Sote-uudistus toimii: kuvat paskaisista lakanoista, johon vanhus jätettiin makaamaan
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/af52a25b-35e6-4b4c-89e6-58991950e224
"Pohjois-Savon hyvinvointialueen kotihoitaja jätti iisalmelaisen vanhuksen ulosteiset lakanat vaihtamatta lauantaiaamuna, koska hoitokäynnille varattu viidentoista minuutin aika tuli täyteen.
Pulaan jäänyt vanha nainen soitti paikalle tyttärensä Kirsi Nivan, joka siivosi jäljet. Ilmeisesti uusittu lääkitys oli saanut äidin vatsan sekaisin, Niva kertoo.
Minusta se ei hyvän hoidon periaatteita täytä, että jää tuommoinen sotku, jota ihminen ei itse pysty siivoamaan, Niva sanoo."
Kommentit (197)
Voin omasta ja työkavereiden puolesta sanoa, että myyntihommissa eikä avustavissa myyntihommissa luuri ei mene kiinni heti, kun työaika loppuu. Asiat hoidetaan kuntoon ennen kotiin lähtöä. Ylitöitä ei läheskään joka paikassa makseta, mutta asiakas menetetään ja huhut alkavat kulkemaan, kuinka hävyttömän tylyjä paikassa X ollaan. Hei hei asiakkaat!
Kuuntelin kerran, kun naapurissa asuvan naisen mies huusi nuorelle lähihoitajalle, että sinun olisi pitänyt tulla jo puoli tuntia sitten.
Mitään hätää ei ollut ja mies varsin hyväkuntoinen. Tyttö yritti selittää, että käynti on liukuva eli klo 12-13. Mutta mies vain huusi naama punaisena.
Enpä ihmettele, että kotihoidossa on pula hoitajista
Vierailija kirjoitti:
Voin omasta ja työkavereiden puolesta sanoa, että myyntihommissa eikä avustavissa myyntihommissa luuri ei mene kiinni heti, kun työaika loppuu. Asiat hoidetaan kuntoon ennen kotiin lähtöä. Ylitöitä ei läheskään joka paikassa makseta, mutta asiakas menetetään ja huhut alkavat kulkemaan, kuinka hävyttömän tylyjä paikassa X ollaan. Hei hei asiakkaat!
Etkös sinä itse juuri sanonut, että hoitajien työoloihin pitäisi hakea kohtuullisuutta suurlakolla, ja nyt itse ylistät ilmaistöiden autuutta? Koitahan nyt päättää jokin kanta asiaan, muuten kritiikiltäsi putoaa pohja.
"Enpä ihmettele, että kotihoidossa on pula hoitajista."
Aikataulut vedetty liian kireälle noissa hommissa. Työntekijöiden vaihtuvuus ymmärrettävästi suurta. Vanhukset ja pomot nalkuttavat alvariinsa jne.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla jostain nokkimisjärjestyksestä kysymys. Miksi ei ole laitettu vanhukselle vaippaa, jos on tuollainen ongelma???
Se vaippakaan ei aina takaa, ettei tuollaista jälkeä tulisi.
Paketillinen imodiumia pari kertaa viikossa vanhuksille suuhun niin eivät pasko pöksyihin ja vuoteisiin 👀
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun tuo tytär kokoomuslainen ja uskaltaa kritisoida omaa puoluettaan, hienoa.
Eihän kokoomus ollut mukana soteuudistuksessa. Vanhustenhoito on nimenomaan kokoomuksen lemppariaihe mitä muiden puolueiden kritisoimiseen tulee. Milloin ei kelpaa hoitajamitoitus, milloin vaaditaan vanhuksia itse maksamaan hoitonsa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä termi tuo "kuivitus". Eläinten makuusijoja kuivitetaan, ei ihmisiä.
No mites "vaipanvaihto", onko parempi termi?
Aikani kotihoidossa nuorena työskennelleenä voin sanoa, että asiakaskunta on välillä oikeasti hanurista. Hirveää nalkutusta, huutamista, syyllistämistä, välillä ihan fyysistä päällekäymistäkin. Näin siis ihan skarpeilta vanhuksilta, ei miltään hallintakykynsä menettäneiltä muistisairailta. En ihmettele alan työntekijäpulaa.
"Turha jatkaa sun kanssa vänkäämistä sivutolkulla, kun ei mene perille. Hauskinta ja ironisinta tässä toki on se, kuinka puhut kanssaihmisistäsi niin rumasti vaikka pyrit antamaan itsestäsi niin empaattista ja ihmisläheistä kuvaa. Eipä näytä sullakaan olevan kova kiire auttaa näitä paskassaan makaavia vanhuspoloja, vaan täällä soitat suutasi edelleen."
