Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa ollaan hämmentävän lapsi/vauvavastaisia

Vierailija
16.09.2008 |

En ole ennen tullut ajatelleeksikaan, miten suomalaiset suhtautuvat lapsiin. Lapset eivät todellakaan ole osa yhteiskuntaa, vaan pienten lasten ja vauvojen äidit (useimmiten äidit) eristetään koteihin, puistoihin ja omiin äiti-lapsiharrastuksiin.

Lapsia ei siedetä kirkoissa, ei ravintoloissa, ei kulttuuritapahtumissa, juuri ja juuri ostoskeskuksissa (siksi kai äidit siellä aikaa viettävätkin). Edes pientä, enimmäkseen vaunuissaan hiljaa nukkuvaa vauvaa ei voi ottaa mukaan mennessään asioille/ opiskelemaan. Liekö kyse on siitä, että lapset eivät oletusarvoisesti osaa käyttäytyä? Mutta voinko ottaa vauvan tai taaperon mukaani esim. työväenopiston kurssille tai kunnallisvaalitenttiin, jos tiedän, että hän osaa käyttäytyä ja ymmärrän poistua välittömästi, jos lapsi häiritsee muita paikallaolijoita?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaan itse ottaa työväenopiston kurssille ja punttisalille ja isomman lapseni harrastuksiin jos odotan paikan päällä.

Isompi lapseni oli aina punttisalilla ja kuntonyrkkeilyssä mukana.. tuli lähes maskotti, kaikki odottivat meitä:)

Olen kyllä huomannut ettei lapset saisi näkyä tai kuulua tietyissä paikoissa. Ja erotellaan herkästi lasten tapahtumat -- JOHTUU OSAKSI VARMAAN TOSTA JUOMAKULTTUURISTA.

Vierailija
2/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukana yleisötapahtumissa yms on enemmänkin äideissä ja isissä - suomalaiset ovat niin arkoja, etteivät missään nimessä halua olla häiriäksi tai erottua joukosta. Itse olen huomannut, että jos jollain on esim luennolla vauva mukana, niin enemmänkin asiaan suhtaudutaan positiivisen yllättyneesti, uteliaasti ja ihailevasti.

itse käyn paljon esim kirjallisuustapahtumissa yms ja niissä näkee paljon vauvoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos omalle pilates-tunnille joku toisi lapsensa mukaan. Ei sillä että mitenkään inhoan niitä lapsia tms., mutta tuo on minulle aikaa jolloin saan aikaa vain itselleni ja silloin en kaipaa siellä omia enkä muidnkaan lapsia. Sama pätee jotain työväenopiston tunteja jne. Minulla ainakin keskittyminen herpaantuisi, varsinkin jos oman lapsen kanssa siellä olisin. Vahtimiseksi menisi koko homma, vaikka olisi kuinka kiltti lapsi (meillä ongelma olisi tuo lapsen halu osallistua ja kysellä kaikkea:).

Mutta että kirkkoon tai joihinkin konsertteihin yms. voi hyvin lapsen ottaa mukaan. En minä ole kokenut, että lapsia ei saisi tuollaisiin paikkoihin ottaa. Meillä lapset ovat olleet hautajaisissakin, eikä mitään ongelmaa kenenkään taholta.

Omaa arviointia kannattaa käyttää, ja muiden huomioon ottamista siis tervettä järkeä. Eikä se tosiaan aina tarkoita että ollaan lapsivastaisia jos johonkin ei lapsia haluta. Kyseessä voi olla tilaisuus, jossa lapsilla olisi tylsää tai se ei vaan sovi lapsille. Kyllä aikuisilla saa niitä omakin juttuja olla.

Vierailija
4/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tällaisesta!

Vierailija
5/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva/lapsi on ollut työpaikalla, hammaslääkärissä, yliopiston luennolla, hautajaisissa, ravintolassa, jumpassa, kirjastossa, taidenäyttelyssä, lainneuvottelussa ainakin, ja monessa muussakin.

Ei ole missään katsottu pahasti, tai ehkä joku joskus ruuhkabussissa. Mäkin epäilen, että enemmän ehkä äitien/isien arkuus kyseessä. Mutta ei lapsista tosin niin positiiviseen tapaan olla kiinnostuneita kuin esim. Etelä-Euroopassa.

Vierailija
6/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia kommentteja saa kuunnella usein aikuisilta miehiltä, saattavat ihan pokkana haukkua vastasyntynyttä jolta pääsee kakka bussissa eikä äiti jää pois samantien!! :O Äitejä myös vihataan, missään ei saisi käydä paitsi ruokakaupassa ja silloinkin ilman vaunuja, "poissa jaloista". Jos äiti on kahvilla lounasaikaan, hän varmasti tuhlaa miehen tai yhteiskunnan rahoja siinä. Jep,jep...

Vierailija
7/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä voi joillekin olla vaikea hyväksyä, mutta on olemassa paikkoja joihin lapsia ei kannattaisi viedä. Kirkko, luennot, ravintolat, työvaenopiston kurssit yms. on ihan ok lasten kanssa, mikäli lapset osaavat käyttäytyä rauhallisesti. Ympäriinsä juokseva, paikkoja hajottava ja keuhkonsa pihalle karjuva lapsi ON häiriöksi, vaikka sitä kuuluisaa hyvää tahtoa ja lapsiystävällisyyttä ihmisiltä löytyisikin. Lapsista lähtee ääntä, tämä on fakta. Pikemminkin kyse lienee aikuisten harkintakyvystä (tai sen puutteesta!) ja älystä vetäytyä takavasemmalle silloin kun se oma suloinen piltti näyttää nurjan puolensa.

Vierailija
8/27 |
16.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt uusin tapaus esimerkkinä. Meille on tulossa täysin suunnittelematon yllätysvauva. Olisin todella halunnut jatkaa opiskeluja niin, että olisin päässyt seuraavan jakson loppuun, Sitä olisi lasketusta ajasta 2kk eteenpäin jäljellä. Vauvahan nukkuu tuon ikäisenä koko ajan, ja ainahan voin poistua jos ei muuten rauhoitu.

Mutta kun kysyin asiaa? Oli vastaus ehdoton ei. Ja ne kurssit on vielä sellasia ettei siellä hiljaa tarvi ollakaan (liikuntaa), joten sivussa nukkuva vauva, tai vaikka siinä sivussa imettäisinkin, ei pitäisi haitata mitään.

Vierailija
9/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta miten lapset oppivat käyttäytymään erilaisissa tilanteissa, jos he eivät pääse mihinkään?

Vierailija
10/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse lähdin liikkumaan kolmen päivän kuluttua synnytyksestä. Eivät kaikki makaa huonossa kunnossa viikkotolkulla, se on tosi paljon tuurista kiinni. Jos kaikki menee hyvin, ei muuta kuin touhuamaan, kukin tuntee oman kroppansa ja sen rajat.

Muuten aiheeseen. Itse en ole kokenut minkäänlaista lapsivastaisuutta, päinvastoin. Minunkin lapseni saa yllättävän paljon positiivista huomiota, vaikka välillä yrittäisin itse pitää matalaa profiilia.

Mielestäni metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Noudatan järkevää käyttäytymistä: vauva-aikana imetys hoidettiin huomaamattomasti rauhallisessa paikassa ottaen muut ihmiset huomioon. Kärryjen kanssa en ahtaudu paikkoihin, joihin ei kerrassaan mahdu, vaan jätän kärryt esim. toimiston ulkopuolelle ja teen myös muille ihmisille tilaa, eli jälleen huomioin.

Jos joku osoite on lapsilta kielletty, eli jonnekin toivotaan rauhaa, en väen vängällä vie lastani sinne. Ja jos lapsi pistää jossain rauhalliseksi tarkoitetussa ympäristössä shown päälle, kannan itkevän mukulan muualle rauhoittumaan.

Luulen, että enemmän tämä ns.lapsivastaisuus kohdistuu niihin äiteihin, jotka käyttäytyvät joka paikassa kuin maailman navat. Minä en koe, että koskaan olisi pitänyt luimistella pitkin seinänvieriä, koska työntää vaunuja. Suurin osa ihmisistä hymyilee ja katselee lasta iloisesti. Ja jos joku vanhempi ihminen haluaa tulla lasta silittelemään ja juttelemaan, annan tulla. Se piristää hänen päiväänsä, eikä tasan ole minulta pois.

Tuo kakka-juttu, jonka joku mies oli heittänyt, on niin absurdi, että tuollaisen kommentin kuullessani ajattelisin, että ihmisparka on jotenkin sairas ja antaisin olla omassa arvossaan. Kaikenlaisia viheltäjiä mahtuu aina joukkoon, mutta jonkun pöljän takia ei kannata koko kansaa leimata lapsivihamieliseksi.

Suurimmalla osalla suomalaisista kuitenkin on lapsia, joten tuskin kaikki aikuiset äitejä vihaavat. Peräänkuulutan monesti sitä omaa järkeä monissa tilanteissa. Otetaan muut ihmiset huomioon, niin hekin ottavat meidät!

Vierailija
11/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstallakin saa joka päivä lukea kuinka joku kauhistelee tai päivittelee lasten kanssa liikkuvia perheitä...

Otsikkoja on sitten tyyliin: "Tänään apteekissa nähtyä", "Tänään teatterissa nähtyä", "Tänään kaupassa nähtyä", "Tänään kaupungilla nähtyä" jne jne...

Aina valitetaan kun tuore äiti liikkuu vauvansa kanssa jossain, valitetaan kun äiti asioi lastensa kanssa kaupoilla, valitetaan kun äiti imettää jossakin, valitetaan kun äiti vaihtaa vaippaa jossakin, valitetaan kun lapset metelöivät jossakin ja valitetaan kun lapsi pitää viedä jokapaikkaan...

Sitten tässä välissä joku sanoisi että eihän siinä mitään jos lapsi osaisi käyttäytyä... No miten sitä lapsi oppii käyttäytymään kuin harjoitelemalla ja oppimalla?? Lapsi tarvitsee tosielämän tilannetta ja oppia miten eri paikoissa opetellaan... Ei se käy niin että kotona pidetään luento ja käytäntö sujuu het ensi kerralla!

Niin se vaan ymmärrys unohtuu aikuisilta Suomalaisilta heti ja oppimiselle ei jätetä lainkaan tilaa.

Toki on paikkoja jotka eivät oikeasti ole lapsen paikkoja kuten joku mainitsi joogan... Se on harrastus jossa pitää keskittyä rentoutumiseen ja pään nollaamisen ja se tuskin luonnistuu jos paikalla on metelöivä lapsi.

Mutta yleisesti arkeen ja arjen hälinään pitäisi aina mahtua lapsetkin...

Vierailija
12/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kiltti ja osasin käyttäytyä. Mutta ei se ole hauskaa lapselle olla aikuisten tilaisuuksissa. Riippuu tietenkin paikasta. Pieni lapsi väsyykin ihan eri tavalla kuin aikuinen. Minusta olisi ollut kivempi jos olisin ollut hoitajan kanssa kotona.

Vierailija
13/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen puoleen monet aikuisetkaan.

Suomessa hyviä käytöstapoja arvostetaan vaan harvekseltaan. Monen vanhemman mielestä lapsen käytöstapoja paljon tärkeämpi asia on uututtaan hehkuva reimatecci.

Olen asunut jo vuosia keski-euroopassa ja aina Suomessa käydessäni shokki on suuri, kun katselee sikailevia aikuisia ja lapsia.

Ei tämä tietysti kaikkia koske, mutta yleiskuva suomalaisesta käytöksestä on tosi ankea. Ruttuturpaisia, epäkohteliaita sönköttäjiä. Sorry vaan.

En ole ennen tullut ajatelleeksikaan, miten suomalaiset suhtautuvat lapsiin. Lapset eivät todellakaan ole osa yhteiskuntaa, vaan pienten lasten ja vauvojen äidit (useimmiten äidit) eristetään koteihin, puistoihin ja omiin äiti-lapsiharrastuksiin.

Lapsia ei siedetä kirkoissa, ei ravintoloissa, ei kulttuuritapahtumissa, juuri ja juuri ostoskeskuksissa (siksi kai äidit siellä aikaa viettävätkin). Edes pientä, enimmäkseen vaunuissaan hiljaa nukkuvaa vauvaa ei voi ottaa mukaan mennessään asioille/ opiskelemaan. Liekö kyse on siitä, että lapset eivät oletusarvoisesti osaa käyttäytyä? Mutta voinko ottaa vauvan tai taaperon mukaani esim. työväenopiston kurssille tai kunnallisvaalitenttiin, jos tiedän, että hän osaa käyttäytyä ja ymmärrän poistua välittömästi, jos lapsi häiritsee muita paikallaolijoita?

Vierailija
14/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ne ovat vauvaharratusten ohella ainoa paikka, jonne voi hyvällä omallatunnolla mennä vauvan kanssa.

Tosi monissa paikoissa sanotaan kysyttäessä, että ei voi tulla vauvan kanssa. Ei kai sitten pitäisi edes kysyä...

Vierailija
15/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon isompi melu niiden laitteiden kilkkeestä ja kolkkeesta tulee kuin lasten leikeistä.

Vierailija
16/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos omalle pilates-tunnille joku toisi lapsensa mukaan. Ei sillä että mitenkään inhoan niitä lapsia tms., mutta tuo on minulle aikaa jolloin saan aikaa vain itselleni ja silloin en kaipaa siellä omia enkä muidnkaan lapsia.

Vierailija
17/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun havaintojeni mukaan pienillä maalaispaikkakunnilla on lapsiystävällisempää, muutenkin kiireettömämpää. Vaikuttaa varmaan sekin, kun kaikki tietävät muuttotappiokuntien ikärakenteen, kannattaa iloita niistä lapsista, mitä on..

Tietenkään lapset eivät saa olla ylenmäärin häiriöksi ja tosiaan riehuvien lasten kanssa pitäisi mennä jonnekin rauhoittumaan. Mutta masentavaa on, jos kirkossa ei saisi inahdustakaan kuulua tai kaupassa ei joku voi suuttumatta kahta sekuntia odottaa, että lapsi kärryineen väistää. Muissa maissa, esim. Välimeren maissa, on ihan erilainen suhtautuminen lapsiin.

Vierailija
18/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin vauva oli turvakaukaloon kytketty ja iältään niin pieni, ettei olisi osannutkaan liikkua. Liikkuvaisen taaperon paikka ei ole punttis, ellei siellä ole erillistä lapsiparkkia. Kysymys on ihan turvallisuudesta, ei siitä, että vihattaisiin lapsia.

Vierailija
19/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat lapset saavat tulla kuntosalille vanhempiensa kanssa, mutta lasten perään on katsottava. Joskus kalliita laitteita on turmeltu/ vahingossa hajoitettu, kun piltit ovat saaneet temmeltää rauhassa.

Muuten olen sitä mieltä, että rohkeasti lapset mukaan melkein mihin vain. Gynekologille tai joogaan en kyllä ottaisi mukaan :) Niin kuin joku sanoikin, niin eri paikoissa oppii käyttäytymään käymällä niissä yhdessä vanhempien kanssa.

Vierailija
20/27 |
19.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. eräänkin kerran kaupassa tapahtunut, että lapsi saa raivarin, ja mitä tekee pinna piukealla oleva äiti? Huutaa lapselleen, ole hiljaa, ole kunnolla, käyttäydy nyt kunnolla, niin saat sen saamerin pillimehun. Lapsen raivarin vielä kestäisi, mutta ei sitä aikuisen ihmisen käytöstä.