Miten selviätte esim. anoppilassa päiviä?
Puoliso toivoo perheemme matkustavan säännöllisesti anoppilaan päiviksi. En voi ottaa siellä rennosti. Vierailta eli meiltä ei kysellä toiveita. Puolisoni vanhemmat elävät omaa tarkkaa aikatauluaan. Katsovat joka päivä/viikko samat ohjelmat (vieraiden on parasta jo ennakoiden siirtyä toisaalle tiettyjen ohjelmien alkaessa ja lopettaa oman ohjelman katselu kesken). Syövät kellontarkasti itselleen mieluisimpaan rytmiin.
Arki siellä on minulle liian aikataulutettua ja appivanhemmat joskus ärtyvät, jos kieltäydyn joistain itselleni epämieluisista asioista. Yleensä en kehtaa. Äksyilyä on myös ollut juuri 2v täyttäneelle aiheettomasti, kun asian olisi voinut asiallisestikin hoitaa. Vanhemmat kun lapsia itse aina hoitavat koko reissun ajan muuten, niin miksi isovanhemman pitää tiuskia pienelle lapselle jos hetken ajan vanhemman ohjaus herpaantuu?
Kun olen kahdestaan puhunut kyläilyn aiheuttamasta kuormituksesta, puolisoni on vastannut, että vanhempiensa päivärytmi ja tavat eivät ole hänen valitsemiaan. Emme myöskään ole anoppilavierailuilla tehneet esim. perheenä enempää kyläilyjä samalla suunnalla asuvien tuttujemme luokse, tapahtumiin tms. vaikka olen ehdottanut sitä puolisolleni ratkaisuksi.
Anoppi on sanonut puolisolleni, että hän kokee etten viihdy kylässä. Itse olen omien sukulaisteni luona kyläillessä tottunut, että isäntä/emäntä kyselee toiveita ruoka-ajoista ja yhdessä vähän enemmän pohditaan, mitä milloinkin tehdään.
Ideoita miten kyläreissusta voisi paremmin selvitä, asialliset välit säilyttäen?
Kommentit (43)
Eli ylitsesi kävellään, kunnes päätät ettei kävellä ja ilmoitat mielipiteesi ja jopa ehtosi vierailuille.
Miksi ihmeessä menet sinne? aikuinen mies pärjää omassa lapsuudenkodissaan ilman sinua. Anna miehen mennä kahdestaan lapsen kanssa ja nauti kotona yksinolosta. Kuulostaa, ettei sinua sinne edes haluta.
Opin dissosioimaan. Saatoin istua monta tuntia sohvan nurkassa ja vain tuijottaa eteeni.
Taas kerran ihmetyttää miksi sinne pitää mennä ollenkaan? Henkkoht en ole ainakaan itse ollut itse tilanteessa että johonkin sukulaisiin olis aseella uhaten ja nippusiteissä raahattu. Vai etkö pärjää yksin kotona?
Miksi lähdet mukaan? Jäisin kotiin, mies voi mennä lapsen kanssa.
En ole käynyt anoppilassa 20 vuoteen muuten kuin kahvilla muutaman tunnin. Yksi viikonloppu nälässä ja lattialla nukkuen silloin 20v sitten riitti.
Olen pahoillani ap, mulla ei ole yhtään syytä miksi mun pitäisi viettää päiviä anoppilassa.
Anoppi on onneksi jo poistunut vahvuudesta. Täyttä kärsimysnäytelmää oli vierailut. Anoppi suurisuinen kuin mikä ja appiukko hiljainen hiippari. Näen painajaisia yhä ja molemmista !
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt anoppilassa 20 vuoteen muuten kuin kahvilla muutaman tunnin. Yksi viikonloppu nälässä ja lattialla nukkuen silloin 20v sitten riitti.
Itsellä max tunti pääsiäisenä, jouluna ja juhannuksena. Nähdään todella harvoin vaikka asutaan muutaman sadan metrin etäisyydellä.
Puoliso menee lasten kanssa ja minä jään kotiin. Merkkipäivinä voin piipahtaa, jos pyydetään.
En lähtenyt mukaan yökyläilyihin, kävin päiväseltään kahvittelemassa jos oli aihetta.
Mun miniällä ja vävyillä ei tunnu olevan ongelmaa?? Taas ovat tulossa viikoksi kesällä meidän luokse lomalle
Puolisohan tuossa on ongelma. Häntä ei kiinnosta ollenkaan viihtyykö vaimo.
Appivanhemmat asuvat kaukana ja käydään yhdessä kun sinne asti ajetaan. Ihan hyvin tuun toimeen ja ollaan yleensä se 2 yötä. Joskus majoitutaan muualla.
Lähden mukaan, sillä puoliso on pahoittanut mielensä jos en lähde koskaan. Ja lapsilla on oikeus tavata isovanhempiaan.
En luottaisi isovanhempien kasvatustaitoihin ja stressaisin kotona, miltä lapsista tuntuu kova komentelu jos ja kun mies jättäisi ainoana vanhempana siellä ollessaan lapsia isovanhempien valvontaan (jotka eivät varmaan itsekään enää jaksaisi lapsenvahtina oloa).
Isompi (mutta vielä ihan pieni) päiväkoti-ikäinen lapsemme siis asettuu aikuisen ohjaukseen helposti ihan ilman huutoakin. Myös päiväkodissa. Ja toinen on vauva jonka kanssa on yövalvomisia jotka anoppilassa tuntuvat kuormittavammilta kuin kotona..
Itse valitsema ongelma joska itseään kunnioittamattomat kynnysmattoihmiset saavat syyttää itseään.
Suostumalla epämiellyttävään asiaan vastoin tahtoasi, saat mitä itse tilaat 😁
Vierailija kirjoitti:
Lähden mukaan, sillä puoliso on pahoittanut mielensä jos en lähde koskaan. Ja lapsilla on oikeus tavata isovanhempiaan.
En luottaisi isovanhempien kasvatustaitoihin ja stressaisin kotona, miltä lapsista tuntuu kova komentelu jos ja kun mies jättäisi ainoana vanhempana siellä ollessaan lapsia isovanhempien valvontaan (jotka eivät varmaan itsekään enää jaksaisi lapsenvahtina oloa).
Isompi (mutta vielä ihan pieni) päiväkoti-ikäinen lapsemme siis asettuu aikuisen ohjaukseen helposti ihan ilman huutoakin. Myös päiväkodissa. Ja toinen on vauva jonka kanssa on yövalvomisia jotka anoppilassa tuntuvat kuormittavammilta kuin kotona..
Pitääkö ne lapset edes näistä isovanhemmista ja menevätkö sinne mielellään? Ainakin kovin nuivan vaikutelman heistä sai.
Vierailija kirjoitti:
Puolisohan tuossa on ongelma. Häntä ei kiinnosta ollenkaan viihtyykö vaimo.
Kynnysmattovaimon kannattaisi varmaan avata suunsa asiasta. Hän on itse syypää kohtaloonsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö ne lapset edes näistä isovanhemmista ja menevätkö sinne mielellään? Ainakin kovin nuivan vaikutelman heistä sai.
... tai siis lähinnä se isompi, toinen onkin vielä vauva, varmaan olis mukavampi äidin kanssa kotona?
Ongelmana on muutenkin se, että koen ettei edes oma puoliso kuuntele kylässä vanhempiensa luona minun toiveitani ja saattaa sopia heidän kanssaan asioita ilmoittaen sitten vain minulle mitä on sovittu.
ap