Haluaisin kirjoittaa kirjan,
mitä ja millaisen lukisit mieluimmin?
Olen 52-vuotias nainen. Näkökulma olisi sen myötä koko lailla omani, mutta ei välttämättä. Kuitenkin elämänkokemuksen läpi suodattunut.
Kirjani olisi hyvä erottua laajasta tarjonnasta, ainakin tyylillisesti, analyyttisesti sekä ulkoisia kliseitä kaihtaen.
Kommentit (9)
Kustantaja ei halua mitään uutta. Seuraa kustantajan ohjetta draamankaaresta. Muuten joudut julkaisemaan itse. Toivoisin kyllä enemmän omakustanteita.
Mitäpä jos kokeilisit faktaa, tarkemmin historiallista faktaa.
Rapsuta Suomen silotellusta historiasta pintamaali pois ja kerro kirjassasi se likainen, kaunistelematon totuus.
Aloita vaikka 90-luvun lamasta.
Aiheita on kirjasarjaksi asti.
Menestys on taattu jos teet taustatyön hyvin, kirjoitat hyvin ja näkökulmaa määrittävä asenteesi on vilpittömästi kansalaisten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Heikko lähtökohta kysellä muilta, mitä nämä haluaisivat lukea. Kirjailijat yleensä kirjoittavat sellaista, mitä haluavat itse kirjoittaa. Kirjan tarina saattaa suorastaan vaatia tulla kirjoitetuksi tai teema/aihe on itselle muuten hyvin tärkeä. Sillä lailla syntyy laatua, ei populistisella väkisin miellyttämisellä.
Toki on paljon ammattikirjoittajia, jotka tekevät tilauksesta sellaisia kirjoja kuin kustantaja tai muu tilaaja vaatii, mutta se on sitten eri asia - sitä kirjoitetaan mitä on tilattu.
Sitä paitsi demokratia on tällaisessakin luovassa työssä paskaa. Jos ihmisiltä kysytään, he haluavat nopeampia hevosia kärryjensä eteen eli samaa mitä jo muualta saavat. He eivät massana pysty kertomaan mitä uutta, poikkeavaa tai parempaa voisivat sinulta saada.
Viimeinen kappaleesi kyllä kumoaa ensimmäisen.
En halua kirjoittaa valmiiksi pureskeltua paskaa, siitä tässä on kyse. Tahdon herättää lukijan mielenkiinnon ja tehdä sen tyylikkäästi.
Jotain on kuitenkin hyvä suunnitella etukäteen, koska mitä järkeä on kirjoittaa liian outoa/tylsää tekstiä, joka ei miellytä kirjoittajaa eikä lukijaa?
Tahdon tuottaa mieluummin vuoropuhelua ja henkisesti ravitsevaa kuin tyhjentävää sisältöä. Varmasti on lukijakuntaa, jolta puuttuu heitä kiinnostavaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos kokeilisit faktaa, tarkemmin historiallista faktaa.
Rapsuta Suomen silotellusta historiasta pintamaali pois ja kerro kirjassasi se likainen, kaunistelematon totuus.
Aloita vaikka 90-luvun lamasta.
Aiheita on kirjasarjaksi asti.
Menestys on taattu jos teet taustatyön hyvin, kirjoitat hyvin ja näkökulmaa määrittävä asenteesi on vilpittömästi kansalaisten puolella.
Hyvä idea. Onhan minulla siitä omakin kokemus.
Ei luovaa työtä aloiteta gallupilla, sori.
Vierailija kirjoitti:
Ei luovaa työtä aloiteta gallupilla, sori.
Gallup on osa taustatyötä. On hyvä, jos joku heittää idean johon voi tsrttua.
Mikä pistää sinutkin katkeraksi? Miksi ei saisi yrittää mitään?
Kirjoita, mitä haluat, sellaista mitä itse halauyisit lukea. tosin hylky tulee noin 98% todennäköisyydellä vaikka lähettäiseit käsiksen parillekymmenelle kustantajalle, suositan. Parhaiten myy romantiikka, erotiikalla höystettynä, katso vaikka best seller-listojen aiheita.
Jotkut kustantajat kommentoivat, ei sovi kustannusohjelmaan, toiset eivät vastaa mitään.. kannatta tehdä joku muistilista, minne on käsiksen lähettänyt ja milloin. Puolen vuoden hiljaisuuden voit tulkita hylätyksi. Kustantjat läytyy kun googlaa että kustantamo.
Itse olen saanut julkaistua kolme kirjaa, noin kerran vuosikymmenessä, hylkyjä on noin sata. Saman tarinan kirjoitin kymmenen kertaa noin parinkymmenen vuoden aikana ( kirjanpitomerkinnät ja säilytetyt hylkylausunnot), aina hieman muunnellen. yhdennellätoista meni läpi.
tekstille lukijoita saa myös Kirjoittaja-fi. sivustolta ja siellä lukijat antavat hieman palautettakin. Siinä voi testata omaa tyyliään ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita, mitä haluat, sellaista mitä itse halauyisit lukea. tosin hylky tulee noin 98% todennäköisyydellä vaikka lähettäiseit käsiksen parillekymmenelle kustantajalle, suositan. Parhaiten myy romantiikka, erotiikalla höystettynä, katso vaikka best seller-listojen aiheita.
Jotkut kustantajat kommentoivat, ei sovi kustannusohjelmaan, toiset eivät vastaa mitään.. kannatta tehdä joku muistilista, minne on käsiksen lähettänyt ja milloin. Puolen vuoden hiljaisuuden voit tulkita hylätyksi. Kustantjat läytyy kun googlaa että kustantamo.
Itse olen saanut julkaistua kolme kirjaa, noin kerran vuosikymmenessä, hylkyjä on noin sata. Saman tarinan kirjoitin kymmenen kertaa noin parinkymmenen vuoden aikana ( kirjanpitomerkinnät ja säilytetyt hylkylausunnot), aina hieman muunnellen. yhdennellätoista meni läpi.
tekstille lukijoita saa myös Kirjoittaja-fi. sivustolta ja siellä lukijat antavat hieman palautettakin. Siinä voi testa
Tämä on hyvä neuvo, kiitos.
En ole aivan ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Olen ollut tekemisissä kustannusalan kanssa erään keskenjääneen projektin tiimoilta. Siitä on jokunen vuosi, muttei niin monta että ala olisi kokonaan muuttunut.
Heikko lähtökohta kysellä muilta, mitä nämä haluaisivat lukea. Kirjailijat yleensä kirjoittavat sellaista, mitä haluavat itse kirjoittaa. Kirjan tarina saattaa suorastaan vaatia tulla kirjoitetuksi tai teema/aihe on itselle muuten hyvin tärkeä. Sillä lailla syntyy laatua, ei populistisella väkisin miellyttämisellä.
Toki on paljon ammattikirjoittajia, jotka tekevät tilauksesta sellaisia kirjoja kuin kustantaja tai muu tilaaja vaatii, mutta se on sitten eri asia - sitä kirjoitetaan mitä on tilattu.
Sitä paitsi demokratia on tällaisessakin luovassa työssä paskaa. Jos ihmisiltä kysytään, he haluavat nopeampia hevosia kärryjensä eteen eli samaa mitä jo muualta saavat. He eivät massana pysty kertomaan mitä uutta, poikkeavaa tai parempaa voisivat sinulta saada.