Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipattoman jatkajat & vähentäjät 2025

Vierailija
01.02.2025 |

Tipaton Tammikuu on ohi, jatketaan keskustelua ja tsemppausta täällä!

Kommentit (202)

Vierailija
141/202 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna oli tosiaan juhlat ja voin sanoa, että tulikin juhlittua! Skumppaa ja viiniä kului ja herkkuja tuli syötyä, sekä lauantaina, että sitten sunnuntainakin pieneen krapulaan. Mutta olipahan hauskaa!!  Ja itseasiassa ehkä sitä kuitenkin ihan vähän vähemmän tuli otettua, kuin ennen.  Etenkin loppuillasta (yöstä) tuli enemmän juotua vettä, kuin viiniä.

Elän toivossa, että joku pieni muutos on alkanut ja jatkan tällä vähentämislinjalla. Joka kuukausi ainakin yksi täysin holiton vkonloppu ja muuten joko pe, tai la viinittä. Tuleehan siinä jo ainakin 60 iltaa vähemmän vuodessa, kuin ennen ja sehän vastais kahden kuukauden putkea!!

Kevätkin koittaa, kyllä tää tästä :)

Ope

Vierailija
142/202 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puliporukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/202 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä näitä ehdottomia. Juon vähän ja harvoin. Mutta minun elämässä on tilaisuuksia, joissa odotetaan juodaan alkoholia, esim onnittelumalja. Silloin on parempi skoolata

Vierailija
144/202 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puliporukkaa.

Mitä sinne veneen alle kuuluu? 

Vierailija
145/202 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon viikonloppuisin iiniä ruoan kanssa, mutta osa viineistä on nykyisin "markettiviinejä" eli max. 8% (lähinnä valkoviinit, mm. riesling toimii hyvin, punaviinit eivät ole vielä oiken hyvällä tasolla maullisesti näissä markettiviineissä). Viime kesän automatkalla Eurooppaan käytiin Saksan viinitiloilla ja vasta kotona huomattiin, että useat laadukkailta tiloilta maistelun perusteella ostetut viinit olivat 7,5-8% eli meillä alkoholipitoisuudeltaan sitä markettitasoa.

Muutaman kerran kuussa aasialaisen ruoan kanssa nautitun ruokaoluen olen vaihtanut alkoholittomaan jo joitain vuosia sitten. Juhlissa ruokailun jälkeen olen siirtynyt nauttimaan alkoholittomia juomia ja aina vieraita kylään kutsuessamme olen katsonut, etä hyviä alkoholittomia vaihtoehtoja löytyy riittävästi myös vieraille, jos he niitä haluavat.

En ole siis lopettanut alkoholin juontia, mutta olen vähentänyt/keventänyt.

Vierailija
146/202 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholissa % tuo myös makua eli markettiviinit maistuvat kuralle Alkon kyykkyviineihinkin verrattuna 🤷

Vierailija
147/202 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen aloitin Sober Spring haasteen eli alkoholittomuus jatkukoon vaan, tänään tarkalleen 80 päivää täynnä.

Sain kutsun drinkeille ystäviltä joita en ole tavannut pitkään aikaan. Toinen heistä vähän ihmetteli kun en tilannutkaan tavaramerkikseni muodostunutta skumppaa vaan ihan vettä. Kerroin että olen täysin alkoholiton ja sen enempää asiasta ei keskusteltu. Ja oli oikein kiva ilta!

En tiedä onko tämä pikkuhiljaa tarttumassa puolisoonikin, hän monesti on tullut perjantaina töistä kotiin viinipullon tai parin oluen kanssa mutta ei tänään. Nyt juo teetä tuossa oikein tyytyväisenä :)

Hyvää (holitonta) viikonloppua kaikille!

- Try Dry

Vierailija
148/202 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein ymmärrä näitä ehdottomia. Juon vähän ja harvoin. Mutta minun elämässä on tilaisuuksia, joissa odotetaan juodaan alkoholia, esim onnittelumalja. Silloin on parempi skoolata

Onnittelumajan kohdalla minäkin saattaisin voida joustaa mutta vain jos lasissa on ehtaa samppanjaa - harvemmin on. Skoolata voi kyllä vissylläkin.

Vierailija
149/202 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaliskuu mennyt hyvin holittomalla linjalla, meni se tammikuukin, mutta helmikuussa lipsahti. En ajatellut jatkaa täysin ilman alkoa, mutta vähentää aion kyllä.

Ajatukset juoksee kirkkaammin. Tunteet tulee myös ulos kun niitä ei yritä tukahduttaa. Ikääkin alkaa olla, niin terveys mietityttää enemmän.

Kyllä hauskaa voi olla ilman viinaa. Kaikki on hyvin kunhan ei mitään ylilyöntejä tule. Välillä voi ottaa, kohtuudella. Näillä fiiliksillä kevääseen ja kohti kesää. -Elsi

Vierailija
150/202 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkokatsaus. 

3 päivää tipatonta ja 4 päivää alkollista. Mitäs lähdin pidennetylle mökkiviikonlopulle jossa oli liikaa hyvää ruokaa ja liikaa %juomaa. Olisi pitänyt tietää kuinka käy, mutta en halunnut jäädä yksin kotiinkaan. Itsekuria etsivä Koivu. 

Vierailija
151/202 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tipattoman maaliskuun ensimmäinen päivä menossa🥵

Vierailija
152/202 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsen huikatonta huhtikuuta. Maksa saatava kuntoon ennen terdekelejä. 

Vierailija
153/202 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tammi-, helmi- ja kohta maaliskuun juomatta alkoholia. Olen harkinnut samoilla linjoilla jatkamista. On kahdet syntymäpäiväjuhlat tiedossa touko- ja kesäkuussa. ~M 

Vierailija
154/202 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuussa -25 tulee 5v ilman alkoholia. Hyvän päätöksen tein kun kokonaan lopetin alkon. 

Vierailija
155/202 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli Orbera-laihdutuspallo vatsassa vuoden, ja sen aikana alkoholi aiheutti helposti vatsan sekaisin menemistä. Nyt ei oikeastaan enää yhtään kiinnostakaan juoda alkoholia, koska unirytmi menee siitä sekaisin, ja arvostan hyvää unta. Tällä tarkoitan sanoa, että alkoholin juominen on vain huono tapa, josta pääsee, kun on tarpeeksi kauan illman.

Vierailija
156/202 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussa -25 tulee 5v ilman alkoholia. Hyvän päätöksen tein kun kokonaan lopetin alkon. 

Huikeaa, toivottavasti pääsen samaan itsekin!

87 päivää alkoholittomuutta takana ja ne unet joissa vahingossa juon jotain alkoholipitoista on loppuneet. Ja mikä parasta, kasvojen iho on paremmassa kunnossa kuin koskaan!

Unen laatu korjautui kunnolla vasta parin kuukauden alkoholittomuuden jälkeen ja nyt nukun kuin tukki ja ne ärsyttävät aamuyön heräämiset on poissa. Huomaan myös iltaisin valvovani pidempään ja silti herään pirteänä, uskon tämän johtuvan siitä että uni on paljon palauttavampaa.

Tiedossa on tuparit, synttärit ja pitkä viikonloppureissu mutta nyt kun alkoholiton identiteettini on saanut hyvän perustan en usko näissä olevan kummoistakaan haastetta.

- Try Dry

Vierailija
157/202 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistavaa Try Dry, noin vain sujahdit tohon täysholittomuuteen!! Onpa kiva.

Mulla se ei ole tavoitteena vielä ollutkaan, mutta tää suunniteltu vähentäminen sujuu. Nyt ei perjantaina enää välttämättä käy edes mielessä työviikon lopetus lasiin viiniä.  Edelleen lauantaisin useimmiten tulee se muutama lasillinen juotua, mutta siinäkin selvää vähentämistä ollut. Ei ole pakko juoda pulloa tyhjäksi asti! Saa nähdä, tuleeko näitäkin vähennettyä tulevaisuudessa...

Kesää kohti

Ope

Vierailija
158/202 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huikaton huhtikuu, hyvä idea, yritän ainakin. 

Kulunut viikko meni mönkään eli liikaa alkoa ja liikaa dieettiin kuulumatonta ruokaa. Olen niin tympääntynyt itseeni. T. Koivu

Vierailija
159/202 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Ope! Tää kävi jotenkin helpommin kuin ikinä osasin kuvitellakaan. Ehkä nyt oli just oikea aika tällaiselle elämänmuutokselle.

Ja kiva että vähentäminen onnistuu, siitä on helppo siirtyä täyteen holittomuuteen kun sen aika on ;)

- Try Dry

Vierailija
160/202 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava aloitti tipattonan. Oli juopotellut pitkään. Ensin valvoi pari yötä. Sitten soitteli aivan outoja pugeluja, oli kuulemma "varjoihmisiä" kotonansa. Maanitteli tuomaan viinaa. En tuono. Noh sitten joutuikin Sairaalaan ja sinne jäi. Johtopäätös: joskus on parempi jatkaa juomista. Tämäkin oli iloinen juomaveikko mutta terveys ei kestänyt lopettamusta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä