♥ TAMMIKSET Ma-Ti &heart;
ja aikasempi kasauma ->
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9747003&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (25)
yksikätisenä koetan jotain raapustaa ku poika vihdoin ja viimein 45min nukutuksen jälkeen näyttäis syliin nukahtavan.. oli tissillä varmaan puol tuntia, mut heti ku irrotin tisukan suusta ja yritin ite pakoon niin silmät aukes ja kitinä alko. oli koko yönkin tosi levoton joten en tiiä mikä taas vaivaa, toivottavasti menee vaan nopeasti ohi kun en muuten saa ees pyykejä tyhjennettyä koneesta ku mikään muu paikka ku syli ei kelpaa. kohta pitää sit alkaa jo ukoille pukee päälle ku pitää lähteä neitiä hakeen leikkikerhosta. taitaa tää päivä mennä aika rauhallisin merkein pienimmän herran mielialojen mukaan, pitää vaan tyytyä siihen et kämppä on sit edelleen ku räjähdyksen nähny.
ardisialle piti jo eilen laittaa juttua ku hän puhui viimeisistä kiloista. ymmärrän täysin sun fiiliksiä ku oon ite ihan samanlainen. reilu 4kg on mullakin ja jo nyt huomaan stressaavani mokomasta, vaikka kuinka koetan rentoutua ja miettiä et ei täs oo mitää kiirettä, nautin nyt tästä ja syön sen mikä tuntuu tarpeelliselta et pystyn imettään poikaa mahdollisimman pitkään mut kyllä se on tosi vaikeeta ku oma paino on pitkään ollu ainakin mulle pahimman sortin stressipesäke. ei vaan viihdy omissa nahoissa jos tuntee itsensä liian isoksi ja mulla ainakin se vaikuttaa ihan parisuhteeseen asti kun en koe itseäni kauniiksi tai haluttavaksi...
no joo, riittää valitusvirsi siitä aiheesta. nyt näyttäis ukko nukahtaan se verran sikeästi et lähde viemään hänet sänkyyn nukkuun et kerkiän vähän jotain touhuta ennen kuin on lähdettävä.
mukavaa maanantaita kaikille!!!
sapa ja toppana 3+4
Aivan tyypillinen maanantai-aamu tässä talossa :/ Kaikki otti kyllä urakalla vastaan, mutta nyt on poijat hoidossa ja mammalla kahvikupponen nenän eessä. Pieni ukkeli nukkuu ulkona. Mitenkähän näistä aamuista selviää sitten, kun työt alkaa... :/ ?
Täytyy eka kertoa, että Hannes on oppinut jokeltelemaan viikonlopun aikana! Ihanan kuuloista kun toinen niin kovin selittää ja koko kroppa on mukana siiinä tulkinnassa; kädet ja jalat heiluu entistäkin enemmän ja pääkin nousee niin hienosti ylös! Hannes on muuten meidän pojista ehdottomasti jäntevin ja jotenkin jämäkkä, pää on jo tukevasti pystyssä.
Milloin muuten lapsen " saa" kääntää kantoliinassa johonkin kasvot eteenpäin- sidontaan? Vaikka nyt vielä paras on tuo kietaisuristikakkonen, kun poju monesti nukahtaa, saa pään painettua rintaa vasten ja smokkvyö siihen tukemaan..
Odottelen tässä uutisia synnäriltä ;) Serkku lähti aamulla kolmannen lapsen käynnistykseen.. Joskohan sieltä tällä kertaa syntyisi tämän sukupolven ensimmäinen tyttövauvel, jotenkin sellainen fiilis ?
Nyt etsimään aamupalaa itselle.. Zatu, ruoka mielessä täälläkin..
/A + Hannes 6+3
Tuli mieleen kun olen silloin tällöin lukenut mainintoja blogista, että ilmeisesti jonkinlainen on. Millaisesta blogista on kyse ja onko se ulkopuolisilta suojattu?
Mukavaa maanantain jatkoa :)!
t. Aronia & pieni ihana poika reilu 1½kk
Hei,
onhan meillä oma blogi,mutta siellä ei keskustella, vaan siellä on lähinnä valokuvia.. sinne on saanut salasanan sindalta omaa valokuvaa vastaan tai ainakin sposti pitää lähettää sellaisesta osoitteesta, jossa on oikea nimi.. Salasanaa ja osoitetta ei ole tosiaan kaikille jaettu, eli vain tammenterhojen mammoille..
on meillä ollut chattikin, mutta en tiedä, että onko siellä vauvojen syntymän jälkeen ollut kovin vilkasta (kun on muutakin tekemistä)??!!
Pikaisesti,
-äitiliini ja tytteli tasan 2kk
Meilläkin ihanasti muuttanut suuntaa tuon poitsun rytmi, nyt on jo 4 kertaa peräkkäin nukkunut ulkona melkein 3 h päikkäreitä ja aina simahtaa klo: 11 paikkeilla ja heräilee 13.30-14.
On ihan ihmeellistä kun saa jotain tehtyäkin ilman että jätkä on kokoajan sylissä...vaikka ihanaahan se on mutta illasta sen sylittelyn huomaa selästä...;( Ja sitten kun pitäis vielä jaksaa öisin imetellä eikä aina jaksa etsiä sitä parasta asentoa selälle, eli parasta alkaa hieman " varoa" tuon selän kuormittamisen kanssa ennenkun on too late!
Olis vaan pitänyt hankkia se kantoliina......
Ihan kun jätkä olis vaistonnut viimeviikolla ja viikonloppuna että nyt pitää nukkua että mamma saa rauhassa järkkäillä mun bileitä!
Eli eilen oli sitten ristiäiset ja paremmin ei olis voinut mennä!
Pikku-juhlakalu simahti päivällä eka 3 tunniks vaunuihin keräämään voimia ja sitten veti vielä 45 min pikatorkut ennenkun vieraat saapui! Luulin jo että olisin joutunut herättelemään ja pelkäsinkin jo että koko toimitus menee fiaskoksi sillä meidän pienokainenhan ei herättelyistä innostu....! Mutta siellähän se availi silmiään ja hymyili varttia ennen papin saapumista valmiina juhlimaan!
Tosin hieman tuli itku puseroon (tai mekkoon...) kun kummi piti sylissä ja raukka luuli että tissiä olis tarjolla ja hermostui kun olikin mun systeri enkä minä....(meillä aika samanlaiset äänet!) Auttoi kun nosti pystyasentoon että sai katella juhlakansaa sillävälin kun pappi puhui....!
Vieraita oli n. 18 aikuista ja 6-7 lasta ja tarjoilut hoituivat itestään silläaikaa kun sitten syöttelin poikaa yläkerrassa kun olin kaiken laittanut jo pöytään valmiiks ja kahvit keittänyt termariin ennen vieraiden saapumista.
Lahjoja tuli kaikkea ihanaa: valokuvakehys ja albumi (äidin toiveet oli kuultu!), ihanat siniset kelsitossut, vaatteita, kummilusikka ja isin mieleen isojen poikien lelu eli itkuhälytin kameralla ja liiketunnistimella!! Kaikkea ne keksiikin....
Oli oikein mukavat ja lämminhenkiset juhlat näin kevään kynnyksellä!
Siellä on muuten tänään niin ihanan keväinen ilma kun aurinko paistaa, linnut laulaa ja räystäiltä tippuu vesi!
Olis vaan pitänyt lähteä lykkimään noita vaunuja vähän pidemmälle mutta kun oli niin paljon vielä kesken siivoamiset eiliseltä että ajattelin hoitaa ne pois alta kun jätkä nukkuu. Huomenna sitten pitempi lenkki että sais näitä kiloja veke...Ei taida pelkkä imetys riittää, sen verran makeanhimoinen mamma täälläkin ilmoittautuu!
26 raskaus kiloa mulle tuli ja reilu 10 niistä vielä jäljellä, repikää siitä huumoria...:/
Just meni taas pala eilistä suklaakakkua päiväkahvin kera ja jääkaapissa olis iso kasa voileipäkakkuja....
Mies saa viedä ne huomenna töihin etten vaan vahingossa syö niitä!
MARY- meidänkin poitsu taitaa seikkailla unissaan kun silmäluomet välillä välkkyy ja itkeä tirauttaa ilman että herää!
Nyt oon onneks oppinut olemaan juoksematta joka itkuhälyttimen äänestä vaan kuuntelen eka jatkuuko vai oliko vaan " uni-itkua" ....
Joskus juoksen jo ulos kun huomaankin että väärä hälytys ja unet jatkuu.... Toivottavasti eivät pikkuiset näe liian pahoja unia, sanoinkin isälleni että taitaa uneksia siitä että maito loppuu...;)
Torstaina meillä olis 2 kk lääkärineuvola, poika on silloin viikkoa vailla 2 kk ikäinen.
Saas nähdä miten on paino noussut, ainakin itestään tuntuu että kasvaa kovasti kun vaatteita saa kokoajan laittaa jo sivuun seuraavaa varten....
Ja eilen kyllä kaikki sanoivat että hirveesti kasvanut ja näyttikin ihan isolta pojalta kun oli jalassa ekaa kertaa " farkut" eli vaaleansiniset samettihaalarit!
Muuten kun täällä on ollut hirveesti puhetta masuvaivoista ja vyöhyketerapiasta niin eilen sitten äitini hiljalleen heilutteli pojan jalkoja hänen maatessa sängyssä ja samalla kevyesti hieroi jalkapohjia niin olisitte kuulleet sen rutinan kun ilmat lähti liikkeelle!
Eli taitaa olla totta että auttaa noiden jalkapohjien akupisteiden hieronta! Poika nautti siitä ihan silmiinnähden. Ja muutenkin auttaa tuo selällään makoilu ilmavaivoihin meillä, alussa jätkä paukutteli enempi vatsallaan.
Meillä muuten helpotti ilmavaivaitkut heti kun lopetin Cuplattoman sekä siirryin Jekovitistä Deetippoihin (sen tein itseasiassa jo pojan ollessa 3 vikkoinen eli 4 vkoa sitten) samoin lopetin ruisleivän syömisen (silloin tällöin pakko ssada!) ja maitosuklaan syömisen (sitäkin vaan joskus, laktoosi-intolerantikko kun olen...)
Joskus poika itkee masuaan eikä mikään asento ole hyvä mutta nykyään paljon harvemmin kun alussa.
Ehkä se suolisto alkaa sitten jo tottumaan pikkuhiljaa tähän rintamaitoon....
Nyt painun tekemään jotain hyödyllistä, kaikkea hyvää teille kaikille & voimia teille joiden pikkuisilla niitä masu/ muita vaivoja on!
Pupina & virallisesti nimen saanut poitsu 7 vkoa tasan!
Ajattelin vain kun olen vähän ujo kirjoittelemaan näin " julkisesti" mutta olisi kiva kuitenkin vaihdella kuulumisia muiden samanikäisten äitien kanssa. Joskus muistan että olisi perustettu keskustelupalsta Yahoosen, mutta kuivuiko se kasaan? Voisin toki itsekkin sellaisen salaisen palstan käydä perustamassa jos sellaiselle olisi kysyntää... Kiva on tosin täälläkin käydä lukemassa muiden vauvojen arjesta :).
Aronia ja pikkuinen poika reilu 1½kk
[color=royalblue][b]Aronia[/b], meillä tosiaan se blogi on pääasiassa valokuva-albumi. Sinne tunnukset saa omaa valokuvaa vastaan ja lähinnä sellaiset jotka edes jonkin verran ovat Terhoissa kirjoitelleet. Tammikuisilla on Yahoo-ryhmäkin, mutta muistaakseni se suljettiin ulkopuolisilta melko alkuvaiheessa odotusta, että saavat kerättyä tutun porukan sinne juttelemaan. Näin ainakin muistelen. Täälläkin kirjoittelee muutama jotka kuuluvat siihen Yahooseen, ehkä he osaavat paremmin kertoa mikä tilanne on. Täällä Vauvalla meillä on kyllä mukava porukka, kirjoittele vaan täällä meidän seurassa, ihan nimimerkillä täällä voi raapustella jos ei sen kummepaa halua itsestään paljastaa... ;)
[b]Ardisia[/b], mihin kohti sulla tulee se eturisti liinassa? Mäkin sidon kietaisu-x-kakkosen, mutta tuntuu että vauvan pää on liian ylhäällä, koska sen päälaki osuu mun leukaan ja ei saa kunnolla painettua päätä mun rintaa vasten...??? Sidonko liian tiukalle vai mikä on, kun en saa vauvaa alemmas liinassa. Onko sulla jalat sen smokkivyön sisällä vai roikkuvatko vapaana? En tiedä milloin saisi kääntää kasvot menosuuntaan, meillä kannatellaan jo tosi hyvin päätä, mutta vielä tuntuu tämä sidonta hyvälle.
[b]Pupina[/b], ei sulla oo myöhäistä vieläkään hommata sitä kantoliinaa! Suosittelen, kyllä se on selälle niin hyvä ja saa kädet vapaaksi tehdä muita hommia. Vauvakin viihtyy ja masuvaivat saa kyytiä. Mukava että teillä masukivut jo helpottaa.
Meillä Jekovit ollut nyt viikon tauolla ja huomenna tarkoitus aloittaa yhdellä tipalla. On ollut tosi hyviä öitä, 5-6 h tunnin unipätkiä pelkän rintamaidon voimalla, joten pelottaa tuo d-vitamiinin uusi aloitus. No, pakko mikä pakko, ei halua pienelle mitään riisitautiakaan aiheuttaa. Ehkäpä se suolisto koko ajan kehittyy ja ei enää aiheuta niin kovia vatsanväänteitä.
Sinda & Nipsuneiti 6 viikkoa tasan
Jaa-a, kuulostaa siltä että vedät liinasi liian tiukalle?
Mulla risti tulee aika tasan rintojen päälle, vauvan pää on pusutteluetäisyydellä ;) Jalat roikkuvat nyt smokkivyön ulkopuolella, samaten kädet (paitsi kun nukahtaa/on levoton niin laitan myös kädet sidonnan sisään). Vedän ristikaistaleet tosi hyvin levälleen vauvan selän tueksi ja kun aloitan sidonnan teon niin levitän kaistaleet tosi alas käsivarsieni päälle.
Tosi vaikee selittää, miten teen.. Mutta kokeile hiukan löysemmällä sidonnalla ok?
/A
Onhan taas hetki mennyt kun on viimeksi tänne kirjoittanut. Pikkumies nukkuu ulkona kolmatta tuntia, eilen nukkui viisi :-) Aika monta kertaa tulee käytyä kurkkimassa että kaikki on ok, vaikka itkuhälytin on. Iltaisin on kyllä vähän enemmän itkua väännetty, en tiedä johtuuko rela tippojen lopettamisesta vai hepatiitti rokotuksesta vai äidin syömisistä. Harmi kun ei noissa lue mikä mättää :-)
Tällä mammalla kiloja riittää vaikka muille jakaa. Varmaan auttaisi kun vähentäisi tuota herkuttelua :-/ On taas vaan tosi vaikea saada itseään kuriin ja nuhteeseen... No kevät koittaa ehkä siitä saa motivaatiota ja innostusta.
Ardisia - muistelen että 4 kk on ainakin joku raja siihen kasvot eteenpäin sidontaan. Kurkkaapa kantoliinakanavan sivuja, siellä paljon tietoa.
Sinda - jos Jekovitista tulee vatsavaivoja kokeile (kuten Pupina) Deetippoja. Ovat kuulemma vatsaystävällisempiä.
Dementiasta - se on muistaakseni ihan tieteellisesti todettu että osa naisten aivoista jää synnärille :-) Täällä kans yksi hajamielinen lahopää.
Kiinteistä - tuskin ennen 4 kk aloitan, voi olla että menee myöhemmäksikin. Ehtiihän noita antaa.
Nyt tää masiina tökkii niin pahasti etten viitsi enempää kirjoitella, johtuukohan taas näistä mainoksista...
Mukavaa alkanutta viikkoa!
t. Mirabella ja ex-Albert 2kk+
Ihana päivä oltiin lasten kanssa ulkona melkeen 3h, flickan nukkui koko ajan :D sain temmeltää poikien kanssa ihan sydämen kyllyydestä. Laskettiin mäkeä ja tehtiin lumiukkoja.
Meillä oli heti aamusta painokontrolli neuvolassa. Painoa oli tullut melkeen 200g/vko, lekurit oli pistänyt tavoitteeksi sen 200g joten aika hyvin. Nyt painoa on kertynyt 3200g, alkuhan oli 2400g vajaassa 7vko:ssa on tullut n 800g, aika vähän kun vertaa paljon pojille oli tullut tässä vaiheessa.
Terkka epäili että masu vaivat vois johtua " suihku" tissistä, maitoa siis tulee suihkuamalla ja se aiheuttaa karmeet ilmavaivat ja kipristelyt. Voihan se siitä johtua, nyt pitää vaan jaksaa pumpata pahimmat paineet pois ennen kuin imettä, jospa tää sitten auttais.
Sinda: kietasu x2 koita saada se risti hivenen alemmas ennen kuin laitat vauvan siihen, kannattaa kyllä laittaa se smokkivyö se antaa enemmän tukea pienelle vauvalle, mä jemmaan jalat sen alle. Jos sulla on kudottu liina niin tee sidonnasta vähän löysempi niin sen ristin saa alemaksi. Kasvot menosuuntaan kannattaa laittaa vasta kun vauva kannattaa päätään todella hyvin n 4-5kk iästä. Silloin lonkka tai budha sidonnat on ainoita järkeviä sidontoja, muuten liinan ergonomisuus menettää merkityksensä vauvalla. Jos vauvan jalat roikkuu vapaasti niin silloin kaikki paino on lonkilla ja se ei ole hyväksi.
käy http://www.kantoliinakanava.fi/ siellä on paljon hyödyllistä tietoa kantamisesta ja kuva kuvalta näytetty miten sidonta tehdään.
eipä tässä sitten muuta.
-MM- ja flickan kohta 7vko:a
Toinen käynti vyöhyketerapiassa oli tänään. Todellakin toivon, että siitä olisi meille apua. Ensimmäinen käynti tosiaan tuntui vain pahentavan ongelmaa. Nukuin viime yönä vain tunnin, joten aika rikki olen. Huuto alkoi heti kun yritti makuuasentoon pientä. Sylissä kyllä nukkui. Sama juttu on tänäänkin jatkunut eli nukkuu vain sylissä. Eli itselle on ollu mahdotonta nukkua päivälläkään. Etenkin eilen oli todella tuskainen kun laitin makuulle.
ISÄN OSALLISTUMIS-G: Meillä mies ei pysty viikkoisin paljoa osallistumaan vauvan hoitoon. Herää itse töihin jo viideltä ja tulee kotiin viiden-kuuden aikoihin. On silloin aika väsynyt itsekin. Itse hoidan siis yöt ja päivät poikaa yksin, että mies voi töissä käydä. Muutenkin taidan olla poikkeus tällä palstalla kun koen, että mies voisi tehdä jotain enemmän ollessaan kotona. Täällä kun kaikki tuntuvat olevan todella tyytyväisiä miehen osallistumiseen. Itsestä toisinaan tuntuu, että olen aika yksin tän hoidon kanssa etenkin kun yöt ovat niin rankkoja.
RASKAUSKILOT: Mulla ei tullut raskausaikana kuin 7 kg painoa ja laitokselta kotiin tullessa olinkin jo 2 kg alle lähtöpainon. Nyt on lähtenyt vielä 2 kg lisää. Eli painoon olen tyytyväinen. Mutta vyötärö ei kyllä ole palautunut samalla lailla. Siellä on senttejä edelleen enemmän, vaikka paino onkin tippunut. Mua on muutenkin alkanut huolestuttamaan tää makean himo. Jotenkin tuntuu ettei jaksa ilman karkkia tai limpparia... Ja normaali syöminen on heikkoa. Ei ole aikaa tai voimia tehdä kunnon ruokaa.
Täällä alkoi taas lohduton raastava huuto mihin ei mikään tunnu auttavan. Kyllä niin tekee pahaa pikkumiehen puolesta. Kunpa voisin auttaa jotenkin. En keksi muuta kuin pitää lähellä ja koittaa rauhoitella. Eiköhän taas aloiteta käveleminen ympäri asuntoa..
Pitkästä aikaa on taas hetki raapustaa jotain.. Poju nukkuu päikkäreitäkin tällä hetkellä ja isommat siarukset on isin " kimpussa" tuolla olohuoneessa. Laittavat isin selän kuntoon hyppelemällä päällä. Halvat hierojat! :)
Meillä poju on alkanut nukkuun ulkona yli 3h päikkäreitä. Menee nukkuun yleensä 12-13 aikoihin ja herää 15-16. Kivasti saa " omaa" aikaa tehdä kotihommia ja olla isompien kanssa ulkona samalla. Yöt menee edelleen yhdellä syötölläja se toinen syöttö on jo aamua, jonka jälkeen jatketaan vielä unia.
Kirjoitinkin tuossa viimeks pojun kakasta, jossa oli verta. Eipä ole sen koommin tullut sitä kun lopetin cuplatonin käytön. Pojulle tuli siitä hirveet ilmavaivat ja piereskeli ihan mahottomasti! Luulempa että siitä johtui tuo veri kakassa, jos on ollut masu vähän kovalla. Ainakin paineella se silloin tuli kun verta oli myös mukana. Raukka pieni kun sai kärsiä....... toivotaan että tuo verine uloste jäi tuohon.
Mielenkiinnolla odotan kuinka paljon poika on kasvanut kun 2kk neuvola on ensi viikolla. Painokäyrä pituuteen nähden kun oli viimeks aika hintsusti nousussa, vaikkakin painoa tuli 880g/2 viikossa. Pitkä on meidän poika.
Isän osallistumisG: Osallistuu kiitettävästi tyttöjen hoitoon kun olen imettämässä. Kotitöihin osallistuu myös. Viikkosiivous tehdään yhdessä yleensä aina. Mies puistelee vuodevaatteet, matot ym. ja luuttuaa lattiat. Minä sit imuroin, pyyhin pölyt ja pesen vessat. Ruokaakin tekee aika monesti viikossa. Parannusta on tapahtunut ja roimasti verrattuna siihen mitä se oli kun oli vain yksi lapsi.
DementiaG: Musta on pysyvästi tullut lahopää. Ei siinä auta mikään..... Unohtelen asioita ja hyvä jos muistan edes kummilasten syntymäpäiviä ym. tärkeitä juttuja.
Kiinteistä: Jaa milloinkahan sitä nyt aloittaisi. Viimeks imetin 5kk asti. Vellit taidan aloittaa ehkä aikasemmin, jos tilanne niin " vaatii" . Meillä ne on vaikuttanut kiitettävästi lasten yöuniin. Mut luulempa ettei mulla riitä pelkkä rintamaito yksistään sinne 6kk asti. Ei viimekskään riittänyt.
Minäkin oon aivan kauheen perso makealle! Hirvittää ihan miten pääsen eroon herkuista. Kesäkin tulossa ja ei toivoakaan, että makkarat saisin siihen mennessä pois. Siis vatsan seudulta. Painoahan ei mulla oli kuin 1kg " ylimääräistä" siihen mitä se oli ennen raskautta. Tiukasti se istuu tuolla vyötäröllä. Mutta jos viitsisin lopettaa tuon ylenmääräisen makeasyönnin, niin luulempa että lähtis keviästi ainakin se 3kg pois. En oo vielä valmis heittään herkkuja pois................on ne niin hyviä! :)
Jaahas mies toi pojun tissille tähän..meni yks kätiseksi kirjoittelu..Tuossa se tapittaa äitiä samalla.
jeps mut eiköhän ole aika lopettaa..
mellum ja poika 7+1
Niin vaan sairaudet löysi meidätkin pitkän ajanjälkeen. 2vuotias tyttö sairastui tänään, sai korkean kuumeen, 39.4. Muuta oireita ei ole. Saas nähä saako vauvelikin saman taudin ja kuinka moni perheenjäsenistä??
Meilläkin on päikkäreihin saatu vähän rutiinia, nyt nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa 4-5 tuntia, iltaisin sitten lyhyempiä pätkiä vaunuissa sisätiloissa. Yöunet vaihtelevat, mutta yleensä nukahtaa siinä 23 maissa ja syö pari kertaa, herää 7-8 aikoihin. Ei mitään tarkkaa rytmiä ole, eikä tarvikaan olla, mutta nukkuu hyvin ulkona, kuten muutkin sisaruksensa aikoinaan.
Iso poijanviikari tää on, samankokoinen kuin siskonsa oli 5 kk ikäisenä =) Vaatteita saa koko ajan olla laittamassa pois, ja haalarikin on liian pieneksi käymässä (kokoa 62), vaunuissa käytän jo äitiyspakkauksen haalaria. Alennusmyynneistä ostin Travallen haalarit kokoa 74, ajatuksena ens syksy ja alkutalvi, mutta saa nähä meneekö se sitten enää.
Kiloista...Joo niitä tuli yli 20 tälläkin kertaa ja jäljellä on n. 5 kg lähtöpainoon, ihannepainoon on sitten vähän pidempi matka ;) Mulle paino on ihan samantekevää, tärkeämpänä pidän terveellisä elämäntapoja. Vaikka joka raskaudesta on jäänyt kiloja ja takapuoli on leveä kuin ladonovi, mun mies sanoo usein että olen kaunis ja että kaunistun joka lapsen myötä =) Hän rakastaa mun muhkeita muotoja!
Elintasomme on aiheuttanut lihavuusepidemian josta tulee vakavia seuraamuksia, joskus painonhallinta voi olla elintärkeä asia. Asia josta harvemmin puhutaan on laihat ihmiset jotka eivät lihoa, mutta elävät epäterveellisemmin kuin moni lihava ihminen. Asioilla on aina kaksi puolta ja ihmisen arvokkaimmat ominaisuudet eivät näy päällepäin. Jokaisella on omat lähtökohdat ja prioriteetit ja niitä ei ulkopuolinen voi tietää eikä näin ollen arvostella. Pääasia mun mielestä on se että itse on tyytyväinen ja onnellinen, silloin on omassa elämässä asiat kohdallaan!
Voikaahan äidit hyvin, tämä äiti taitaa mennä pitkäkseen sohvalle kun kaikki pienimmät ovat menneet aikaiseen petiin!
nenn ja poika 2 kk
[color=darkviolet]Ihmeesti sitä saa näin aamusin ittesä liikkeelle, vaikka pätkissä yön nukkuu. En ois uskonu odottaessa, ett näinki hyvin selviydyn ja jaksan kahen lapsosen kans. *nostaa leukaa* :D
Alkopa hyvin juttu, heti omakehu haisee ;)
Akka on hampaittenpesussa ja pienimies uinuu sitterissä. Saapa nähä tykkääkö kyttyrää, ku kohta pitää nostella ja alkaa pukemaan.
Kuulostaa niin pahalle lukee terhoista, jotka viihtyy vain syleissä. Mutta aatelkaa äidit niin, että ootte niin korvaamattomia ja ihania ettei sitä esim. sitteri korvaa :)
Kiloista *hmm* mulla taitaa olla 6 kiloo vielä jälellä lähtöpainoon, mut sais mun puolesta lähtee vaikka kaheksanki. Tuohon kuuteen tuntuu nyt kauemmaksi aikaa jämähtäneen vaaka :/
Nenn kirjotti taas niin ihanasti ja selkeesti tuosta painonhallinnasta. Sulla on sana hallussa :)
Jaha Kossi ähisee. Ja sierra pitää käyä rysäyttään käyntiin. .
Z
Tytteli taas rinnalla kantoliinassa nukahtamispisteessä. Taustalla soi lastenlaulu-cd, tyttö paljon rauhallisempi ku taustalla on jotain ääntä, ei reagoi jokaiseen yllättävään ääneen.
Sunnuntaina oli ristiäiset ja meni todella hyvin. Kova oli hälinä, aikuisia 24 + lapsia 6. Tarjoilut olivat loistavia, kiitos mammoille ja mummuille. Ei olisi neiti voinut kiltimpi ja ihanampi olla. Ei pärähtänyt kertaakaan koko päivänä! Makoili tyytyväisenä sängyn päällä ja poseerasi yli puoli tuntia ku kaikki kuvasivat. Hymyili ja jokelteli vain ku naamat vaihtuivat ympärillä. Toimituksen ajan oli suurimmaksi osaksi hereillä, lopulta uinahti hetkeksi. Muuten menikin sitten sylistä syliin, välillä ottaen pienet tirsat. Ainoa miinuspuoli oli, että tytön velipuolet eivät päässeet paikalle, ku olivat noroviruksessa.
Tänään on kaksikuukautislääkärineuvola. Täytyy tulla kertomaan kuulumiset sen jälkeen. Innolla odotan uusia mittoja ku tämä kasvaa silmissä. Vatsavaivat tuntuvat helpottaneen jonkin verran. En tiedä mistä se sitten johtuu; Cuplaton loppui, joten pari päivää ollaan oltu ilman, mutta olen myös parina päivänä unohtanut antaa Devitolia...
cinza: Tulepas äkkiä kertomaan miten viime yö meni. Toivottavasti vyöhyketerapiasta alkaa olla jo apua. Osaanottavaisena täällä luin miten se yö oli mennyt ekan kerran jälkeen :( En nyt muista onko teillä kantoliina käytössä, mutta jollei ole niin hanki ihmeessä. Jos treffataan jossain vaiheessa voin lainata sulle päiväksi koekäyttöön, jos haluat. Kauemmaksi aikaa en voi luopua.
Kiinteiden aloitusta en ole vielä edes ajatellut. Ensikertalaisena haluaisi tietenkin kokeilla aika pian, mutta uskoisin, että maidolla pärjätään hyvin vielä ainakin muutama kuukausi.
Yksi lahopää täälläkin. Ensin oli raskausaivot, joiden piikkin sai laittaa paljon asioita ja ei nämä imetysaivot ole ainakaan yhtään paremmat. Monta kertaa päivässä aloitan lauseen, mutta sitten ei hajuakaan mitä olen sanomassa...
Isän osallistumisesta olisi vähän toivomisen varaa vielä. Kotityöt ovat oikeastaan kaikki mun hoidettava. Miehelle jää vain saunan ja takan lämmitys, sekä pienet rempat ja pihatöitä. Lapsenhoitoonkin saisi osallistua enemmän oma-aloitteisesti. Hoitaa kyllä ku pyydän ja hoitaa myös jos mulla jokin meno, mutta jos ollaan kaikki kotona, niin ei itsekseen tule mieleen esim vaihtaa vaippaa. Mutta ihana mies kaiken kaikkiaan ja hyvä isä. On kyllä jatkuvasti neitiä pussailemassa ym.
Raskausaikana tuli 18 kiloa lisää, ja niistä on jäljellä 2 kg. En todellakaan ole yrittänyt niitä karistaa, siis herkuttelen ihan hirveästi! Ne vain lähti itsestään. Kaksi viikkoa synnytyksestä niitä oli jäljellä enää viisi kiloa. Mutta tämä kroppa näyttää paljon suuremmalta, vatsaa on reilusti ja tiisit on järkyttävät! Mulla oli ennen raskautta mielestäni ihan kauniit 80C-kupit ja nyt ne on isot roikkuvat ja mikä kamalinta löysät 80G :( Olis edes kiinteät ja isot, mut tälläiset polvissa roikkuvat. Mitähän ne on imetyksen jälkeen, pelonsekaisesti odottelen.
Saisnko Sinda sen sun meiliosoitteen. Voisin lähettää neidin ristiäiskuvan ja nimen blogia varten. Siis jos huolitte jo mukaan, pls. Ja myös sellaisen kuvan jossa olen itse, eikö se ole vähän niinkuin ehtona. Tiedän että sun ja marian osoitteet on ollut täällä miljoona kertaa, mut en viitteis kaivaa niin kaukaa, laiska ku olen.
