Hei koiran omistajat! Miten siedätte koiran mukanaan tuomaa likaa?
Esim. tassuista tuleva lika. Vai pesettekö tassut joka kerta ulkoilun jälkeen vaikka eivät olisi näkyvästi likaiset? Kaupunkikoira kävelee kuitenkin kaikenlaisen saastan päältä, esim. eritteet.
Entä erityisesti pitkäkarvaisen koiran takamuksessa ajoittain haiseva uloste tai jopa karvoissa roikkuvat kikkareet, varsinkin jos ovat ehtineet kulkea pitkin asuntoa tai jopa istuskella? Karvoihin osuu ulostetta joka tapauksessa vaikka siististi kakkaisi. Ulostejäämiä on myös, vaikkakaan se ei selkeästi reiässä näkyisikään. Tai koiran mahdollinen ripuli joka on ehtinyt levitä asuntoon esim omistajan poissaollessa, Miten pidätte kodin puhtaana ilman että joka paikassa on ulostebakteereja?
Jotenkin outoa kun ihmisellä on vaistomainen vastenmielisyys ulostetta kohtaan, eikä sitä haluta tuoda omaan pesään, mutta koiranomistajilla suhtautuminen kakkaan on jotenkin täysin erilaista.
Muistan kun tuttavani lapset olivat pieniä ja heillä oli paljon koiria ja pentueita. Joka paikka oli kakassa tai ainakin oli kakkatahroja ja kakkajäämiä pitkin asuntoa. Se oli jotenkin niin inhottavaa, ja säälin noita lapsia jotka asuivat sonnan keskellä.
Kommentit (102)
Just...
Meillä on kolme koiraa ja lika ja roskat tuodaan sisään lähinnä me ihmiset. Märällä kelillä pesen koirien tassut ja mahanaluset lenkin jälkeen, jos ollaan tultu tietä myöten. Jos lenkkeillään metsässä, ei ole mitään likaa pestäväksi. Kuivalla tai lumikelillä tulevat suoraan sisään. Ovimatolle jää se vähä, mitä tassuissa on hiekkaa.
Terveen koiran pylly ei sotkeennu kakatessa. Uloste on kiinteää. Jos on vatsa löysällä ja jää jotain rippuja karvoihin, ne pestään heti pois.
Ulkona varovat hyvin tarkkaan astumasta jätöksiin, omiinsa tai muiden. Koira on siisti eläin, joka ei todellakaan kävele kakkassa ja pissassa, jos sen pystyy väistämään.
Karvoja näistä omistani ei lähde, ovat nyppimällä trimmattavaa rotua.
Basenji on siitä hyvä rotu, että
-pesee itsensä kuin kissa,
-todella lyhyt karva, johon ei tartu lumipaakkuja tms.
-kippurahäntä ja persaukko paljas,
-turkki ei haise edes märkänä.
Mulla on pieni, lyhytkarvainen koira.
Märällä ilmalla pyyhin koiralle tarkoitetulla mikrokuitupyyhkeellä.
Roskaa ja sotkua tulee todella vähän.
Hieman karvoja karvanlähtöaikaan.
Sohvan päälliset on pestävät. Ne ja sohvatyynyjen päälliset pesen säännöllisesti. Varsinkin sitten heti, jos alkaa haista koiralle.
En kyllä ole huomannut, että koira toisi likaa sisälle. Joskus putsataan tassut kun tullaan sisälle. Koiralla on pystyhäntä, joten joskus pyyhitään myös pylly, jos vaikuttaa, että jotain olisi jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Koirilla on ollut aina häkit käytössä. Eteisessä niin, että lenkiltä mennään sinne kuivumaan ja kuiva koira puhdistetaan. Ellei sitten mennä suihkuun. Mutta olen opettanut häkkiin ja samat häkit käy autoon.
Takapuoleen ei pitäisi jäädä mitään. Koiran (ja kissan) uloste on kovaa.
Mitä, ihan oikeastiko joku laittaa koiransa häkkiin? Olen kuvitellut että se on laitonta Suomessa
Eivätkö koirat myös syö esim. kissojen kakkaa? Onpa sitten mukavaa, kun tulee nuolemaan omistajan kasvoja!
Vierailija kirjoitti:
Ei vaivaa ollenkaan. Jos on sellaista likaa mistä tulisi kunnon tahrat lattiaan, niin silloin pesen kodinhoitohuoneen suihkutilassa vedellä vaan. Koirani kulkee kanssani hevostallilla, enkä pese sitä sen jälkeen, ja silti otan sen kainaloon viereeni nukkumaan yöksi. Ja ei taloni ei ole mikään sikolätti. Se on siisti, mutta ei liian siisti. Ylihygienisyys ei ole hyväksi.
T: 25.v nainen jolla on sekarotuinen iso koira.
Hyi h..ti. Olet ilmeisesti näit heppatyttöjä,jotka nukkuvat hevostensa pilttuissa ja koirasi nuolla naamasi heti senjälkeen,kun on peräaukkonsakin nuollut? Joo, hygieenisyys on jotain ihan muuta,kuin saastassa eläminen.
Koirasta saa ihan tutkitusti hyviä bakteereja. Monipuolinen suoliston bakteerikanta on ihmiselle tärkeä. Paskaperseistä koiraa ei meillä päästetä sisälle, vaan takapuoli pestään. Jos on märkää, koira jää eteiseen kuivumaan. Jos on oikein kuraista, tassut pestään. Liika hygienia on ihmiselle haitaksi. Koira etenkin lapsiperheessä on etu terveydelle.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö koirat myös syö esim. kissojen kakkaa? Onpa sitten mukavaa, kun tulee nuolemaan omistajan kasvoja!
Onko olemassa koirarotua, joka ei ikinä nuolisi ihmistä, varsinkaan kasvoista? Minusta tuo on todella oksettavaa, kun omistajat antavat koiran nuolla naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut koiria, eikä aikuisten koirien kanssa ole ikinä ollut kakkatahroja missään. Kyllähän koira nyt itseään puhdistaa!
No eihän sitä puhdistusta voi koiran tehtäväksi jättää!
Ihmisen kuuluu puhdistaa koiransa aina ulkoilutuksen jälkeen.Itse ainakin putsaan koiran naaman, tassut, takapään vauvanpuhdistuspyyhkeillä ja käsipaperilla kuivaan kaikki.
Lisäksi hampaat pesen aamuin illoin.
Niin voitte uskoa, että koira on putipuhdas ja hyväntuulinen itsekin.Sitten vielä koira pestään vähintään kolmen kuukauden välein ja useamminkin, jos on likainen.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmän ihmettelen sitä, miten joku sietää koiran hajua. Aivan kammottava löyhkä.
Pesty koira ei haise. Nämä löyhkävät öljyiset noutajat ja vastaavat on niitä joilla on suihku päässyt unohtumaan. Oma koirani pestiin kerran kuussa tai parissa, tassut tietysti päivittäin, ja puhdas oli. Ei haissut eikä levitellyt mitään ulostetahroja pitkin kämppää - enkä ole kenenkään muunkaan kotona nähnyt. En siis tajua mitä ihmeen jaskakikkareita AP tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirilla on ollut aina häkit käytössä. Eteisessä niin, että lenkiltä mennään sinne kuivumaan ja kuiva koira puhdistetaan. Ellei sitten mennä suihkuun. Mutta olen opettanut häkkiin ja samat häkit käy autoon.
Mitä, ihan oikeastiko joku laittaa koiransa häkkiin? Olen kuvitellut että se on laitonta Suomessa
Miksi ihmeessä häkin käyttö koiran omana paikkana olisi laitonta? Mun koira opetettiik menemään pyyhkeen päälle makaamaan ja kuivumaan lenkin jälkeen, miksi se olisi eri asia kuin häkki? Ei tuossa sanota että koira suljettaisiin häkkiin tuntikausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivumaan ja matkoille. Se otetaan sen jälkeen sieltä pois...
Kätevä myös kylässä, koska osaa nukkua siellä. Saa myös turvaan jos tulee taaperoita kylään tms.
Häkki ei ole mikään vankila, vaan vähän kuten sänky tai nojatuoli, koiran oma kaluste.
