Työttömiä 300000 ihmistä
Pitkäaikaistyöttömiä heistä 100000. Määrät ovat valtavia. He ovat työikäisiä suomalaisia. Monella perhe. Mitä tekee hallitus? Toivoo vain, että joku muu tekisi jotain.
Kommentit (144)
Vierailija kirjoitti:
"Siis etkö ole tietoinen, kuinka moni siivousalan yrittäjä pesee ikkunoita ja moni muu isompikin firma? Esim. vanhukset tai varakkaat eivät pese niitä itse. Aika moni niistä vain maksaa, ehkä siksi nykyään moni siivousalan yrittäjä tienaakin niin hyvin."
No niin. Ja valtion budjettiin mikä vaikutus? Tuloa vai persnettoa? Jos tekijälle on maksettu työmarkkinatukea 595e/kk tai on mennyt pesemään niitä ikkunoita ja tienaa hyvin. Kun ne ikkunat pesetetään kotitalousvähennyksillä, jolloin valtiolta jää verorahoja saamatta. Ja onko niin, että jää saamatta paljon enemmän kuin mitä maksaa minimityöttömyystuki? Valtio tekee siis tappiota vs työttömyyden jatkumiseen.
Mitähän sinä tarkoitat? Ihan vaikka yksityisyrittäjä kun käy siivoamassa / pesemässä ikkunoita vaikkapa vanhusten luona, se laittaa siitä laskun ja jotkut voi saada kotitalousvähennyksen laskusta. Entä sitten? Se asiakas työllistää yrittäjää ja yrittäjä maksaa laskunsa sekä muut pakolliset maksut, usein kyllä yksityisyrittäjänä esim. siivousalalla tienaa aika paljon enemmän kuin tavan konttorityöläinen. Ne luvut on usein 30-100.000 vuodessa, kyllä niistä aika paljon yrittäjä saa veroja maksella että joku saa istua kotona. Mutta on työllä puolensakin, monet vanhukset ovat mukavia ja tarjoavat kahvit (=lounaan) ja työajat saa päättää itse pitkälti. En ole itse alan yrittäjä, mutta tunnen kolme henkilöä jotka tekevät aika hyvää tiliä näillä, itse kun olen vain valtiolla konttorirottana.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset nostaa tukia kun ulkomailta tulleet tekevät matalapalkkatyöt vaikka ravintolassa tai toimivat taksikuskeina.
Näinhän se menee, ja tästä syystä nykyinen hallitus yrittää kammeta ne suomalaiset tukielätit töihin. Ne, jotka ovat työkykyisiä mutta ei vaan työt maistu. Niitä on monta ja he tietysti ovat vastahankaan, kurjaahan se on että ei saisikaan olla kotona mukavasti tuilla eläen. Monella kun on maksetut talot ja osa tekee pimeitä töitä, mikäs siinä on tuilla elellä jos ei muutenkaan ole kovin vaativaa sorttia ja tarvitse niin paljon törsäillä.
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Kohta tulee parikymmentä lisää kun trump karkoittaa suomalaisia,on se kovä jäpä.
Paikallinen sopiminen tuli voimaan 1.1.2025
https://valtioneuvosto.fi/-/1410877/mahdollisuudet-paikalliseen-sopimis…
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee keväällä voimaan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…
Häivy! helvettiin täältä sarja jankuttaja.
"Joistakin työehtosopimuksen määräyksistä, kuten työajoista, vuosilomista tai palkoista, voidaan poiketa paikallisella sopimisella....."
https://valtioneuvosto.fi/-/arviointineuvosto-paikallisen-sopimisen-vai…
Paikallinen sopiminen tuli voimaan eli voi lähettää avoimia työhakemuksia ja palkkatoive voi olla ALLE tessin.
Potkulaki tulee voimaan myöhemmin keväällä.
Vierailija kirjoitti:
Paikallinen sopiminen tuli voimaan eli voi lähettää avoimia työhakemuksia ja palkkatoive voi olla ALLE tessin.
Häivy helvettiin jankuttamaan saatanan ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituiset saa 2400 eli voisin laittaa palkkatoiveeksi 1900.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituiset saa 2400 eli voisin laittaa palkkatoiveeksi 1900.
Aha.
