Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***MAALIKSET ' 05 uuteen viikkoon***

05.03.2007 |

Aloitetaanpas pino.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nasulina: nyt se siis plussan lykkäsi! Onnea! Ja välitä onnittelut myös tytöntyllerölle!

Mitäs Tel täytitkään, jotain kaksikymmentä ja risat ;)) Onnittelut näin jälkijunassa!

Uupulle lämmin onnentoivotus uuden perheenjäsenen johdosta!

Kaikille päivänsankareille juhlamieltä ja äideille naistenpäiväonnea!

Huikea synnytys Tuulalla takana. Onneksi ehdit ajoissa.

Kotiuduttu on. Tapasimme ystäviä ja sukulaisia, matka meni muuten hyvin paitsi lapset saivat oksutaudin. Esikoinen oli ihan puhki yhden vuorokauden: aamupäivällä mikään ei pysynyt sisällä, mutta iltapäivällä piristyi heti kun jotain pysyi vatsassakin. Maalispoika heitti laattaa vain kerran: kummissaan istui ja katseli aikaansaannostaan ja jatkoi taas menoa... Mutta kyllä riitti pyykkiä eilen, vaikka esikoinen hirmu hienosti osasi hakeutua pöntön tai sangon ääreen yökkäämään.

Tästä hurjan mielenkiintoisesta aiheesta galluppeihin. PYÖRÄ: maalislapselle jäämistöstä löytyy 12" pyörä, jonka päälle saa kesällä kiipeillä ja ajaakin, jos ymmärtää idean. Esikolle pitää ostaa uusi pyörä.

ASKARTELU: hoitotätiä on kiittäminen, että poika on saanut elämänsä aikana askarrella. Kotona olemme aika saamattomia sen suhteen. Väritetään vain. Papereiden rypistämistä ja liimailua ovat harrastaneet erilaisten töiden merkeissä, kyläreissulla piti kovasti vesiväreillä maalaamisesta. Ajattelin ostaa synttärilahjaksi kunnon siveltimen tänne kotiinkin. Tässä siis myös SYNTYMÄPÄIVÄLAHJAG:n vastaus. ;)

Tel: Meillä alkuviikko tuo myös hoitohaasteita, sillä poikien hoitaja on nyt lomamme aikana sairastunut ja lapset ovat ensi viikolla hetken varahoidossa. Aiemmin emme ole tarvinneet varahoitoa, kun mies on vaihtanut työvuoroa tai isovanhemmat ovat olleet apuna. Nyt ei onnistunut, joten menemme huomenna tutustumaan varapaikkaan. Minusta tuntuu, että meilläkin tuo 4v. taitaa karsastaa uutta tilannetta enemmän kuin pienempi. Ainakin tänään heitti kehiin heti pari " tarkentavaa" kysymystä, kun kerroin tilanteesta. No, pitää vain itse olla luottavainen ja kannustaa poikaa. Hän kun usein jännittää uusia tilanteita tms.

Nasulina: Kiva kun muistit kirjakyselyni. Tätini laittoi matkaan melkoisen nipun romaaneja, löysin muutaman kirjakaupasta, kirjastossa vierailin hieman ennen lomareissua, ja nyt taitaa niidenkin lukeminen viivästyä, kun sairaslomani on loppumetreillä.

Maalispoika taitaa jo heräillä uniltaan, menoksi siis!

Pippandii, joka huomenna hemmottelee itseään kampaajalla sekä kasvohoidolla.

Vierailija
22/26 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

naputella. Santtu on päiväunilla, mutta herännee kohta. Poika oli puistotädillä kolme tuntia ja aivan läpimärkä kotiin tullessa. Oli siellä lätäkössä uinut. Meillä siis Reiman puku, joka pitää täysin vettä, ne on ne lahkeen- ja hihansuut kun falskaa. Siis lapset ihan kirjaimellisesti uivat lätäköissä ja salaa hörppivät kuravettä. Ties mitä vatsapöpöäkin on odotettavissa.

