Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulttuurintutkimus synnyttää kulttuurirelativismia

Vierailija
03.02.2025 |

On tunnettu asia, että perehtyminen vieraisiin kulttuureihin synnyttää ajatuksen, että tosin meillä pidetään itsestään selvänä, että jokin asia on niin ja niin, mutta kun oppii tietämään, miten monessa kulttuurissa toisenlaista käsitystä pidetään yhtä itsestään selvänä, ajatus meikäläisestä itsestäänselvyydestä saa melkoisen kolauksen.

Itse olen erityisesti paneutunut eri kulttuurien käsityksiin seksistä, joten juuri siinä tunnen vierautta etnosentriseen eli omaamme suhtautumistapaan. Nähdäkseni meidän kulttuurimme ajatus jostakin, esimerkiksi sukulaisseksistä, voisi aivan hyvin olla myös toisessa kulttuurissa noudatettava.

Myös syvällinen paneutuminen biologiaan aiheuttaa oman kulttuurin yleisen käsityksen kyseenalaistamisen, samoin luonnontieteellinen lähestymistapa. Olen kaikkea edellistä, suorittanut kulttuurien tutkimuksen maisterintutkinnon sivulaudaturein, perehtynyt syvällisesti biologiaan lukemalla runsaasti alan kirjallisuutta, ja jo lapsuudestani asti omaksunut vankan luonnontieteellisen loogis-empiirisen menetelmän. Lisäksi kuulun sukupolveen, joka 60-luvulla ajatteli seksuaaliasiat toisin kuin edellinen polvi.

Käymäni keskustelut noudattavat vakiolinjaa, omat kannanottoni ovat sangen kulttuurirelatiivisia, mutta suurin osa kannanotoista, joita esitetään nykyisenä uuskonservatiivisena aikana, ovat etnosentrisiä itsestäänselvyyksiä. Monet näyttävät jopa vihaavan kulttuurirelativistista suhtautumista. Kynis.mies 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poista sitä tosiasiaa että sukulaisseksi on tuhoisaa suvun jatkumiselle ja terveydelle. Siitä on kärsitty pohjoisemmassa suomessa iät ja ajat, ja suomessa muutenkin. Kaivataan lisää terveitä geenejä muualta.

Huomaan, että minulla vapaamielisen 70-luvun stadilaisena teininä on aivan erilainen käsitys seksistä kuin sinulla. Konservatiivisyys on kaukana, koska jo silloin oli fenimistisiä ajatuksia ja naisten tasa-arvo ja tyydyttäminen itsestään selvää kaikille. Silloin molemmat sai. 

Vierailija
2/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sinäkin mennyt aikanasi ihan oikeisiin töihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei poista sitä tosiasiaa että sukulaisseksi on tuhoisaa suvun jatkumiselle ja terveydelle. Siitä on kärsitty pohjoisemmassa suomessa iät ja ajat, ja suomessa muutenkin. Kaivataan lisää terveitä geenejä muualta.

Huomaan, että minulla vapaamielisen 70-luvun stadilaisena teininä on aivan erilainen käsitys seksistä kuin sinulla. Konservatiivisyys on kaukana, koska jo silloin oli fenimistisiä ajatuksia ja naisten tasa-arvo ja tyydyttäminen itsestään selvää kaikille. Silloin molemmat sai. 

Vieläkin vapaamielisemmällä 60-luvulla opiskelin nimenomaan Stadissa, missä useimmat sukulaisenikin asuivat. Äitini oli muuttanut pois Hesasta isäni työn mukana. Uusajattelussa meidän silloisten nuorten käsityksissä tinkimätön tasa-arvo oli jo ehdoton lähtökohta, mutta ei vielä maalla, eikä edellisellä sukupolvella kaupungeissakaan. Kansanomainen käsitys geneettisestä heikkoudesta eräillä alueilla ja varsinkin sukulaissuhteissa - joka sinulla näyttää vielä olevan päällä - , on VALTAVASTI liioiteltu. Vain USEASSA polvessa jatkuvassa SISARUSLIITOSSA saadut lapset potevat merkittävässä määrin geenikadosta johtuvia sairauksia, koska geenivirta pääpopulaatiosta katkeaa. KAIKISSA muissa sukulaisseksitapauksissa geenivirta pääpopulaatiosta säilyy, siten myös kadonneiden geenien korvautuminen. Myös eduskunta on tiennyt tämän, koska on sallinut serkuksille avioliitonkin. Kynis.mies

Vierailija
4/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ensiksi liki 20 vuotta töissä vajaamielishoitolaitoksessa, sitten lopun ajan seurakuntapastorina. Mistä sinulle syntyi ajatus, etten ollut 'ihan oikeissa töissä'? Kynis.mies

Vierailija
5/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantapainen kysymys vielä sinulle kuin trollillekin. Mistä sinulle syntyi käsitys, että edustaisin muinaisempaa ajattelukantaa? Minun ei ole tapana väheksyä naisia. Ovat kauniita, sitkeitä, uutteria ja fiksuja, parasta mitä maa päällään kantaa. Kynis.mies

Vierailija
6/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ensiksi liki 20 vuotta töissä vajaamielishoitolaitoksessa, sitten lopun ajan seurakuntapastorina. Mistä sinulle syntyi ajatus, etten ollut 'ihan oikeissa töissä'? Kynis.mies

Minä olin se joka ekaksi vastasi. En esittänyt sinulle tuota kysymystä. Mutta olisin melkein voinut  lyönyt vetoa että kommenttiesi taustana on uskonnollisuus tavalla tai toisella ja siihen liittyy aina konservatiivinen käsitys miehen ja naisen suhteista. Itselläni ei sitä syntymperäisenä stadilaisena ole. Toisekseen 70-luku oli paljon vapaamielisempi  ja myös nuoret oli paljon vapaamielisempiä kuin 60-luvulla. Sen huomasi jo kun seurasi vuosia vanhempien nuorien toimia. Itsekin oli siten perheen mustalammas.

Koko suomi on tunnetusti kärsinyt sisäsiittoisuudesta, joten väitteesi ei pidä paikkansa. Siksi meillä on täällä perinnölliisä tauteja mitä muualla esiintyy parljon vähemmän. Serkusten avioliittoa ei ole suomessa kielletty vahvan uskonnolllisen ryhmän takia, eli kepun lessujen. Siellä kun se on ollut yleisempää. Enkä ihmettelisi vaikka itse kuuluisit samaan ryhmään. 

Vierailija
7/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vastasit TROLLILLE esittämääni kysymykseen luullen, että se oli esitetty sinulle. Jos olisit malttanut mielesi, olisi sen jälkeen ollut kysymys SINULLEKIN. Mutta sainpa tästäkin selvän, mitä päättelytapaa noudatat, samaa kuin psykologistit eli erittäin vapain säännöin, jolloin saa aina sen lopputuloksen, jonka etukäteen haluaa.

Kirjoitat: "Mutta olisin melkein voinut lyönyt vetoa että kommenttiesi taustana on uskonnollisuus tavalla tai toisella ja siihen liittyy aina konservatiivinen käsitys miehen ja naisen suhteista." Vaikka olisin uskonnollinen ei siitä LOOGISESTI seuraisi, että noudatan jotakin uskonnollisissa piireissä yleisestikään noudatettua näkemystä. Tosiasiassa nykypapeista paljon useammat kuin kansasta ajatellee modernisti ja tasa-arvoisesti.

1) Siis sinulla oli tuntemus, että takana on uskonnollisuus, mutta käsittelit sitä kuin varmaa tietoa. 2) Kun katsoit takana olevan uskonnollisuutta, päättelit että koska osassa uskonnollisuutta esiintyy kuvitelma naisen alemmasta arvosta, niin myös minun tapauksessani, ja jouduit kahden loogisesti katson tehdyn VIRHEPÄÄTTELYN kautta, totuuden kanssa PÄINVASTAISEEN lopputulokseen. Olen nimittäin tinkimätön tasa-arvon kannattaja, en suinkaan muinaisen maailman leiritulikertomusten, joita on kosolti joutunut Raamattuun.

Huomasin heti, että puhe geenivirrasta ja sen katkeamisesta tai säilymisestä oli sinulle täysin tuntematonta, ja että käsityksesi genetiikan ja sairauksien suhteesta täysin kansanomaista perinnetietoa. Siis vähäiset tiedot tieteellisestä biologiasta. Kirjoitit edelleen: "Serkusten avioliittoa ei ole suomessa kielletty vahvan uskonnolllisen ryhmän takia, eli kepun lessujen. Siellä kun se on ollut yleisempää. Enkä ihmettelisi vaikka itse kuuluisit samaan ryhmään." Minulla ei ole mitään yhteyttä politiikan harjoittajiin eikä lestadiolaisten mihinkään suuntaukseen.

Näyttää siltä, että näillä noudattamillasi - erittäin vapailla - päättelysäännöillä esittäisit arvelujasi tiedon sijasta, jolloin aikani kuluisi vain arveluiden kumoamiseen, etkä sittenkään uskoisi. Joutuisimme kauaksi aloittamastani aiheesta, kulttuuriantropologian tutkimuksen vaikutuksesta kulttuurirelativismiin. Kiitän panoksestasi keskusteluun ja toivotan sinulle hyvää kevättä ja kesää!  Kynis.mies

Vierailija
8/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä ajattelit kumota sen faktan, että suomalaiset ovat tunnetusti liian sisäsiittoista kansaa kantaen suomalaisille tyypillisiä geneettisiä sairauksia. 

Vierailija
9/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi! Jos olisit malttanut mielesi, olisi sen jälkeen ollut kysymys SINULLEKIN.  -->  Jos olisit malttanut mielesi, olisi sitä ennen ollut kysymys SINULLEKIN. Kynis.mies

Vierailija
10/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä ajattelit kumota sen faktan, että suomalaiset ovat tunnetusti liian sisäsiittoista kansaa kantaen suomalaisille tyypillisiä geneettisiä sairauksia.

Tieto on oikea, joten sitä ei ole mahdollistakaan kumota, mutta ero muihin maihin jää kuitenkin vähäiseksi. Muuten, olen itsekin ollut erottelemassa selkäydintä vasta kuolleelta INCL-potilaalta. Näyte piti saada heti vielä lämpimältä vainajalta upotettavaksi nestetyppeen ja lähetettäväksi Ruotsiin, jossa tehtiin tarkkoja tutkimuksia. 

INCL - Infantiili neuronaalinen seroidilipofuskinoosi. INCL-oireyhtymä on etenevä keskushermostoa rappeuttava sairaus, joka johtaa lapsen syvään kehitysvammaisuuteen ja ennenaikaiseen kuolemaan. INCL on osa suomalaista tautiperimää. INCL-oireyhtymä johtuu erään aineenvaihduntaan osallistuvan entsyymin puutoksesta. Puutos johtuu molempien vanhempien virheellisestä geenistä, jolloin jos sattuu perimään sen molemmilta vanhemmilta, ei entsyymiä erity ollenkaan. Jos perii sen vain toiselta vanhemmaltaan, entsyymin eritys on puolet normaalista. Se riittää, mutta on taudin kantaja. Kuten edellä sanoin, kiitän sinua kontribuutiostasi ja toivotan sinulle hyvää kevättä ja kesää! Kynis.mies

Vierailija
11/11 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuota lukee ja varsinki viimeisen sivun tiivistelmään, ei saa sitä käsitystä, etteikö suomalainen geeniperimä olisi jotenkin tiivistynnyttä verrattuna muihin maihin.

https://www.duodecimlehti.fi/xmedia/duo/duo17794.pdf