Silmälasien sangat allergisoi
Hankin silmälasit puoli vuotta sitten ja sangat ovat metalliset ja niissä jokin pinnoite. Nyt 6kk myöhemmin sankojen pinnoite on kulunut osittain ja aiheuttavat kutisevaa ihottumaa ohimolle siihen kohtaan mihin sanka ja sen kulunut pinta osuu. Miten täytyy toimia, vienkö lasit liikkeeseen ja täytyykö lasit vaihtaa kokonaan vai pelkät sangat? Ei ole kokemusta koska olen ollut rillipää vasta tuon aikaa.. Ja mikä niissä voisi allergisoida, kokemuksia?
Kommentit (26)
Osta uudet, mutta titaaniset. Ne ovat ainoita metallisankaisia rillejä, jotka eivät takuuvarmasti allergisoi. Mitään hyvitystä et tule laseistasi saamaan, jätä ne varalaseiksi.
T nikkeliallergikko
Nikkeliä pinnoitteen alla? Googlaa nikkeliallergia. Soita optikollesi.
Pinnoitteen voi uusia - ei kyllä kannata. Titaani ei ole hyvä ratkaisu, itse reagoin siihenkin (tai sitten se oli sekoitetta). Eli siirryin jo yli 10 v. sitten muovikehyksiin. Ovat paljon kivemmat muutenkin ja malleja löytyy paremmin! Jos on aivan pakko käyttää nikkeliä sisältäviä kehyksiä tai esim. korvakoruja, metalliosat voi joko lakata korulakalla (kempparista) tai värittömällä kynsilakalla. Tietysti tämä ei kestä kauaa, joten lakkaus pitää uusia tarpeen mukaan. Siksi en suosittele kehyksiin, korvakoruissa ihan OK.
PS: Muista myös tarkistaa, että farkkujen nappi ei ole nikkeliä ja lakkaa sekin. Ihottuma ja kutina ovat äärimmäisen kiusallisia...
Kannattaa ostaa muovikehykset. Itse en muita huoli, kuin sellaiset muovikehykset, joissa ei ole nenän päällä niitä kamalia tyynyjä, jotka painavat nenänvarteen kuopan. Pitää vain valita sellainen malli, joka istuu nenän päällä hyvin eikä valu alas tai jää liian ylös.
Ennen vanhaan, kun vielä käytin rannekelloa, huomasin myös metallisen kellon hihnan aiheuttavan ihottumaa, ilmeisesti siitä kului joku pinnoite pois ja itse metallissa olikin sitten nikkeliä. Sen jälkeen olen ollut hyvin varovainen tuollaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Pinnoitteen voi uusia - ei kyllä kannata. Titaani ei ole hyvä ratkaisu, itse reagoin siihenkin (tai sitten se oli sekoitetta). Eli siirryin jo yli 10 v. sitten muovikehyksiin. Ovat paljon kivemmat muutenkin ja malleja löytyy paremmin! Jos on aivan pakko käyttää nikkeliä sisältäviä kehyksiä tai esim. korvakoruja, metalliosat voi joko lakata korulakalla (kempparista) tai värittömällä kynsilakalla. Tietysti tämä ei kestä kauaa, joten lakkaus pitää uusia tarpeen mukaan. Siksi en suosittele kehyksiin, korvakoruissa ihan OK.
PS: Muista myös tarkistaa, että farkkujen nappi ei ole nikkeliä ja lakkaa sekin. Ihottuma ja kutina ovat äärimmäisen kiusallisia...
Ei missään nimessä kynsilakkaa! Kysyin tätä lääkäriltä ja hän kielsi sen ehdottomasti. Lakoissa on paljon erilaisia kemikaaleja, jotka voivat johtaa ennestään kosketusallergisen ihmisen monikemikaalialleegiaan. Itse käytin farkkujen napeissa kiinnelaastarin palaa. Sittemmin kun olen tajunnut käyttää ebastiinia päivittäin,, farkkujen napit eivät enää haittaa, rintaliivien hakasista tulee rupia selkään, mutta eivät enää kutise infernaalisesti. Itse en voi käyttää puolestaan muovisia silmälasinkehyksiä, jos niissä ei ole erillisiä nenätukia. Kiinteillä nenätuilla olevat valuvat aina nenää pitkin alas, oli malli mikä tahansa.
