Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko lapsiperheessä syötävä itsekin aina kun lapsi syö?

Vierailija
28.01.2025 |

Olen ollut vuosia pätkäpaastolla ja se on ainoa itselleni toimiva ruokailurytmi. Kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavana paino nousee jos en päivittäin tarkkaile sitä ja moni ruoka-aine aiheuttaa yliherkkyyttä. Lapsen pitää tietysti syödä aamusta iltaan tasaisesti ja saada kaikkea sellaista ruokaa jota en itse voi syödä ilman haittoja.

Onko siis syötävä aamupala ja lounas itsekin lapsen seurassa? Minulle tuo kuulostaa varmalta tavalta päätyä takaisin ylipainoon ja vetämättömään oloon...joista siis kärsin ennen pätkäpaaston aloitusta ja silloinkin ennen tehokasta dieettiä ja painonhallintaa. Nämä jotka neuvovat näin eivät tietenkään itse sairasta mitään ja ovat yrittämättä hoikkia ja terveitä :(

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse taas mietin että miksi lapselle pitää olla jotain mössöjä ja yksinkertaisia ruokia?!? Siis tyyliin 2v eteenpäinkin? Itsellä jos on joskus lapsia niin aion totuttaa lapset pienestä pitäen mausteisiin ruokiin, en siis sellaisia tietenkään jossa chili polttaa suuta itsellänikin niin ettei mitään maista mutten aio tehdä mitään makaroni ja ketsuppia lapselle jos ruokana on oliivi lihapulla spagettivuokaa jne.. 

Ja aloituksen kysymykseen niin minusta aikuinen saa syödä silloin kun nälkä on. Itsekin syön vaan aamupalan ja yhden lämpimän ruan klo 18 aikaan ja siinä välissä kahvin ja välipalan ehkä jopa pulla tai muu ja tällä tavoin paino pysyy kurissa ja olo on energinen. Itsekin kauhulla seurannut kun jo 2-3h aamupalasta vedetään lämmintä ruokaa isot annokset ja siitä pari tuntia joku jugurtti + banaaniletut välipalaa ja taas pari tuntia niiin uusi lämmin ruoka ja siitä taas 2-3h niin iltapala puuroa leipää, tortillapizzoja j

Kuule syö niinkuin tykkäät mutta älä viitsi kauhistella toisten ruokatapoja tuolla tavoin. Minä en kykenisi toimimaan noin pitkillä ruokaväleillä koska en voi kerralla syödä niin paljoa, että kaksi ateriaa päivässä riittäisi. Siitä tulee vaan hirveä olo minulle. Joten syön useammin ja vähemmän kerralla. Näin pysyn hoikkana ja energisenä. En kuitenkaan ajattele tapani olevan ainoa oikea. 

Vierailija
22/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni eri tilanne kuin sinulla ap. Tee kuten sinä hyväksi näet!

Itselläni on päiväkoti-ikäinen lapsi, ja itse syön aina pienen annoksen samaan aikaan kun lapsikin. Itselleni sopii pienet ruokailuvälit ja että annoskoko on pieni. Nykyään en oikeastaan koskaan syö suurta ateriaa kerralla (ikään kuin ähkyyn).

Pienet ruokailuvälit ei kyllä ehkä tee hyvää hampaille. Painon en ole havainnut nousseen, vaikka niin varmasti voisi käydä. Itse tosiaan koen, että tämä sopii minulle ja koen terveytenikin nyt hyväksi, kun verensokerikin on koko ajan lähes tasainen, kun ruokailuvälit on lyhyet. Mutta tällainen ei varmaankaan sovi kaikille.

Siksi tee kuten sinusta hyvältä tuntuu!

Vältä välittämästä lapselle mielikuvaa, että syömiseen liittyisi jotain ongelmia tms. Taiettä se olisi hankalaa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mietin ihan samaa kun olin viime viikolla muutaman päivän kylässä lapsiperheessä. En todellakaan pystyisi syömään sitä tahtia mitä siellä vedettiin ruokaa. Ongelmanani on siis lapsesta saakka jatkunut järkyttävä närästys jonka laukaisee liian tiheään tahtiin syöminen, vatsan täyteen vetäminen ja heti syömisen jälkeen pidempi kävely. En todellakaan pysty syömään jatkuvasti tai huudan kivusta kaksinkerroin lattialla.

Olin jo ihan unohtanut närästyksen joka on pysynyt kurissa iltapainotteisella syömisellä. Mulla menee hampaista kiillekin kun narskutan öisin jne. joten tuo jatkuva syöminen ei siksikään sovi. Toki ei ole hyvä syödä itseään ihan täyteenkään, mutta jos syöminen painottuu iltaan niin kerran päivässä saa sentään syödä kunnolla ja rauhassa, ajan kanssa.

AP

Pienen lapsen kanssa sen rauhassa syömisen saa kyllä unohtaa, ellet syö vain lapsen nukkuessa. Olisi kuitenkin hyvä joskus edes syödä sen lapsen kanssa esimerkkinä, vaikkei kaikkia aterioita söisikään. 

