Minustako data-analyytikko? Tai jokin muu? Kerro ammatistasi.
Minulla on alanvaihto suunnitteilla nyt kun ammattikorkean haku lähestyy. Millä alalla voisi tehdä osittain etätöitä, osittain olisi myös tekemisissä ihmisten kanssa? Olen nyt hyvin ihmisläheisessä hoitotyön ammatissa, mutta fysiikka ei enää kestä ruumiillista työtä.
Olisi tärkeää, että työssä voisi käyttää myös luovuutta hyväksi, tai ainakin ettei olisi vain kirjaimia ja numeroita.
Olen nyt vähän tutustunut data-analyytikon hommiin, mutta kovin on vielä epäselvää millaista työ käytännössä on. Ja onko data-analyytikoille töitä? AMK tradenomi, joka suuntautuu data-analytiikkaan?
Tai jokin muu ammatti johon lähteä tutustumaan? Vinkkaa oman/tuttusi työn hyvät ja huonot puolet, kiitos! :)
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuo data-analyytikko AMK tarkoita justiin sellaista liiketalouden päätöksenteon tarpeisiin kouluttamista, eikä yliopistotasoista data-analyytikko/teknillinen laskenta -hommaa? Eli aika käytännönläheistä.
Joo, oletettavasti kouluttaa BI-asiantuntijan tehtäviin enemmän kuin matemaattis-tilastolliseen data-analyytikon tehtäviin.
Tää on just hankaluus tällä alalla, kun samalla tehtävinimikkeellä voidaan hakea täysin erilaisiin tehtäviin. On pakko aina lukea työpaikkailmoituksista vaaditut taidot ja teknologiat, jotta ymmärtää, onko kyse enemmän BI-asiantuntijan tehtävästä, data-arkkitehdista vai data-analyytikosta jne. Ala on kuitenkin suhteellisen uusi, eikä tehtävänimikkeet ole täysin vakiintuneita ja yrityksestä riippuen ne työn sisällötkin saattavat poiketa toisistaan. Jossain on iso määrä työntekijöitä ja siten mahdollisuus erikoistua, jossain taas pieni tiimi tai jopa yksi-kaksi henkilöä, jolloin on ns. osattava kaikkea.
-BI-asiantuntija
Eiköhän tuo data-analyytikko AMK tarkoita justiin sellaista liiketalouden päätöksenteon tarpeisiin kouluttamista, eikä yliopistotasoista data-analyytikko/teknillinen laskenta -hommaa? Eli aika käytännönläheistä.