Katsku ja neiti 2kk + 1 pv
Cinza: toivottavasti vyöhyketerapia auttaa vauvan masuvaivoihin, tulehan kertomaan tilanne.Todella kurjalta kuulosti tuo vauvan ensireaktio terapiaan.
Täällä on rauha maassa, neiti nukkuu vaunuissa ja isotsiskot odottelevat ruuan valmistumista telkkarin ääressä. Pihalta tulimme juuri. Olen tässä ihmetellyt, että olemmeko me superhitaita aamuhommissa kun toiset äidit lapsineen ovat jo lähdössä kun me selviämme puistoon...onneksi naapurissa on kavereita muksuille ja toistensa kanssa tykkäävät leikkiä myös.
Kiinteet olen aloittanut 3kk ikäisenä, tai maistatellut ja tuossa 4kk sitten ihan olemme syöneet säännöllisesti kiinteitä, imetykset on jääneet puolen vuoden iässä.
Neiti nukkuu todella hyvin ulkona, nyt olemme viikon ajan nukuttaneet pihalla ja nukkuu kahdet unet joista aamupäivällä 4-5 tuntia ja sitten vielä illasta 2 tuntia, nukkuisi kauemmin jos antaisin, mutta herätän hänet kuuden aikaan jotta pääsemme yöunille ihmisten aikoihin eli nukahtaa sitten klo 22.30 yöunille ja syö 1-2 kertaa yössä, herätys on kahdeksan maissa.
Olen aina pitänyt tarkkaa rytmiä jo aivan pienille ja meitä ainakin on helpottanut se että asiat tapahtuu samoihin aikoihin, syönnit ulkoilut unet ym. tapahtuu samoihin aikoihin ja sellaisiin aikoihin mikä meille sopii, ei siis minkään kirjan mukaan vaan omien tuntemusten mukaisesti.
Torstaina suuntaamme mökille, kiva päästä hiitelemään ja ajamaan kelkalla pitkästä aikaa, mutta nyt pitää lähteä ottaan ruoka uunista, kokeilin kebab-liha kiusausta, saas nähdä minkä makunen tuli.
mamm@mia + neiti 4vko4pv
Täällä taas ihan ihmeissäni vietän omaa " laatuaikaa" siivoillen ja koneella istuen kun pikkumies taas vetelee sikeitä ulkosalla!
En oo vielä tottunut siihen että tosiaan NUKKUU ja vielä sikeästi tuolla pihalla vaikka söi jo 9 jälkeen eikä oo sen jälkeen tissiä nähnyt....
Mutta kaipa se tissikin välillä väistyy mielestä hyvien päikkäreiden sattuessa kohdalle :)
Ja just äännähti itkuhälytin kun näin menin sanomaan...onneksi oli vaan " puolivälin" asennonvaihto tms....!
Ehdinkin jo onneksi vähän imuroimaan koirankarvoja ja kakunmuruja (niitä mitä koira ei oo löytänyt!) lattialta ristiäisten jäljiltä ja löytyihan niitä pullanmurusia (tai itseasiassa sinistä sokerikuorrutusta pullien päältä...) meidän sängyn päiväpeitteen päältäkin, oli joku pikkuvieraista ottanut mukavan asennon pullaa syödessään!
CINZA- et oo kyllä ihan yksin! Minäkin hieman kateellisena lueskelen kaikkien muiden ylistyksiä miestensä osallistumisesta (sen takia laitoinkin aloituksen siihen gallupiin...) mutta toistaiseksi yritän välttää pahempia riitoja ja hoitaa kotityöt silloin kun ehdin/jaksan (joidenkin mielestähän kotona lasten kanssa ollessa ei muuta olekaan kun aikaa!)
Meillä toistaiseksi vain tämä yksi lapsukainen eli ihan hyvin oon jaksanut vaikka yöt aika rikkonaisia (poika nukkuu max 3-4 h pätkän ja loppuyön sitten 1,5-2 h pätkissä....)
Mies tosiaan tekee 2 vuorotyötä ja aamuvuoroviikkoina on aika rätti kun tulee kotiin, iltavuoroviikkoina on kotona vasta 22.30.
Joten ei paljoa kyllä tee kotitöitä ellen erikseen pyydä, tiskikoneen tyhjentää ellen oo jo ehtinyt sitä tehdä.... Imuroinut on vissiin viimeks kun tulin laitokselta kotiin ja ruokaa tekee pari kertaa kuussa.... Puhumattakaan yleisestä " järkkäilystä" , hänen mielestään kun ei koskaan oo sekaista tai koirankarvoja lattiat täynnä!
Mua taas inhottaa kun ne karvat menee pojan kaikkiin vaatteisiin ja sideharsoihin oikein tartuu kiinni, eli imuroin joka päivä. Ehkä tää muuttuu jos ja kun meille tulee lisää lapsia ja/tai mies saa toisen duunin jossa inhimillisemmät/perheystävällisemmät työajat!
Ja voimia sinulle CINZA vielä pikkuisen masuvaivojen kanssa, mulla taas juttu meni hieman sivuraiteille!
Meilläkin kanniskeltiin jätkää alussa enempi masun takia, nyt harvemmin, ehkä pari kertaa/ vko. Kehittelin ihan oman " masupippa" -laulunkin poijan rauhoittamiseksi....! Auttaa muuten kun hyssyttelen ihan tuossa poski poskea vasten ja laulan hiljaa, matalalla äänellä! Kokeile ihmeessä! Tai uskon että oot varmaan kokeillut jo kaikkea....
NENN- kuten ZATUKIN jo mainitsi, ihanasti kirjoittelit raskauskiloista!
Sinulla taitaa olla ainutlaatuinen mies kun noin kauniisti puhuu sinusta ja muodoistasi!
Nyt täytyynee lopetella kun oon jo 2 kertaa käynyt hyssyttelemässä vaunuja, kolmas kerta toden sanoo ja kai se sitten täytyy uskoa että pikkumies itke nälkäänsä....
Voikaa hyvin!
Pupina
[color=teal][b]Katskula[/b], tässä meilios. sinda75@netti.fi Laita kuvat tulemaan, niin saat tunnukset paluupostissa :)
[b]Ardisia & MoominMamma[/b], kiitos vinkeistä. Sidoin nyt löysemmälle ja heti auttoi. Samaten Kantoliinakanavan sivuilta hoksasin että nuo olan yli tulevat kaistaleet saa olla ihan leveänä olkapäiden yli, mutta se liina on ollut sellaisena kapeana myttynä, vähän kuin repun olkain. Nyt on hyväntuntuinen sidonta ja vauvakin nukahti heti. Suosittelen edelleen kaikille sylivauvoille varsinkin ja masuvaivaisille!
Me aloitettiin tänään Jekovit ja terv.hoitajan ohjeen mukaan (ei saisi kuulemma antaa ollenkaan tyhjään mahaan). Eli aluksi imetetään hieman toisesta rinnasta, sitten lusikkaan lypsetään maitoa ja tippa Jekovitia ja suuhun. Sitten jatketaan imetys loppuun ekasta rinnasta ja toinen rinta sitten vielä päälle. Toivottavasti auttaa.
Nyt teen keittoon...
Sinda & Nipsu 6+1
Pitkästä aikaa laittelen pikaisesti kulumisia, kun Lillukka alkaa heräilemään vaunuissa. Kolme tuntia on jo tuhissut, että kohta on jo varmaan aika nälkä.
Meillä oli sunnuntaina ristiäiset ja kaikki meni tosi hyvin ja tyttö nukkui koko toimituksen ajan ja suurimman osan kahvituksestakin. Isosisko sen sijaan oli vauhdissa ja tutki innoissaan kirkkoa kasteen aikana. Pikkuinen sai kivoja lahjoja: kummilusikan, vauvakirjan, valokuvakehyksen, valokuvaalbumin, vaatetta, leluja ja rahaa.
Meillä tosiaan majoittui miun äiti, isä ja veli. Oli ihan hauskaa, kun tuolla kokoonpanolla ei olla ennen oltukaan saman katon alla. Miun vanhemmat erosivat kun olin parivuotias, eikä sen jälkeen isän kans ole ollut paljonkaan kontaktia, mutta nyt kun miulla on lapsia, niin isäkin on aktivoitunut. Johtunee siitä, että ovat hänen ainoat omat lapsenlapset. Miusta on ihanaa, että lapset saa oppia tuntemaan myös vaarin. Vaari oli kyllä niin mielissään, kun esikoinen huuteli vaarin perään. :)
Lillukalla on vissiin jonnii sortin yliherkkyyttä ja nyt mietin, että pitänee ruveta omaa ruokavaliota rajoittamaan, mutta en kyllä yhtään tiedä mistä aloittaa ja miten. Neuvolalääkäri mainitsi, että maitotuotteet ja vehnä vois aiheuttaa noita vaivoja, mutta pitääkö ne molemmat poistaa vai aloittaa esim. maidosta ja kaikkiko maitotuotteet pois? Oireina on kuiva iho ja paikoittain on semmosia tosi kuivia kohtia ja nyt sunnuntain kekkereiden jälkeen on posket helottanut ihan punaisina. Tuntuu pahalta, jos on omalla syömisellään aiheuttanut pienelle vaivaa. Oliko tammikuisissa joku, joka oli lopettanut maitotuotteiden syömisen? Onko auttanut?
Jeps, palaan asiaan, kunhan jossain vaiheessa kerkeen lukemaan viime viikon pinot.
T: Monttu ja Lillukka 2,5 kk
[color=darkviolet]Masu kurnii, joten pikasesti alottelen tarinaa.
Akka ekaa päivää sitten vauvalomansa hoijossa. Kerkes aamun aikaan pari kertaa jo hätyyttää ja kysyä joko mennään. Saa nähä ku hakee, ett onko ollu sit kummiski ikävä ;)
Makaroonilaatikko on kohta onneks valmista. En pysty aatteleen muuta ku ruokaa. .
Kossi on alkanu muuttaan tapojaan. Ei nuku enää koko ajan. Viikonlopun aikaan tuli muutosta. Eilen oli ns. toinen päivä ja heti sellaset kolmisen tuntia hereillä yhtä soittoo, lukuunottamatta muutamia pikku torkahuksia välillä. Tyytyväisenä lähes koko ajan, ku muisti laittaa tutin tarvittaessa tai kiikuttaa sitteriä. Valvomissessiota ennen oli vetässy kolmen tunnin unoset.
Illalla meni ysiltä yöunille ja yhen aikaan eka syönti, ett tuli senki suhteen uutuutta. Heräilin levottomin mielin jossai välissä, ku tuntu ett oli nukkunu luvttoman kauan. Yritti kai heräillä aiemmin, mut ku en heti vastannu kutsuun niin jatko uniaan.
Myöhemmin lisää. .
Z ja Kossi 5vk