Kannattaa vaihtaa kehykset titaanisiin tai muovisiin. Itellä nuorempana korvantaustat oli ihan ruvella ja kutisi, lakkasi, kun vaihdoin tavalliset metalliset sangat titaanisiin ja myöhemmin siirryin käyttämään kokonaan muovisia. Yhtälailla saan reaktioita halvoista rihkamakoruista eli todennäköisesti nikkeliallergia.
Titaani on paras. Kevyt kaiken lisäksi.
Itselläni tuli Specsaversilta ostetuista ihottumaa, kun pinnoite oli kulunut. Poltti ihon ruvelle.
Titaani on kallis, mutta hyvä.
Muovikin varmaan on ihan ok. Itselläni ei toistaiseksi muovikehyksiä ole ollut, joten niiden kestävyydestä esim. en tiedä mitään.
Titaani on hyvä ja kestää. Maksaa toki. Muissa metallikehyksissä on tuo ongelma, että ihon rasvat ja kosteus kuluttaa pinnoitetta. Monessa muovikehyksissäkin on tätä samaa eli UV-valo ja ihon kosteus ja rasva saa sen muovin pinnan hapertumaan värin muuttumaan. Mulla on aikoinaan sekä muovi, että metallikehyksien sangat menneet vuodessa todella huonoon kuntoon. Titaanissa ei ongelmia.
Liikkeen on korjattava tai vaihdettava lasit tai palautettava rahat. Laseista ei saa vapautua niin paljoa nikkeliä että saat ihottumaa. Ota vaikka Tukesiin ja kuluttajaneuvojaan www.kkv.fi yhteyttä jos ei asia muuten hoidu. https://tukes.fi/-/tukes-testautti-silmalasikehyksia-lahes-puolesta-vap…
Silmälasien pitää kestää yli puoli vuotta. Vaadi uusi pinnoite koko lasien elinkaaren ajan tai uudet lasit tai sangat, jos niihin saa.
Nykyään ei enää saisi käyttää nikkeliä, koska se on myrkyllistä. Vie lasit takaisin ja tee reklamaatio
Miten olisi puiset lasit. Valittavana useita puulajeja. Myös kahvinpuruista valmistettuihin kehyksiin olen törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei enää saisi käyttää nikkeliä, koska se on myrkyllistä. Vie lasit takaisin ja tee reklamaatio
Saa käyttää, mutta nikkeliä ei saa olla niin paljoa kuin ennen 90-lukua.
Joitain Sankoja saa myös teräksisinä.
Vierailija kirjoitti:
Osta uudet, mutta titaaniset. Ne ovat ainoita metallisankaisia rillejä, jotka eivät takuuvarmasti allergisoi. Mitään hyvitystä et tule laseistasi saamaan, jätä ne varalaseiksi.
T nikkeliallergikko
Korulakka voisi auttaa. Varalaseiksi minäkin suosittelen.
Atoopikko
Vierailija kirjoitti:
Laitapa linkki tuohon. Käsittääkseni se on EU, joka on kieltänyt nikkelin käyttöä ja monen tarvikkeen osia yms tulee Aasiasta, eli sepä siitä sitten.
Onko nikkeliallergia oireillut koskaan aiemmin vai tuliko ilmi vasta nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa käyttää, mutta nikkeliä ei saa olla niin paljoa kuin ennen 90-lukua.
Joitain Sankoja saa myös teräksisinä.
Teräksessä on yleensä aina mukana nikkeliä. Itse olen saanut pahoja ihottumia teräksisestä kellonrannekkeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T nikkeliallergikko
Korulakka voisi auttaa. Varalaseiksi minäkin suosittelen.
Atoopikko
Ei saa nikkeliallegikko käyttää korulakkaakaan. Tai saa tietysti, muttei kannata, jos ei halua monikemikaaliallergiaa. Näin minua opasti lääkäri. Kasvojen alueelle kuulemma ei kannata edes laittaa kovin tuhtia kortisonisalvaa, maksimissaan apteekin miedointa voidetta. Se ohentaa ihoa liikaa.
Nikkeli