Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ylipainon laihduttaminen helpompaa kuin laihtuminen normaalipainon sisällä?

Vierailija
05.02.2025 |

Eli jos on vaikka 10 kiloa ylipainoa, onko viiden kilon laihduttaminen helpompaa kuin se, että jos olisi normaalipainoisuuden yläraajalla ja siitä pitäisi pudottaa 5 kiloa? Eli nyt kun olen ylipainoinen ja laihdutan, laihduttaminen on helpompaa kuin mitä se tulee olemaan jatkossa viimeisten kilojen kanssa? Pitääkö varautua siihen, että mitä pidemmälle projekti etenee, sitä hankalammaksi se tulee teknisessä mielessä? Motivaatiohan saattaa ajan kanssa laskea ja tuoda omat ongelmansa. 

Joskus kuulee, ettei jotkut saa kalorivajeellakaan painoa laskemaan. Mikähän siinä voi olla? Itsellä ei ole ollut sitä pulmaa, paino onneksi tippuu, jos syö vähemmän kuin normisti ja mitä kuluttaa.  

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa. Pelkät peruselintoiminnot kuluttavat enemmän kaloreita ylipainoisella. Lisäksi sama liikunta määrä kuluttaa painavammalla enemmän kuin kevyemmällä. 

Vierailija
2/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa mistä johtuu, mutta noin se vaan on. Varmaan ainakin osaltaan liittyy juuri tuohon että isompi kuluttaa enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän laihduttaa keski-ikäisenä normaalipainon sisällä 5 kg (62->57 kg, olen 160 cm) ja on kyllä saatanallisen vaikeaa. Kateellisena katselen noita ylipainoisten laihdutusvinkkejä, että jätä pulla pois ja vaihda kevytlimsoihin, huomioi piilosokeri. Kun itse syön jo nyt todella vähän ja terveellisesti - ja siitäkin pitäis vähentää.

Vierailija
4/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helpompaa. Pelkät peruselintoiminnot kuluttavat enemmän kaloreita ylipainoisella. Lisäksi sama liikunta määrä kuluttaa painavammalla enemmän kuin kevyemmällä. 

Ihminen ei ole nollasummapeli

Vierailija
5/12 |
05.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän laihduttaa keski-ikäisenä normaalipainon sisällä 5 kg (62->57 kg, olen 160 cm) ja on kyllä saatanallisen vaikeaa. Kateellisena katselen noita ylipainoisten laihdutusvinkkejä, että jätä pulla pois ja vaihda kevytlimsoihin, huomioi piilosokeri. Kun itse syön jo nyt todella vähän ja terveellisesti - ja siitäkin pitäis vähentää.

Jätä se sokeri pois, äläkä korvaa sitä millään kevyttuotteilla.

Lisää liikuntaa, syö proteiinia ja rasvaa. Korvaa suuri osa hiilarista kasviksilla, ja syö hiilaria kulutuksen mukaan. Vältä viljaa ja riisiä hiilarina ja korvaa se vaikka mielummin perunalla.

Syö vain niin paljon kun pystyt kuluttamaan päivän aikana. Ei sitäkään tarvi laskea niin tarkkaan kun oppii kuuntelemaan kehoaan. Syö usein ja pienempiä annoksia, jotta energian saantisi pysyy tasaisena niin nälkäkin pysyy paremmin poissa.

Vältä alkoholia.

Kyllä painon pitäis tippua.

Vierailija
6/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä se sokeri pois, äläkä korvaa sitä millään kevyttuotteilla.

Lisää liikuntaa, syö proteiinia ja rasvaa. Korvaa suuri osa hiilarista kasviksilla, ja syö hiilaria kulutuksen mukaan. Vältä viljaa ja riisiä hiilarina ja korvaa se vaikka mielummin perunalla.

Syö vain niin paljon kun pystyt kuluttamaan päivän aikana. Ei sitäkään tarvi laskea niin tarkkaan kun oppii kuuntelemaan kehoaan. Syö usein ja pienempiä annoksia, jotta energian saantisi pysyy tasaisena niin nälkäkin pysyy paremmin poissa.

Vältä alkoh

Niinpä. Liikun suhteellisen paljon (pari kertaa viikossa laitepilates/astangajooga, kelien salliessa pyörällä töihin 7 km suuntaansa, jos kelit ei salli, pari-kolme kertaa viikossa tunnin kävelylenkki, kerran-kaksi viikossa kotijumppa käsipainoilla - suunnilleen tällainen setti jo vuosia). Silti päivittäinen kaloritarpeeni jos haluan laihtua 0,5 kg viikossa on 1400. Jos kilon, vähän yli 900. Että siinä on aterioille jakamista. Sokeri jo käytännössä pois, alkoa hyvin vähän. Ruoka pääasiallisesti salaattia ja proteiinia. Rasvan puputtamiseen en usko. Mun pointti oli se, että tämä on kaikkea muuta kuin mukavaa ja helppoa.

Vierailija
7/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva kalorivaje ruokailuissa kuitenkin niin, että saat sopivasti proteiinia ja kaikkia ravintoaineita. Riittävästi liikuntaa sekä arkiaktiivisuutta. Jos sinulla on kevyt toimistotyö, käy joka päivä tunnin kävelyllä jotta saat normaalin arkiaktiivisuuden tason saavutettua.

Noudata tätä 4 vk. Punnitse itsesi 1x vk jotta pystyt seuraamaan kehitystä. Tämä. Jälkeen lisää yhtenä päivänä energiamäärää noin 400kcal,jotta elimistö saa herätyksen. Tämä lisää hetkellisesti painoa mutta sen jälkeen keho alkaa taas toimimaan kuten pitääkin ja paino laskee. 

Vierailija
8/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainossa ei pidä laihduttaa, koska turha laihdustus voi laukaista lihomiskierteen, ja sitten ollaankin  jo pahemmassa jamassa.

Vierailija
9/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on! 

Jos lihava syö 2500kcal päivässä hän ei edes huomaa 500kcal vähentämistä mutta hoikka joka syö normaalisti 1500kcal joutuu pudottamaan 1000 kcal saadakseen saman vaikutuksen! 

2000 kcal saa syödä järjettömän määrän ruokaa vs 1000kcal

Vierailija
10/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa. Aina mitä vähemmän on ylipainoa, sitä hankalammin se lähtee. Ja normaalipainossa sitten vielä haastavampaa. 

Vierailija
11/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän pudottaa painoa normaalipainon sisällä 3 kg, eli tavoitepaino olisi 60kg. On tosi vaikeaa. Mulla on vielä fyysisesti raskas  työ eli tarvitsen syödä muutakin kuin salaattia, että pystyn työni hoitamaan. Olen tyytyväinen kuitenkin siihen, että paino on hitaassa laskussa, jos vaikka kahdessa viikossa häviää puoli kiloa niin hyvä niin. Siihen on tyytyminen. 

Vierailija
12/12 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainossa ei pidä laihduttaa, koska turha laihdustus voi laukaista lihomiskierteen, ja sitten ollaankin  jo pahemmassa jamassa.

Toisaalta koska keho "muistaa" isoimman saavutetun painon ja pyrkii tähän, olisi hyvä katkaista tuo lihominen jo normaalipainoon, jos esim. on pitkään painanut 57 kg ja sitten lihoo 62 kg niin kyllä tuon voi heti laihduttaa eikä tarvitse odottaa että on ylipainoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi