Asumistuki 2025 ja jakamaton kuolinpesä
Asun vuokralla ja saan asumistukea.
Nyt kun laki asumistuesta muuttuu 1.1.2025, niin miten jakamaton kuolinpesä vanhoine omakotitaloine, jossa leskiäitini asuu, vaikuttaa jatkossa asumistukeeni?
Eihän kuolinpesä mitään tuota ja minulla ei ole siihen myymisoikeutta, vaikkakin omistan siitä 1/5.
Kommentit (5)
Toimin pitkään eläkkeensaajan asumistukea saavan omaiseni edunvalvojana. Toisin kuin yleisessä asumistuessa, eläkkeensaajan asumistuessa omaisuus on vaikuttanut aina asumistukeen. Päämieheni oli jakamattoman kuolinpesän osakas. Sain Kelan virkailijalta ohjeen, että jakamattoman kuolinpesän omaisuus ei vaikuta asumistukeen.
Jos omaisuudesta on tuloja, niin ne saatetaan ottaa huomioon (en ole varma, koska tämä ei ollut relevanttia päämieheni tapauksessa). Myös metsäomaisuus voi olla eri asia, koska metsästä lasketaan laskennallista tuloa.
Mä hain vuoden alusta eläkeläisen asumistukea eka kertaa, kelalta soitti onko 18v perimäni osuus kuolinpesästä jakamaton, on metsää, kerroin että on, sain myös loppuvuodesta 10 000e perintöä rahana, omaisuus ei vaikuttanut asumistukeen, sain n. 1/3 vuokrasta asumistukea. Olen tyytyväinen. N65v.
Kannattaa laittaa lisätietoihin osuutesi, esim jos on 1/4 jakamaton kuolinpesän omistus, laitoin myös että huomioi että perintö ei ole tuloa.
Kela voi vaatia selvityksen kuolinpesän tilanteesta ja myöntää asumistukea ja myöhemmin karhuta ne takaisin kun pääset käsiksi kuolinpesän varoihin?