Siis nykyäänkö ei Suomessa jää enää luokalleen?
Kommentit (45)
Juu ei tartte. Ei tänne muuttajat osaa Suomea. Kaikki raiskataan.
Ei jää. Koska ei ne täällä enää osaa Suomea. Sipilä, Marin ja Orpo ottaa osumaa. Lapset raiskataan.
Ei jää eikä ole myöskään mitään erityisluokkia. On eriarvoistavaa ja lapsi leimataan tyhmäksi jos se otetaan normaalien joukosta pois tai jätetään luokalle. Aivan naurettavaa itse istuisin varmaan edelleen peruskoulussa jos en olisi päässyt pienempään ryhmään opiskelemaan.
Ilmeisesti ei, eli jos joku ei pysy mukana, se koko luokka laahaa koko kouluaikansa sitä jälkeenjäänyttä mukana. Sanomattakin selvää, että hidastaa koko luokan oppimista, kun pitää jollekin selittää vielä edellisen vuoden asioita.
No kyllä jää, itse jätin pari vuotta sitten oppilaan luokalle, mutta luokalta päästämisen kriteerit ovat aivan liian alhaiset, käytännössä peruskoulun aikana ei tarvitse oppia mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää eikä ole myöskään mitään erityisluokkia. On eriarvoistavaa ja lapsi leimataan tyhmäksi jos se otetaan normaalien joukosta pois tai jätetään luokalle. Aivan naurettavaa itse istuisin varmaan edelleen peruskoulussa jos en olisi päässyt pienempään ryhmään opiskelemaan.
Tää eriarvoistamiskriteeri voitaisiin kyllä jo unohtaa. Kaikki erityislapset ja heidän vanhempansa toivovat itse erityisluokkia, koska erityislapselle on todella raskasta normiluokassa. Jos joku heidän arvostamisestaan välittäisi, pääsisivät erityisluokalle.
Minulla oli 70-luvun alussa samalla luokalla veljekset, joista toinen oli jäänyt kahdesti luokalleen ja toinen kerran. Toinen oli siis kaksi vuotta minua vanhempi ja toinen vuoden.
Siksipä lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa on "luokalle jääminen" lisääntynyt. Eli opinnot eivät etene.
Ei jää, vaikka ei osaa mitään, niin muut syyt puoltavat siirtymistä eteenpäin
Olisi kyllä aiheellista tuoda tuo käytäntö takaisin, jos ei opi ja arvosanat todella huonot ettei ne oikeasti riitä luokalta pääsemiseen, niin kertaamisen aika. Ei ihme kun nykynuoret eivät osaa mitään perusasioita (lukea, laskea, yms) kun koulu on mennyt tällaiseksi..
Ja erityisluokat myös takaisin.
Kyllä jää luokalleen ja on erityisluokkia. Oman lapseni kohdalla harkittiin vakavasti luokalleen jättämistä, mutta siirrettiinkin erityisluokalle. Eli molemmat ovat yhä olemassa.
Ja erityisluokka on ollut aivan oikea ratkaisu. Monessa asiassa älykäs lapsi olisi vain turhautunut kertaamalla vuoden samoja asioita, jotka jo osasi, eikä olisi todennäköisesti oppinut niitä mitkä olivat vaikeita, kun oppimisvaikeuden vuoksi tarvitsisi erilaista opetusta, jotta kykeni saamaan muut kiinni.
Oppikouluaikoina jätettiin todella helposti luokalle. Peruskouluun siirtymisen jälkeen kynnys siihen on noussut. Ainakin tasokurssit saisi palauttaa takaisin. Mitä sitten, jos kaikki eivät saa lukiokelpoisuutta, tuskinpa se edes olisi alimman tason kurssilaisten tavoitteena.
Kyllä jää. Mun nuoremman lapsen luokalla jäi yksi lapsi kertaamaan ekaluokan. Vanhemman lapsen luokalla taas oli yksi tällainen, joka kävi eskarin kahdesti, mutta se nyt on vähän eri asia.
Älkää nyt valittako. Tämä on sitä tasa-arvoa. Kaikki pääsevät luokaltaan ja sitten yhdeksänneltä tulee oppilaita, jotka eivät osaa lukea eivätkä kirjoittaa. On siinä työssäkäyville elätettävää. Mutta nyt ei ainakaan laiskan lapsosen mieli pahoitu. Se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Koska ei ne täällä enää osaa Suomea. Sipilä, Marin ja Orpo ottaa osumaa. Lapset raiskataan.
Persujen kummallakin hallitusvastuuaikanahan ne tänne ovat tulleet. Jännä.
Vierailija kirjoitti:
Oppikouluaikoina jätettiin todella helposti luokalle. Peruskouluun siirtymisen jälkeen kynnys siihen on noussut. Ainakin tasokurssit saisi palauttaa takaisin. Mitä sitten, jos kaikki eivät saa lukiokelpoisuutta, tuskinpa se edes olisi alimman tason kurssilaisten tavoitteena.
Eikös ne poistettu siksi, koska monet pojat valitsivat alimman tason kursseja ihan vain laiskuuttaan tai siksi, koska "Musta tulee kuitenkin autonkorjaaja/rekkakuski/hitsaaja/sähköasentaja, en mä tule mitään kieliä tai matikkaa tarvitsemaan"?
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei, eli jos joku ei pysy mukana, se koko luokka laahaa koko kouluaikansa sitä jälkeenjäänyttä mukana. Sanomattakin selvää, että hidastaa koko luokan oppimista, kun pitää jollekin selittää vielä edellisen vuoden asioita.
Edellisen? On todella kiusallista selittää ammattikoulussa peruskoulun läpäisseelle perusasioita, kuten kertolaskua. Kyllä ne on opetettu paljon aikaisemmin kuin 'edellisenä' vuotena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää eriarvoistamiskriteeri voitaisiin kyllä jo unohtaa. Kaikki erityislapset ja heidän vanhempansa toivovat itse erityisluokkia, koska erityislapselle on todella raskasta normiluokassa. Jos joku heidän arvostamisestaan välittäisi, pääsisivät erityisluokalle.
Toisenlainen ongelma on esimerkiksi lievästi autistisilla, jotka olisivat täyden kympin oppilaita muuten, mutta tavallisessa luokassa eivät pysty keskittymään eivätkä saa omien kykyjensä mukaista opetusta. Voisin mainita nimeltä yhden, joka omaksi onnekseen pääsi pienryhmään ja ylioppilaskirjoituksissa sai melkein täyden L-rivin. Aiemmin ongelma oli se, että vanhemmat vastustivat lapsen laittamista erityis- ja pienryhmiin, nyt on ongelma se, että ei ole , mihin laittaa.
Jos näin on, en enää yhtään ihmettele luku- ja laskutaidottomuutta.