voiko kolesteroli olla liian alhainen, jolloin kyseessä on epäterveellinen tila?
Eli pitäisikö jossain kohtaa vaihtaa becelit johonkin ehtaan?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin olen pohtinut. Kolesterolini oli 6,1 ja määrättiin statiinit. Kolesteroli putosi heti ja on ollut 3,6 statiineilla. Olen 60+ nainen.
Kokonaiskolestroli 3,6 on ihan hyvä lukema jos vielä hyvä- ja huono kolestroli ovat nekin oikeissa lukemissa. Minulla itsellä on kokonaiskolestroli 3,5 enkä ole koskaan syönytkään kolestrolilääkkeitä ja ikää on 69 v.
Elimistölle on omat suojamekanismit, joten kolesteroli ei pääse koskaan laskemaan liian alas, jos puhutaan normaaliravinnosta. Sen sijaan jos puhutaan lääkkeistä, kolesteroli voi laskea niin että tulee lihaskipuja ja muita ongelmia, jos kolesteroliarvoja ei seurata.
Vierailija kirjoitti:
Tuota minäkin olen pohtinut. Kolesterolini oli 6,1 ja määrättiin statiinit. Kolesteroli putosi heti ja on ollut 3,6 statiineilla. Olen 60+ nainen.
Metsästäjä-keräilijöillä kokonaiskolesteroli on tuota luokkaa.
Syömisillä on toki merkitystä mutta jos (kuten esimerkiksi minulla) korkea LDL kolesterolitaso on geneettistä ja samaa ongelmaa suvussa niin pelkällä ruokavaliolla ei saa estettyä valtimotautiin sairastumista. Silloin tarvitaan statiinilääkitys.
M59+