Mistä voi johtua, että minun on vaikea keskustella asioista vaikka en koe että olen tyhmä?
Olen päälle 30v nainen. Aina ollut hiljainen erakko taiteilijasielu, viihtynyt yksikseni. Lähiaikoina olen alkanut jutella enemmän ihmisten kanssa, minulla on myös kumppani. En osaa keskustella mistään. Esimerkkinä esim olemme katsoneet elokuvan, kumppanini kysyy mitä olin mieltä elokuvasta, vastaan usein en tiedä, ihan kiva jne. En osaa keskustella asioista syvällisemmin, vaikka pääni sisällä tuntuu että olisi palljon mielipiteitä. En vaan osaa tuoda niitä sanoiksi? Mua onkin usein kuvailtu "ikäistäni nuoremman oloinen" esim lääkärit, varmaan just sen takia kun keskustelen kun ujo teinityttö. Pelkään että musta saa ihmiset tyhmän ja pinnallisen vaikutelman, vaikka mielestäni en ole sellainen. Mutta toisaalta mietin, olenko tyhmä? En muista juuri mitään historian tapahtumia tai merkkihenkilöitä, olen huono suunnistamaan kartan kanssa, olen unohtanut kaiken matikasta. Koulussa arvosanat oli aina 6-7. Ainoa mikä oli 9 oli kuvataide.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
No jos suoraan sanon, niin minusta sellainen aikuinen ihminen on tyhmä, joka ei osaa sanoa mitään keskustelussa. Tai ehkei tyhmä, mutta jotain vikaa siinä on, enkä minä jaksa olla se, joka yrittää väkisin kiskoa mielipiteitä esiin. Kamalan kiusallista yrittää puhua tuollaisen kanssa.
Hieman rankka asenne, sanoisin näin. Voi olla että voisit ottaa aavistuksen neutraalimman ja positiivisemman asenteen. En ymmärrä mikä siinä muiden huomioimisessa on niin rankkaa kaikille aina, toisaalta kaikki eivät ole samanlaisia muiden ihmisten kanssa kommunikoidessa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa keskustella asioista syvällisemmin, vaikka pääni sisällä tuntuu että olisi palljon mielipiteitä.
Minusta tämä kuulostaa siltä, että pelkäät muiden reaktioita mielipiteisiisi. Minulla on sama tyhjäpääfiilis leffan jälkeen, mutta minulla se johtuu siitä, että niitä mielipiteitä ei tosiaan ole.
Senkin voi ihan vain sanoa. Ei minullakaan mikään tyhjä pää ole mutta muistan nuoruudestani että olen vain sanonut esimerkiksi että ihan katsottava oli, ihan ok tms.
Niin joo, aivot tulkitsevat visuaalista informaatiota 60 000 kertaa nopeammin, kuin esim. kirjoitettua. Eli se että olet visuaalisesti vs. verbaalisesti orientoitunut ja lahjakas tekee sinusta todennäköisesti paljon fiksumman ja nopeamman, kuin muista.
Yhteiskunta ja sen määreet eivät ole ns. jumalan tuotosta, vaan erinäisten teollisuudenalojen. Mittaristot, kuten koulu, ei niitä ole tehty kansaa vaan kapitalismia varten. Älä siis anna sille liikaa painoarvoa, vaan luota itseesi ja rakasta itseäsi
Vierailija kirjoitti:
No jos suoraan sanon, niin minusta sellainen aikuinen ihminen on tyhmä, joka ei osaa sanoa mitään keskustelussa. Tai ehkei tyhmä, mutta jotain vikaa siinä on, enkä minä jaksa olla se, joka yrittää väkisin kiskoa mielipiteitä esiin. Kamalan kiusallista yrittää puhua tuollaisen kanssa.
Olen mieluummin tyhmä tuollaisen ihmisen silmissä kuin paljastan heille mitään ajatuksistani. Helmet ja siat, jne.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko ilmaista itseäsi kirjoittamalla? Kirjoittamalla voisit treenata ajatusten muotoilemista. Tai onko edes yksi ihminen, jonka kanssa puhuminen sujuu? Joku, jonka kanssa voisit harjoitella?
Ei se kirjoittaminen monillekaan ole se ratkaisu, sama asia kuitenkin kuin pohtiminen. Tuo voisi toimia jos olisi edes yksi ihminen jonka seurassa voi olla turvallisesti oma itsensä ja joka auttaisi vaikka myös harjoittelemalla. Painostamisessa täytyy olla varovainen, monet ujommat tai aremmat saattavat säikähtää ja sulkeutua. Harjoitus on hyvä asia. Roikkumaan ei saa jäädä tukihenkilöön vaan harjoituksen myötä on otettava rohkeasti askelia eteenpäin täysin itsenäisestikin.
