Olen huomannut, että nykyään monen mielestä saa ajaa takana lähellä pitkät päällä
Samoin vastaan tullessa vaihdetaan lyhyet kalsarit vasta viime tipassa.
Kommentit (32)
Itse syyttäisin autokoulua ja varsinkin ajosimulaattoria. Tuttu kävi reilu vuosi sitten autokoulun, ihmettelin liikenteessä miksi pitää pitkiä niin pitkään päällä, kuulemma ajosimulaattori antaa hylätyn jos niitä pitkiä ei pidä päällä "keilojen kohtaamiseen", eli tässä tapauksessa n. 20-30m ennen vastaantulevaa asti päällä. Sama takana ajaessa, pitkiä tulisi simulaattorin mukaan pitää päällä kunnes etäisyys on tuo 20-30m edellä menevään. Lisäksi pitkät pitäisi autokoulun mukaan kytkeä päälle ENNEN kuin vastaantuleva on mennyt ohi, eli ärsyttävää tapaa sokaista vastaantulija pakotetaan käyttämään.
Absoluuttisen sairasta sinälään, mut näin nykyään opetataan.
Vierailija kirjoitti:
No niin se on, monessa autossa on automaattiset pitkät, ja ne toimii usein juurikin noin, että ehtii häikäistä. Jos käyttää automaattipitkiä, huomaa että monet väläyttelee valoja. Vaikka autokoulussakin opetetaan oikea pitkien käyttö, monien mielestä ne ehtii häikäistä. Eihän sitä valoa ole toki pakko toljottaa.
Ainakin niissä autoissa joita minä olen ajanut automaattipitkät toimivat juuri niin kuin pitääkin. Ainut jota häikäistään on mäen nyppylän takaa nouseva rekka, josta näkyy vain ohjaamon katolla olevat äärivalot. Silloin räppään itse lyhyet päälle.
Vierailija kirjoitti:
No niin se on, monessa autossa on automaattiset pitkät, ja ne toimii usein juurikin noin, että ehtii häikäistä. Jos käyttää automaattipitkiä, huomaa että monet väläyttelee valoja. Vaikka autokoulussakin opetetaan oikea pitkien käyttö, monien mielestä ne ehtii häikäistä. Eihän sitä valoa ole toki pakko toljottaa.
Nykyään kun lähes kaikissa autoissa on siniset valot, häikäiseminen on merkittävästi lisääntynyt. Ja se johtuu ihan valojen sinisyydestä: sininen valo kun siroaa niin ilmassa kuin silmissäkin enemmän kuin pidemmät aallonpituudet, joten ne häikäisevät enemmän samalla kokonaismäärällä valoa. (samasta sinisen valon siroamisesta johtuu muuten myös päivätaivaan väri)
Vierailija kirjoitti:
Itse syyttäisin autokoulua ja varsinkin ajosimulaattoria. Tuttu kävi reilu vuosi sitten autokoulun, ihmettelin liikenteessä miksi pitää pitkiä niin pitkään päällä, kuulemma ajosimulaattori antaa hylätyn jos niitä pitkiä ei pidä päällä "keilojen kohtaamiseen", eli tässä tapauksessa n. 20-30m ennen vastaantulevaa asti päällä. Sama takana ajaessa, pitkiä tulisi simulaattorin mukaan pitää päällä kunnes etäisyys on tuo 20-30m edellä menevään. Lisäksi pitkät pitäisi autokoulun mukaan kytkeä päälle ENNEN kuin vastaantuleva on mennyt ohi, eli ärsyttävää tapaa sokaista vastaantulija pakotetaan käyttämään.
Absoluuttisen sairasta sinälään, mut näin nykyään opetataan.
Tuota pitkien laittamista päälle liian aikaisin opetettiin kylläkin jo 1980-luvullakin. Tekosyynä sille on, ettei vastaantulijaan muka pitäisi katsoa. Mutta eihän siitä voi katsoa kokonaan poiskaan päin: täytyyhän sitä katsoa, ettei tyyppi viime hetkellä päätä kurvata päälle joko ilkeyttään tai vaikkapa hirveä väistäessä!
Nykyään ongelma on vielä pahempi, kun siniset valot sokaisevat paljon kauempaa kuin perinteiset kellertävät, minkä jokainen voi maantiellä havaita. Ei ole edes kauhean harvinaista, että pitkät kellertävät halogeenit häikäisevät vähemmän kuin "lyhyet" siniset LEDit.
Minua taasen on ihmetyttänyt, miten moni ajelee tuolla kokonaan ilman valoja, keskellä pimeää lumetonta talvea. Myös sumuvalojen käyttö tuntuu monelle olevan todella ison kynnyksen takana
Autoissa on automaattisesti himmenevät peilit. Ei haittaa takana ajavan pitkät valot 👍
Vierailija kirjoitti:
Autoissa on automaattisesti himmenevät peilit. Ei haittaa takana ajavan pitkät valot 👍
Joissain autoissa.
Miltä muuten tuntuu olla noin tyhmä ja omahyväinen? Tuleeko se luonnostaan vai täytyykö sinun ponnistella sen eteen?
Vierailija kirjoitti:
Laita ne TAKAVALOT päälle ,että näyt ajoissa takaa tulevalle
Sokeitako perässä ajaa?
Kalsarien vaihtaminen ajaessa on tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain autoissa.
Miltä muuten tuntuu olla noin tyhmä ja omahyväinen? Tuleeko se luonnostaan vai täytyykö sinun ponnistella sen eteen?
Aika monissa, lähes kaikissa. Itselläni on ollut muistaakseni jokaisessa uudessa autossani vuodesta 2009.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain autoissa.
Aika monissa, lähes kaikissa. Itselläni on ollut muistaakseni jokaisessa uudessa autossani vuodesta 2009.
Minulla ei ole 2017 ostamassani uudessa autossa.
Tähän se on. Ihmiset eivät osaa katsoa pimeällä oikeaan paikkaan. Enemmän ihmiset käyttää liian vähän pitkiä.