Saako vuokranantaja tulla asuntoon ilmoittamatta?
Kommentit (60)
Ei saa! Jos tulee omilla avaimilla ja olen kotona niin vedän turpaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä ilmoituksellakaan ilman pätevää syytä.
Kullä vuokranantajalla on aina oikeus tarkistaa asunnon kunto. Siihen ei tarvita pätevää syytä mutta ilmoittaa pitää etukäteen
Alanuolista näkee että täällä on enemmistö vuokralla asujia.
"Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa.
Vuokra-asunnossa käymisestä täytyy sopia - Suomen Vuokranantajat
Mutta kysymyshän kuului,että saako tulla ilmoittamatta ja siihen vastaus on EI vaikka miten sitä yrittäisi kääntää päälaelleen.
Riippuu vähän tilanteesta. Tuleeko matolle, etuovesta, sohvalle vai mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullä vuokranantajalla on aina oikeus tarkistaa asunnon kunto. Siihen ei tarvita pätevää syytä mutta ilmoittaa pitää etukäteen
"Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa.
Mutta kysymyshän kuului,että saako tulla ilmoittamatt
Hätätilanteessa saa tulla ilmoittamatta. Tuossa linkissä kerrotut käynnit kertovat ns. normaaleista käynneistä. Hätätilanteet eivät kuulu normaalikäynteihin.
Jos vuokranantaja ei ole vuokrannut koko asuntoa vaan pidättänyt itselleen osan, esimerkiksi huoneen, niin hän voi käydä siellä kuin kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut
Hätätilanteessakaan vuokranantajallakaan ei ole varsinaista oikeutta tulla yksin ilmoittamatta vaan se lupa on sillä huoltomiehellä joka tulee vuokranantajan mukana tai poliisi jne. Ja siihen vaaditaan todellakin syy jos katsotaan hätätilanteeksi. Jos alakerran naapuri ilmoittaa, että yläkerrasta on vedet tullut asuntoon niin ei siinä vuokranantajaa tarvita, kun sinne asuntoon menee huoltomies. Jos on omakotitalo niin sitten toki eri juttu mutta miten omakotitalossa hätätilannetta tulisi selville jos ei vuokralainen siitä ilmoita?
Vain, jos on nuori kuuma kissa, ja tulee perimään vuokrasaatavia luonnossa.
Teen vuokrasopimuksen vuodeksi ja 11 kk kuluttua otan yhteyttä vuokralaiseen sopiakseni lähtötarkastuksesta. Jos vuokralainen haluaa jatkaa asumista, on minulla oikeus tarkastaa asunnon kunto ennen uuden sopimuksen solmimista ja jos hän ei jatka, on lopputarkastuksen aika. Muutama on kiukutellut, heille olen todennut, että vuokrasopimus päättyy sovitusti ja vakuus voidaan palauttaa, kun asunto on yhdessä tarkastettu.
Vierailija kirjoitti:
Teen vuokrasopimuksen vuodeksi ja 11 kk kuluttua otan yhteyttä vuokralaiseen sopiakseni lähtötarkastuksesta. Jos vuokralainen haluaa jatkaa asumista, on minulla oikeus tarkastaa asunnon kunto ennen uuden sopimuksen solmimista ja jos hän ei jatka, on lopputarkastuksen aika. Muutama on kiukutellut, heille olen todennut, että vuokrasopimus päättyy sovitusti ja vakuus voidaan palauttaa, kun asunto on yhdessä tarkastettu.
Minä olen sopinut vuokrasopimuksessa vuositarkastukset ja niiden ajat. Lisäksi kerran vuodessa (tai puolivuosittain, riippuu vuokralaisen vakuutusyhtiöstä), pitää lähettää minulle kopio voimassa olevasta kotivakuutuksesta (sitä myös edellytetään sopimuksessa, että vuokralaisella pitää olla voimassa oleva vaikuutus). Pari viikkoa ennen tarksstusaikaa lähetän muistutusviestin tarkastuksesta. vuositarkastukset on välttämättömiä, kun pitää pitää kirjaa asunnon kunnosta ja suunnitella remontteja jne. Jos joku naapuri valittaa vuokralaisestani (on käynyt niinkin joskus), niin lähden silloin suunnittelemaan vaikka keittiöremonttia, tai käyn tarkistamassa astianpesukoneen liitännät, kun kirjanpidon mukaan ne liitäntäletkut alkaa olla jo käyttöikänsä päässä, tai mitä vain muuta tarkastusta. Onhan näitä keinoja. Ehkä eniten harmittaa, että hyvin vaikea löytää rehellisiä asiansa osaavia vuokralaisia ja pitää sitten niin monen kanssa toimia vähänkuin ylimäääräisenä huoltajana, kun tuntuu etteivät oikein osaa mitään, ai välitä kertoa vaikka tekemistään vaurioista, joita vuokranantajan pitäisi saada tietoonsa. Tulisi vuokralaisillekn halvemmaksi vaikka kertoa, että eilen iskin suutuspäissäni reiän seinään, kun sitten alkaa muuttoa tehdessään kertoa, että ainiin, tuollaista kävi, en nyt muista milloin. Mitä nopeammin ilmoittaa, sitä halvemmaksi se tulee sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle ja se näkyy vuokrissa myös siten ettei ole tarvetta niin paljon nostaa.
Olen valikoinut vuokralaiset tarkoin ja kelpuuttanut vain nuorehkoja hyvin toimeentulevia miehiä. Kaikki ovat viihtyneet asunnoissani pitkään ja ottaneet minut aina mielellään tarkistuskäynneille 🥰 Osa alkanut stalkata somessa, joten piti poistaa tilit😅
Kyllä, mutta ko. naapurillasi ei ollut mitään oikeutta mennä huollon mukana.
Edellinen vuokranantaja oli käynyt asumisen alussa penkomassa kaappini, ja kertoili sitten minulle mitä kaikkea oli löytänyt. Seksileluista kysyi, että mitä ne ovat?
Että sellaista. En enää asu hänen asunnossaan.
Yhtä paljon kuin minä saan tulla kotiisi ilmoittamatta. Laki on sama.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, mutta käy kuitenkin. Kaks vuokranantajaa elämäni aikana pelmahtanut asuntoon, kun luulivat että olin töissä. Siinähän oli sitten huuli pyöreänä, ja änkytti vuokranantajien oikeuksista.
Vuokranantajat, tuo parasiittien luokka jota ei lait koske.
Olen sekä vuokranantaja että vuokralainen. Vuokralaista en ole tavannutkaan, on ollut 3 vuotta vuokralla. Ja vuokranantaja on ollut 11 vuotta tapaamatta.
Aikoinaan yhteen kämppään on tosin paukannut As Oy:n puheenjohtaja varastamaan viinaa. Ilmeisesti useamman kerran. Että on näitä, mutta vuokranantajat ei ihan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö asunnon kunnon tarkastus ole päteävä syy?
Ei,ellei vuokranantajalla ole perusteltua toteennäytettävää syytä "tupatarkastukselle" ja sinulle näyttää niitä todisteita epäilyksestä,etteikö asunto olisi kunnossa. Muutoinhan tähän tekosyyhyn vedoten asunnon omistaja voisi rampata asunnossa vaikka joka päivä.
Ei, ellei ole joku hätätapaus, esim. vesivahinko, eikä sinua tavoiteta.
Asun asossa ja asuntoon tullaan yleisavaimilla, jos asiasta on laitettu jonnekin yhteistilan seinään ilmoituslappu.
Yksittäiseen asuntoon tullaan yleisavaimella, kun asiasta on tiedotettu postiluukusta tipautetulla lapulla. Ilmoituksessa kerrotaan asuntoon tulon päivämäärä ja aika-arvio, joka yleensä on vähintään puolen työpäivän mittainen.
Jos asuntoa remontoidaan, niin saattavat tulla yleisavaimella sisään ilmoitettuna ajankohtana tai ilmoittamatta, jopa lauantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitus ei riitä. Aika pitää sopia. Et voi pelmahtaa vaikkapa kesken valmistujaisjuhlien tms. eikä asukkaalla ole velvollisuutta siirtää niitä takiasi. Et voi ilmoittaa, että tulet jouluaattona klo 23.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sehän ON pätevä syy. Tietenkin ajalohta pitää ilmoittaa.
Voi tulla. Aikoinaan lähdin poikakverin luo pitkää viikonloppua viettämään ja noin tunti lähtöni jälkeen palovaroittimeni alkoi huutaa. Samalla käytävällä ollut naapuri (tunnettiin toisemme) tuli koputtelemaan ovelleni ja soittelemaan ovikelloa ja huhuilemaan ja kun en vastannut, soitti huoltoon, josta ihan noin vain menivät sisään. Oli vian epäonnisesti mennyt palovaroitin oikosulkuun. Sain siitä tiedon sitten kun tulin kotiin, samainen naapuri näki minut pihalla ja kertoi heti, että mentiin sun asuntoon huoltomiehen kanssa ja pöydällä sitten oli deaktivoitu palovaroitin ja post-it lappu, että asunnossa käyty.
mielestäni ihan ok syy vuokranantajan (tai hänen edustajansa) mennä asuntoon sisälle omin luvin ilman etukäteisilmoitteluja.