Onko myöhäistä aloittaa opiskelu 26 vuotiaana
Kommentit (36)
No ei ole! Ethän sä pääse eläkkeellekkään kuin joskus 70-vuotiaana niin on vielä pitkä pätkä jäljellä. Olettaen että edes silloin pääsee... 🤔
Enää ei kannata, kun lopettivat aikuiskoulutustuen :(
Valmistuin juuri 44-vuotiaana alanvaihtajana AMK:sta ja ajattelin jatkaa opintoja yliopistossa. Ikä on vain tekosyy!
Yks mun tyttären opiskelukaveri on 4-kymppinen, aloittivat opinnot viime syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse valmistuin äskettäin. Olen kohta 54- vuotias tuore maisteri.
Mitä järkeä opiskella noin vanhana kun työpaikan saannin mahdollisuus on 1%?
Tuossa iässä voi hyvinkin olla jo työpaikka, mutta opiskelun tarkoitus on saada joku merkittävä ylennys. Ihan hyvin joku voi opiskella osa-aikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole liian vanha alkaa opiskelemaan.
Minä lähdin 39-vuotiaana yliopistoon opiskelemaan, kun kerroin asiasta täällä niin moni haukkui minua liian vanhaksi ja namusedäksi!
Suomessa kannattaa aloittaa opiskelu ihan missä vaan iässä. Jos se edistää työllistymistä niin kannattaa
Aina voi opiskella, hyöty on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kysymys tämä nyt on? Yliopistojen luennot ovat kaikille avoimia. Mene joskus katsomaan, minkä ikäisiä siellä on, tai vaikka yliopiston ruokalaan. Ei ne kaikki lähes eläkeikäiset ole henkilökuntaa.
Olin kerran syömässä aikuisten lasteni kanssa sellaisessa paikassa, jossa annettiin opiskelijoille alennusta. Tarjoilija kysyi, onko opiskelijakorttia. Lapseni kääntyivät katsomaan minua: äiti, onko sinulla?
No oliko sulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole liian vanha alkaa opiskelemaan.
Minä lähdin 39-vuotiaana yliopistoon opiskelemaan, kun kerroin asiasta täällä niin moni haukkui minua liian vanhaksi ja namusedäksi!
Av jutut onkin otettava aina totena kun täällä on vain rehtiä jengiä.
Itse kävin työnohessa muutama vuosi sitten. Ihan hauskaa vaihtelua vaikka olikin töihin mitenkään liittymätön tutkinto. Mutta onpahan paperit mitä näytellä.
Ei täällä kaivata enempää korkeasti koulutettuja työttömiä.
Olen vaihtanut alaa ja valmistunut sairaanhoitajaksi 40-vuotiaana.
Nyt sitten lähemmäs 50-vuotiaana hain yliopistoon ja pääsin. Viiden vuoden urakka maisteriksi alkaa syksyllä.
Onneksi suurin osa luennoista on etänä ja voin järjestellä aikatauluani, joten voin tehdä töitä sairaanhoitajana ja opiskella samalla.
Sairaanhoitajaksi valmistuminen oli minulle valtavan tärkeä asia. Lapsuuteni unelma-ammatti.
Pidän yhä työstäni kovasti, mutta haluan tämän toisen tutkinnon myös kovasti. Tämäkin ala työllistää hyvin ja voin yhdistää osaamiseni tulevaisuudessa myös hoitotyöhön halutessani.
Eläke-ikä nousee koko ajan, enkä nyt viisikymppisenä aio jäädä odottelemaan mitään. Lapsetkin ovat aikuistumassa kovaa vauhtia ja tsemppaamme toisiamme opiskeluissa ja kaikessa muussakin.
Elämä on elettäväksi tehty ja kuolema kyllä tulee kun tulee ihan odottelemattakin.
Minä opiskelin uuden ammatin 55-vuotiaana. Teen sitä nyt sivutyönä. Ala kiinnosti, otin opintolainankin, ja nyt makselen sitä pois.
Eli ikä ei ole este, mihinkään.
Kaksi mun lukioaikaista kaveria aloitti korkeakouluopinnot vasta vähän alle kuusikymppisinä.