Onko kynttilöiden polttaminen teistä luxusta?
Kynttilätkin niin kalliita, että harvalla varaa.
Kommentit (40)
Miten vaikeaa valkoisen roskan on kirjoittaa luksus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, vaan hyvän huoneilman pilaamista karsinogeeneilla.
Et välty syövältä välttelemällä kynttilöitä. Viinan, tupakan, takkatulen ja lihan välttely vois auttaakin. Kierrä lisää foliota päähäsi.
Ei se täysin tuulesta temmattua ole. Kiistämättä kynttilöiden polttaminen huonontaa sisäilman laatua. Terveyden ja paloturvallisuuden näkökulmasta olisi parempi olla ikinä polttamatta kynttilöitä.
Toistaalta mielenterveyskin on tärkeää... Kynttilät lisäävät onnellisuutta ja ehkä se on tärkeämpää.
Ei ole mitään luksusta. Tupakointi on.
Siinä menee hukkaan 300 egeä kuussa. 3600 egeä vuodessa. Kylkiäiseksi syöpyy hampaat, karkottuu läheiset, haisee paskalta ja kurttuuntuu ennenaikaisesti.
Juuri tälläkin hetkellä katson Valtiopäivien avajaisia, kaunis kynttilä palaa vieressäni sohvapöydällä.
Kynttilän polttaminen ei minusta ole luksusta. Poltan niitä syksyllä ja talvella, en kuitenkaan joka päivä. Minulla on myös pari led-kynttilää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et välty syövältä välttelemällä kynttilöitä. Viinan, tupakan, takkatulen ja lihan välttely vois auttaakin. Kierrä lisää foliota päähäsi.
Ei se täysin tuulesta temmattua ole. Kiistämättä kynttilöiden polttaminen huonontaa sisäilman laatua. Terveyden ja paloturvallisuuden näkökulmasta olisi parempi olla ikinä polttamatta kynttilöitä.
Toistaalta mielenterveyskin on tärkeää... Kynttilät lisäävät onnellisuutta ja ehkä se on tärkeämpää.
Sitäpä sitä. Känniurpojen tunnelmointi hoitukoon ilman kynttilöitä ja röökiä, ettei pala koko murju ja urpot mukana.
Oletteko ikinä nähneet röökillä tyynynsä sytyttäneen pulin ruumista? Pää on palanut pahiten, koska syttymispiste on tyyny, hiukset ja parta.
Kynttilät on turvallisia kun niitä selvin päin polttaa ja vahtii. Pienhiukkasia irtoaa koko ajan myös teidän vaatteista ja matoista. Mikromuovia hengitätte koko ajan. Suhteellisuudentaju on hyväksi.
Jaa'a. Jos luksukseksi ajattelee sellaisen mitä tekee hyvin harvoin, niin itselleni ainakin on. En edes muista koska olisin viimeksi muun kuin hautakynttilän sytyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ikinä nähneet röökillä tyynynsä sytyttäneen pulin ruumista? Pää on palanut pahiten, koska syttymispiste on tyyny, hiukset ja parta.
Kynttilät on turvallisia kun niitä selvin päin polttaa ja vahtii. Pienhiukkasia irtoaa koko ajan myös teidän vaatteista ja matoista. Mikromuovia hengitätte koko ajan. Suhteellisuudentaju on hyväksi.
Kun ja kun Suomessa kynttilät aiheuttaa noin 500 tulipaloa vuodessa.
Ei ole. En oikein tajua mitä jännää kynttilöissä on. Miksi niitä pitää olla kaikkia värejä ja monen näköisiä alustoja.....? Kyllähän sillä tavalla saa hommaan uppoamaan rahaa, mutta miksi niin pitäisi tehdä?
Nokeaa kämpän ja kytättävä, ettei polta koko huushollia. Siinäpä sitä on luksusta ihan kerrakseen.
Mulla on aina kaapissa pari kynttilää sähkökatkon varalle. Muutaman kukkaruukun kanssa niistä saa hätälämmittimen. Ja yksi tietty kynttilä toimii kenkien suojaamisessa vedeltä ja lialta. Mutta muuta käyttöä en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen kynttilän sijaan voi ottaa viherkasvin. Ne tutkitusti puhdistaa sisäilmaa sitomalla mm formaldehydiä... Ja liika hiilidioksidikin sisäilmassa aiheuttaa mm päänsärkyä, kun happipitoisuus laskee.
Lisäksi elävän kasvin hoito lisää onnellisuutta. Ehkä jopa paremmin kuin se kynttilä, joka tosiaan savuttaa. Tähän tietty voi sanoa, että mullassa kasvaa hometta, mutta ne on hippasen eri asia kuin homeet, jotka hajottaa ja kuskaa mukanaan kemikaaleja rakennusmateriaaleista...
Vierailija kirjoitti:
Jaa'a. Jos luksukseksi ajattelee sellaisen mitä tekee hyvin harvoin, niin itselleni ainakin on. En edes muista koska olisin viimeksi muun kuin hautakynttilän sytyttänyt.
Sama juttu. Mulle palava kynttilä ei todellakaan anna ollenkaan sellaisia fiiliksiä, mitä moni muu näyttää saavan. Hautakynttilät mm on tapa, jonka järkevyys ja tarkoitus ei ole mulle avautunut. Jos haluaa muistaa jotakuta, niin miksi siihen tarvitaan joku esine? Vai onko oleellisempaa osoittaa muille ihmisille muistelevansa jotakuta, kuin itse muistaminen???
Mä kuulun niihin jotka ei nää kynttilöiden poltossa mitään järkeä, en tunnelmaa, en romantiikkaa. Eli ei todellakaan ole luksusta, ihan sama mitä kynttilät maksaa, en niitä osta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. En tykkää kynttilöistä. Haisevat ja tuo turvattomuutta.
Siis tuoksukynttilät, hyi helvetti. Akkojen juttuja, tuoksukynttilöitä ja sisustustyynyjä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sua tyhmää raasua. Tieto ei sovi sulle
Kyllä taitaa nyt olla asia ihan päinvastoin. Ymmärräthän, että mutu ei ole tietoa?
Ulkona lyhdyissä tunnelmallisesti ja hillitysti palavat kynttilät ovat luxusta, toisin kuin jokin sähköinen ylenpalttinen valosirkus.
Ei. Typeryyttä se on hengittää kotonaan saastuneempaa ilmaa kuin Kalkutassa ja Pekingissä.
Ja mitä luxusta siinä on että voi polttaa kassillisen kynttilöitä, jotka hakee lähimarketista kympillä.
t. Kymmeneen vuoteen ei yhtään kynttilää sisällä. Ulkolyndyissä silloin tällöin
Ei. En tykkää kynttilöistä enää. Ne ei tuo mitään lisäarvoa millekään. Koristeena käy mutta en polta just koskaan.
En polta enää. Aikoinaan työkaverit lahjoitti mulle kynttilänjämiä. Sulatin, kaadoin fairy purkkiin, sydämen virkkasin puuvillalangasta. Mulla oli sellainen myrskylyhdyn pohja, tarkoitti valaisi tosi hyvin. Ehkä joka 2 vuosi tein tätä, kesällä grilissä. Aina tuli yli 10 kynttilää.
Joskus edelleenkin näitä tulee kynttilän jämiä. Viime vuonna laitoin käytettyä paperia veteen, tuli sellaista paperimössöä. Steariiniin sulatin väriliidun ja tein piparkakkumuotilla sydämiä paperimössöstä. Kuivuttua dippasin nämä värilliseen steariiniin.
Ihan ok näköisiä. Mulla on kirppispöytä ja omistan pyynnöstä oon tehnyt kaikenlaista. Halloweenina suosio oli tyynyissä. Nyt on ystävänpäiväksi tehty tyynyjä ja näitä sytykesydämiå on ehkä joku 200 kpl. Siinä on hetkeksi myytävää