Kuinka monta kiloa lihosit raskauden aikana?
Olen kuullut että joillekin naisille tulee jopa 20 kg lisää painoa raskauden aikana. Kuinka paljon sinä lihosit? Vaikuttiko lasten määrä tähän? Eli ensimmäinen lapsi vaikka 18 kg ja toinen 20 kg? Saitko laihdutettua kilot pois myöhemmin vai jäikö jäljelle?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
kyllä: lihoit
ei: lihosit
Kyllä se on lihosit Turuus. Kysy Matilta ja Tepolta ja kerro mitä he sanosivat.
14kg, 10kg lähti kahdessa viikossa, 6kk aikana vielä 6kg. Silti vanhat vaatteet ei oikein meinaa mahtua, housut kiristää lonkkien ja vatsan kohdalta.
Kyllä, lihota on ihan oikea verbi, harvinaisempi kyllä kuin lihoa. Lihoan, lihosin vs. lihon, lihosin.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/lihota?searchMode=all
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lihota on ihan oikea verbi, harvinaisempi kyllä kuin lihoa. Lihoan, lihosin vs. lihon, lihosin.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/lihota?searchMode=all
Anteeksi, jälkimmäisen piti olla lihon, LIHOIN.
Kiloja tuli 10 raskauden aikana. Imetin vuoden lapsen allergioiden ja yliherkkyyksien vuoksi, äidinmaidonvastiketta ei voinut käyttää, kiloja lähti 20.
Vauva todettiin 3 kk ikäisenä aika monelle ruoka-aineelle allergiseksi, oli altistunut niille syömisteni takia, joten jouduin välttämään itsekin samoja aineita. Allergiakokeissa näkyi kala, kotimaiset viljat vehnä, ruis, ohra, kananmuna, maito, naudan- ja sianliha (valkuaisen takia!) sekä minun rintamaitoni. Testattiin myös jonkun luovuttajan maito, josta ei noussut reaktiota. Ei tehty enempää kokeita, mutta jätin ruokavaliostani yleiset allergeenit ettei vauvan märkivä ihottuma pahenisi. Sitrushedelmät, pähkinä, herne, tomaatti, omena, kaakao jne.
Leipäkin piti olla gluteenitonta, jota siihen aikaa ei juuri kaupasta saanut hyvänmakuisena. Leipäkoneella tuli ihan hyvää kun leivän söi lämpimänä. Lapsikin joutui samalle ruokavaliolle kun alkoi syödä kiinteää. Onneksi hän pystyi syömään kaurapuuroa ja vuoden ikäisenä soijamaito ruokajuomana. Ravintolassa sai kanaa ja keitettyjä perunoita ilman kastiketta. Ei silloin ollut gluteenitonta vaihtoehtoa.
Kyläilessä, juhlissa meillä molemmilla oli omat eväät, ei voinut vaatia että siihen aikaa joku olisi löytänyt meille jotain sopivaa nautittavaa. Tofujäätelöä sai kaupasta, sen imelään makuun kyllästyi.
Kummasti painoni tippui rajoitetulla ruokavaliolla, kun mitään "hyvää" tai lempiruokaa ei loppu imetysajan eli 9 kk saanut syödä.
Kun lopetin imettämisen, pari viikkoa sen jälkeen lapsen ihottuma sormistakin parani täysin.
Sinä se et osa edes sanoja taivuttaa. Ei "lihosit" vaan "lihoit".
Vierailija kirjoitti:
Sinä se et osa edes sanoja taivuttaa. Ei "lihosit" vaan "lihoit".
Ampua, imperfekti ammuin
Turuksi, minä ampusin, sinä ampusit, hän ampusi, me ampusimme, te ampusitte, he ampusivat
15kg tuli painoa ja oli turvotusta ihan kivasti. Pari päivää synnytyksen jälkeen painoa oli lähtenyt 11kg.
Ekasta 10 kg, tokasta 15 kg ja kolmannesta 16 kg. On ne suurin piirtein aina lähteneet muutamassa kuukaudessa.
Mä painoin 52kg ensimmäisessä neuvolassa, 69kg synnyttämään lähdössä ja 49kg kahden viikon päästä synnytyksestä, imetys laihduttaa ainakin mulla.
Ekasta 27kg, tokasta 22kg, kolmannesta 25kg, neljännestä 29kg. Jokaisesta paino lähti yhtä nopeasti kuin tulikin ja muutama kilo lähti vielä lisää. Normaalipainoinen/hoikka joka kerta raskaaksi tullessa. Kroppani tietää, että energia pitää varastoida imetystä varten, muuten olisin ollut varmaan pelkkää luuta ja nahkaa.
Paino ei noussut yhtään raskauden aikana, ja oli hoikk/normaalipainoinen. Synnytyksen jälkeen sitten hoikka. Onneksi lapsi terve ja hyvän painoinen.
Paino lähti nousemaan sitten imetyksen jälkeen ja nyt noin 15 kg painavampi kuin ennen raskautta.
Ihan sama tarina mulla