Nooralle ja Juusolle aurinkoiset synttärionnittelu!!

Minä olen ikionnellinen, että olen saanut kaksi lasta. Nyt jo huomaa kuinka tärkeitä sisarukset toisilleen ovat. Muistan itsekin lapsena kuinka paljon veljestä oli seuraa esim. mökkireissuilla. Ollaan vieläkin suht läheisiä. Asutaankin n.300 m päässä toisistamme. On mulla siskokin, mutta meillä on niin iso ikäero, ettei olla koskaan tultu kovin läheisiksi. Hänen kanssa on välimatkaakin 250 km. No enivei, kuten Tuula jo taisi mainita niin se mikä sopii toiselle ei sovikaan toiselle. Mulla on kummasti herännyt kysymys kolmannesta lapsesta, vaikka nämä kaksi piti olla EHDOTON maksimi. Mies ei kylläkään halua kolmatta lasta paitsi ehkä adoption kautta. En mä itsekään ehkä haluaisi enää synnyttää saatika olla raskaana. Mulla vaan aina herää jonkun sortin vauvakuume perhekahvilassa käydessäni :) Joskus vaan pelkään, että kadun sen kolmannen hankkimatta jättämistä (oliks toi nyt ihan oikein sanottu?). Tuskin koskaan katuisin lapsen hankkimista, sitten kun hän olisi maailmassa. Ymmärsikö kukaan ajatuksenjuoksuani? Sanottakoon nyt vielä kuitenkin, että usein mietin kyllä kuinka helppoa olisi vain yhden lapsen kanssa. Kyllä se toinen tuottaa paljon lisätyötä (ainakin meillä), mutta tietty paljon iloakin. Varsinkin kun Santtu on oikea mammanpoika.

Meillä on synttärit vasta loppukuusta, joten vielä ei olla tehty mitään järjestelyjä. Lahja pitäisi hankkia Santulle. Luulenpa, että se tulee olemaan jotain Puuha-Pete aiheista. Vanhemmiltani pyysin Santulle kevättakkia.

Hirmuisesti onnea myös teille uuden pienokaisen saaneille ja raskautuneille. Hienoja aikoja....

Santulla on sellainen halpa kolmipyöräinen viime kesästä ja se varmaan käy vielä ensi kesänä. Esikoisella on oikea fillari ja jotenkin hänelle on ollut vaikeaa ajamaan oppiminen, joten Santtu saa vielä odottaa rauhassa omalla kolmipyörällä. Nyt jätkä heräsi, että heippa!

T. lappu & Santtu 22.3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

matka jatkuu taas tänään kohti länsirannikkoa ja viikonloppu meneekin loman järjestelyissä. Maanantaina sitten lennetään Madeiralle, jonne ei kovin lämpöistä olla luvattu. Mutta eipä ole loskaa :) Loman jälkeen töissä armotonta kiirettä loppukuu ja sitten taas matkustellaan. Älkää siis ihmetelkö, jos tästä hetkestä alkaa muutaman viikon mittainen hiljaiselo tältä suunnalta. Kun sinä ainoana vapaahetkenä järjestetään vielä neitokaisen 2-v juhlatkin.

NUKKEasiaa vielä - sille Fisher Pricen nukelle sopii kutakuinkin samat vaatteet kuin peipparillekin ja helppo on pukea. Hihat aiheuttavat vähän harmia, kun tuppaavat jäämään kiinni siitä kohtaa missä pehmeä vartalo muuttuu koviksi käsiksi. Niin ja myynnissä on nimenomaa tälle nukelle tarkoitettuja vaatteitakin. Ja mielestäni muutakin rekvisiittaa olen nähnyt - todellakin babybornia edullisemmin.