Asenteellisuus puolin ja toisin. Tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis en haluaisi olla tuollainen, mutta en osaa tuoda mielipiteitäni sanoiksi? Sen takia kysyin miten korjata tuon...
Miksi tuota pitäisi edes korjata? Telepatia on todellista - sitä on tutkittu ja todettu mm. autististen lasten kohdalla. Jos pääsi sisällä tapahtuu miljoona asiaa ja puet sanoiksi niistä vain yhden, ainoa joka tuossa menettää mitään on se, joka vaatii sanoja saadakseen mitään. Hän siinä se vajaa ja puutteellinen yksilö on
Ongelmasi on, että kuuntelet tuollaisten ihmisten neggaamista ja haukkumista. Veikkaan, että sinäkin viot halutessasi keksiä miesystävästäsi ja lääkäristäsi 50 vikaa ja sanoa ne heille. Mutta sanotko? Ihmiset eivät ole siis viallisia, mutta on olemassa ilkeitä ja ylimielisiä ihmisiä, jotka kiusaavat toisia. Sinä olet selvästi löytänyt seuraasi tällaisia. Miksi? Huono itsetuntoko? Arvostatko ja rakastatko itse itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat vastata itse kysymykseesi postauksesi tokassa virkkeessä. Kyseessä siis mahdollisesti harjoituksen puute. Aikuisena ei ole kovin kivaa vaan enää harjoitella, sen takia vanhempien pitäisi vähän ohjata lapsiaan näissä asioissa jos vaikuttavat ujoilta.
Mutta itsekin täytyy ottaa sitä vastuuta näissäkin asioissa. Monesti lapsessa on itsessään sitä ongelmaa jos koti, pk ja koulu sekä koko elämä ei vielä auta asiassa.
Harva lapsi ajattelee, että pitääpä itse ottaa vastuuta tästä minun ujoudestani.
Jotkut ajattelee asioista vain liian monimutkaisesti. Elokuva on vai elokuva, ei sitä tarvitse kovin syvällisesti tulkita. Sitten on keskustelun aiheet jotka on ihan yhdentekeviä, voi vastata että mitä sitten.
Itsellä pää ei ehdi mukaan keskusteluissa kun pitää hahmottaa koko kuva. Toisilta tulee juttua vaikka ajatus karkaisikin.
No ei ne paljon puhuvatkaan aina mitään älykköjä ole. Moni toistaa samoja asioita mitä on kuullut koulussa, telkkarista tai lukenut lehdestä tai somesta. Harvalla on mitään itse keksittyä ja analysoitua mielipidettä. Toistetaan vaan papukaijana jotain yleistä mielipidettä. Eli ei huolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis en haluaisi olla tuollainen, mutta en osaa tuoda mielipiteitäni sanoiksi? Sen takia kysyin miten korjata tuon...
Miksi tuota pitäisi edes korjata? Telepatia on todellista - sitä on tutkittu ja todettu mm. autististen lasten kohdalla. Jos pääsi sisällä tapahtuu miljoona asiaa ja puet sanoiksi niistä vain yhden, ainoa joka tuossa menettää mitään on se, joka vaatii sanoja saadakseen mitään. Hän siinä se vajaa ja puutteellinen yksilö on
Ongelmasi on, että kuuntelet tuollaisten ihmist
Tässä kommentissa oli hyviä asioita mutta ei ihan vastausta aiheeseen.
Mitä siellä päässä pyörii on tärkeä asia ja se haluaako olla avoimempi ihminen.
Autisteja ei voi verrata suoraan perusterveisiin ihmisiin.
Telepatiakin on todellista kyllä mutta ei nyt liity aloittajan ongelmaan.
Sisäinen maailma voi olla rikasta jos pitää kaiken itsellään, lisäksi on tärkeää huomioida ne omat ajatukset eli mitä siis pyörii siellä sisällä? Havaintoja, tutkimista, ihmettelyä tms vai onko siellä arvostelevaa ihmistä tai muuta sellaista ikävää esimerkiksi.
Asenteellisuus paistaa nytkin monista kommenteistanne ja silloin se oma vastuu korostuu. Jos pyytää apua, on otettava vastuu oppimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on, että kuuntelet tuollaisten ihmist
Ilmaisutaito on tärkeä taito. Vaikuttaa muun muassa siihen miten sinut otetaan terveydenhuollossa ja työpaikoilla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi ei tarkoita ettei olisi perusterve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat vastata itse kysymykseesi postauksesi tokassa virkkeessä. Kyseessä siis mahdollisesti harjoituksen puute. Aikuisena ei ole kovin kivaa vaan enää harjoitella, sen takia vanhempien pitäisi vähän ohjata lapsiaan näissä asioissa jos vaikuttavat ujoilta.