Vierailija
24/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi tehdä sellaisia ruokia jotka sopii sekä äidille että lapselle? Jos haluaisit syödä terveellisemmin niin kai ne sun ruuat sitten käy lapsellekin? Toki jos vaikka kovin vähähiilarisesti syö, niin lapselle voi laittaa vaikka sitä puuroa aamulla ja keittää vaikka makaronia aterian kylkeen lisäksi. Aina ihmettelen miten ihmiset osaa tehdä asioista vaikeita itselleen.... 

Mulle ei sovi lehmänmaito, puurot jne. joten en voi syödä moniakaan noista lasten aamupalaruoista. Enhän mä itse tee itselleni mistään vaikeaa vaan nää jotka ovat itse vaivattoman terveitä olettavat muidenkin olevan sitä. Pitääkö mun salata syömiseni sitten niiltä? 

AP 

Vierailija
25/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni eri tilanne kuin sinulla ap. Tee kuten sinä hyväksi näet!

Itselläni on päiväkoti-ikäinen lapsi, ja itse syön aina pienen annoksen samaan aikaan kun lapsikin. Itselleni sopii pienet ruokailuvälit ja että annoskoko on pieni. Nykyään en oikeastaan koskaan syö suurta ateriaa kerralla (ikään kuin ähkyyn).

Pienet ruokailuvälit ei kyllä ehkä tee hyvää hampaille. Painon en ole havainnut nousseen, vaikka niin varmasti voisi käydä. Itse tosiaan koen, että tämä sopii minulle ja koen terveytenikin nyt hyväksi, kun verensokerikin on koko ajan lähes tasainen, kun ruokailuvälit on lyhyet. Mutta tällainen ei varmaankaan sovi kaikille.

Siksi tee kuten sinusta hyvältä tuntuu!

Vältä välittämästä lapselle mielikuvaa, että syömiseen liittyisi jotain ongelmia tms. Taiettä se olisi hankalaa tms.

Sama sopii itselle. Ja lapsen tahtiin syöminenhän tarkoittaa myös, että tulee helposti se suositeltava 12h paasto yöaikaan, kun syö iltapalaa 19-20 aikaan ja aamulla sitten kahdeksan aikaan seuraava ateria. En tykkää syödä paljon kerralla, se närästää, siksi tiheät ruokailut sopii. Mutta jos ap:lle sopii joku muu tapa niin syö sitten silleen kuin itselle sopii. Ei ole olemassa mitään yhtä oikeaa tapaa. 

Vierailija
26/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei voi tehdä sellaisia ruokia jotka sopii sekä äidille että lapselle? Jos haluaisit syödä terveellisemmin niin kai ne sun ruuat sitten käy lapsellekin? Toki jos vaikka kovin vähähiilarisesti syö, niin lapselle voi laittaa vaikka sitä puuroa aamulla ja keittää vaikka makaronia aterian kylkeen lisäksi. Aina ihmettelen miten ihmiset osaa tehdä asioista vaikeita itselleen.... 

Mulle ei sovi lehmänmaito, puurot jne. joten en voi syödä moniakaan noista lasten aamupalaruoista. Enhän mä itse tee itselleni mistään vaikeaa vaan nää jotka ovat itse vaivattoman terveitä olettavat muidenkin olevan sitä. Pitääkö mun salata syömiseni sitten niiltä? 

AP 

Mä en edelleenkään tajua mikä vimma sulla on tehdä syömisestä noin vaikeaa, sä todellakin vänkäät jotain täysin käsittämätöntä ongelmaa. Ei, sun EI TARTTE syödä samoja ruokia kuin lapsi, EI TARTTE syödä yhtäaikaa, EIKÄ samaa määrää kuin lapses. EIKÄ sun tarvi slata syömistäs muilta, ei niitä kiinnosta sun ruokavaliosi. Ei pahalla mutta normaali ihminen käsittää tämän ilman että siitä muodostuu draamaa.

Vierailija
27/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP 

Jos et tekisi asioista vaikeita, et kyselisi tällaisia palstalla. Mitä hemmetin väliä sillä on mitä muut syö ja kuvittelee, keskity omaan elämääsi ja hyvinvointiisi. Jos joku kommentoi niin voit ihan vaikka kertoa että hänen tapansa ei sovi sinulle ja sillä selvä. 

Vierailija
28/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi on päiväkodissa, voi hän syödä aamupalan siellä ja helposti voi silloin itse jättää kenenkään huomaamatta aamupalan ja lounaan välistä. Ja kun kaikki saapuu kotiin, annat lapselle pienen välipalan ja syötte yhdessä sitten iltaruoan. Monesti ainakaan meidän lapsilla ei ole edes kunnon nälkä heti päiväkodin jälkeen. Näin voi aivan hyvin tehdä vaikka neuvolassa muuta suositeltaisiinkin. 

