Mitä työtä teet iltaisin tai öisin? (Ei lainkaan aamuja)
Kertokaa!
Nyt riittää aamuherätykset. Haluan elää oman rytmini mukaan ja nukkua pitkään.
Kommentit (138)
Henkilökohtainen avustaja. Voin käytännössä itse sanella, moneltako aloitan työt, vaikka muodollisesti "sovimme" asian avustettavan kanssa. Esim. Hän kysyy pääsenkö tiistaina klo 16 alkaen. Sanon, että minulla on klo 16 varattuna kampaaja, mutta voisin tulla sen jälkeen. Hän vastaa, että se sopii. Olen siis aina vain hänen kotonaan avustamassa, joten ei ole mitään lääkärikäyntejä tms. jotka määrittävät ajan. Ne hoitaa päiväavustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja kotihoidossa. Olen vuosia tehnyt pelkkää iltavuoroa, koska en pidä aamuherätyksistä. Nukun aina niin pitkään kuin huvittaa. Sopii mulle, vaikka työ itsessään on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja erittäin vastuullista.
Tuo kyllä vaatii tietyn tyyppistä persoonaa, että voi päivät ottaa rennosti tai tekemään jotain/ käymään jossain ilman että takaraivossa koko ajan naputtaa "muista työvuoro" tms. Vai tottuuko siihen? Itse tein joskus vuorotyötä, jossa aamua ja iltaa ja nuo iltavuorot oli hirveitä, yhtään ei voinut rentoutua tai alkaa millekään, kun se työvuoroon meno oli koko ajan mielessä. Tai jos onnistuikin pääsemään sellaiseen rentoon tilaan, uppoutumaan johonkin puuhaa, niin sit ketutti vietävästi, kun työvuoroon lähtö lähestyi.
Minä laitan puhelimeen hälytyksen joka vuorosta paria tuntia aikaisemmin. Ei tarvi kytätä kelloa, että milloin pitää alkaa valmistautua. Jos on aamu, niin silloin tietysti luurissa herätys eri soittoäänellä.
Minä teen aika tavallista toimistotyötä. Erona on vain se, että teen työtä etänä ja kukaan ei ole kiinnostunut siitä, teenkö töitä klo 6 aamulla vai klo 23 illalla tai vaikka klo 2 yöllä. Ainut vaatimus on, että soivutut asiat hoidetaan sovittuun päivämäärään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yöllä pitäisi lämmittää ruokaa ja syöttää vanhuksia. Yöt on nukkumista varten.
On jotain ongelmaa paikassa, jos ei päivällistä ehdi syöttää illalla, vaan yökön pitää vanhukset syöttää
Ei kukaan ole sanonutkaan, että yöllä pitäisi väkisin lämmittää ruokaa ja syöttää vanhuksia.
Vaan kyse oli valittavista hoitajista, jotka kokee raskaana kaiken työnteon. Haluaisivat vaan istua ja katsoa vaikka elokuvia. Kaikki muu koetaan vääryytenä ja rasitteena.
Totta. Suu kiinni ja yötöitä tekemään, niin ei tarvi päivävuoroissa OMAA AMMATINVALINTAA naukua. Luulis jo opiskeluaikana valjenneen, että mihin on nokkaansa työntämässä.
Mutta joissain paikoissa joutuu yölläkin avustamaan potilaita. Tämäkin koettiin häiriöksi elokuvien katselulle.
Ovat siis hakeutuneet hoitoalalle, mutta valittavat kun pitää sitten joitain asiota töissä hoitaa, oli yö tai päivä.
Siriina kirjoitti:
Teen keikkaa lastensuojelulaitoksissa.
Olen aina ollut yökukkuja, tarjolla olevista vuoroista voi valita mitä vuoroja haluaa ottaa. Yleensä otan pelkkää iltaa/yötä, viime lauantaina otin 10-22 vuoron koska lauantai (lisät). Joskus voin ottaa aamuja jos punainen päivä ja olen hereillä kun työtarjous tulee.
Lauantaina pyhälisä eli tuplapalkka klo 18-22. Ainakin meillä. La 10-18 on 15% lauantailisä.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja kotihoidossa. Olen vuosia tehnyt pelkkää iltavuoroa, koska en pidä aamuherätyksistä. Nukun aina niin pitkään kuin huvittaa. Sopii mulle, vaikka työ itsessään on henkisesti ja fyysisesti raskasta ja erittäin vastuullista.
Tuo kyllä vaatii tietyn tyyppistä persoonaa, että voi päivät ottaa rennosti tai tekemään jotain/ käymään jossain ilman että takaraivossa koko ajan naputtaa "muista työvuoro" tms. Vai tottuuko siihen? Itse tein joskus vuorotyötä, jossa aamua ja iltaa ja nuo iltavuorot oli hirveitä, yhtään ei voinut rentoutua tai alkaa millekään, kun se työvuoroon meno oli koko ajan mielessä. Tai jos onnistuikin pääsemään sellaiseen rentoon tilaan, uppoutumaan johonkin puuhaa, niin sit ketutti vietävästi, kun työvuoroon lähtö lähestyi.
Minä laitan puhelime
En usko, että tuossa on kyse kellosta. Itselläkin aamupäivä menee pelkäksi pyöriskelyksi, jos iltapäivällä/illalla on työvuoro. En periaatteessa jännitä töitä, mutta jotenkin se kokoajan on mielenpäällä eikä pysty esim. aivot narikkaan tyylillä katsomaan elokuvaa ennen työvuoron alkua.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöhoitaja
Suosittelen, tosin työpaikka pitää valita erittäin tarkkaan. Joissakin saa katsoa rauhassa elokuvia ennen kuin pitää lähteä kuivituskierrokselle klo 2-3 aikaan, eli työ on enimmäkseen hyvin rentoa silloin kun ei ole saattohoitoa yms. erityistä.
Toisissa peset pyykkiä, keität aamupuuron, siivoat, laitat seuraavan päivän lääkkeet valmiiksi, paimennat äitiä etsiviä muistisairaita takaisin sänkyyn ja vaihdat 20 vaippaa yössä +lakanoita ja vaatteita.
Aika harvassa nykyään on tehpan yöhoitajan paikat joissa tarve on vain, että joku on paikalla. Tämä nyt tuli mieleen kun kirjoitit kuivituksesta.
Siriina kirjoitti:
Olen aina ollut yökukkuja, tarjolla olevista vuoroista voi valita mitä vuoroja haluaa ottaa. Yleensä otan pelkkää iltaa/yötä, viime lauantaina otin 10-22 vuoron koska lauantai (lisät). Joskus voin ottaa aamuja jos punainen päivä ja olen hereillä kun työtarjous tulee.
Usein laitoskeikat on yötä tai iltaa. Aamuvuoroissa paljon asiakkaiden asioita virka-aikaan hoidettavana ja täytyy tuntea kunkin asiat aika hyvin, jotta pystyy niiitä hoitamaan. Harva keikkalainen tuntee. Illalla kantaohjaajaa tukevia töitä ja yöllä peruspäivystystä & hiljaisia kodinhoidollisia tehtäviä. Tärkeimpänä kuitenkin yörauhan ja perusturvallisuuden takaaminen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Voi suomalaiset ja suomalaisten työmoraali ja syyllisyys kaikesta mikä ei ole luterilaista niska limassa raatamista.
Mulla on päivätöissäkin vuoroja joissa en tee mitään. En tee mitään jos ei ole mitään tehtävää. Ja tämä on sallittua, silloin minulle maksetaan paikalla ja valmiudessa olosta. Minun ei tarvitse keksiä ylimääräistä muka-tekemistä koska minulle ei makseta sellaisesta. Jos ei ole tekemistä, saan vain olla.
Ja tämäkös vain jatkuva tekeminen on työtä -ihmisiä kismittää.
No mulla on onneksi työ, jossa ei tarvitse keksiä muka tekemistä, vaan on ihan oikeaa tekemistä koko ajan. Tahti on kuitenkin enimmäkseen mukava, kiirettä on vain tietyissä työvaiheissa.
Mun painajainen olisi työ, jossa ei olisi mitään tekemistä, jolloin aikakaan ei tunnu kuluvan. Siis olen joskus tehnyt tällaista työtä hetken aikaa ja se oli hirveää. Oli kuin olisi päivät ollut kidutuskammiossa. Mitään omaakaan ei siinä työssä voinut alkaa puuhata, vaan siellä oli pakko keksiä sitä muka tekemistä, että kellon viisarit olisi liikahtanut edes sen 2 min eteenpäin ja että jonkun lopulta tullessa paikalle näytti olevan töissä. Noiden työpäivien jälkeen oli aivan aivokuollut olo ja tuntui ettei kotonakaan päässyt enää minkäänlaiseen vireeseen, vaan se sama aivokuollut toljotus jatkui.