SYNTTÄRIG: me taidetaan hankkia lahjaksi lisää dubloja. Ehkä. Tai sitten jotain muuta. Katotaan. Synttärit vietetään päivää ennen virallista päivää, joka on siis 25.3. Ja anoppi toki järjestää omat kahvittelut Kaisan kunniaksi sitten pääsiäisenä heillä - olishan se aivan liikaa vaadittu, että miehen vanhemmat ja sisarukset nyt tänne Helsinkiin matkustaisivat. Onhan sieltä Porista todella paljon pidempi matka tänne kuin täältä Poriin :) Tästä riittäisi paasattavaa, en viitsi jatkaa enempää, tai muuten en saa tätä kirjoitusta koskaan loppumaan.

PÄIVÄKOTIG: me ollaan tykätty Kaisan päiväkodista tosi paljon, vaikka etukäteen sen sijainti naapurikaupunginosan puolella nostatti kiukkuisia tunteita. Nykyisin emme enää edes halua siirtoa omalle puolelle. Meillä molemmilla kun on autotkin, niin matkatkin sujuvat.

POLKUPYÖRÄG: mä elättelen toiveita, että joko siskon anoppilasta tai mun miehen sisarusten kätköistä löytyisi Kaisalle sopiva pyörä. En ole muistanut asiasta puhua lähiaikoina, mutta mulla on mielikuva että joku olisi sellaisesta viime kesänä jotain maininnut.. pitääkin kysellä.

Oliskos tässä muuta mielessä.. Eipä kai. Mukavia viikkoja kaikille, kuulumisiin!

Ai niin, Pippandiille vielä kirjasuosituksia: mä olen tykännyt Ben Eltonin kirjoista.

kua ja Kaisa 25.3.

Vierailija
24/26 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syntskät sunnuntaina. LahjaG: tulossa on palapeli, kumpparit, rahaa kevätkenkiin, potkumopo ja jotain leluja vielä. Vaatteita olen kieltäytynyt vastaanottamasta, koska niitä pursuaa kaapit jo ennestään. Lelujakin tietty on ylitarpeen, mutta ajattelin jotain vanhoja jemmata.

PyöräG: Meillä löytyy sekä kolmipyörä, että 12 tuumainen tavallinen. Olen sitä mieltä että molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Jos lapsi on isokokoinen on tavan pyörä ok kun ylettyy polkimille ja jalat maahankin tarvittaessa. Kolmipyörä taas sikäli kivempi jos lapsi ei helposti pääse jyvälle polkemisesta on kolmipyörää helpompi vetää narun perässä(tai työntää takaa jos on sellanen tanko).

" mene pois, hus" ja " itte laittaa" on lempisanontoja tällä hetkellä. Eilenkin puki sukkiksia lähemmäs puolituntia ITTE ennenkuin huoli apua. Käsitteet ja värit on vielä hiukka vaiheessa. Kaikki on " keltaa" (keltaista) esim myös äiti saattaa olla " kelta" tai " sini" . " Iso" on myös käytössä usein, mutta ei aina ihan oikeassa paikassa. Kaipa ne siitä selkiytyy.

2v nla meillä vasta 19.3 Olin alunperin varannut 12.3, mutta terkka joutu sen siirtää. No, odotellaan.

Tel: on se hyvä, että joku on viestissäsi mainittuun esimieheen tyytyväinen ;). Alaisensa eivät aina niin ole(mutta osin kai myös normaalia pomo-alainen " kränää" . Asiat kun voi tehdä ja nähdä niin monella tavalla).

Viikonloppu menee juhliessa maalisneitiä, joten keväistä viikonloppua kaikille! Kurahousukuivaamo kutsuu.........................

Vierailija
25/26 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, auttakaas vähän!

Millaiset kevätkengät meinasitte hommata/olette hommaneet taaperollenne? Nyt meillä on käytössä coretex talvikengät jotka varmaan ihan passelit näille loskakeleille?! Mutta millaiset kevätkengät, lenkkaritko? HELP! :)

Meillä myös synttäreitä, lauantaina neitomme synttärit ja sunnuntaina siskon pojan synttärit. Että herkkuja piisaa! =) Nythän saa herkutella, eikö niin?! :)

Moi vaan taas!

