Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisestä puhuminen se-sanalla

Vierailija
02.02.2025 |

On ihan yleistä ainakin täällä Tampereen seudulla eli murrealueella. Just luin jonkun facepäivityksen, jossa henkilö piti nolona, kun kumppanista puhutaan se-sanalla. Jos alkaisin käyttää hän-sanaa niin se ei tuntuisi luontevalta. Mites teillä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu murrealueesta. Itse olen kasvanut eteläisessä Hämeessä (jonka murre on voimakkaimmin vaikuttanut nykyiseen yleissuomeen), jossa ihminen on aina "se".

Mutta esimerkiksi Turussa ja muualla Varsinais-Suomessa kai sanotaan "hän" ja Etelä-Karjalassa "hää".

Vierailija
2/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on joissain yhteyksissä niin tönkkö, että tulee sanottua välillä se. Niin muutkin tekee. Se on minusta sallittua. Pääasia, että puhe on sujuvaa ja siitä saa selvää. Muutkin asiat vaikuttavat siihen, onko puhe sävyltään kunnioittavaa vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en pidä jostain henkilöstä tai ihmisryhmästä, viittaan heihin sinä tai niinä silloin. Kun olen leppynyt, he kohoavat häneksi ja heiksi.

Vierailija
4/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutussa kielessä ihminen on mulle aina se. En keksi tilannetta tai asiayhteyttä, jossa puhuisin hänestä. Oletan, että niin on nykyään valtaosalla suomalaisista.

Vierailija
5/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö tiedä että kielioppiin on tullut uusi sääntö: Ihminen on: se, koirat, kissat, liskot yms eläimet ovat: hän.

Minä huomasin tämän kuunnellessani erästä nuorta äitiä, joka aina  muisti kertoessaan koirastaan käytää korostetun huolellisesti sanaa Hän, mutta vauvastaan puhuessaa sanoi se.

Vierailija
6/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa perinteisesti hän-sanan käyttö on ollut turhaa hienostelua.

Vierailija
7/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tiedä että kielioppiin on tullut uusi sääntö: Ihminen on: se, koirat, kissat, liskot yms eläimet ovat: hän.

Minä huomasin tämän kuunnellessani erästä nuorta äitiä, joka aina  muisti kertoessaan koirastaan käytää korostetun huolellisesti sanaa Hän, mutta vauvastaan puhuessaa sanoi se.

Mulla on sama. Olen siis ap ja ikää minulla on 52v. On aina ollut niin, että hän on etäisempi sana. Eläimestäkin voi sanoa niin. 

Vierailija
8/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ihmiset ovat se, lemmikit hän. Että sellaista...

Vierailija
9/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen normaali sanoo se. Vain poliitikot käyttävät sanaa hän. Hän on aika kankea sana joka on peräisin ruotsinkielisestä han/hon. Normaalit suomalaiset sanovat se, kun puhutaan ihmisestä tai mistä tahansa. Kirjakieli on sitten eri asia, siinä voi ehkä käyttää sanaa hän.

Vierailija
10/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu murrealueesta. Itse olen kasvanut eteläisessä Hämeessä (jonka murre on voimakkaimmin vaikuttanut nykyiseen yleissuomeen), jossa ihminen on aina "se".

Mutta esimerkiksi Turussa ja muualla Varsinais-Suomessa kai sanotaan "hän" ja Etelä-Karjalassa "hää".

Turussa ihan tavanonaista sanoa "se". Huolitellummassa kielenkäytössä "hän", arkipuheessa ja tuttavallisesti "se".

Vierailija
11/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on se, koira on hän.

Vierailija
12/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ainakaan täällä Savossa yleistä muuten kun niiltä "paremmilla" ihmisiltä.

Vierailija
13/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun hieman miten sattuu ja välillä asiayhteyteen sopii puhua se ja välillä hän.

Täytyy hieman soveltaa puhetta aina tilanteisiin sopivaksi, sopivaksi myös erilaisten ihmisten kanssa keskusteluun.

Tampere myöskin.

Vierailija
14/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savossa perinteisesti hän-sanan käyttö on ollut turhaa hienostelua.

Aivan, joku savolainen akkakin sanoo naapureistaan nuooo aina halveksivaan sävyyn.

Vierailija
15/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaanpahan kaikki tasa-arvoisia elukat ja ihmiset ja esineet. Jotain vikaa tai peräti jumalkompleksia jos hienostelevammin pitäisi jauhaa?

Vierailija
16/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläimistä puhuminen nykyiseen sävyyn on uusi ilmiö. Ennen eläimistä ei saanut edes puhua tai se oli hyvin rajoitettua.

Eläimistä on kirjoitettu paljon hän-muodossa. Se on tarttunut sieltä. Siinä ei välttämättä ole sen syvempää merkitystä. Joku on luultavasti aloittanut tämän buumin nimeomaan ärsyttääkseen sinunkaltaisia, mutta sitä tarvetta ei kylläkään enää nykyään ole. Teitä on niin vähän (katkeria ja eläimille kaikesta kateellisia) että mitään ongelmaa ei ole.

Vierailija
17/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähde mukaan tuollaiseen. Sanon se, vaikka joku puhuisi eläimestä hän-muodossa.

Vierailija
18/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turussa ihan tavanonaista sanoa "se". Huolitellummassa kielenkäytössä "hän", arkipuheessa ja tuttavallisesti "se".

Mulla oli aikoinani turkulainen opiskelukaveri, joka sanoi aina kaikista ihmisistä "hän". "Hän sanos et hän lähte koht kauppa", jotain tuohon tyyliin. Omiin (lahtelaisiin) korviini se kuulosti hauskalta.

Vierailija
19/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on se, koira on hän.

Sehän on mieskoira!

Vierailija
20/21 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen normaali sanoo se. Vain poliitikot käyttävät sanaa hän. Hän on aika kankea sana joka on peräisin ruotsinkielisestä han/hon. Normaalit suomalaiset sanovat se, kun puhutaan ihmisestä tai mistä tahansa. Kirjakieli on sitten eri asia, siinä voi ehkä käyttää sanaa hän.

Ei ole ruotsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi