Yle: Ostovoima romahti edellisen hallituksen aikana ja noussut tasaisesti nykyhallituksen aikana
Kannattaa katsoa Yle uutisen kuva ostovoiman kehityksestä:
Romahdus alkoi huhti-kesäkuussa 2021. Pohjanoteeraus saavutettiin tammi-maaliskuussa 2023 ja sen jälkeen ostovoima ollut tasaisessa nousussa.
Eduskuntavaalit olivat siis keväällä 2023 eli pohjanoteeraus tuli edellisen hallituksen kauden lopussa ja nykyhallituksella tasaisesti noussut.
Kommentit (529)
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima putosi pääosin edellisestä hallituksista riippumattomista syistä. Tämä hallitus taas on aktiivisesti tehnyt ratkaisuja, jotka heikentävät ihmisten elämänlaatua ja ostovoimaa. Siitä huolimatta jotain kehitystä on tapahtunut.
Juu, hallitus haluaa leikata 9 miljardia ja työttömien ansiosidonnaista ei voi enää leikata ja sitä maksetaan alle 2 miljardia.
Varmaan eläkeläisiltä lähtee asumistuki omistusasunoista, sitä kokoomus ehdotti jo viime kesänä.
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Oma ostovoimani on heikentynyt noin 7,5% vuonna 2025. Mutku sanna
Vierailija kirjoitti:
"Yhtiölaina /rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."
Eli takuueläke 989 netto ja jos tulee putkiremontti niin yhtiövastike + rahoitusvastike 500 niin jää 489 seuraavat 20 vuotta ruokaan, lääkkeisiin ja vaatteisiin.
No, voi sen asunnon myydä.
Ansiosidonnaista maksettiin vuonna 2023 vain 1,9 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Mutta ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin.
Ei tosta sitä hallituksen 9 miljardia voi leikata 🤣🤣🤣🤣🤣
Hallitus haluaa leikata vielä 9 miljardia.
Ei voi ainakaan alle 2 miljardin ansiosidonnaisesta leikata.
🤣🤣🤣🤣🤣
Tämän hallituksen aikana on hinnat nousseet ja alveja korotettu. Toki sen voi ostovoiman nousunakin selittää että ihmiset joutuvat kuluttamaan pakollisiin menoihinsa nyt enemmän rahaa. Uusia investointeja, työllisyyttä ja uutta ostovoimaa tämä hallitus ei silti ole luonut.
Vierailija kirjoitti:
Tämän hallituksen aikana on hinnat nousseet ja alveja korotettu. Toki sen voi ostovoiman nousunakin selittää että ihmiset joutuvat kuluttamaan pakollisiin menoihinsa nyt enemmän rahaa. Uusia investointeja, työllisyyttä ja uutta ostovoimaa tämä hallitus ei silti ole luonut.
Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille.
Ja eväät töihin.
Ansiosidonnaista leikattiin.
Puoliso leikkaa mun hiukset.
Ikään ei oo mun ostovoima ollu näin huono ja aina vaan pahenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiukset leikataan itse ja laitetaan nutturalle, letille tai ponnarille.
Ja eväät töihin.
Näin. Meillä ainakin on loppunut ravintolat, kampaajat, leffat, ym. Maksetaan laskut, ostetaan ruokaa ja polttoainetta ja mitä jää, jos jää, niin säästetään.
Hallitus aikoo leikata roimasti heti vaalien jälkeen. Muistakaa tämä vaaleissa ja äänestäkää oikeita puolueita. Ne eivät kylläkään löydy oikealta.
Ansiosidonnaista leikattiin ja puolisolla on vakituinen työpaikka niin hän ei käy enää työlounaalla vaan ottaa eväät töihin ja hiukset leikataan itse niin säästetään toi ansiosidonnaisen leikkaus.
Siis tuohan on inflaatiokaavio, ei ostovoimakaavio. Inflaatiohan on kumuloituva eli siis jos vaikka mitataan kahdelta vuodelta ensimmäisenä 20% inflaatio ja seuraavalta vuodelta 1% inflaatio niin toisen vuoden lopussa inflaation vaikutus ei ole tuo 1% vaan yhteen laskettuna 21%. Aikoinaan jo kauppakoulun ensimmäisellä luokalla opetettiin tilasto- ja kaaviokikkailua ihan vain tyhmien harhauttamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus aikoo leikata roimasti heti vaalien jälkeen. Muistakaa tämä vaaleissa ja äänestäkää oikeita puolueita. Ne eivät kylläkään löydy oikealta.
Äänestän vasemmistoa tai sdp :tä.
Vierailija kirjoitti:
Muilla sama juttu, mutta kotia aina varaa siivota.
Itse olen kaiken vapaa-ajan kotona, ollut jo monta vuotta. Käyn vain ruokakaupassa.
Pesin just kahvinkeittimen.
Siivota voi asuntoa niin paljon kuin haluaa, siihen on varaa / rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaiken vapaa-ajan kotona, ollut jo monta vuotta. Käyn vain ruokakaupassa.
Nykyään puhutaan komero sukupolvesta.
Kotona voi siivota, olla netissä, katsoa telkkaria, tehdä käsitöitä, levätä, leipoa, tehdä ruokaa.
Itse lähden kotoa vain ruokakauppaan ja töihin aina silloin, kun saa jonkun määräaikaisen työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään puhutaan komero sukupolvesta.
Kotona voi siivota, olla netissä, katsoa telkkaria, tehdä käsitöitä, levätä, leipoa, tehdä ruokaa.
Itse lähden kotoa vain ruokakauppaan ja töihin aina silloin, kun saa jonkun määräaikaisen työn.
Välillä saattaa mennä 8 kuukautta, että näkee samassa kerrostalossa asuvaa naapuria.
Kuulemma kaikissa Suomen kerrostaloissa on vähintään yksi komero ihminen.
Edellisen hallituksen aikaan saavutettiin ostovoiman huippu vuoden 2021 toisella neljänneksellä. Samoin romahdus.
Tällä hetkellä ostovoima on sama kuin Sipilän hallituksen puolessa välissä. Ei siitä mihinkään Orpon joukoilla nousta.
Täyttä paskaa. Äänestän Spd !