Miten paljon teillä oli ylipainoa, kun kengännauhojen solmimisesta tuli vaikeaa?
Olen ollut ylipainoinen koko aikuisikäni, mutta olen kuitenkin ollut ketterä ja jonkin verran liikunnallinen aina. Ylipainoa on ollut 10-20 kiloa. Nyt minulla on alkanut olla ongelmallista nauhojen solmiminen ja joskus sukkien vetäminen jalkaan. Vararenkaat vaan laittaa vastaan. Kävin vaa'alla jo ylipainoa on nyt 25 kiloa. Eli ei älyttömästi, mutta on alkanut haitata elämää. Olen N41.
Onko teillä ollut jo tuossa painossa ähinää vai johtuuko tämä jostain muusta?
Kommentit (27)
Ei ole ylipainoa, mutta vaikeata on muuten.
Kyllä siinä 110 kilon jälkeen alkoi olla hankalaa kenkien kanssa. Samoihin aikoihin alkoi myös lentokoneen istuimet olemaan todella kapeita ja muutenkin piti katsella istumapaikkaa sen mukaan näyttikö tuoli liian kapealta tai liian huteralta.
5kg, siis en vieläkään painoindeksien valossa, mutta omasta normaalipainostani. Ollaan hoikkarakenteisia suvussa sekä isän, että äitin puolelta. Hoikassa kehossa tuo 5kg on enemmän kuin vantterassa. Ei se satakiloisella paljon vaikuta painaako 100 vai 105, mutta 50 kiloisella vaikuttaa painaa 55.
Ei ole ylipainia, mutta selkävamman vuoksi on vaikeaa kenkien kanssa.
Kaikki tipsit käyttöön. Nostaa jalan tuolille sivusuuntaisesti, niin sukka sujahtaa jalkaan.
Ikää 60v ja minulla jalkaan tuupattavat kengät. Joissain on nauhat mutta ne säädetty ja solmittu valmiiksi umpisolmuun niin ettei tarvitse seisaaltaan solmia vaan menee tuuppaamalla jalkaan. Temusta sai edullisesti todella hyvän sukanvetolaitteen. Apuväline lainaamosta oli joskus joku lainassa mutta se oli paljon huonompi. Löysät villasukat vetää jalkaan varrellisella tartuntapihdillä. Itse kun neuloo sukkia, saa mieleisensiä eikä varret kiristä nilkoista.
Lääkkeetkin voivat aiheuttaa huimausta eikä parane kauheesti pää alaspäin kumarella jos on helpottavia keinoja ja apuvälineitä. Ei se ole aina ylipaino kun alkaa tulla erilaisia rajoitteita. Sitten vaan pitää alkaa nokkelana keksimään uusia tekniikoita. 😁
Odotustilojen tuolit ovat kamalia jos ei ole muuta kuin kapealle ihmiselle tuoleja ja niissä metalliset käsinojat jotka aiheuttavat kamalaa kipua jos meinaa niiden väliin ängetä perseensä. Jos olisi käsivoimia niin vääntäisin ne metalliset käsinojat leväälleen. 😂
Lisään vielä, että liikuntaa harrastan saman verran ja samanlaista kuin läskimpänä, eikä mulla kerry paino vyötärölle, vaan enemmän rintoihin, lantiolle ja reisiin. Toki tuolla ylimmässä painossa alkoi olla jo mahaakin, muttei mikään valtava pallo kuitenkaan.