Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisten pk-yritysten palveluhaluttomuus

Vierailija
29.01.2025 |

Olen vastikään muuttanut ok-talosta ok-taloon ja teetän kunnostus-, huolto- ja remonttitöitä sekä vanhaan että uuteen talooni. Luonnollisesti halusin tukea paikallisia pienyrittäjiä ja tilasin töitä alle 1-20 henkeä työllistäviltä pikkufirmoilta, muutaman homman myös isoilta yrityksiltä.

Eipä olisi kannattanut. Yrittäjillä ei tunnu tänä päivänä olevan mitään halua palvella asiakkaita edes kohtuullisesti. Mistään sovitusta ei pidetä kiinni. Jos ollaan sovittu että työ aloitetaan keskiviikkoaamuna kello 8 ja ajan 50km paikalle avaamaan ovia niin  eipä kukaan vaivaudu paikalle. Kun yhdeksältä soitan perään, että seison täällä tyhjässä asunnossa ja pitäisi jo pikkuhiljaa päästä lähtemään töihin, niin alkaa hirveät selittelyt että se ja se osa puuttuu vielä tai että olen kipeänä tai että auto hajosi tms. Olisivat juu pohjimmiltaan uskottavia syitä, mutta jos osan puuttuminen on ollut tiedossa niin miksei siitä ole ilmoitettu etukäteen? Oikeasti todella harva ilmaantuu paikalle silloin kun on sovittu, kokemusta on nyt reilusta kymmenestä pienyrityksestä.

Isot noin 200 hengen firmat taas toimivat tasan niinkuin lupaavat ja niistä asentajat ottavat itse yhteyttä jos jotain poikkeavaa ilmaantuu. Kunhan tämä ruljanssi on ohi niin en enää koskaan suosi pieniä paikallisia yrittäjiä, se on varmaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ilmiön olen todennut kivijalkaputiikeissa, niissä saa huonompaa palvelua kuin isoissa ketjuliikkeissä. 

Vierailija
2/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enien asiassa ihmetyttää se, että eikö nämä yrittäjät tajua että jokainen kertoo huonoista kokemuksistaan taatusti eteenpäin? Ja paha kello kauas kuuluu? Itse en ole somessa, mutta kerron kyllä taatusti kavereille, sukulaisille ja kollegoille jos joku tekee oharit tai odotuttaa turhaan. Miten ihmeessä pienyrittäjillä on tässä taloudellisessa tilanteessa varaa kohdella asiakkaita huonosti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma palvelussa kuin palvelussa on tiedottamisen puute. Ei se pikkufirma välttämättä huonosti työtään tee saati olisi haluton tekemään urakkaa, mutta kukaan ei tajua ilmoittaa asiakkaalle puuttuvista varaosista tai joku on sairastunut tai pomo luvannut liian nopealla aikataululla. Jos ei itse soita ja tarkista onko sovittu aika varmasti nyt juuri se aika, mitä kolme viikkoa sitten sovittiin, joutuu kyllä joskus odottelemaan jaksaako kukaan saapua paikalle.

Isoissa firmoissa on erikseen tiedottajat, sihteerit, logistiikkapäällikkö, varaosamyyjät, sopimukset eri kuljetuspalvelujen kanssa ja yhteistyökumppanit tai alihankkijat jnejnejne. Asiakas maksaa siitä kaikesta, mikä tietysti on mukavaa palvelua ja pääsee itse vähän helpommalla. 

Käytän silti pientä firmaa ja käytän aikaani selvittelyyn missä joku viipyy tai miksi lasku oli väärin.

Vierailija
4/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma palvelussa kuin palvelussa on tiedottamisen puute. Ei se pikkufirma välttämättä huonosti työtään tee saati olisi haluton tekemään urakkaa, mutta kukaan ei tajua ilmoittaa asiakkaalle puuttuvista varaosista tai joku on sairastunut tai pomo luvannut liian nopealla aikataululla. Jos ei itse soita ja tarkista onko sovittu aika varmasti nyt juuri se aika, mitä kolme viikkoa sitten sovittiin, joutuu kyllä joskus odottelemaan jaksaako kukaan saapua paikalle.

Isoissa firmoissa on erikseen tiedottajat, sihteerit, logistiikkapäällikkö, varaosamyyjät, sopimukset eri kuljetuspalvelujen kanssa ja yhteistyökumppanit tai alihankkijat jnejnejne. Asiakas maksaa siitä kaikesta, mikä tietysti on mukavaa palvelua ja pääsee itse vähän helpommalla. 

Käytän silti pientä firmaa ja käytän aikaani selvittelyyn missä joku viipyy tai miksi lasku oli väärin.

Tämä aamun aika oli sovittu kaksi päivää sitten ensimmäisten oharien jälkeen. Maanantaina kun ei kukaan ilmestynyt ja soitin perään niin yksi osa puuttui ja tämän päivän oharien syy oli se että osat pitikin vielä kasata pajalla. Esimerkkejä löytyy valtava määrä viimeisen kahden kuukauden ajalta, syy on milloin missäkin eikä kukaan jaksa ilmoittaa asiakkaalle. Ja sitten samat firmat itkee lehdissä kuinka heillä menee huonosti kun kukaan ei teetä enää mitään työtä...

Minä en enää toista kertaa osta palvelua firmalta joka tekee oharit. Kaikki odottelu ja perään soittelu on poissa omasta työajastani ja suoran sanottuna v-tuttaa ajaa aina 50km suuntaansa kahden asunnon väliä vain huomatakseni että ajoinpa taas turhaan. Tekijöitä on monta ja avaimia rajallinen määrä joten avaimet annan vaan sellaisille jotka varmasti tiedän luotettavaksi.

Pieni firma ei todellakaan tule halvemmaksi kaiken turhan säätämisen takia 

Vierailija
5/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika yleistä. Tarjouspyyntöihin ei saa mitään vastausta. Sovittuja töitä ei kukaan tule tekemään. Olen tehnyt sen tulkinnan että näillä on ilmeisesti jo tarpeeksi töitä eivätkä tarvitse minun rahojani. Siirryn seuraavaan. 

Isoista firmoista myös huonoja kokemuksia. Heille olet yksi tuhansien joukossa. Yksi iso asennusfirma tuli korjaamaan pieleen mennyttä asennustaan ja unohtivat kertoa milloin ovat tulossa. Ilmaantuivat viikkojen odotuksen jälkeen korjaamaan yrityksen ainoan vessan kattoikkunaa. Oli siinä yhtäkkiä keksimistä miten tarpeet hoidetaan.

Vierailija
6/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelma vaivaa erityisesti rakentamiseen ja remontointiin liittyviä firmoja. Niissä en uskalla enää pieniä käyttää tästä syystä. 

Vierailija
7/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomalaisen kädenpuristukseen voi luottaa" on totaalista paskapuhetta. Monet yrittäjät jotka tiedän ovat perusluonteeltaan epäluotettavia huijareita.

Vierailija
8/8 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää. 

Muillakin aloilla sama ongelma. Mieheni tarvitsi painatuspalveluita, pyysi tarjousta neljältä firmalta joista kaksi samalla paikkakunnalla olevia pienyrityksiä.

Näistä kahdesta toinen antoi tarjouksen 8 päivää sähköpostista, toinen ei edes vastannut. Homma meni kolmannelle firmalle, joka sijaitsi naapurikunnassa- sieltä tuli postia kahdessa päivässä, mukana oli erittelyt sekä määräalennus (hinta oli myös halvin jo ilman alea). 

Tän kunnan yritykset mainostavat somessa ja kehoittavat suosimaan paikallista, vaan eipä siinä järkeä ole jos taso on tämä.