Ohhoijaa, tämmönen trolli täällä taas louskuttamassa leukojaan. Mikäs siinä, kyllä maailmaan (p***a) puhetta mahtuu 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen auttaa kun tuo ulkomailta 100000 halpatyöläistä ja leikkaa oman maan köyhiltä viimeisenkin mahdollisuuden inhimilliseen elämään.
-Orpo&Purra
Oletteko ajatelleen missä ovat kaikki valkoiset suomalaiset siivoojat ja bussikuskit, tuskin ne on esimerkiksi lääkäreiksi jatkokouluttautuneet kun työpaikat on kilpailutusten yhteydessä "kuin vahingossa" annettu muualta tulleille, että miettikääpä tätä, kyllä ne on juuri siellä kortistossa ja ainoa työ jota voisivat tehdä on annettu pois, eivätkä he pääse sitä enää tekemään!
Ei vaan nämä matalapalkkaduunit ei suomalaisille kelpaa enää ja tästä on lukuisilla yrityksillä / työnantajilla kokemuksia. Ihan normaaleissa töissä joissa palkat ja kaikki asiat pelaa normaalisti, mutta kun ei kelpaa. Luuletko ettei moni yritys mieluummin pa
Palkoissa ja sopimuksissa kusettaminen, uhkailu yms. on ihan normisettiä nykyään ainakin duunarihommissa.
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Palkkatuella voi olla 10 kuukautta töissä ja sitten toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä.
Valtio maksaa 50 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella voi olla 10 kuukautta töissä ja sitten toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä.
Valtio maksaa 50 % palkasta.
Veronmaksaja maksaa 50% palkasta. Aika hyvä kilpailuetu firmalle. Palkkaa kaikki työntekijät veronmaksajan piikkiin. Lisäksi valtion yritystuki. Voi nostaa itselle "kunnon" palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
4. Työttömät, jotka on siirretty erilaisten eläkeratkaisujen piiriin. Kuinka paljon on työttömyyseläkeputkessa? Kuinka moni työtön on hakeutunut sairaseläkkeelle työttömyytensä takia, vaikka oikeasti olisikin työkykyinen? Työttömyyseläkeläisiä on tilastojen mukaan 23 000. Arvioidaan nyt muita eläkeläisiä, jotka ovat todellisuudessa työttömiä, olevan 7 000, niin saadaan näitä tilastoihin 30000.
5. Kokonaan työttömyysturvan ulkopuolelle jättäytyneet. Näitähän on nykyään valtavasti. Työttömiä, jotka ovat menettäneet viimeisenkin toivonsa työnsaannin suhteen, eivätkä enää jaksa vaivautua ilmoittautumaan työttömiksi työnhakijoiksi, vaan hakevat elantonsa toimeentulotuesta. Tästä on vaikea esittää tarkkaa arviota, olkoon nyt 100000. veikkaan tuonkin olevan alakanttiin, sillä eiväthän läheskään kaikki edes ilmoittaudu työnhakijoiksi työvoimatoimistoon, vaikka työttömiä olisivatkin.
6. Lomautetut. N
Mutta nimimerkki riikka käskee mennä töihin, joita ei ole. Samalla leikataan sosiaaliturvaa, sori siitä.
Ei näitä otetakkaan koska he odottavat kokoajan töitä ja työpaikat eivät halua kokemattomia työntekijöitä. Jonkun osapuolen pitää silloin joustaa, ja yleensä työttömät tekee niin. Odotetaan vaan että joku tyyppi jostain hyvällä tuurilla palkkaisi.
Herää kysymys että mitä ne 300.000 työtöntä ITSE tekevät sen eteen että löytäisivät tavan ansaita elantonsa.
Olen itsekin työtön ja en kyllä odota sekuntiakaan että hallitus (tai oppositio varsinkaan) pystyisi sitä auttamaan. Ainoa joka voi ansaita minulle ja perheelleni toimeentulon on minä itse.
Se mitä hallitus voisi tehdä olisi helpottaa yrittäjäksi ryhtymistä työttömänä. Se ei nimittäin ole mitenkään yksinkertainen asia vaikka luulisi että yhteiskunnankin kannattaisi tukea nimenomaan sitä että ihmiset oppisivat itse hankkimaan elantonsa omalla työllään eikä vain odotettaisi että joku muu tulee ja ANTAA työtä..
Mutta kun Valkotukka ja sakset osaa tän homman?