Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä kumma joillakin vanhemmilla (äideillä) on?!

04.03.2007 |

Tutun lapsella oli syntymäpäivät ja jälkikäteen keskustelimme äidin kanssa lapsen saamista lahjoista, lähinnä vaatteista.

Kaikissa oli äidin mielestä jotain " vikaa" . Oli väärän väristä, väärä kuvio puseron rinnassa, yksi toi vain puseron (eikä älynnyt tuoda myös siihen sopivia housuja), toinen toi fleecepuseron (kun heillä ei ole tapana käyttää sellaista), oli liian " vauvamaista" vaatetta (poika on vasta 3v). Joku toi lahjakortin kun tiesi että on vaikea miellyttää tätä " tyylitietoista" äitiä, mutta sekin oli väärin kun on " niin persoonatonta" antaa rahaa.

Lelujakaan heille ei kannata viedä kun lapsella on sitä krääsää huone täynnä.

Eikös se ole mukava että vieraat tuovat lapselle sellaisia vaatteita mitä itse ajattelevat tälle sopivan väritykseltään ja kuvioiltaan? Kun itse tykkää tietyntyylisestä vaatetuksesta, niin aika tylsästi olisi ainakin meidän lapsi puettu jos vain minä valitsisin hänen vaatteet.

Teinpäs sitten sen päätöksen että enempis en minä ainakaan kyseisen lapsen synttäreille lähde. Kun ei ne lahjat kelpaa kuitenkaan, vaan kaappiin jäävät lojumaan.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee hyvin, hyvin harvoin vaatetta lahjaksi, ja nekin harvat päätyy yleensä kirppikselle tai yöpuvuiksi. Haluan valita lasteni vaatteet itse.

Vierailija
2/26 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tulisi mieleen arvostella toisten antamia lahjoja. Johan se on huonoa käytöstä. Mitäs tämä äiti tuo muille lahjaksi? Osuuko aina kohdalleen?

ja lapsellehan ne lahjat on eikä äidille!

Kyllä minä ainakin kiitän kauniisti ja kehun kuinka sieviä ja käytän niin että saan vaikka valokuvan lapsesta ko. vaate päällä ja annan sen lahjan antajalle. Ja sitten myyn kaikessa hiljaisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita esim kutsut lapsen syntymäpäiville. Uskoisin että lahjakortti sinulle kuitenkin kelpaa?

Tämä äiti josta puhuin, hänelle kun ei kelpaa niin yhtään mikään. Ei siis se lahjakorttikaan. Jos häneltä myös kysyy mitä haluaisi lapselle tuotavan, niin vastaus on: jotain. Suoraa vastausta ei kuitenkaan tule. Aina sitten vain jälkikäteen haukkuu kaikki tuodut lahjat...

Stine:

Meille tulee hyvin, hyvin harvoin vaatetta lahjaksi, ja nekin harvat päätyy yleensä kirppikselle tai yöpuvuiksi. Haluan valita lasteni vaatteet itse.

Vierailija
4/26 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kuulemma meidän lapsi on " niin pieni" ja aina on ollut samoissa ikämittauksissa melkein sentilleen samankokoinen. Ei siis usko vaikka sanoo suoraan että tuo tätä ja tätä kokoa esim. Tutan vaatteista.

Tosi raivostuttavaa.....

5xmamma:

ei tulisi mieleen arvostella toisten antamia lahjoja. Johan se on huonoa käytöstä. Mitäs tämä äiti tuo muille lahjaksi? Osuuko aina kohdalleen?

ja lapsellehan ne lahjat on eikä äidille!

Kyllä minä ainakin kiitän kauniisti ja kehun kuinka sieviä ja käytän niin että saan vaikka valokuvan lapsesta ko. vaate päällä ja annan sen lahjan antajalle. Ja sitten myyn kaikessa hiljaisuudessa.

Vierailija
5/26 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaamme hyvät käytöstavat! :)

Jos lapsemme saa vaatteita, jotka eivät niin ole minun makuuni, niin käytän niitä kyllä, vaikka kotivaatteina, ja ulkona, että tulee käytettyä. Ja kun jäävät pieneksi, niin en säästä mahd. seuraavalle lapselle, vaan annan jollekkin ken haluaa. Ns. ihmisten ilmoille laitan sitten poitsulle oman makuni mukaisia vaatteita. Tosi harvoin kyllä saamme vaatteita lapselle, joista en kertakaikkiaan tykkää! :)

Vierailija
6/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilmeisesti monilla on vaatteita niin paljon, että on varaa tuolla tavoin kronklata. Tälläkin palstalla on välillä niitä keskusteluja, että paljonko lapsi tarvitsee vaatetta. Olen aina ihan huuli pyöreänä, kun niitä luen. Juuri äskettäin joku listasi, että lapsi tarvtsee kymmenet(!!) shortsit kesäksi.

Meillä on kyllä vaatetta paljonpaljon niukemmin. Meidänkin lapsemme sai viimeksi synttärilahjaksi oudohkon (KÄYTETYN!) hameen, mutta pidin sen visusti omana tietonani. No, kyllä miehen kanssa sentään yhdessä naureskeltiin.

Vierailija
7/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta kierrättäminen on hienoa, mutta ko. hameessa on inha kirpputorin lemu!

Vierailija
8/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri eteenpäin poikani joululahjaksi saamani örkkipyjaman (inhoan kaikenlaisia örkkejä vaatteissa), mutta ikinä ei olisi tullut mieleeni lahjan antajalle arvostella saamaani lahjaa. Kuten joku sanoi, tosi huonoa käytöstä.

Ei niitä ole pakko pitää, laittaa vaan hiljaisuudessa eteenpäin jollekulle, joka niistä pitää.

Vierailija
9/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en silti koe velvollisuudeksi käyttää lapsellani omasta mielestäni rumia tai epäkäytännöllisiä vaatteita.

Vierailija
10/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkeen tyytyväisiä. Paremminkin se on hyvä lahja, josta lapsi pitää. Yleensä se parhain on esim. karkkipussi ja halpakaupan hyppivä hämähäkki. Kaikkia lahjoja arvostetaan eikä mitään arvostella. On myös kohtuutonta vaatia kavereilta kalliita lahjoja, meillä maksimi hinta lahjalle on sellainen 10 eur. Sukulaisten ostamat lahjat ovat sitten asia erikseen.

Vierailija
11/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka et viitannutkaan minun kirjoitukseeni, niin on pakko kommentoida ihmettelyäsi, miksi joku voi tarvita lapselle 10 shortsit. Mielestäni siinä ei ole mitään kummallista! Mekin tarvitsemme, tosin osan niistä voi korvata hameilla/shortsihameilla, koska meillä on tyttöjä, mutta kuitenkin.

On niin paljon kiinni siitä, millaista (ulkoilma)elämää perhe viettää. Kun lomaillaan viikkoja yhteen putkeen mökkeillen ja/tai veneillen, vaatteita tarvitaan paljon jo siitä syystä, että niitä ei pääse välillä pesemään kuin kotona. Ja kun leikitään ulkona, housun polvet ja takamukset ovat jo sen näköiset, ettei niillä ainakaan meillä istuskella edes mökkisohvalla, vaikka päällimmäiset havunneulaset ja hiekat ravistellaan pois.

Vierailija
12/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä lapset että aikuiset tarvitsevat PALJON vaatteita, kun ovat viikkokausia pesukoneen ulottumattomissa. Mutta olen ymmärtänyt, että monilla " pesukoneellisillakin" on hurjat määrät vaatteita lapsille. Mitä aina ihmettelen, koska meidän on pakko pestä koneellinen noin joka kolmas päivä, koska kone täyttyy eikä toisaalta olisi kuivatustilaa isommalle määrälle. (Meni " vähän" ohi aiheen...)

Vierailija
13/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että niitä kertyy suuret määrät. Ja toisaalta kun minä silitän kaikki lasten vaatteet enkä jaksa sitä hommaa päivittäin tehdä niin vaatteita pitää olla niin paljon että kaapista riittää otettavaa.

Vierailija
14/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näitä riittää!

Lahjat on lahjoja ja en kehtaisi niitä arvostella julkisesti. Jos ei annetut vaatteet kelpaa niin laittakoon hiljaisuudessa kiertoon!

Vierailija
15/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että lapset tosiaan saavat monenlaista vaatetta lahjaksi. Jotkut ovat hyviä ja vielä sopivan kokoisia, mutta aika paljon lahjaksi saadaan myös väärän kokoisia tai vähemmän silmää miellyttäviä vaatteita. mielestäni olisi kuitenkin aika törkeää vaan antaa vaatteet heti pois. Meillä tehdään nykyään niin, että otetaan lapsesta valokuva lahjaksi saadut vaatteet päällä ja sitten annetaan kuva lahjan antajalle. Näin lahjan antaja saa hyvän mielen eikä meidän tarvitse välttämättä enää vaatteita käyttää. Vähän ehkä on huijausta tämä, mutta hyvä mieli kaikille :)

Vierailija
16/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ihminen kertoi ostaneensa jättipehmon. Kysyin voisiko hn antaa sen jollekin muulle kun meilä on noita pehmoja niin valtavasti eikä meillä ole tilaa jättipehmolle. Tai voisimmeko leikkiä sillä kun tulemme hänen luokseen kylään, kun olimme juuri muuttaneet pienempään asuntoon.

No, hän loukkaantui eikä tullut koko juhliin...toisaalta ymmmärän, mutta ymmärrän vähän itseänikin kyllä...

Vierailija
17/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ihminen vain josta minä puhun, sanoo melkein aina lahjaideaa kysyttäessä : no tuo jotain. Ja sitten ei todellakaan melkein mikään kelpaa.

Ja kaiken huippu tässä on että kotona tämä äiti pitää suoranaista

p**kaa lapsensa päällä. Siis sellaisia vaatteita jotka on kiertäneet koko suvun lapset ja ovat tosi kulahtaneita ja reikäisiä.

Zilga:

Yksi ihminen kertoi ostaneensa jättipehmon. Kysyin voisiko hn antaa sen jollekin muulle kun meilä on noita pehmoja niin valtavasti eikä meillä ole tilaa jättipehmolle. Tai voisimmeko leikkiä sillä kun tulemme hänen luokseen kylään, kun olimme juuri muuttaneet pienempään asuntoon.

No, hän loukkaantui eikä tullut koko juhliin...toisaalta ymmmärän, mutta ymmärrän vähän itseänikin kyllä...

Vierailija
18/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin tuommoiseen perheeseen pussillisen hyviä käytöstapoja. Ei taitais nekään kelvata, mutta olispa ainakin osuva ;-)

Vierailija
19/26 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin aika harvoin tulee täysin kamalaa ja käyttökelvotonta tai aivan hirvittävää vaatetta lahjaksi, mutta ei tulis mieleenkään kommentoida kuin korkeintaan miehelleni. En nyt ylistämäänkään ala tietysti, mutta kiitän kuitenkin.

Tällöinkin saatan käyttää pari kertaa, vaikka sitten mummolareissulla jos on mummolta saatu. Ja sitten unohduksiin kaapin perille, ja parin kuukauden päästä saakin jo siivota pieneksi jääneenä pois... ;)

Tuollaisen äidin lapselle täytyy antaa vaan jotain krääsälelua tai sitä karkkia.

Vierailija
20/26 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja tottahan sekin on.

Olen siis aika tarkka siitä, että minkälaisiin vaatteisiin lapseni puen, vaikka hänellä on arviolta 1/3 kirppisvaatteita, 1/3 omatekoisia ja 1/3 uusina kaupasta ostettuja. Ehkä uusia olisi enemmänkin, mutta valikoima ei miellytä kranttua äitiä ;-)

Mä olen päinvastoin ihmetellyt sitä, että kovalla vaivalla itsellensä vaatteet valitsevat vanhemmat pukevat lapsensa ties mihin vaatteisiin. Käytettyjen vaatteiden löytäminen on kovan työn takana, kun esim. huutonetin vaatteista ja etenkin vaatepaketeista on 99% sellaista, mitä en omalle lapselleni pukisi kuuna päivänä. Ei sillä, ettäkö vaatteissa olisi sinänsä jotain " oikeaa" vikaa, mutta minusta ne vain näyttävät liikaa tusinatavaralta ja markettivaatteilta, ja värivalikoima on tosi rajattu, yleensä linjalla vaaleanpunainen-punainen-ruskea tai tummansininen-sininen-ruskea. Minä kun satun tykkäämään, että tytön vaatteet ovat itsestäni kivan näköisiä ja värisiä, ja siksi hänellä onkin mm. tummansininen toppapuku (po.p), lapsenomaisia mekkoja kirkkaissa väreissä ja paljon marimekon trikoovaatteita.