on kyllä alustavien tutkimusten mukaan kytköksissä sekä autoimmuunisairauksiin ja syöpiin. Harmittaa, ettei tähän ole olemassa eikä ollut rokotetta silloin, kun alunperin sairastuin.
Ei ollut mitään oireita. Olen tyypi 1 diabeetikko ja verikokeiden kautta löytyi.
Todennäköisesti kyseinen lääkäri ei ole koskaan edes määrännyt kenellekään mitään muuta kuin tyroksiinia. Iso osa ihmisistä pärjää tyroksiinilla, mutta valitettavan moni ei. Miksi heille ei voi kokeilla muita vaihtoehtoja, kun niitä kerran on olemassa. Vaikea ymmärtää. Minulle tyroksiinilla ei saatu aikaan muuta kuin lisäongelmia, aivan mahdotonta saada annos kohdilleen lääkkeellä joka ei yksinkertaisesti toimi. T3 lääke toimi heti kun kokeiltiin, sopiva annoskin löytyi nopeasti kunhan pudotti toimimattoman tyroksiinin minimiin. Nyt arvot ovat kohdillaan ja olo normaali.
Mitä tekee lääkkeellä joka ei poista oireita? Älkää tyytykö toimimattomiin lääkkeisiin ja osaamattomiin lääkäreihin. Parempaakin on olemassa, vaikkakin kiven alla.