Vierailija
26/26 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi toivotan Kuan perheelle oikein mukavaista Madeiran lomaa! Ei varmaan haittaa, vaikkei helteitä olekaan, kunhan on keväisempää/kesäisempää ja kuivempaa kuin tällä hetkellä Suomessa. Ja onhan se ihan eri maa ja kulttuuri. Ihanaa ruokaa ja maisemia! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja viihdytte!

Nasulinalle kenkäkyselyyn: Niinpä! Kumpparit tuntuu ainoilta varteenotettavilta kevätkengiltä tällä hetkellä, mutta tuleehan niitä tietysti kuiviakin kelejä. Meilläkin on nyt käytössä talvi goret ja ihan hyvin pärjää, kun on kuitenkin suht kylmäkin vielä. Mutta varmaan uudet kumpparit pitäs ostaa (ellei varastossa ole. Pitää tarkistaa) ja sit kuivemman kelin ulkokengät sekä ehkä vielä jotkut ns. kaupunkikengät. Joo, ihan kauheesti onkin viimeaikoina kaupungilla käyty...Siis kuitenkin jotkut vähän siistimmät popot. Goreja en ehkä kevääksi osta, ellen sitten saa halvemmalla kuin kumppari - kävelykenkä -yhdistelmää. Goret tietty ois sikäli jokasään kengät, että menis niin märällä kuin kuivallakin. Pitänee tarkkailla, mitä kenkiä näille lapsokaisille ilmestyy miehen työpaikalle. Kuulemma jo ensimmäiset lasten sandaalit ovat tulleet myyntiin.

Kukas se kertoikaan lapsensa väritietämyksestä? Meilläkin on just tällä hetkellä kova sana värit ja laskeminen. Myös kirjaimia yrittää tunnistaa, mutta vasta muutama menee oikein (s, n, l). Helmi alkoi tuossa joulun tietämillä yhtäkkiä hokea:" Punane." ja ihmeteltiin kauheesti, että mitähän tuo nyt tarkoittanee? Sit vaan alettiin esietllä kaikkea punaista ja äkkiä hän asiat mielessään yhdisti. Nyt tulee jo ihan oikein punainen, keltainen, valkonen, musta, ininen (sininen), vijeä (vihreä). Ja kun meilläkin (kuten Vupiilla asuu yksi autobongaei. Ei tosin merkkejä tunnista) niin suurta huvia on istua keittiön ikkunatasolla ja katsella ohiajavia autoja ja huudella: " Punainen paku. Musta rekka. Ininen bussi."

Numerot on vähän hankalia vielä. Aluksi laski asiota näin:" kassi, kolme, viisi, kymmenen." Nyt tulee jo:" Yssi, kassi, kolme, neljä, viisi ja kymmenen." En tiiä mihin noi puuttuvat numerot ovat kadonneet. Mutta siis ei Helmi osaa varsinaiseti laskea niin että tietäisi esim. kuinka monta palloa kuvassa on. Kun kysyn, kuinka monta (vaikkapa kolme) alkaa hän laskea: " yssi, kassi, kolme, neljä...kymmenen!" Eli kunhan luettelee numeroita. Kauheesti kyllä on laskevinaan ja sormella aina osoittaa sitä mukaan kutakin laskemaansa esinettä.

Askartelusta: Kuvisope kun oon, niin ihan työtapaturmana on meille kotiinkin siunaantunut jos minkänäköistä sivellintä, paperia, maalia ja kynää. Oon tosin Helmille omiakin ostanut esim. kolmikulmaisia puu- ja vahavärejä, joiden pitäisi edesauttaa oikean otteen löytymistä. Helmillä tuo kynäote kyllä onkin jo hyvä, tosi ei varmastikaan nuiden em. kynien ansiosta, vaan olivat eräänä päivänä iskän kanssa piirrelleet ja iskä oli sitten oikein kädestä pitäen näyttänyt, miten kynää kuuluisi pidellä. Tässä taas näkyy tämä " suutarin lapsella ei ole kenkiä" -ilmiö...Eli mullehan ei ole tullut vielä mieleenkään opettaa kyseistä asiaa. Ajattelin katsella ja odotella oikeaa hetkeä. Mies oli sit ottanut tilaisuudesta vaarin.

Vesiväritkin ostin Helmille, mutta niillä on maalattu varmaan vain kerran. Piirreltyä siis tulee useammin, muttei sitäkään kovin ahkerasti. Muovailuvaha otettiin käyttään n. 2 kk sitten ja siitä Helmi tykkään. Varsinkin kun saa kaulita massasta levyn ja painella siitä muotilla kuvioita tai taikinarullalla (tai mikä se nyt onkaan) leikata suikaleita levystä. Tykkään ihan vaan myös ottaa massaa pois purkeista ja laittaa takaisin. Siinä samalla luettelee värejä, kun massat ovat keltaista, punaista, sinistä ja vihreää.

Olen ostanut myös semmosia muovi" helmiä" , joita setellaan alustalle kuvioon ja sitten kuvion voi kulattaa kiinteäksi silitysraudalla. Noh, sen ideaa Helmi ei oikein vielä hiffannut, joten annan helmien vielä pölyttyä kaapissa. Sormivärejäkin ollaan testattu, mutta se oli sen verran sottasta puuhaa, etten ihan heti koita uudestaan.

Hoidossa kyllä askartelevat melko paljonkin erilaisia juttuja, joten katson, että Helmi saa siellä harjoitettua sitä puolta itsestään. Tosin pian varmaan voisi alkaa treenata saksien käyttöä ja erilaisia taittelutehtäviä ym. Mutta mä seurailen tytön meininkiä ja etenen sen mukaan.

Meillä ei olekaan kokemusta nuista vauvanukeista, kun Helmi ei ole niistä toistaiseksi ollut kiinnostunut. Nuken sängyn hän kyllä sai jo synttärilahjaksi, mutta siellä uinuu lähinnä pehmonalle ja -hiiri ym. Nuken vaunut tosin kiehtoisivat Helmiä kovasti ja olenkin harkinnut sellaiset ostavani hälle synttärilahjaksi, mutta katsotaan nyt jääkö vain harkinnan tasolle. Mummi kun osti Helmille Fisher Pricen keittiösaarrekkeen synttärilahjaksi, niin luulen, että taitaa mennä tytöllä kaikki aika tulevaisuudessa sen ihmettelemiseen. Keittiö on vielä paketissa, mutta eiköhän se sitten pian koota, kun synttäreitä juhlitaan. Se vie aika paljon tilaa Helmin huoneesta, niin ei viitsisi ostaa enää muuta suurikokoista. Mutta katsotaan nyt.

Synttärilahjoita en sen enempää tiedä, että mitä on luvassa. Mummo varmaan antaa lasten siivoussetin (harja ja rikkalapio). En vaan tiedä, et antaako sen jo nyt huomenna, kun tulee meille, vai vasta sitten synttärilahjaksi, kun ne synttärit on. Eipä nuita vieraitakaan ole kovasti tulossa, niin jää lahjat varmaan melko minimiin. Niin no sen nukensängyn ja Beatrice Potterin Petteri Kaniini -kirjan sai jo etukäteislahjaksi niiltä, jotka eivät itse juhliin pääse. Ja luulen, että kummeiltakin on tulossa kirjallisuutta.

Oho, olen tainnut väsätä varsinaisen romaanin. Ainakin olen istunut tässä koneella vissiin jo yli tunnin! Hih!

Ok. Taidankin sitten lopettaa. Ja vielä lopuksi, että ehkä hieman on vauvakuume laantunut, mutta tuskin se seuraavien vuosien aikana ihan kokonaan pois menee. Jos vaikka tulisi ennenaikaiset vaihdevuodet, niin ei tarvitsisi tätäkään asiaa huolehtia.

Mutta nyt moi! Ja hyvää viikonloppua!

lehtovi ja Helmi