Mitä teen, en jaksa elää
Olen ollut puolivuotta työttömänä. Asuntoni on kallis vuokraltaan koska ei töissä ollessa ollut mitään sääntöä miten paljon asunto saa maksaa kuukaudessa. Olen hakenut kokoajan töitä kädet verillä rustannut hakemuksia. Olen kolmen lapsen yh. Ollaan 4kk eletty täysin kädestä suuhun ja tarkoitan sitä. Syödään halvinta ruokaa, mahdollisimman vähän että riittää jokapäivälle, ei puhettakaan hedelmistä tai kasviksista että saa edes vatsan täytettä. Ei ole ollut rahaa ostaa edes uusia hanskoja lapsille mutta onneksi on ollut lämmin talvi. Puhettakaan kengistä tai luistimista tms. Viimetalvena oli laina luistimet kun ei ollut hirveästi rahaa vaikka olin töissäkin.
No minua kehotettiin hakemaan toimeentulotukea josta sain toivon pilkahduksen että saadaanko tässä pian parempaa ruokaa ja ehkä ne hanskatkin.
Kela ilmoitti että liian kallis asunto, hae halvempaa. Hain ja laitoin kuvakaappaukset kaikista asunnoista mistä tuli vastaus tai se linkki että hakemus lähetetty. Ja niissä näkyi että kysymäni asunto on halvempi. Mutta sitä linkkiä ei tullut läheskään kaikista paikoista. Kysyin kelalta mitä teen kun ei ole niistä kuvia laittaa? Kela sanoi vaan ettei lähettämäni liitteet kelpaa todisteeksi että olen hakenut asuntoja koska olisi pitänyt olla kaikista , jonka takia
a)joudun taas odottamaan viikon päätöstä ja b) päätöksessä ei ole huomioitu asunnon hintaa vaan se mikä kelalle ok. Eli en saa varmaan mitään rahaa
Itkettää ihan liikaa, en jaksa tätä elämää enää. En pääse töihin, ei ole rahaa ja koko elämä on kitumista kokoajan. Soitin toisen paikkakunnan asuntoa tarjoavalle firmalle ja selitin tilanteen koska siellä olisi töitä enemmän tarjolla niin sanottiin että asuntoja ei ole vapaana, on jonoa ja kiireellisemmät saa ensin. Mitä minä teen enää? En oikeasti jaksa, tätä tunnetta ei voi kuvitella ennenkuin on itse tässä tilanteessa.
Ja jos yrittää puhua kavereille tästä olosta niin vastaus on "joo minullakaan ei oo rahaa on kyllä nykyään ihmeellistä touhua" samaan aikaan kun maksaa 70e/kk kuntosali jäsenyydestä, kiertelee kirppareilla jokaviikko, ostaa kaupasta ruokaa miettimättä paljonko se maksaa ja pyytää mukaan "piristymään" leffaan kun ei se ole kun VAAN 15e ...
Kommentit (35)
Elämä on valintoja. Olet tehnyt omasi ja kannat niistä itse vastuun. Minä en halua maksaa sinun kustannuksiasi.
Realiteetti on se, että nyt ei kannata tuhlata energiaa työn hakemiseen. Käytä energia uuden, halvemman asunnon etsimiseen. Vapaita asuntoja on nyt hyvin tarjolla markkinoilla, mutta avoimia työpaikkoja on erittäin vähän tarjolla.
Yksi vaihtoehto ap on että alat myymään seksipalveluja.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Olet tehnyt omasi ja kannat niistä itse vastuun. Minä en halua maksaa sinun kustannuksiasi.
tollasten kusipäiden kuten sinä takia vois itekki lopettaa työt ja alkaa kelan rahoille ja oikein leveillä et täällä kelan maksamalla lomalla olen. miltä tuntuu katkerat töissäkävijät
Vierailija kirjoitti:
Kenen kustannuksia sä nyt olet maksamassa muka?
Onko mahdollista aloittaa elämä uudella paikkakunnalla jossa halvempaa asua , tosin näillä paikkakunnilla ei juurikaan ole töitä.Aika kinkkinen tilanne ja paljon on lehdissä irtosanomisia ihan päivittäin .Vielä kun on lapsia joista pitää huolehtia .Toivottavasti tilanne paranisi.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa on ne ketkä itse valitsee esim työttömyyden tai sairastumisen
Naurattaa nuo "minun verorahoilla" itkijät aina jokapaikassa. Ne teidän verorahat ei kuule suomalaisten hyvinvointiin mene vaan työnnetään ulkomaille tai esimerkiksi uusitaan jotain saataanan liikennemerkkejä ettei joku teidän kaltainen pahoita mieltä kun on väärän mallinen pallerohenkilö kyltissä.
