***MAALISmasut uuteen viikkoon***
Kommentit (56)
Voi, että kadehdin teitä, jotka olette jo nyyttinne saaneet ! ONNEA TUHANNESTI!!!
Jokunen päivä sitten jo supisteli sen pari tuntia ja siihen se sitten lopahti. Nyt on niiiiiiin raskas olo ! Mulla on aivan mahdottoman raskas hengittää. Eli lapsukainen ei sitten ota laskeutuakseen ja sekös harmittaa !!! Nivuset on koko ajan tulessa, tänä aamuna jouduin oksentamaan ja esikoinen on kuumeessa... oiskos tässä ne päivän valitukset?
Löytyyhän sitä sentään jotain positiivistakin.
+ ilma on kaunis
+ miehellä vapaapäivä
+ mies leipoi aamutuimaan sämpylöitä
Tuntuu, että päivät ei kertakaikkiaan kulu ja laskettuun aikaan on vielä vaikka kuinka kauan aikaa. Mulle annettiin jo valmiiksi äitipoliaika 20.3, täällä kun ei synnytystä käynnistetä jos edellinen on leikattu eli sitten katsellaan leikkuuaikaa....
Odotan kyllä kovasti alatiesynnytystä mutta eilen erehdyin lukemaan tuolta synnytyspuolelta pari ketjua....huh huh! mitä kaikkea sitä voikaan olla edessä... Mulla oli tuo ensimmäisen lapsen sektiokokemus tosi positiivinen,paranin nopeasti ja pystyin hoitamaan vauvaa ihan normaalisti alusta asti, paitsi tietty kylvetykset. Että oiskohan se sittenkin parempi se leikkaus...?
Eihän näitä kannattais miettiä mutta yön pimeinä tunteina kun en enää saa nukuttua nämä ajatukset valtaavat pään.
Rinnoista valuu kolostrumia siihen tahtiin, että tässä on käytetty liivinsuojuksia jo kaksi kuukautta. Ei niitä kuitenkaan mitenkään kivistä tai kihelmöi. Jos en käyttäis suojia paidat kastuis eli kyllä sitä melkoisesti tulee...
Kaikki keinot synnytyksen käynnistämiseksi on tehty....mutta täytynee jatkaa...
38+3
Heti kun täällä noista liikkeistä valitti, niin johan alkoi Hippu möyriä. Pitää äitiä jännityksessä olemalla pari päivää ihan hiljaa, himputti.
Mulla ei tuu maitoa ja supparitkin on taas hävinneet. Menkää te muut joilla la vasta kuun lopussa synnyttämään, mä jään tänne taas roikkumaan ja odottamaan käynnistystä.
Päätin jättää sen teatterin väliin, ei vaan houkuttele istua niin kauaa. Nyt pitää miehen keksiä itselleen seuraa.
Söin just mannapuuroa ja taidan mennä ottamaan pikku tirsat.
-m-
Onko synnytys -puolelle jo perustettu pino meidän synnytyskeretomuksille? Jos ei ole, voisko joku jo synnyttänyt sen perustaa. Saatais kaikki uteliaat lukea sieltä noita juttuja. Löytyiskin helpommin.
-m-
Valvottu yö takana...
Illalla sitten saunottiin ja siitä seurasikin sellaset menkkamaiset juilinnat, että... Supistuksiakin sateli, ei säännöllisesti, eikä mitään kamalan kivuliaita. Mutta sellasia että tunsi kyllä ja kestoltaan sellasta ½ minuuttia.
Sain sitten kummiski jossain vaiheessa nukahdettua, mutta en kyllä tiedä miten pitkäksi aikaa. Heräilin välillä kun massua poltteli ikävästi ja sit taas nukahdin toviksi. Neljältä siirryin alakertaan sohvalle ja valvoin kuuteen. Menkkamaisesti koski kokoajan, maha oli kuin tulessa ja sellaisia puolikipeitä supistuksia tuli 10 min välein. Sitten nukahdin taas ja heräsin herätyskellon ääneen 7.15 Kun pojalla tänään kerho aamu (kuten myös huomena...)
No, mies ONNEKSI lomalla ja hoiti pojan viennin kerhoon. Mie tuon pienemmän kanssa kotona odottelin ja sitten nukuin tovin ja kävin KUUMASSA suihkussa. Vähän se oloa helpotti, mutta edelleen polttelee ja kolottaa ja alapäässä tuntuu tosi kipeeltä!
Tässä nyt sitten odottelen, kuinka käy...
Ihan samalla kaavalla tuntuu menevän, kuin kakkosen synnytyksen käynnistyminen. Tehtiinkin hukkareissu silloin juuri tälläisen vuorokauden takia synnärille... no, ei siinä tainnut mennä kuin 2-3 vrk kun se synnytys sitten käynnistys niillä oikeesti kipeillä supistuksilla.
Mies tuossa funtsasi, uskaltaako punttisalille lähteä piipahtamaan, kun mie täällä olen kärvistellyt... passitin matkaan :) Saanhan soittaa sen sitten kotiin, mikäli olo muuttuu... Ja kun nuo pojatkin sen aikaa varmaan nukkuu päikkäreitä, niin saan itsekkin levättyä tässä.
Mutta siis... puhtaasti omaa napaa tälläkertaa...
Nyt tää käy pitkälleen ja koittaa saada vähän levättyä.
t. K@tju rv: 39+5
Mulla on niin älyttömän hyvä päivä tänään, että
+ hymyilen kilpaa auringon kanssa,
+ siivoilen kovin innokkaana ja
+ suorastaan laulattaa :)
Käytiin miehen kanssa kangaskaupoilla. Ostettiin sitten sellasta ihanaa miehen valitsemaan eläinkangasta ja ompelin niistä jo sitten verhot vauvan huoneeseen. Mies juuri ne ripusti ja kyllä on nätit! :)
Jäi kangasta vähän yli ja ompelin niistä tyynyn, jonka sitten mein kuopus sai het eskarista tultuaan täyttää. Tuli hieno. Hän niin innoissaan auttaa kaikessa ja on ihana nähdä se riemu lapsessa, kun touhottaa ylpeänä. :)
Ikkunat kyllä kaipais pesua, mutta enhän mä luota mun tasapainooni sen vertaa, että täällä korkeuksissa uskaltaisin noita ryhtyä pesemään. Putoon vielä ja rikki menen. Enkä siitä ilman jakkaraa selviä edes. :( Isäntä sais pestä nekin, jos ei töihin olisi menossa illaksi..
Isot onnittelut kaikille nyyttien tuoreille vanhemmille! :) Kyllä me muutkin vielä samaan pisteeseen päästään.. Joskus. :D
Oma napa: Viime yönä heräsin kerran veskiin ja silloinkin tosiaan heräsin siksi, että mun toista rintaa kivisti kovasti. Oisko sit ollu just tot mistä tänään on jo keskusteltu.. Inhaa.
Masussa nukutaan kyllä kovasti öisin ja möyrintä ajoittuu iltaan. Vissiin niin raskasta se jumppailu, että sitä ottaa mieluusti kunnon unet. :) Päivällä saa oikein ootella niitä liikkeitä, kun poitsu vaan koisii. Kovin on rauhoittunut viime aikoina silti.
Soitin aamulla äippäpolille. Lauantaina huomasin, että mun on kamalan vaikea hengittää ja siis ihan asennossa kuin asennossa. Kyselin sitten vain, että vaikuttaako tämä hapen haukkominen vauvaan miten. Täti siellä sanoi, että;
" Selälläänhän sä et missään nimessä saa maata, joten kyljellään sitten vain. Mutta laita sinne selän alle kasa tyynyjä niin, että olet puoli-istuvassa asennossa. Jos menetät tajunnan niin sitten soitat vaan heti ambulanssin ja tulet päivystykseen, sillä silloin se on jo haitaksi vauvallekin."
Jäin ihan oikeesti monttu auki, kun puhelu loppui. Kerroin miehelle ja naurettiin, että mitenköhän noi kaikki sen tädin neuvot soveltuvat käytännössä? Soitan sitten tajuttomana ambulanssia..? Hmm.. Jepjep. :D
Nyt mä meen kyllä taas puuhastelee jotain kivaa.
Papu ja Hermanni 38+3
PALJON ONNEA kaikkille vauvansa saaneille!
Ei ole minulla minkäänlaisia tuntemuksia rinnoissa, välillä nännit kipeet. Maitoa tulee silloin tällöin. Lakanassa on läikkiä, joten kai ne yöllä vuotaa.
Minulla vauvan pää on laskeutunut hyvin alas kuulemma ja kiinnitynyt lähtökuoppiinsa jämäkästi. Ei minulla kyllä silti tunnu painetta peräsuolessa. Silloin kun supistelee niin tulee painetta ja suoli tyhjenee, mutta ei muuten painetta tunnu.
Mitähän se meinaa kun minulle joka päivä rupeaa polttelemaan nivusia, reisiä ja takapuolta. En noita ihmettele, mutta sitä kun samalla polttaa ja särkee todella kovaa häpyhuulta, siis vaan toista :D Onko teillä ollut tämmöistä huulen kolotusta?
Huomenna on neuvolanlääkäri ja se tarkastaa kohdunsuun tilanteen , jee! Innolla sitä odotan :)
Nyt on siivous menossa ja pesen petivaatteista lähtien koko sängyn puhtaaksi :) Ihana sitten kun on puhdas sänky. Tyynyjä en kyllä pese, mutta tuuletan hyvin. Toinen peitto on nyt koneessa pyörimässä ja toinen odottaa vuoroaan. Olis kätevää jos olis kaks konetta ;)
Eilen kävin vähän reissussa. Yksinäni lähdin kyläilemaan ja ajelinkin sitten 450km. Kiva reissu oli vaikka olinkin aika poikki kun kotiin pääsin. Kaasu jalka meinas suuttua kesken matkat ja kaksi kipeetä supistusta tuli. Muuten matka meni ihan hyvin! Yöllä oli luut niin kipeät että sattu ihan sikana kun käänsi kylkeä. Kävely koskee myös, mutta tästä sitä vertyy kun siivoaa ja touhuaa! :)
Nyt imuroimaan sänkyä.
Jouhi 36+2
Nyt syntyy jo plussiakin, aamulla oli niin tuskainen olo, ettei jaksanut kehittää...
+ Hemppa on noussut
+ Eiliset supistelut varmasti pehmittivät paikkoja, kun olivat niin kivuliaita
+ maha on täynnä
Neuvolassa käyty, kaikki ok, turvotusten takia painoa tullut 1kg/viikko. Hb oli tosiaan noussut 110:stä 128:aan! Kyselin sitten samalla, että eikö mun tarvii täyttää sitä esitieto lomaketta, täti valahti valkoiseksi ja pyysi mut täyttämään sen heti, että kerkeis sairaalaan ennen mua :).
Vaavi on suurin piirtein samankokoinen, kuin esikoinen syntyessään.
Vatsaa ja selkää kivistää ja välillä supistaa, mutta olo kuitenkin ihan ok. Tällaista varmaan sitten tulee olemaan sinne 42 viikolle jolloin käynnistetään... Ai niin ja tiitiäinen varmaan kutoo nyt sukkia, kun tuntuu, että yhden sukkapuikon sijasta sillä on niitä ainakin neljä.
Tää taitaa lähtee päikkäreille
Tämä pinohan tipahti ihan kakkossivulle, miten tässä näin kävi. Nostoa siis ettemme ihan tipu maailman kartalta.
Katjulla taitaa ollakin lähtö lähellä ja aika monella taitaa olla jo muuta mielessä kuin palstailu. Minä en kai lähde kulumallakaan :) Ihan pakonomainen tarve on tulla aina välillä kurkkaamaan josko olisi vauvauutisia.
Monella näytti olevan neuvola nyt alkuviikosta, minä menen vasta (?) torstaina. Olen odottanut äitipolilta soittoa kun perjantaina meni sähköinen lähete mutta eipä niillä tainnut olla tarvetta minua sinne pyytää näytille kun kukaan ei ole soittanut :( Höh ja minä jo toivoin saavani tietää kohdunsuun tilanteen kun ei ole mitään hajua siitä eikä vauvan koosta.
Jos ruusunpiikki on kuulolla niin tehtiinkö sinulle neuvolalääkärissä painoarviota?
Z, totaalisen kyllästyneenä olotilaansa
Mä luulin, että mä roikun täällä yksin! Mä olen tämän päivän aikana tullut siihen tulokseen, että vauva syntyy 5 viikon päästä, viimeöinen oli vain keino saada mut entistä kipeemmäksi!
Mäkin täällä odottelen muiden vauvauutisia, enkä ole palstaan yhtään koukussa ;).
Ihana olisi jos joku vauvansaanut aloittaisi synnytyskertomuspinon tuonne synnytys puolelle!! Uteliasko? :)
...tai siltä ainakin tuntu ku kävin äsken kävelemässä. Alapäässä viilteli ja pisteli niin tavattomasti ja nyt ku tulin kotiin, niin ollaan taas nollassa, ei mtn :/ Jos näillä pistelyillä ei saa mitään aikaseksi tuonne alas, niin millään ei sitten saa. onneksi olin yksin liikkeellä, eikä ketään tullut edes vastaan, ties mitä luulisivat kun irvistelen tuolla tienvieressä sauvojen kanssa.
Ehkäpä tämä tämän päivän autokyyti soratiellä saa jotain aikaseksi, vai pitäiskö mun mennä mukaan kun traktoria korjataan ja kokeillaan välillä :D Pitäiskö pyytää että mies ajaa pojan lempireittiä, jossa on sellasia isoja hyppäyksiä jotka ottaa mahanpohjasta... ehkäpä ei. Aina muistuu mieleen, kun tuttavan vauva käänty viimisillä viikoilla istumaan pitkän automatkan seurauksena :/
Ja vauva liikkuu edelleen, ei niin paljoa kuin ennen, mutta ihan tarpeeksi jos ajattelee, että pitää istua tuntinen autossa. Autossa tämä asuasukki yleensä oikoo itseään ja olo on aika tuskainen, mutta kun ei jaksa istua yksin kotona iltaakaan.
Mutta nyt siis syömään ja menoksi, eiköhän se mieskin kotiudu töistä ihan justiinsa.
t. punkeli
Neuvolakuulumisia siis;
Painoa +933g/vko, ei paha edelliseen verraten
Turvotus + ja tosiaan onkin iiiso +
pissa puhdas
Hb 134
Sf 37,5cm
Rt
Liike ++ ja syke 140
Ei pelkoa synnytyksestä...buahhahaahhaa. Ä-polin sanelussa oli koneella että Puksu on kiinnittyny - eikä musta tunnu yhtään siltä, pitäskö sen tosiaan tuntua joltain? Paineelta tai jotain? Neuvolatätikin sano että masu on laskeutunu..jippiii, en mä vaan oikeestaan huomaa sitäkään. Edellisessä lääkärinlassa 37+3 oli kohdunsuulla/kaulalla (mikälie) pituutta 2cm, ja ä-polin sanelussa 1,5 cm rv 38+1..sormelle auki oli sillon kans, mut vaan se ulkosuu..sitä mein terkkari ei ees kokeile joten siitä en sitte tiedä.
( . ) Mitää ei tapahdu..typerää, autossa istuminen tuottaa jonkinlaista menkkamaista jomotusta, mut muuten ei mitään, enkä mä tiedä onko sekään jomo mitään erityistä vai vaan sitä että alaselkä väsyy ja alkaa särkeä. ihan mälsää..
ONNEA kaikillle vauvautuneille tosiaankin!! Alotelkaahan meille se synnytyskertomus-pino tonne synnytyspuolelle jollei siellä vielä ole..voidaan sitte lukea sieltä - me jotka vielä vaan odotellaan..
Meinasin lähtee miehen seuraks potkuttelemaa potkurilla kun toi lähtee ajurin kanssa lenkille..jos se vaikka auttas, ainaki sais vähän haukattua happea.
RINNAT oli puheenaiheena tänään...joo, niitä välillä viiltää, välillä ei..puristamalla saa jotain kolostrumin tapasta aikaseks, ja öisin paidassa on läntit, ei muuta merkittävää. Liivinsuojia oon pitäny jo ihan varuilta, ettei tuu ikävää ylläriä kun otttaa takin pois :)
NIMET;'
jooh, meil olis tytölle nimi..pojan nimi on vähän hakusessa, tiedetään että etsitään " vanhaa" nimeä, mutta ei oo vielä kolahtanu mikään. Kai se aikanaan sitte..
Plääh, kai se olis sitte mentävä sinne pihalle, ettei tuu ihan pimeetä enneks ehitää liikenteesee :)
Tappert ja Puksuttiini
Supistelee.. Tuli kolmisen tuntia sitten sellai kestosuppari, jonka aikana tulee uusia suppareita, 2-3min välein. Nauran kippurassa, kun päätin mein vaavin syntymäpäivän olevan 20.3 ja nyt sitten kohtu tekee temppuja ja luulee saavansa mut lähtövalmiiks. Se on sitten parin viikon päästä vasta, piste. =D
Kuopus kikkailee tuossa vieressä ja lauleskelee ja puuhastelee ties mitä. On kovin erilaisella päällä mitä taas aikoihin. Ihanaa, että vaihteeks näinkin. =)
Nimistä oli asiaa; Me ollaan kyllä jo päätetty molemmille sukupuolille nimet. Kuopushan se pojalle antoi nimen juuri, kun oltiin vauvasta kerrottu ja se nimi jäi sitten voimaan heti, koska isi tykästyi ja myöhemmin minäkin. :) Toivotaan nyt sitten, että vaavi on se poika, joksi sitä ollaan alusta asti luultu!
Aih, selkääkin alkaa juilia. Menen suihkuun, jos ei kohta helpota. Siellä ainakin helpottaa. ;-) Höh, tiputtakaa nyt joku mut maanpinnalle!!?? En mä tästä lähtöä tee, vaikka miten joka toinen supistus niin mulle sanoiskin. Menen sitten, kun oon ihan satavarmasti niin kipeä, ettei olo enää parane ennenkö masu on tyhjä.
Papu ja Hermanni (joka säikkyy tät supistelua)
...mikä päivä... TYLSÄÄ. Mitään, en mitään järkevää ole tänään saanut ajoiksi. Mikään ei ole huvittanut. Nukuttanut olisi, mutta aina, kun olin melkein unessa, soi puhelin. Tylsää. Ainoa mikä on huvittanut niin, että naurattaa, on kun kuvittelen miestä, joka on parhaillaan City-Marketin terveyssidehyllyllä valkkaamassa koiralle sidepakettia :) Tyyppi ei ole muistaakseni edes minulle koskaan ko. tarvikkeita ostanut, ja nyt joutuu sitten kantelemaan epäkäytännöllisiä Euro-Shopperin halpissiteitä kassalle... :) Tosin eihän sitä tiedä, vaikka tuo koiruus saisi mitä Libresseä, ei kai meidän koira voi E-S:ää käyttää! :) Pienet on siis huvit täällä!
Päivä on mennyt muutamalla supistuksella, jotka todennäköisesti ei ole saaneet mitään hyödyllistä aikaan. Limaa valuu, mutta niin sitä on valunut jo pitkään. Jestas sentään tätä hommaa! Ensin olen sairaslomalla ja vuodelevossa marraskuulta asti, kun pelättiin ennenaikaisten supistusten käynnistävän synnytyksen, ja nyt sitten kärvistellään vielä täällä yhdessä koossa. Mutta näin kai tämä menee...
Noh, lähdenpä tästä laittamaan koirille sapuskaa.
Raisa
Papukin on jo lähtökuopissa, mä en ala mitään.
Missä mun supparit ja limat viipyy!!!!
Eipä ole muakaan huvittanut tänään mitään tehdä, saakohan sitä näin huonokuntoisena enää Hippua edes ulos punnattua. Koko päivä tulee vaan maattua ja oltua. Ulkona on taas niin liukasta ettei sinne oikein uskalla lähteä, eikä kaupassa jaksa laahustella.
Ruokkimaan lapsia ja itseä, jos sitten illalla vaikka saunois.
-m-
Et oo ainut jolla supparit ja ne limat on kateis....
Mäkin kysyin vain niist " menkka" kivuist kun joku päivä sitten vähän oli sellasii tuntemuksii.
Mun vauvani ei tasan synny ennen laskettua aikaa, joten kyl se olen minä tääl viel kauan, ja muut saa nyyttinsä kotiin.Sitä ennen mä vaan vaihdan ihon väritykseni vihreex, vauvakin sit pelästyy omaa äitiinsä kun on niin ufon näkönen.
Eikäkun en mä siis mihinkään lähde. Kaks viikkoa päätin pysyä kotona vielä, joten sen aion pysyä. :)
Nää on vaan näitä.. Tyhmiä harjotussuppareita.
Usko pois vaan niin sulla tulee sitten kerralla ne oikeet supparit ja kiire lähteä. :) Hmm.. Voisin sanoa, että tossa 13.3 ois aika sopiva päivä sulle. ;-)
Eikä mullakaan oo mitään limoja näkyny ja toiset on vuotanu niitä viikkoja.
Terkka kyseli neuvolassa jo pariin otteeseen, että onko valkovuoto erilaista. Miten sen pitäis olla erilaista ja miks? Jotain se väristä puhui.. En ees tajunnu kysyä, kun se oli jotenkin niin outo kysymys. En oo erikoisemmin tarkkaillu vuotoani, kun se on ihan samanlaista ko aina ennenkin. Perjantaina sit taas neuvola ja tulee varmaan tää sama kysymys silloinkin. Pitäisköhän sitä nyt alkaa tutkimaan..?
Tuntuu, että taas jo laantuu nää supparit. Haluisko joku vaihtaa hyvät supparit näihin ei niin hyviin??
Älä nyt Papu mua pistä tonne asti odottamaan, ennusta nyt tää pahnan pohjimmainen syntyväks laskettuna (edes kerran menis kirjojen mukaan).
Hassu kysymys toi valkkari juttu, mulla on tähän asti ollut ihan kirkasta ja nyt viime päivinä hieman kellertävää. Mutta täällä kökötän minäkin, niin oon tehnyt aikaisemmistakin.
-m-
älkääs nyt unohtako että mä jumitan täällä kanssa!
Just käytii miehuksen ja koiran kanssa viilettämässä potkurilla 4km:n lenkki ilman supparin supparia..ilman mitään.
Näillä nälymin mä täällä istua pönötän vielä ens maaliskuussakin..odottelemassa Puksuttia..
Tappitaatti
...eihän meistä kukaan ole vielä edes yliajalla. (siis yli viikon 42) Sitten kun viikot alkaa 42+jotain nii aletaan vasta valittamaan että kun ei tule vauva pois mahasta! Kyllä ne nyytit sieltä saapuu sitten kun ne on valmiita. Vaikka kuin ite haluis ja toivois eikä laittais pahakseen jos syntyis, nii entäs jos se vauva laittaiskii pahakseen jos syntyis? Jos se pikkuinen ei ole vielä valmis tulemaan tähän maailmaan?
Toki onhan nämä meidän vauvat jo aika valmiita syntymään, mutta tosi asia on se että he tulevat sitten kun ovat valmiita siihen! (toki poikkeuksiakin löytyy)
Kyllähän minä itsekin toivoisin että tämä vauva jo syntyis, mutta enenmmän mulle on tärkeetä se että vauva voi hyvin ja on itse valmis tulemaan ulos! Jännää aikaa eletään kaikki :)
Jouhi
Päivitin meille uuden listan. Yritän päivittää aika tiheään kun varmaan vauvauutiset vain lisääntyvät. Möhkikselle kiitokset kun laittelet tietoja listan perään.
Minä en osaa vieläkään kuvitella lähteväni synnyttämään vaikka viikkoja on jo näin paljon. Katselen vaan kun teillä muilla on viikkoja jo tosi paljon. Tyhmä kun ei tajua että on niitä itelläkin.
Tappert: Eläkä hylkää meitä koko ajaksi mitä se ukkosi lomailee. Jää monet hyvät naurut nyt väliin kun et malta kirjoitella.
Leanna: Maidosta kyselit. Minun on pitänyt nukkua liivit päällä jo monta kuukautta, muuten kastuu peitot ja kaikki. Ei nyt läheskään joka yö mutta yleensä silloin jos nukut yhdenkin yön ilman liivejä. Nyt on tainnut vuotaa tiuhempaan kun aiemmin ja jos puristaa niin lentää.
Täälläkin on ollut jo supistuksia välillä enempi välillä vähempi. Jännä miten supistukset voikin olla niin erilaisia kun tuntuu olevan vähän laidasta laitaan.
Onnittelut jo kaikille nyytin noutaneille!!
Nyt tilaa jo muille!!
Dumle rv 39+2