Parasta on se, että päivän kulua ei edes huomaa. Hupsista, sehän onkin taas tauko, ja kas, kello onkin jo niin, että työpäivä loppuu! Tällainen työ mulla on, mutta hyvähän se on, että niihinkin paikkoihin löytyy sopivat henkilöt, jotka ovat mieluiten tekemättä mitään.
Aika harvassa nykyään on tehpan yöhoitajan paikat joissa tarve on vain, että joku on paikalla. Tämä nyt tuli mieleen kun kirjoitit kuivituksesta.
Itse olen vammaisten palveluasumisyksikössä töissä ja meillä yöhoitaja on nimenomaan vain paikalla. Hyvin harvoin hänelle tulee muuta hommaa kuin yksittäisiä vaipanvaihtoja tai vessaan avustamisia. Olen itse vain satunnaisesti öissä, mutta minullekin on sattunut muutama yö, jolloin ei ollut yhtään työtehtävää. Asukkaat ovat sen verran kartalla, että osaavat itse pyytää apua, jos sille on tarvetta.
"Minä laitan puhelimeen hälytyksen joka vuorosta paria tuntia aikaisemmin. Ei tarvi kytätä kelloa, että milloin pitää alkaa valmistautua. Jos on aamu, niin silloin tietysti luurissa herätys eri soittoäänellä."
Mutta se taito piileekin just siinä, että sun kaltainen persoona pystyy unohtamaan sen töihin lähdön siihen asti, kunnes se hälytys pirahtaa. Ei se hälytyskään auta yhtään mitään silloin, jos se töihin meno nakuttaa koko ajan päässä.
Se on myös sellainen kummallinen psykologinen juttu, että päivissä tuntuu olevan vähemmän tunteja, jos menee illaksi töihin. Tämä tietty vain meillä, joille iltavuorot (tai yövuorot) ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
"Minä laitan puhelimeen hälytyksen joka vuorosta paria tuntia aikaisemmin. Ei tarvi kytätä kelloa, että milloin pitää alkaa valmistautua. Jos on aamu, niin silloin tietysti luurissa herätys eri soittoäänellä."
Mutta se taito piileekin just siinä, että sun kaltainen persoona pystyy unohtamaan sen töihin lähdön siihen asti, kunnes se hälytys pirahtaa. Ei se hälytyskään auta yhtään mitään silloin, jos se töihin meno nakuttaa koko ajan päässä.
Se on myös sellainen kummallinen psykologinen juttu, että päivissä tuntuu olevan vähemmän tunteja, jos menee illaksi töihin. Tämä tietty vain meillä, joille iltavuorot (tai yövuorot) ei sovi.
Mulla on tuo sama, vaikka teen paljon mieluummin iltavuoroja kuin aikaisia aamuja. Ihannetyöaikani olisi 10-18, jolloin ei tarvitsisi herätä kovin aikaisin, mutta ehtisi vielä töiden jälkeen tehdä jotain muuta kuin iltapesut ennen nukkumista.
t. eri
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vammaisten palveluasumisyksikössä töissä ja meillä yöhoitaja on nimenomaan vain paikalla. Hyvin harvoin hänelle tulee muuta hommaa kuin yksittäisiä vaipanvaihtoja tai vessaan avustamisia. Olen itse vain satunnaisesti öissä, mutta minullekin on sattunut muutama yö, jolloin ei ollut yhtään työtehtävää. Asukkaat ovat sen verran kartalla, että osaavat itse pyytää apua, jos sille on tarvetta.
Sama meininki sosiaalipuolella lastenkodissa. Useina öinä en näe klo 23-07 välillä ketään yksikön 7:stä asiakkaasta osaston tilojen puolella. Nukkuvat. Tai puuhaavat huoneessaan jotain ääntä tuottamatonta.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Joko AP sait löydettyä mieleisen duunisi?
Päiväduunarit ainakin sai ilmeisesti kattavan kuvan ainakin yöelämästä. Tuntui turha työnarkomania höpötys loppuneen tyystin? Tai sitten huomasivat missä paskassa ovat aivan suotta 7-15 tai 8-16 toimistoissaan tarponeet...
Kiinnostuin kovasti tuosta pesijän hommasta elintarviketehtaassa. Asun kyllä pienellä paikkakunnalla, joten vähän tehtaita ja aika huonot mahdollisuudet varmaan päästä kys. hommaan :(
Iltasiivoojaksi paluuta puntaroin myös.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelulaitoksessa pelkkää yövuoroa n. 11-13h vuoroja. Koulutusvaatimuksena lähihoitaja, sosionomi tai sairaanhoitaja.
Aika vähän on enää lähäritoimia laitoksissa. Sairaanhoitajakin (1kpl) vain useamman osaston laitoksissa. Sosionomitoimia yli 90%.
Vastaava sh tekee yleensä päivävuoroa. Sosionomi ei saa antaa lääkkeitä, jollei ole lähärin tapainen koulutus, peruslääkelupa alla. Ls- laitoksissa pitää olla peruslove, pkv ja lapset/nuoret suoritettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yöhoitaja
Suosittelen, tosin työpaikka pitää valita erittäin tarkkaan. Joissakin saa katsoa rauhassa elokuvia ennen kuin pitää lähteä kuivituskierrokselle klo 2-3 aikaan, eli työ on enimmäkseen hyvin rentoa silloin kun ei ole saattohoitoa yms. erityistä.
Toisissa peset pyykkiä, keität aamupuuron, siivoat, laitat seuraavan päivän lääkkeet valmiiksi, paimennat äitiä etsiviä muistisairaita takaisin sänkyyn ja vaihdat 20 vaippaa yössä +lakanoita ja vaatteita.
Työssä ei kuuluisi tehdä mitään? Vain katsella elokuvia.
Ap ei kysynyt rentoa työpaikkaa vaan yöllä tehtäviä töitä.
Kummallisia hoitajat, jotka valittaa, että päivän aikana pitää tehdäkin jotain.
Monessa muussa työpaikassa täytyy
Miksi asiakas pitäisi herättää keskellä yötä ?
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsee yököksi esim jos on lähihoitaja? Pitääkö sitä erikseen pyytää ja miten kehtaan pyytää sitä että haluaisin tehdä vain öitä? T. Sosiaalista tilanteista ahdistunut
1 Sanot nykyiselle työnantajalle, että perhetilanteen vuoksi haluat pääasiassa tehdä yötä (siis jos sulla joku vakityö jo). Perhetilannetta ei tarvitse selvittää, ta joko hyväksyy tai ei.
2 Haet muulle työmaalle jotka tarvisevat keikkaria, ottavat sinut keikkarinkiin, sieltä voit poimia pelkät yöt.
3 Ei muuta kuin eteenpäin, etsi Työmarkkinatorilta paikkoja, laita hakemus ja VASTAA jos joku soittaa. Kun ne soittaa, niin on jo tarve on todellinen. Se soittaja tarvitsee työntekijän.
Tuo sos ahdistus, onko se vain työnhaussa vai muutenkin?
Jossain mt-töissä tuo voisi olla vahvuus asiakkaitten kansssa?
En tiedä, joku ns viisaampi ehkä osaa vastata.
Ohjaan liikuntaa. Niin lasten kuin aikuistenkin kunto- ja harrasteliikunta painottuu iltoihin ja viikonloppuihin. Rakastan hitaita aamuja ja illalla muutamaksi tunniksi duuniin. Parasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsee yököksi esim jos on lähihoitaja? Pitääkö sitä erikseen pyytää ja miten kehtaan pyytää sitä että haluaisin tehdä vain öitä? T. Sosiaalista tilanteista ahdistunut
Mol. n sivuilta löytyy joskus vakiyökön paikkoja. Muuten ei taida onnistua niin, että haluat tehdä vain yötä. Koska niitä haluaa tehdä muutkin.
Itse teen öitä, koska meillä ei ole halukkuutta yövuoroihin. Johtuu siitä, että väkivallan uhka on koko ajan, vaikka paikka on ns helppo
Sama. Väkivallan uhkan takia monet ei halua tehdä. Perheelliset ei jaksa tehdä. Yksin öisin töissä yksikössä.
- nuorisokodin miesyökkö
Onko huomioitu palkassa?
Millasta väkivaltaa teidän yksikössä on?
Päivällä vai yöllä?
Onko useampia yksiköitä, varmistetaanko puhelimella, että kaikki ok öiseen aikaan?