Tipattoman jatkajat & vähentäjät 2025
Tipaton Tammikuu on ohi, jatketaan keskustelua ja tsemppausta täällä!
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä näitä ehdottomia. Juon vähän ja harvoin. Mutta minun elämässä on tilaisuuksia, joissa odotetaan juodaan alkoholia, esim onnittelumalja. Silloin on parempi skoolata
No et selvästi ymmärrä. Alkoholi on voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine. Toiset ovat alttiimpia riippuvuussairauksille kuin toiset. Jos tietää kuuluvansa niihin, jotka eivät aloitettuaan pysty lopettamaan, eikö silloin ole oikeinkin järkevää olla ottamatta yhtään? Kenenkään elämä ei alkoholittomuudesta mene pilalle. Tämä ketju on tipattomille ja vähentäjille.
Jos haluaa alkoholista eroon, on muutettava koko ajattelutapaa. Niin kauan kun ajattelee, että alkoholi on joku nautinto, palkinto tai rentouttamisen mahdollistaja, ei tuloksia synny. Jos ajattelet, että alkoholi on hengenvaarallinen myrkky ja huume, jota et missään nimessä suuhun laittaisi, niin olet oikealla tiellä. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa alkoholista eroon, on muutettava koko ajattelutapaa. Niin kauan kun ajattelee, että alkoholi on joku nautinto, palkinto tai rentouttamisen mahdollistaja, ei tuloksia synny. Jos ajattelet, että alkoholi on hengenvaarallinen myrkky ja huume, jota et missään nimessä suuhun laittaisi, niin olet oikealla tiellä. :)
Hyvin kiteytetty! Myrkkyähän se on etenkin naisille.
Tänään 90 päivää alkoholittomuutta
täynnä ja hyvältä tuntuu :) Nyt kun katsoo taaksepäin niin onhan se alkoholi ollut ensinnäkin hirveää rahan tuhlausta ja tietysti terveysriski. Alhainen ferritiini on ollut mulla ongelmana jo kauan ja nyt alkoholittomana arvo onkin yllättäen yli 50, näin hyvä se ei ole ollut koskaan!
- Try Dry
Olen vuosikausia odottanut, että juomisen vähentäminen alkaisi tuntua yhtäkkiä helpolta. Sitä oli turha odottaa. Ainoa keino on vain kylmästi pistää stoppi koko hommalle, yrittää unohtaa koko alkoholi. On pitänyt hyväksyä, että viikonloput tuntuvat välillä tylsiltä, keksiä muuta tekemistä kuin ihanan viinin lipittely. Onneksi kokonaisuudessaan parantunut elämänlaatu korvaa "menetyksen". Miten paljon enemmän sitä saakaan aikaan viikonloppuisin, kun päivät eivät mene krapulassa ja väsyneenä morkkista potien. Ja vaikka miten päin selittelisi, onhan se alkoholi myrkky ja jo pienissäkin määrissä kasvattaa esim. syöpäriskiä.
Noora
Minäkin olen näköjään mukana. En mitenkään tarkoituksella, vaan vahingossa. Ei vaan ole tullut juotua mitään alkoholia sisältävää tänä vuonna..
Vierailija kirjoitti:
Tuttava aloitti tipattonan. Oli juopotellut pitkään. Ensin valvoi pari yötä. Sitten soitteli aivan outoja pugeluja, oli kuulemma "varjoihmisiä" kotonansa. Maanitteli tuomaan viinaa. En tuono. Noh sitten joutuikin Sairaalaan ja sinne jäi. Johtopäätös: joskus on parempi jatkaa juomista. Tämäkin oli iloinen juomaveikko mutta terveys ei kestänyt lopettamusta!
Sama se on narkkareillakin. Voi tulla vaikka kuinka pahoja vieroitusoireita kun yrittää lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosikausia odottanut, että juomisen vähentäminen alkaisi tuntua yhtäkkiä helpolta. Sitä oli turha odottaa. Ainoa keino on vain kylmästi pistää stoppi koko hommalle, yrittää unohtaa koko alkoholi. On pitänyt hyväksyä, että viikonloput tuntuvat välillä tylsiltä, keksiä muuta tekemistä kuin ihanan viinin lipittely. Onneksi kokonaisuudessaan parantunut elämänlaatu korvaa "menetyksen". Miten paljon enemmän sitä saakaan aikaan viikonloppuisin, kun päivät eivät mene krapulassa ja väsyneenä morkkista potien. Ja vaikka miten päin selittelisi, onhan se alkoholi myrkky ja jo pienissäkin määrissä kasvattaa esim. syöpäriskiä.
Noora
Viikonloput tuntuivat alussa oudoilta ja tylsiltä, mutta kyllä niitä nykyään odottaa samalla tapaa kuin juomisen aikoina. Parasta on, kun jotenkin saa enemmän aikaa ulkoiluun, harrasteisiin, shoppailuun ja vaikka mihin. :) Kesäkin on tulossa!
100 päivää tulee täyteen tällä viikolla! Ja kyllä, uskallan hehkuttaa saavutustani jo nyt koska on hyvin vaikea kuvitella tilannetta joka vaatisi alkoholia, jossa siitä olisi hyötyä tai se jotenkin auttaisi.
Takana on pitkä viikonloppu ystävien seurassa ja olin ainut joka ei käyttänyt alkoholia. Olin varautunut alkoholittomalla skumpalla sekä kuoharilla ja valvoin yhtä myöhään kuin muut. Ainut kommentti tuli ravintolassa kun kaikki muut tilasivat olutta/viiniä/siideriä että enkö voisi edes näin vapaalla löysätä - no en tietenkään!
Aamuisin olin sitten se joka oli ekana hereillä ja touhuamassa. Ja luulen että joitain se oma vetämätön olo harmitti aika tavalla - meneehän siinä päivä hukkaan kun ei sängystä pääse ylös ennen puoltapäivää ja mitään ei jaksa tehdä. Mutta elämä on valintoja.
- Try Dry
100 päivää tulee täyteen tällä viikolla. Hyvin menee. Ei ole tehnyt mieli tippaakaan juoda. Ei ole sydän- eikä kuolemansuruja. Ei voida uhkailla irtisanomisilla. Kukaan ei kiusaa. Viideksi kuukaudeksi on selkeät sävelet, mitä teen. ~M~
Mukava raitis viikonloppu taas tulossa. :)
Vierailija kirjoitti:
Mukava raitis viikonloppu taas tulossa. :)
Niin on, toivottavasti mahdollisimman monelle!
Oli kohtuukäytön viikonloppu. Portviiniä juustojen kanssa, keskiolut saunan jälkeen ja pitkä terassilla.
En muistakaan koska olisin viimeksi viettänyt tipatonta pääsiäistä, nyt olkoon sen aika :) Muita pääsiäistipattomia?
- Try Dry
Minä! Tammikuun alusta saakka! Sitä ennen joka viikonloppu...joka kolmas päivä...joka päivä...Yäk.
En ole ollut ihan kokonaan juomatta, mutta ehkä 2-3 annosta kuussa tahdilla.
Moi,
Mä täällä pähkäilen just avaisinko kuoharin... Oon nyt ollut sen kahden kuukauden tipattoman jälkeen kovastikin vähentäjä ja ollut täysin tipattoman viikonloppuja useampi, eikä kertaakaan ollut sellaista viikkoa, että olisi kahtena päivänä ottanut mitään. Eli todella reilu vähennys entiseen joka pe-la, joskus saunajuomat viikollakin.
Oon kyllä tyytyväinen ollut, ei ole tarvinnut kovasti 'taistella' tän kanssa. Ehkä mä avaan, huomenna kuitenkin illalla autoilua ja la-su samoin. Taidan viettää tänään mun herkutteluillan :)
Ihanaa pääsiäistä!! Aplodit teille täysin tipattomalle ja samoin meille vähentäjille!
Ope
Tipaton pääsiäinen on just hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kiteytetty! Myrkkyähän se on etenkin naisille.
Tänään 90 päivää alkoholittomuutta
täynnä ja hyvältä tuntuu :) Nyt kun katsoo taaksepäin niin onhan se alkoholi ollut ensinnäkin hirveää rahan tuhlausta ja tietysti terveysriski. Alhainen ferritiini on ollut mulla ongelmana jo kauan ja nyt alkoholittomana arvo onkin yllättäen yli 50, näin hyvä se ei ole ollut koskaan!
- Try Dry
Ilmiannettu!
Jos on ns. ammattilainen on varmaan syytäkin alkaa vähentää lääkärin seurannassa. Ei kenenkään ole parempi jatkaa, asiat täytyy vaan tehdä eri tavalla.