Monista lääkkeistä ei näköjään saa KELA-korvausta (enää?)
Esim. Duact, yksi lihasrelaksantti, e-pillerit jne. Itse joudun maksamaan suurimman osan kokonaan itse. Esim. Espanjasssa kai on kaikki lääkkeet maksuttomia. Ihan kuin tässä maassa ei kaikki maksaisi jo muutenkin liikaa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Duact maksaa 40€ ja korvaava samalla vaikuttavalla aineella 7€. Että tarviiko ollakkaan korvattava?
Ei maksa korvaava noin vähää. Duact on nopeavaikutteinen, muut depotteja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen astmalääkkeistä korvataan toistaiseksi muut, mutta Ventolinesta, eli siitä avaavasta lääkkeestä joka on esimerkiksi flunssan yhteydessä kriittisen tärkeä, ei saa enää Kela-korvausta. Juu, eihän hapensaanti niin kovin välttämätöntä olekaan.
Tähän on syynä se, että Suomessa valtio maksaa lääkkeet. Muissa (Euroopan) maissa vakuutusyhtiöt yseimmiten työnantajien ottaman vakuutuksen kautta. Valtio maksaa siellä lääkkeet vain harvoille.
Siksi muualla lääkefirma saa lääkkeestä paremman hinnan (korkeampi tukkuhinta). Suomessa Hila neuvottelee lääkkeelle sen kela-korvaukseen oikeuttavan tukkuhinnan. Jos valtio ei suostu maksamaan yrityksen mielestä riittävää hintaa lääkkeestä, yritys voi antaa kelakorvauksen jäädä saamatta lääkkeelle.
Silloin se on ei-korvattava.
Yritys ei voi myöskään myydä vain yhteen eu-maahan valmistetta selvästi muita halvemmalla. Silloin lääkkeen osto Suomesta ulkomaille kiihtyisi ja ne myytäisiin siellä rinnakkaistuontivalmisteina. Ostajatahon vetäen hinnan siitä välistä.
Plus suomalaiset jäisivät silloin ilman Ventolineä, kun yritys ei voisi myydä sitä vain tänne kun kaikki (rinnakkaismaahantuontifirmat) ostaisivat sen sitten täältä omiin maihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela korvauksen joutaakin poistaa peruslääkkeistä, veronmaksajat se kun maksaa.
Ymmärrätköhän sinä mikä Kela-korvaus on? Sen saa AIVAN JOKAINEN automaattisesti. Ilman sitä monet lääkkeet olisivat niin saatanan kalliita, että kirjaimellisesti vain rikkaat voisivat niitä ostaa.
Siinä mielessä totta, että ilman korvausta yritys voi lääkkeestään pyytää mitä vaan. Päästäisiin USAn malliin, jossa lääkkeet sikahintaisia että saadaan asiakkilta ja vakuutusyhtiöiltä rahat ja vakuutusyhtiöt maksaa jos maksaa...
Meillä on edelleen lääkemaksukatto, eli kukaan ei joudu konkurssiin lääkkeiden oston takia, kun oma vastuu on maksettu. Monet lääkkeet ovat niin kalliita, että se vuoden ostorjaa täyttyy jo tammikuussa. Tietysti
Maksukattohan koskee vain kela-korvattavia lääkkeitä, eli ei auta, kun puhutaan lääkkeistä ilman kela-korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Duact maksaa 40€ ja korvaava samalla vaikuttavalla aineella 7€. Että tarviiko ollakkaan korvattava?
Virosta saa vielä halvemmalla vastaavia tuotteita. Reseptillä saa isomman määrän edullsesti. Lääkärinä olen hakenut Virosta lääkkeitä kun en saa korvauksia (eikä ole vakuutusta mikä maksaisi lääkkeet).
Ja taas pitäisi saada jotain ilmaiseksi yhteiskunnan piikkiin.
E-pillereitä nyt ei kukaan tarvi. Oo panematta jos et halua jälkikasvua tai osta omalla rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni näin veronmaksajana pitäisi jotakin vastinetta saada maksetuille veroille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni näin veronmaksajana pitäisi jotakin vastinetta saada maksetuille veroille.
ap
Entä niin päin, että maksettaisiin vähemmän veroja ja maksettaisiin enemmän asioita itse? Tarviiko joka euron kulkea verottajan ja kelan kautta takaisin sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEntä niin päin, että maksettaisiin vähemmän veroja ja maksettaisiin enemmän asioita itse? Tarviiko joka euron kulkea verottajan ja kelan kautta takaisin sulle?
En usko, että tulovero ainakaan laskee ikinä. Kyllä niille rahoille aina jotain käyttöä keksitään mistä tavallinen ihminen ei hyödy.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihän näitä kela-korvattaviakaan saa ilmaiseksi. Ei todellakaan.
Ja se vuosiomavastuu kokonaissummana näistä lääkkeistä jotka kuuluvat kela-korvattavuuden piiriin, on pitkälti yli 600 euroa. Ja sen kertymisen jälkeekin joutuu maksamaan joko 2,5 euron omavastuun tai sitten jos valinnut viitehinnan ylittävän lääkkeen myös sen viitehinnan ylittävän osuuden.
Mikään ei Suomessakaan ole ilmaista!
SINULLE TOKI SOPISI ETTÄ KAIKKI MAKSETTAISIIN ITSE, SINÄ OLET KAI JOKU MULTIBILJONÄÄRI JOLLE SOPIS ETTÄ KAIKKI VAAN OMASTA PUSSISTA.
MUTTA oletko ajatellut sitä, että jos kaikki pitäisi lääkkeidenkin suhteen maksaa itse, ilman että kukaan tai mikään taho avittaisi kuluissa, niin tokkopa tuolla apteekissa kaiken maailman lääkkeitä olisikaan, kun ei kenelläkään olisi varaa niitä ostaa!
Tää toimii nimittäin myös siten, että kauppa käy, kun on edes jossakin kohtaa sellainen piste, että kalliit lääkkeet tulevat edullisemmiksi sairaalle joka niitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se vuosiomavastuu kokonaissummana näistä lääkkeistä jotka kuuluvat kela-korvattavuuden piiriin, on pitkälti yli 600 euroa. Ja sen kertymisen jälkeekin joutuu maksamaan joko 2,5 euron omavastuun tai sitten jos valinnut viitehinnan ylittävän lääkkeen myös sen viitehinnan ylittävän osuuden.
SINULLE TOKI SOPISI ETTÄ KAIKKI MAKSETTAISIIN ITSE, SINÄ OLET KAI JOKU MULTIBILJONÄÄRI JOLLE SOPIS ETTÄ KAIKKI VAAN OMASTA PUSSISTA.MUTTA oletko ajatellut sitä, että jos kaikki pitäisi lääkkeidenkin suhteen maksaa itse, ilman että kukaan tai mikään taho avittaisi kuluissa, niin tokkopa tuolla apteekissa kaiken maailman lääkkeitä olisikaan, kun ei kenelläkään olisi varaa ni
Tuossa Kelan sivuilta kopsatussa listassa viimeinen kohta on hauska:
Vuosiomavastuuta kertyy myös lääkkeistä, jotka
- työpaikkakassa on maksanut
- Kela tai kunta on maksanut toimeentulotukena
- on korvattu vapaaehtoisesta vakuutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apEntä niin päin, että maksettaisiin vähemmän veroja ja maksettaisiin enemmän asioita itse? Tarviiko joka euron kulkea verottajan ja kelan kautta takaisin sulle?
Voi tsiisus!
Sinun verotaakkasi ei sillä kevene, että kelatukia vähennettäisiin.
Ja miten se on niin vaikea ymmärtää, että niitä sun verorahoja käytetään myös niiden palveluiden hyväksi, joista sinä rikkaana nautit päivittäin vaikkei köyhä koskaan niihin palveluihin tulisi osalliseksi. Sun kalliit hotellit, sun kalliit kampaamot, urheilukeskukset, vaikka ne olis yksityisomisteisia, niin niiden vaatima infrastruktuuri on sun, sun verorahoilla kustannettua. Sun lentomatkailun tarvitsemat lentokentät, sun automatkojen tarvitsemat moottoritiet.
AI NIIN NYT SÄ SANOT, ETTÄ NO, JOS KÖYHÄT MAKSAIS LÄÄKKEENSÄ JA KAIKEN MUUNKIN IHAN VAAN PALKOILLAAN TAI JOS EI OO PALKKAA NIIN OVAT SITTE ILMAN, NIIN SE TAAS EI TUO SULLE LISÄÄ NIITÄ SUN PALVELUITA JA NIIDEN TARVITSEMIA INFROJA, JOTEN SÄ VAAN VOITAT...
Todella yksinkertaista tuo väite, että KELA TUET JA KORVAUKSET NE SYÖ SUN VERORAHAT!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus!
Sinun verotaakkasi ei sillä kevene, että kelatukia vähennettäisiin.
Ja miten se on niin vaikea ymmärtää, että niitä sun verorahoja käytetään myös niiden palveluiden hyväksi, joista sinä rikkaana nautit päivittäin vaikkei köyhä koskaan niihin palveluihin tulisi osalliseksi. Sun kalliit hotellit, sun kalliit kampaamot, urheilukeskukset, vaikka ne olis yksityisomiste
Syöpäläisiä sun nahassa.... Voi että!
Vaaditaan sitten myös se, että alatte itse tekemään infranne mitä mihinkin tarvitsette, niin ei sitten tarvis sunkaan niin hirveesti veroja maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SINULLE TOKI SOPISI ETTÄ KAIKKI MAKSETTAISIIN ITSE, SINÄ OLET KAI JOKU MULTIBILJONÄÄRI JOLLE SOPIS ETTÄ KAIKKI VAAN OMASTA PUSSISTA.MUTTA oletko ajatellut sitä, että jos kaikki pitäisi lääkkeidenkin suhteen maksaa itse, ilman että kukaan tai mikään taho avittaisi kuluissa, niin tokkopa tuolla apteekissa kaiken maailman lääkkeitä olisikaan, kun ei kenelläkään olisi varaa ni
Niin, oikeaan suuntaan kirjoitettu tuossa.
Sopii katsoa ja lukea tämä Lääketeollisuuden sivustolla oleva teksti Lääkkeiden hinnoista. Siinä selvitetään juuri tämän korvausmekanismin vaikutusta lääkkeiden hintoihin.
https://www.laaketeollisuus.fi/tietoa-laakkeista/laakkeiden-hinnat.html
Eikä tosta Duactista ainakaan 15:een vuoteen. Johan se poistuikin ja tilalla on Acriseu.