Saako vuokranantaja tulla asuntoon ilmoittamatta?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä ilmoituksellakaan ilman pätevää syytä.
Kullä vuokranantajalla on aina oikeus tarkistaa asunnon kunto. Siihen ei tarvita pätevää syytä mutta ilmoittaa pitää etukäteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kullä vuokranantajalla on aina oikeus tarkistaa asunnon kunto. Siihen ei tarvita pätevää syytä mutta ilmoittaa pitää etukäteen
Eikö asunnon kunnon tarkastus ole päteävä syy?
Vierailija kirjoitti:
Näitä syitä ovat asukkaan antama lupa tai pyyntö tai esimerkiksi huoneiston kunnostukseen liittyvät asiat. Ja nämäkin käynnit on sovittava asukkaan kanssa, ettei lakia rikottaisi
https://www.sttinfo.fi/tiedote/70670685/vuokralainen-tiedatko-milloin-v…
Ei tosin koske esim Heka, tiedote tulee parhaimmillaan päivää ennen, kun asuntoon tullaan huoltamaan suodattimia tai muuta asiaa. Yksityisellä vuokralla olevilla paremmin tiedotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin pätevä, että voisi mennä asuntoon ominpäin sopimatta/ varmistamatta tai ilmoittamatta ajankohtaa ensin.
Myös vuokralaiselle kuuluu oikeus kotirauhaan.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotirauha on lailla suojattu. Mitään tarkastusoikeutta, ilman ilmaantunutta perustetta, laki ei tunne. Ja tuolloinkin laki määrää sopimaan ja ilmoittamaan. Älkää vuokratko jos laki ei sovi. Omankädenoikeuden on laitonta Suomessa
Ei saa.
Poikkeuksena tilanne jossa kiinteistössä epäillään putkivuotoa tai vastaavaa tilannetta jossa asian lykkääminen aiheuttaisi merkittävää vahinkoa.
Ei, mutta yksi mun vuoranantaja oli käynyt kun olin töissä. Kertoi myöhemmin, olin todella raivoissani vaikkei mulla mitään salattavaa ole. Eukko luotti siihen, etten ala riitelemään, olisi varmaan heittänyt mut pihalle. Nielin raivoni, hän edusti sellaista tahoa, jonka kanssa tavan talliaisen ei kannata alkaa tappelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pätevä syy. Jos voit osoittaa käynnin syyksi kunnostustarpeen, tarkoittaa Remonttikatselmus, arvioinnin on syy pätevä. Mitään siisteystarkastuksia laki ei tunne ja tarkoita
Vierailija kirjoitti:
Saa tulla ja tuikata sinua myös anaaliin jos haluaa...
Ta *pa ittes, sairas pa*kiainen!
Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen hallinnassa, eikä vuokranantaja voi vierailla asunnossa ilman vuokralaisen suostumusta. Vuokralaisen on kuitenkin sallittava vuokranantajan pääsy asuntoon silloin, kun se on tarpeen asunnon kunnon tai hoidon tarkistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta yksi mun vuoranantaja oli käynyt kun olin töissä. Kertoi myöhemmin, olin todella raivoissani vaikkei mulla mitään salattavaa ole. Eukko luotti siihen, etten ala riitelemään, olisi varmaan heittänyt mut pihalle. Nielin raivoni, hän edusti sellaista tahoa, jonka kanssa tavan talliaisen ei kannata alkaa tappelemaan.
Sä siis pelkäsit. Ei olisi heittänyt sua ulos. Tuollaiset pelkää AINA seurauksia! Laki kotirauhasta on voimakas. Vuokranantaja olisi hävinnyt asian kirkkaasti ja maksanut korvaukset. Omaa viitsimättömyyttään ei kannata puolustella. Ei se siitä kauniimmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihan niin yksinkertaista, että vuokranantajalla olisi oikeus tarkistaa asunnon kunto milloin tahansa ilman syytä. Suomessa vuokrasuhteessa vuokranantajalla on tietyt oikeudet, mutta myös vuokralaisen oikeudet on turvattu. Vuokranantajalla on oikeus tarkastaa asunnon kunto, mutta tätä oikeutta käytetään pääsääntöisesti vain kohtuullisessa määrin ja perustellusti.
Vuokranantajan täytyy kuitenkin ilmoittaa tarkastuksesta etukäteen, yleensä vähintään 24 tuntia ennen käyntiä. Tarkastuksen syy voi olla esimerkiksi vuokralaisen tekemä ilmoitus asunnon vaurioista tai vuokrasopimuksen päättymisen yhteydessä tehtävä lopputarkastus.
Jos vuokranantaja haluaa tulla tarkastamaan asunnon ilman erityistä syytä, sen pitää olla kohtuullista ja perusteltua. Liiallinen tarkastaminen ilman selkeää syytä voi olla vuokralaisen yksityisyyden loukkaamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alanuolista näkee että täällä on enemmistö vuokralla asujia.
"Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon sen kunnon tarkistamiseksi tai asunnon esittelemiseksi uudelle vuokralais- tai ostajaehdokkaalle. Käynneistä pitää kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Vuokrasuhteen aikana asunto on vuokralaisen koti, eikä vuokranantajalla ole oikeutta käydä asunnossa ilman lupaa.
Vuokra-asunnossa käymisestä täytyy sopia - Suomen Vuokranantajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niin pätevä, että voisi mennä asuntoon ominpäin sopimatta/ varmistamatta tai ilmoittamatta ajankohtaa ensin.
Myös vuokralaiselle kuuluu oikeus kotirauhaan.
Uskovainen mies
Juu ei tietenkään ilmoittamatta. Mutta tuossa puhuttiin, että ei tarvitse pätevää syytä, jos haluaa tarkastaa asunnon kunnon. Käsittääkseni se on pätevä syy. Mutta vuokralaiselle pitää ilmoittaa riittävän ajoissa silti.
Ei.