Mutta itsekin täytyy ottaa sitä vastuuta näissäkin asioissa. Monesti lapsessa on itsessään sitä ongelmaa jos koti, pk ja koulu sekä koko elämä ei vielä auta asiassa.
Harva lapsi ajattelee, että pitääpä itse ottaa vastuuta tästä minun ujoudestani.
No voi nyt hyssykkä kuule, liittyy kuitenkin asiaan.
Olet oikeassa, lapset harvoin ihan sillä tavalla ajattelevatkaan mutta pointti nyt oli vain se että jo niillä pienilläkin lapsilla on itsessään sitä haastetta, ei ole kiinnostusta eli halua.
Vanhemman tehtävä on auttaa lasta mutta lapselle voi myös sanoa esimerkiksi että rakas, minä voin auttaa sinua tässä kaverin kanssa mutta sinähän leikit sen kaverin kanssa joten sanoisitko jos et haluakaan? Tms. Aina toimitaan tilanteen mukaan eivätkä ne vanhemmatkaan ihmeisiin pysty yksin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ajattelee asioista vain liian monimutkaisesti. Elokuva on vai elokuva, ei sitä tarvitse kovin syvällisesti tulkita. Sitten on keskustelun aiheet jotka on ihan yhdentekeviä, voi vastata että mitä sitten.
Itsellä pää ei ehdi mukaan keskusteluissa kun pitää hahmottaa koko kuva. Toisilta tulee juttua vaikka ajatus karkaisikin.
Ymmärrettävää ja muista että keskustelussa on se toinenkin osapuoli joka ei välttämättä osaa ottaa sinua huomioon, hän ei ehkä ymmärrä mitä sinä koet siinä hetkessä. Kaikki eivät ole yhtä fiksuja muiden ihmisten kanssa eivätkä ole niin tilannetajuisiakaan. Aistimisessa voi olla siis haasteita muillakin.
Voi sanoa rohkeasti myös sen jos toinen puhuu liian nopeasti eikä pysy kärryillä tai senkin jos ei nyt ymmärrä yhtään mistä se toinen puhuu. Kokeile keskeyttää se toinen. Vaatii joskus hieman rohkaistumista.
Itselle tuosta tulee mieleen että olet ehkä ns. herkkä tyyppi. Ajattelet monimutkaisesti ja värikkäästi. Mutta samalla arastelet asettua "väittelyyn" mielipiteistäsi.
Ja tosiaan ei välttämättä tarvitse olla ns. arka. Itse olen vähän samanlainen. Yleensä näistä jotka vetää vahvan mustavalkoisen mielipiteensä esille ainoana totuutena tulee yksinkertaisempi kuva. Tavoittelevat keskusteluissa itsevarmaa olemusta yrittämällä jyrätä. Ja jos kritiikkiä tulee niin ilmoitetaan, että mä nyt vaan olen tallainen suorapuheinen. Vaikka kyse olisi joskus vaan tyhmyydestä tai ilkeydestä.
Ja joskus on normaali tilanne, että en koe kaikkia asioita syvemmän pohdinnan arvoisiksi. Joten ei mun tarvii niistä olla mitään mieltäkään. Olkoon ne joita asia koskee.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne paljon puhuvatkaan aina mitään älykköjä ole. Moni toistaa samoja asioita mitä on kuullut koulussa, telkkarista tai lukenut lehdestä tai somesta. Harvalla on mitään itse keksittyä ja analysoitua mielipidettä. Toistetaan vaan papukaijana jotain yleistä mielipidettä. Eli ei huolta
Joo. Ja kaikista raskainta kuunneltavaa on sellainen huonosta itsetunnosta kumpuava ympäripyöreä päteminen ja viisastelu, eli yritetään vaikuttaa fiksulta ja pätevältä ilman yhtäkään omaa mielipidettä tai ajatusta. Olen mieluummin vaikka täysin tuppisuisen ihmisen seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti vaikuttaa. Liian taitava ilmaisutaito ei havaintojeni mukaan ole myöskään toivottavaa, siis mitä saisi olla arvon tärkeälle työntekijälle juuri tänään kohdallani? Aloitanko niiaamalla?
En osaa keskustella asioista syvällisemmin, vaikka pääni sisällä tuntuu että olisi palljon mielipiteitä.
Minusta tämä kuulostaa siltä, että pelkäät muiden reaktioita mielipiteisiisi. Minulla on sama tyhjäpääfiilis leffan jälkeen, mutta minulla se johtuu siitä, että niitä mielipiteitä ei tosiaan ole.