Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten innostaa 11-vuotias poika lukemaan

Vierailija
04.03.2007 |

Olemme mieheni kanssa olleet kouluiässä melkoisia lukutoukkia, mutta nyt tietokoneet ja sarjakuvat tuntuvat vievän sen joutoajan, minkä itse kulutimme kirjojen parissa. Kyllähän poika satunnaisesti lukee, mutta valikoima on vain kovin rajallinen. Harry Potterit ja Star Wars-kirjat kyllä kelpaavat, mutta niiden rinnalla kuluvat lähinnä Aku Ankat ja muut sarjakuvat.

Oman nuoruuteni nuorisokirjat (Viisikot ym.) alkavat olla melkoisen vanhanaikaisia, joten en osaa oikein suositella mitään. Vielä en myöskään haluaisi päästää häntä vähän vanhempana ahmimieni Agatha Christien ja Waltarin pariin.

Lukuvinkkejä otetaan siis kiitollisena vastaan!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä syyksi, että sinä ja miehesi olette lukeneet paljon kouluiässä. Kyllä innon pitää lähteä lapsesta itsestään.

Harry Potterit ja Star Wars -kirjat ovat jo hyvä! Eikä sarjakuviakaan kannata väheksyä. Etenkin Akuissa on todella rikas kielimaailma :)

Vierailija
2/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lukee edes Akkareita. Että, vinkkejä voi antaa tännekin suuntaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rajoittakaa tietokoneen käyttöä 1 tunti/päivä.

Mutta, eivät kaikki vaan pidä lukemisesta, kuten minä. Kirjat eivät ole koskaan kiinnostaneet, vaikka vanhemmat yrittivät patistaa lukemaan.

Vierailija
4/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset muuten haluaisi antaa hänen lukea aikuisten kirjoja? Onhan hän jo 11-vuotias!

Mutta joo: tuo on aika yleinen ongelma ja varsinkin teini-ikää lähentelevillä ja teiniässä olevilla pojilla. Ei kai siinä muuta konstia ole, kuin antaa hyvä lukemisen malli ja saataville hyviä kirjoja.

Jos poikasi tykkää tuollaisista fantasia-kirjoista, niin sillä rintamallahan kyllä on paljonkin luettavaa. Narniat ja Tolkienin Sormusten herrat olivat lapsuudessani in, mutta nykyään noita sarjoja on pilvin pimein.

Itse kyllä kannustaisin lukemaan jo hyviä aikuisten kirjojakin.

Vierailija
5/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. David Eddingsin tuotanto ja DragonLancet.

Vierailija
6/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika innostui tuon ikäisenä nuorten scifi- ja kauhukirjoista. Nightmare ja Metamorfis -sarjat kolahtivat (jos nyt muistin sarjojen nimet oikein ;-)

Vierailija
7/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joukossa nuo Risto Räppääjät ovat olleet kovasti suosittuja.

On vain kuitenkin hyväksyttävä se, että kaikki eivät ole lukutoukkia. Taistelen omaa sisäistä taisteluani asiasta jo nyt oman lapseni (vasta 3v.) kohdalla. Häntä kun ei sadut voisi vähempää innostaa, niin pyrin jo varautumaan siihen että " suutarin lapsella ei ole kenkiä" .

Vierailija
8/12 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos koet ne ongelmaksi. Kolme kertaa viikossa riittää ihan hyvin ja siihen lasketaan myös kaverin luona pelaamiset. Kun tietokoneaika vähenee, pojan on pakko keksiä muuta tekemistä.

Lukemiseen ei voi pakottaa - ja olen samaa mieltä äikänopejen kanssa että hyvinän poikasi asiat ovat jos lukee Pottereita ja Akuja. Moni 11-v. poika ei lue sitäkään. Tärkeää on että se lukeminen pysyy lapselle mileuisana ja luontevana ajanvietteenä. Oma veljeni luki 20-vuotiaaksi pelkkiä sarjakuvia ja päätti sitten tutustua kaunokirjallisuuteen. Aloitti Dostojevskista, ja lukee nykyään sekä uutta että vanhaa kirjallisuutta ahkeraan :-)

Mun poika on vasta 8 v. ja lukee Akuja niin paljon kuin niitä löytää. Romaaneja hän ei itse lainaisi ollenkaan joten joskus otan kirjastosta ja aloitan kirjaa yhdessä hänen kanssaan. päästyään juoneen kiinnin, hän lukee yleensä kirjan yksin loppuun melkein yhdeltä istumalta.

Vierailija
9/12 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä isokin lapsi tykkää kuunnella lukemista sopivassa tilanteessa. Valitkaa joku hyvä kirja (just vaik näitä fantasiajuttuja) ja luette siitä vaikka vuorotellen toisillenne - popcornia ja torkkupeitto mukaan.

Vierailija
10/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ehtinyt tässä välissä koneelle.

En minä mitenkään erityisesti halua lapseni lukevan, minusta se vain olisi paljon parempi vapaa-ajankäyttötapa kuin tietokonepelien pelaaminen :) Pitääkin tosiaan kaivaa tuo Tolkien kirjahyllystä esiin, elokuvaakaan poika ei ole vielä katsonut.

Vierailija
11/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aku Ankat (ei ollenkaan huonoa lukemista!), muut sarjikset, vitsikirjat, Väinö ja rotta-kirjat, 3 etsivää kirjat sekä erilaiset tietokirjat.

Vierailija
12/12 |
04.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lukeneet yhdessä mm. niitä vanhanaikaisia Viisikkoja. Taitojen mukaan lapset ovat lukeneet ääneen 1-2 sivua ja minä loput luvusta. Joskus lapset ovat itse halunneet lukea enemmänkin kuin " oman osuutensa" .

Kannattaa käydä kirjastossa. Siellä on paljon sellaista, josta lapsi voi innostua, mutta jota aikuiselle ei tulisi mieleen edes ehdottaa.

Urheilevat lapsemme eivät muuten pelaa viikolla tietokonetta, paitsi joskus poikkeustapauksessa. Muuten tietokone määräisi elämäämme todella paljon eivätkä lapset ehtisi treenaamaan, tekemään läksyjä ja olemaan kavereidensa kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi