Järkyt työpaikan taukokeskustelut
Olen ollut kaikennäköisissä työpaikoissa, joissa on nähnyt ja kuullut kaikenlaista, mutta nykyisen työpaikan keskustelukulttuuri tai sen puute lyö ällikällä kerta toisensa jälkeen. Kyseessä on miesvaltainen ala ja tauot vietetään tiiviisti pienessä tilassa. Keskusteluissa vilisee inhottavat ilmaisut naisista, rasistiset vitsit ja ryyppäämiseen liittyvä läppä. Mukana jutuissa on pomo yhtenä äänekkäimmistä.
Tarvitsen työtä (rahaa) ja en haluaisi joutua silmätikuksi työpaikalla. Miten toimisitte tilanteessa? Vai onko fiksuinta pysyä hiljaa? Asian ohittaminen johtaa vaan siihen, että jutut jatkuu. Muutama hiljaisempi saattaakin porukassa ajatella samalla tavalla kanssani, mutta turhautuvat katsomaan puhelintaan.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mäkään pysty syömään työpaikkani taukotilassa. Olen laitoshuoltaja ja aina sinne keittiöön tulee lääkäreitä ja hoitohenkilökuntaa ja siellä puhutaan miten haavat oli taas matoja täynnä ja paise sitä ja paise tätä. Ja siellä on ilmoitustaululla kuvia paiseista. Yleensä aina mun eväät on et sen voi minuutissa vetää kurkusta alas,ei siellä kauempaa voi olla syömässä.
Kas, kollega. Mikä osasto? Mulle pahin oli aikanaan leikkuri, amputaatioiden poltto haisi ihan mustaltamakkaralta, koko osastolla (vanha rakennus). Nykyään pysyn osastokeittiössä että saa olla hetken yksin, hitonmoinen hulabaloo joka paikassa. Sissi eli kiertolainen.
Polilla olen. Muuten ihana osasto,mut taukotila pitäs olla vapaa työpuheista.
Ei taida olla kyse yliopistolla korkeakoulututkinnon suorittaneiden jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi vaatia, että voi syödä tai kahvitella asiallisessa paikassa. Meillä joistakin miehistä oli hauskaa alkaa ruokatilassa puhua jotain ällöttävyyksiä ja uhkasin pyytää työnantajalta sellaista taukotilaa, missä ei yrjöjuttuja ole pakko kuunnella. Kyllä tulivat tolkkuihinsa. En usko, että miehetkään mielellään niitä kuuntelivat, jotkut vain ovat aikuisenakin "rajattomia".
Homo?
Kiitos vastauksista. Uskon, että naisvaltaisella alalla sama ongelma. Ytitin vain kuvailla omaa työympäristöäni ja omaa rooliani siinä.
Se, ettei osallistu tauolle on toki mahdollisius, mutta olisi erittäin näkyvä liike. Myös tilojen puute on käytännön ongelma, jos syödä tai juoda tahtoo.
Puheenaiheita on tarjottu, välillä nappaakin. Toisaalta hiljaisuuskaan ei haittaisi. Asiattomuus taas käy rasittavaksi.