Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen, en jaksa elää

Vierailija
30.01.2025 |

Olen ollut puolivuotta työttömänä. Asuntoni on kallis vuokraltaan koska ei töissä ollessa ollut mitään sääntöä miten paljon asunto saa maksaa kuukaudessa. Olen hakenut kokoajan töitä kädet verillä rustannut hakemuksia. Olen kolmen lapsen yh. Ollaan 4kk eletty täysin kädestä suuhun ja tarkoitan sitä. Syödään halvinta ruokaa, mahdollisimman vähän että riittää jokapäivälle, ei puhettakaan hedelmistä tai kasviksista että saa edes vatsan täytettä. Ei ole ollut rahaa ostaa edes uusia hanskoja lapsille mutta onneksi on ollut lämmin talvi. Puhettakaan kengistä tai luistimista tms. Viimetalvena oli laina luistimet kun ei ollut hirveästi rahaa vaikka olin töissäkin.

No minua kehotettiin hakemaan toimeentulotukea josta sain toivon pilkahduksen että saadaanko tässä pian parempaa ruokaa ja ehkä ne hanskatkin.

Kela ilmoitti että liian kallis asunto, hae halvempaa. Hain ja laitoin kuvakaappaukset kaikista asunnoista mistä  tuli vastaus tai se linkki että hakemus lähetetty. Ja niissä näkyi että kysymäni asunto on halvempi. Mutta sitä linkkiä ei tullut läheskään kaikista paikoista. Kysyin kelalta mitä teen kun ei ole niistä kuvia laittaa?  Kela sanoi vaan ettei lähettämäni liitteet kelpaa todisteeksi että olen hakenut asuntoja koska olisi pitänyt olla kaikista , jonka takia

a)joudun taas odottamaan viikon päätöstä ja b) päätöksessä ei ole huomioitu asunnon hintaa vaan se mikä kelalle ok. Eli en saa varmaan mitään rahaa 

Itkettää ihan liikaa, en jaksa tätä elämää enää. En pääse töihin, ei ole rahaa ja koko elämä on kitumista kokoajan. Soitin toisen paikkakunnan asuntoa tarjoavalle firmalle ja selitin tilanteen koska siellä olisi töitä enemmän tarjolla niin sanottiin että asuntoja ei ole vapaana, on jonoa ja kiireellisemmät saa ensin. Mitä minä teen enää? En oikeasti jaksa, tätä tunnetta ei voi kuvitella ennenkuin on itse tässä tilanteessa.

Ja jos yrittää puhua kavereille tästä olosta niin vastaus on "joo minullakaan ei oo rahaa on kyllä nykyään ihmeellistä touhua" samaan aikaan kun maksaa 70e/kk kuntosali jäsenyydestä, kiertelee kirppareilla jokaviikko, ostaa kaupasta ruokaa miettimättä paljonko se maksaa ja pyytää mukaan "piristymään" leffaan kun ei se ole kun VAAN 15e ...

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoilen teidän perheen puolesta.

Minäkin rukoilen. 

Vierailija
22/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn seurakunnalta apua alkuun. Ja onhan tässä pakko vaan jaksaa, tuli vaan romahdus tuosta päätöksestä kun tein senkin eteen työtä niin paljon että hain asuntoja ja laitoin liitteet ja yritin todistaa muttei kelvannut. 

Läheiset on auttaneet jo paljon ruuan kanssa. En voi kokoajan olla heidän pusseillaan. Toivoisin vaan niin paljon että saisin töitä, vaikkei elämä silloinkaan mitään rikkauksissa kylpemistä ollut niin oli sentään ruokaan rahaa.  Terveisin AP.

Ymmärrän hyvin. Positiivista on, että läheiset ovat halukkaita auttamaan: et ole kuitenkaan ihan yksin, vaikka siltä se tuntuukin. Kelan kanssa asiointi on usein ihan hirveän uuvuttavaa ja epätoivoista, epäinhimillistä. Ei sieltä tukien hakeminen ole aina niin simppeliä kuin monet kansalaiset kuvittelevat. Ihmisillä on se käsitys, että turvaverkko on meillä hyvä ja tukia saa helposti, jos edellytykset täyttyvät. Todellisuus on usein toinen. Ota tarvittaessa kunnon väli-itkut ja yritä sitten saada uusi yhteys. Välillä toinen virkailija vastaa eri tavalla ja suostuu edistämään asiaasi, kun on kuullut selvityksesi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kurja tilanne, ja varmasti rankkaa. Lapset tarvii sua joten kyllä sinä jaksat.

Minkä ikäiset lapset? Jos vielä pieniä niin ovathan päiväkodissa. 

Tossa joku jo sanoikin, että asia kerrallaan. Jos töiden saaminen todella on alallasi hyvin vaikeaa niin keskity vain asunnon etsimiseen. Töitten eteen teet vain sen minimin joka on pakko, että tuet säilyy.

Elämässä on erilaisia vaiheita ja tämäkin hetki on vain vaihe, vuoden päästä on jo ihan eri tilanne.

"Jotta tuet säilyy", niin tukiloiset neuvoo toistaan. 

Vierailija
24/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi kurja tilanne, ja varmasti rankkaa. Lapset tarvii sua joten kyllä sinä jaksat.

Tossa joku jo sanoikin, että asia kerrallaan. Jos töiden saaminen todella on alallasi hyvin vaikeaa niin keskity vain asunnon etsimiseen. Töitten eteen teet vain sen minimin joka on pakko, että tuet säilyy.

Elämässä on erilaisia vaiheita ja tämäkin hetki on vain vaihe, vuoden päästä on jo ihan eri tilanne.

Niin, sinä varmasti toivoisit että aapee vahingossa menettäisi epätoivoissaan nekin tuet joilla nyt saa sen vähäisenkin ruoan lapsilleen. 

Kun ap on löytänyt edullisemman asunnon on hänellä taas energiaa ja mahdollisuus hakea täysillä töitä, kun tietää edes mistä päin suomea kannattaa hakea. 

Olen kuitenkin iloinen puolestasi siitä, että oma elämäsi on niin huoletonta, ettet joudu koskaan priorisoimaan tekemisiäsi. Toivottavasti sulla on just niin hyvä päivä kun ansaitset

Vierailija
25/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä Kelasta uudelleenkäsittelyä viestitse  tai puhelimessa. Mulla tehty välillä 2 krt väärä päätös putkeen, vaikka liitteet ok.

Ne tekee niitä päätöksiä hirveellä kiireellä ja virheitä tulee.

Älä tee oikaisuvaatimusta kuin viime kädessä, koska sen käsittely kestää 3kk

Vierailija
26/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kuinka diagoniatoimisto käytännössä toimii, mutta moni puhuu että sossutukien yms jälkeen sieltäkin voi kysyä apua ja usein avustavatkin. Jaksamisia!

Vierailija
27/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla hävikkiruoan etsimiseen ResQ Club -sovellusta. https://www.resq-club.com/fi/

Vierailija
28/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnissa on tosiaan diakoneja, joille voi varata ajan ja ehkä pyytää kotiinkin käymään. Heiltä saa apua. 

Jos vanhemmat ovat elossa, ottavat varmaan väliaikaisesti heille asumaan, että saat perheesi asiat järjestykseen.

Vierailija
29/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ResQ Club sovelluksessa tälläkin hetkellä kolme koulua tai päiväkotia tässä kilometrin säteellä, joista saisi litran kirjolohimureketta 3 eurolla ym.

Vierailija
30/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki s&w357 ja tee im. Näin se homma etenee! 

Vierailija
31/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et lukenut kuinka ap hakenut töitä?

Vierailija
32/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon siitä asunnosta sitten jää sinun osuudeksi maksettavaa?

1.Nyt kannattaa se halvenpi asunto etsiä

2. Leipäjono ja kaupan punalaput käyttöön

3. Nyt edukkaita kasviksia, porkkanasta saa raastetta tai uuniin kun laittaa pehmeitä. Ota vain tarjous kasviksia. Seuraa tiiviisti tarjouksia.

4. Laske budjetti ruualle vkoksi ja pysy siinä

Vierailija
33/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuseri sait potkut 

Vierailija
34/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin t Ap

Vierailija
35/35 |
30.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä Kelasta uudelleenkäsittelyä viestitse  tai puhelimessa. Mulla tehty välillä 2 krt väärä päätös putkeen, vaikka liitteet ok.

Ne tekee niitä päätöksiä hirveellä kiireellä ja virheitä tulee.

Älä tee oikaisuvaatimusta kuin viime kädessä, koska sen käsittely kestää 3kk

Suurin osa tt-tukipäätöksistä on virheellisiä. Eivät osaa ja tekevät vielä kiireessä. KELAn toiminta on luokattoman huonoa, se olisi pitänyt pitää kunnilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä