Siis nykyäänkö ei Suomessa jää enää luokalleen?
Kommentit (45)
Ei jää, jos vanhemmat ovat sitä vastaan. Jos vanhemmat ovat samaa mieltä, että luokan kertaus oli paikallaan, voi jäädä luokalleen.
Miten aikaisemmin moni lapsi, esim. minäkin, osasi lukea jo ennen koulun alkua? Oliko se vaan, että lapsille luettiin enemmän? Lapsella on siis aivan mahdollisuus oppia lukemaan 5-6 -vuotiaana mutta tänä päivänä eivät osaa 15-16 -vuotiaatkaan sujuvasti lukea?
Teoriassa voi jäädä luokalle, mutta käytännössä kuitenkaan ei voi. Luokalle jääminen on peruja 80-luvulta ja niin ei vain nykyisin enää toimita. Etenkin maahanmuuttajaoppilaita ei uskalleta jättää luokalle, johtuen rasismin pelosta ja heidän vanhempiensa vastustuksesta. Maahanmuuttajaoppilaita myös arvioidaankin pelkästään usein sanallisesti, ei numeroilla, kuten kaikkia muita. Vasta päättöarvioinnissa heillekin annetaan numerot, jotka usein reippaasti pyöristetään yläkanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ei, eli jos joku ei pysy mukana, se koko luokka laahaa koko kouluaikansa sitä jälkeenjäänyttä mukana. Sanomattakin selvää, että hidastaa koko luokan oppimista, kun pitää jollekin selittää vielä edellisen vuoden asioita.
Ja valitettavasti sen kyllä huomaa nykylapsista, tämä ei ole hyvä kehitys.
Minä olin myös siskoni kanssa samalla luokalla vaikka meillä on kaksi vuotta ikäeroa. Sisko pääsi oppikouluun vasta viidenneltä, minä neljänneltä ja sitten hän tuplasi oppikoulussa kolmannen luokan. Silloin oli ihan normaalia, että joka vuosi jäi 1-2 oppilasta luokalle ja muutama sai ehdot. Ne piti suorittaa kesän aikana. Itse olin yhtenä kesänä ruotsin ehtolaiskurssilla vaikkei mulla ollut ehtoja (eli nelosta tokarissa). Oli vaan ruotsin numero niin huono (viis tai kuus, en muista), että isä ilmoitti ehtolaiskurssille. Ei mun tarvinnut sitä koetta kurssin lopuksi suorittaa mutta kertasin muutaman viikon ruotsia.