Silloin kun oli vielä koiria, niin lenkiltä sisään tullessa vilkaisin, että onko mahanalusta tai tassut selvästi kuraisia tai onko karvoihin jäänyt ulostetta ja tarvittaessa mentiin sitten suoraan suihkuun pesemään näkyvät liat pois. Ei tätä kovin usein tarvinnut tehdä. Etenkään takapuolen karvoihin aika harvoin tarttui mitään, ellei ollut joku ripuli, vaikka sen olisi kyllä valkoisesta turkista nähnyt melko hyvin.
Koirien elinaikana ei ollut kuin aivan joitain yksittäisiä kertoja, että koiralle oli iskenyt joko ripuli, virtsatieinfektio tai oksennustauti kotona yksin ollessa. Niinä harvoina kertoina kun oli, niin kotiin tullessa äkkiä märimpien kohtien pyyhkäisy tai joku pyyhe päälle ja sitten äkkiä lenkille. Kotiin tullessa sitten lattian pesu tuhriintuneilta kohdilta ja mahdollisesti mattoja pesuun ja ikkunoista tuuletusta. Matot olivat sellaisia, että sain pestyä pesukoneessa.
Jos koirat eivät olleet aivan märkiä, niin eivät omat koirani minusta mitenkään erityisen pahalta haisseet. Joskus haistelinkin esimerkiksi tassuja huvikseni, jotka haisivat minusta ehkä lähinnä vähän pähkinäisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa koirarotua, joka ei ikinä nuolisi ihmistä, varsinkaan kasvoista? Minusta tuo on todella oksettavaa, kun omistajat antavat koiran nuolla naamaa.
Ei mun koira koskaan ole nuollut mun kasvoja. Yrittää tietenkin alistuvana ja hyväntahtoisena eleenä mutta en anna. Koira ei myöskään ole sängyssä eikä sohvalla koskaan. Ja pestään kerran kuussa. En siis koe että toisi likaa elämääni, sen sijaan iloa ja rakkautta tuo.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmän ihmettelen sitä, miten joku sietää koiran hajua. Aivan kammottava löyhkä.
Koiranomistajien asunnot löyhkäävät heti ovella, on kyllä kieltämättä aika kamalaa.
Ei mun koira ainakaan tule ulkoa tassut liassa ja per se pa s kaisena. Jos on näkyvää likaa vaikka märkänä päivänä niin kuiva pyyhe, ja jos kuiva pyyhe ei riitä niin pikainen pesu. Meillä myös siivotaan kotia. Jos näkymättömään tassulikaan voi kuolla niin ainakin se on kamalan hidasta kituuttamista kun tässä on kohta 20 vuotta vietetty koiraelämää. Ja ovat olleet isoja ja karvaisia.
Tiesitkö että kaikki pinnat on ulostebakteerien peitossa? Ovenkahvat, tiskit, tasot, julkisten tolpat, sun omat vaatteet ja kädet. Sitä on kaikkialla, joten todistettavasti vaara on todellinen vasta paljon isompina annoksina kuin näkymätön lika. Tietysti kaikkialla on muitakin taudinaiheuttajia joten kädet kannattaa pestä.
Mulla on kaveri jolla on todella paha pakkomielle pestä käsiä. Hän kärsii suunnattomasti siitä että bakteerikammo hallitsee elämää, mutta on päässyt hoidon pariin, saanut diagnoosin ja terapiaa. Kädet on kuin palovamman kärsineet ranteisiin saakka. Tiedän että sellainen pelko on tahatonta, joten olen vähän pahoillani sarkasmista ap:lle, mutta oikeasti kannattaa miettiä millaiset mittasuhteet omat pelot saa. Ja tarkastella onko oma näkökulma ihan jiirissä todellisuuden kanssa. Silloin on mahdollista alkaa elää niin että kammot ja pelot ei hallitse arkea.
Tää mun kaveri muuten rakastaa koiria. Kyselee aina milloin pääsis kuolattavaksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aina ollut koiria, eikä aikuisten koirien kanssa ole ikinä ollut kakkatahroja missään. Kyllähän koira nyt itseään puhdistaa!
No ei puhdista niin että tulisi puhdasta. Koirat on likaisia elukoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistan kyllä koirani hajun ja mulle se tarkoittaa kotia, turvaa, rakkautta.
🤢
Haistan kyllä koirani hajun ja mulle se tarkoittaa kotia, turvaa, rakkautta.