En osaa muuta sanoa kun tsemppiä ja koita jaksaa. Vaikka kuulostaa varmaan turhalle tossa tilanteessa niin oikeesti tsemppiä.
Pakkohan sun on jaksaa elää, koska sulla on lapsia. Kasvikset ja hedelmät ovat sitäpaitsi kaupassa halpoja, joten jätä jotain muuta ostamatta! Tämä tarina on keksitty.
Rukoilen teidän perheen puolesta.
Eikö lasten isä voi mitenkään osallistua? Ymmärrän kyllä ettei kaikki miehet jälkeläisiään ajattele.
Entä srk:n diakoniatyö? Leipäjono?
Toivottavasti elämäsi järjestyy💐
Tosi kurja tilanne, ja varmasti rankkaa. Lapset tarvii sua joten kyllä sinä jaksat.
Minkä ikäiset lapset? Jos vielä pieniä niin ovathan päiväkodissa.
Tossa joku jo sanoikin, että asia kerrallaan. Jos töiden saaminen todella on alallasi hyvin vaikeaa niin keskity vain asunnon etsimiseen. Töitten eteen teet vain sen minimin joka on pakko, että tuet säilyy.
Elämässä on erilaisia vaiheita ja tämäkin hetki on vain vaihe, vuoden päästä on jo ihan eri tilanne.
Onko lapsilla kummeja, isovanhempia tai setiä/tätejä, joilta voisit pyytää vaikka niitä välttämättömiä vaatekappaleita tai vähän jeesiä ruokapuoleen? Menisitte edes kylään heille syömään silloin tällöin? Yleensä ihmiset haluavat auttaa tällä tavoin, jos vaan ovat tietoisia tilanteesta. Veisin kummilapseni perheelle ruokakassin aivan varmasti.
Käy ruokajakelussa, jos paikkakunnalla niitä on. Pelastusarmeija myös auttaa vähävaraisia.
Kysyn seurakunnalta apua alkuun. Ja onhan tässä pakko vaan jaksaa, tuli vaan romahdus tuosta päätöksestä kun tein senkin eteen työtä niin paljon että hain asuntoja ja laitoin liitteet ja yritin todistaa muttei kelvannut.
Läheiset on auttaneet jo paljon ruuan kanssa. En voi kokoajan olla heidän pusseillaan. Toivoisin vaan niin paljon että saisin töitä, vaikkei elämä silloinkaan mitään rikkauksissa kylpemistä ollut niin oli sentään ruokaan rahaa. Terveisin AP.
Mulla muuten sama tilanne, mutta lasta ei enää ole tässä, kun exä vieraannutti hänet minusta.
Tuota ihmettelen, ettei kasviksiin ole varaa. Juurekset ovat erittäin halpoja, perunaa, porkkanaa jne. Pakastejuureksetkin edullisia. Itse teen niistä edullista kotiruokaa, esim. keittoa pakasteseistä. Paljon käytän myös papuja, jotka ovat edullisia. Kannattaa myös hyödyntää kauppojen hävikkikasviskoreja. Kun aamulla menee heti, kun kauppa aukeaa, löytyy parhaiten. Mulla on jatkuvasti jääkaapin yksi hylly täynnä näitä hävikkikasviksia ja hedelmiä, ja myös pakastan niitä. Leipä tulee halvaksi, kun leivon sen itse. Ja puuro terveellistä ja halpaa. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä, vaikka muuten tiukkaa.
Kasviksista ja hedelmistä vinkkinä, että useissa kaupoissa on hevihävikki laatikoita. N. 9:00 aikaan meidän lähikaupassa (s-market) ainakin alkaa hävikkilaatikot täyttyä ja niitä saa kahdella eurolla ostaa.
Lähimmässä lidlissä olen huomannut myös hevihävikki pusseja, en tiedä onko kaikissa lidleissä.
Jos vaikka kerta viikkoon saisi ostettua niin tulisi piristystä ruokavalioon.
Katso, etteivät paskat ystävät ime voimiasi tilanteessa. Ystävä voisi tarjota sinulle sen leffan! Näin ovat tehneet omat ystäväni.
Toivon, että tilanteesi ratkeaa pian. Voimia!
70 euroa kuntosalista? Kalliimpaa kuin ajattelin.