Arvaappas mitä? Minulla ei täällä ole mitään velvollisuutta kaunistella ajatuksiani, vaikka se teihin omahyväisiin itse välittämistä teeskenteleviin "hoitajiin" sattuisikin,kuten totuudella on tapana tehdä. Minulla on niin paljon kokemusta siitä,millaisia ovat sotessa työskentelevät ihmiset ja siitä,kuinka kotihoidossa omainen jätetään heitteille ja sen johdosta hän kuolee ennenaikaisesti, että älä sinä tule minulle sanomaan,mitä mieltä minä saan olla "ammattilaisista" jotka eivät toimi velvoitteidensa tai lain mukaan, saati yleismaailmallisen inhimillisyyden tai moraalin. Ja miksikö en ole jo juossut auttamaan hädässä olevia? Koska valtio on tehnyt sen mahdottomaksi niille, jotka joutuvat elämään Kelan varassa-oliko tämä sinulle uusikin tieto? Tekisin tuollaistakin aidosti merkityksellistä hommaa ilmaiseksi, mutta valtio todellakin estää aivan kaiken ilmaistyön teon,tajuatko? Minulla ei ole mitään oikeutta tehdä tuntiakaan vapaaehtoistyötä,jos en tahdo karenssia ja kadulle asumaan. Miksikö olen työtön? No sitä voidaankin lähteä kyselemään sotesta ja muilta viranomaistahoilta, mikä pysyvän työkyvyttömyyteni aiheutti ja mikä taho estää eläkkeelle pääsyn lukuisista lausunnoista huolimatta.
Kannattaisiko miettiä,josko vaikka kassahommat sopisivat sinun luonteellesi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1-2 minuutin jousto per asiakas johtaa käytännössä puolen tunnin - tunnin myöhästymisiin työpäivän loppupäästä, kun 15 minuutin aikana ei ehditä tehdä kuin aivan välttämättömät, pakolliset toimet. Siinä sitten lohdutat loppupään mummaa, että kaikilla muillakin oli paskaa sängyssä niin jouduit odottamaan?
Harvemmin näitä nyt kuitenkaan sattuu samassa vuorossa jokaiselle. Ja minuutin jousto venyisi tunniksi 60 asiakkaan kanssa, tokkopa heitä ihan niin montaa on.
Toisekseen, kun asiakkaalla onkin kaikki hyvin ja hommat hoidettu vaikka 10 minuutissa, niin yksikään hoitaja ei jää viettämään aikaa asiakkaan kanssa 5 minuutiksi, vaikka hän siitä maksaakin.
Lähes jokaisella kotihoidon asiakkaalla olisi jotain ekstrahoidettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Aikani kotihoidossa nuorena työskennelleenä voin sanoa, että asiakaskunta on välillä oikeasti hanurista. Hirveää nalkutusta, huutamista, syyllistämistä, välillä ihan fyysistä päällekäymistäkin. Näin siis ihan skarpeilta vanhuksilta, ei miltään hallintakykynsä menettäneiltä muistisairailta. En ihmettele alan työntekijäpulaa.
Ja sellaista outoa kaksinaamaisuutta on myös, en tiedä onko jotain alkavaa muistisairautta. Saatetaan sanoa että pystyn itse vaihtamaan lakanat/lämmittämään ruoan/jne., mutta omaiselle väitetään muuta. Äitini on töissä vanhainkodissa, aiemmin oli kotihoidossa, ja aina kun kävin katsomassa häntä töissä, törmäsin näihin tavallaan skarpeilta vaikuttaviin ihmisiin jotka seuraavassa hetkessä puhuvat selän takana puuta heinää.
Vierailija kirjoitti:
"Yhä harvempi vanhus pääsee tulevaisuudessa ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaaksi."
Meiltä suljettiin juuri kokonainen hoivakoti sillä perusteella, että hoitoa tarvitsevien ikäihmisten määrä tulee tulevaisuudessa vähenemään. Kannattaa kuulemma jo ennakoida, ettei sitten ole turhia paikkoja! Tällaisena hetkenä, kun laitoshoidon tarvetta on koko ajan enemmän ja enemmän, ja sinne pääsee vasta kun alkaa olla jo myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 1-2 minuutin jousto per asiakas johtaa käytännössä puolen tunnin - tunnin myöhästymisiin työpäivän loppupäästä, kun 15 minuutin aikana ei ehditä tehdä kuin aivan välttämättömät, pakolliset toimet. Siinä sitten lohdutat loppupään mummaa, että kaikilla muillakin oli paskaa sängyssä niin jouduit odottamaan?
Harvemmin näitä nyt kuitenkaan sattuu samassa vuorossa jokaiselle. Ja minuutin jousto venyisi tunniksi 60 asiakkaan kanssa, tokkopa heitä ihan niin montaa on.
Toisekseen, kun asiakkaalla onkin kaikki hyvin ja hommat hoidettu vaikka 10 minuutissa, niin yksikään hoitaja ei jää viettämään aikaa asiakkaan kanssa 5 minuutiksi, vaikka hän siitä maksaakin.
Lähes jokaisella kotihoidon asiakkaalla olisi jotain ekstrahoidettavaa.
Juuri näin, ja se on joka kerta puntarointia, pohdintaa ja tasapainoilua, mitkä toimet on pakko hoitaa välittömästi ja mitkä voivat vastaavasti odottaa seuraavaan käyntiin, tai sitäkin myöhemmälle.
Hoitajana en ikinä lähtisi kotihoitoon töihin. Ihan hullun hommaa. Ja teet mitä tahansa, aina saat paskaa niskaan. Jopa ihan konkreettisesti.
Oman äitini kotihoitotiimille olen kiitollinen, että jaksavat. Äidillä todella hyvä hoito kotiin
"Entäs jos työnantaja on ilmoittanut, että ylitöistä ei saa mitään korvausta, koska niitä ei paperilla saa tehdä? Tuossa tapauksessa menee ilmaishommiksi. Kovin toivoisin tämän yhden vastarannan kiiskin astuvan itse näihin hommiin ilmaiseksi, kun kovasti tuntuu tuomitsevan muiden työmoraalia ja empatiakykyä."
No nää on näitä, koskaan ei voi tehdä oikein. Nytkin kun tilanne on tullut julkisuuteen, niin työnantaja sanoo että vastaavaa ei saa tapahtua ja sotkut pitää siivota. Pahimmassa tapauksessa tuo hoitaja, joka jätti työt tekemättä ajatellen omaa aikatauluaan, saa nyt puhuttelut esimieheltä. Työsuojeluun kannattaa olla yhteydessä, jos tulee jatkuvasti tilanteita missä töitä odotetaan tehtävän, mutta ne pitäisi tehdä ylitöinä ja työnantaja ei halua siitä maksaa.
Minä en haluaisi tuomita kenenkään moraalia tai empatiakykyä, mutta tiedän että itse olisin ottanut sen lakanan sinne muovipussiin haisemasta ja soittanut omaiselle asiasta silläkin uhalla, että se on muutaman minuutin joltain toiselta pois. Ainakin minun moraalini sitä vaatisi tässä tilanteessa. En ole enää hoitoalalla, mutta olen noita hommia tehnyt itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sellaista outoa kaksinaamaisuutta on myös, en tiedä onko jotain alkavaa muistisairautta. Saatetaan sanoa että pystyn itse vaihtamaan lakanat/lämmittämään ruoan/jne., mutta omaiselle väitetään muuta. Äitini on töissä vanhainkodissa, aiemmin oli kotihoidossa, ja aina kun kävin katsomassa häntä töissä, törmäsin näihin tavallaan skarpeilta vaikuttaviin ihmisiin jotka seuraavassa hetkessä puhuvat selän takana puuta heinää.
Kuuluu muistisairauteen.
Äitini väittää hoitajille, että eilen tyttö käytti suihkussa. Sitten meille valittaa, ettei ne hoitajat viitsineet taaskaan käyttää suihkussa
Onneksi on pysyvät hoitajat, niin tietävät, että äiti saattaa muistaa jonkun kuukauden takaisen minun suihkutuksen, että eilen käytin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu muistisairauteen.
Ä
Joo. Olen myös huomannut, että ruokailuun näitä liittyy paljon. Vanhus saattaa haluta syödä vain lihapullia, hoitaja laittaa lautaselle vain niitä. Omainen tulee paikalle kesken kaiken ja vanhus väittää ettei hän saa mitään muuta. Sitten laitetaan kuvat someen tai valitetaan ylemmälle taholle. Näistä pitäisi puhua enemmän julkisuudessa, ja omaisten pitäisi tunnekuohuiltaan hetkeksi pysähtyä miettimään asioita ennen kun reagoivat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Usein raskaimpia olivat ne hyväkuntoiset vanhukset, jotka eivät käyntiä oikeastaan edes olisi tarvinneet. He tai heidän omaisensa olivat vaativimpia käyntiaikojen ja käyntien keston suhteen.
Mitä tahansa tässä maassa tapahtuukin niin se on aina oma vika.