Vierailija
29/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsetunto, niin helpottuu elämä. Ei tarvitse kuunnella ja uskoa kaikkea mitä joku jossain yrittää suositella ja neuvoa. Lapsen osalta on tietysti varmempi yrittää noudattaa suosituksia edes suunnilleen, mutta ei kannata liikaa stressiä repiä niistäkään. Sinun ruokailuja ei voi kukaan määräillä. Toki olisi hyvä jos lapsi joskus näkisi äidinkin syövän jotain kunnon ruokaa. 

Vierailija
30/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP 

Mä en edelleenkään tajua mikä vimma sulla on tehdä syömisestä noin vaikeaa, sä todellakin vänkäät jotain täysin käsittämä

En mä itse tätä ongelmaa luo! Jo neuvolapsykologi ja lapsen lähipiirissä olevat puhuvat tästä miten tärkeää on syödä säännöllisesti ruoat jo aamupalasta lähtien ja miten lapsen kasvaessa on koko perheen syötävä alusta asti samat ruoat aamupalasta lähtien...Ei ole siis omaa keksintöäni!

AP

Vierailija
31/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP 

Mä en edelleenkään tajua mikä vimma sulla on tehdä syömisestä noin vaikeaa, s

En mä itse tätä ongelmaa luo! Jo neuvolapsykologi ja lapsen lähipiirissä olevat puhuvat tästä miten tärkeää on syödä säännöllisesti ruoat jo aamupalasta lähtien ja miten lapsen kasvaessa on koko perheen syötävä alusta asti samat ruoat aamupalasta lähtien...Ei ole siis omaa keksintöäni!

AP

Miksi pitää kuunnella kaikkia neuvoja, jos ne ei vaan itselle sovi? SE on tässä se ongelma, ei mikään muu. Toki jos käytte jo neuvolapsykologilla niin varmaan sinulla on jotain ongelmaa joka vaikeuttaa tätä omien rajojen asettamista. 

Vierailija
32/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pätkäpaastolla ja ketoruokavaliolla insuliiniresistenssin ja PCOS takia ja en todellakaan syö aina samaan aikaan kuin lapseni. Laitan hänelle oman ruuan ja istun pöydän äärellä hänen seurana ja apuna (pyytää kaapimaan joskus lopuksi).

Mikä ongelma? Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Olen sanonut joskus hänelle, että hänen on syötävä että kasvaa isommaksi ja mä en aikuisena enää kasva. Tämän selityksen hän hyväksyy. Lasten täytyy saada ravintoa.

Vierailija
33/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ohjeistetaan tähän, että lapset ja aikuiset syövät samoja ruokia sen takia, ettei käy niin että iskä syö einespizzaa ja äiti juo vihersmuuthieta ja lapselle yritetään antaa sitten sitä normaalia ruokaa. Enemmän on väliä perheen yhteisellä ruokakulttuurilla. Jos syöt itse terveellisesti totta kai annat lapsen syödä samoja ruoka-aineita ja jos lapsi tykkää jostain, mitä et itse voi syödä, tuskin hän sitä edes kunnolla huomaa. Voit sanoa vaikka, että tulet siitä kipeäksi, kyllä pieni lapsikin sen jo ymmärtää. 

Vierailija
34/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Troolloloo. Menepä rölli vaikka syömään jotain niin jaksat.

AP

Vierailija
35/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opetella suodattamaan kaikki saadut neuvot ja valita niistä toteutettaviksi ne, jotka omaan elämään sopii. On hyvä syödä yhdessä, mutta en oikeasti koskaan ole kuullut, että missään suositeltaisiin ehdottomasti syömään kaikki ateriat yhtä aikaa lapsen kanssa. Ja minulla on siis kaksi melko pientä lasta ja paljon lapsiperhetuttuja... Sinulle tulee takuulla lapsen kasvaessa vastaan paljon muitakin tilanteita jossa saat neuvoja ja ohjeita jotka ei omaan elämääsi sovi, tai jotka eivät toimi lapsesi kohdalla. Saat hirveän stressin jos yrität noudattaa kaikkia. 

Vierailija
36/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon pätkäpaastolla ja ketoruokavaliolla insuliiniresistenssin ja PCOS takia ja en todellakaan syö aina samaan aikaan kuin lapseni. Laitan hänelle oman ruuan ja istun pöydän äärellä hänen seurana ja apuna (pyytää kaapimaan joskus lopuksi).

Mikä ongelma? Mä en näe tässä mitään ongelmaa. Olen sanonut joskus hänelle, että hänen on syötävä että kasvaa isommaksi ja mä en aikuisena enää kasva. Tämän selityksen hän hyväksyy. Lasten täytyy saada ravintoa.

Tää kuulostaa ihan hyvältä selitykseltä ja menee käyttöön. Eihän aikuiset toimi monessa muussakaan asiassa kuten lapset.

AP

Vierailija
37/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:lla jotain syömishäiriötaustaa tms., kun ihmiset on noin huolissaan sinun ruuistasi? Kuulostaa sille että tässä täytyy olla taustalla jotain muutakin kuin vaan normaali lapsen ruokailuun liittyvä asia, jos kaikki noin hanakasti on puuttumassa ap:n syömisiin. Tai sitten ap on vaan yliherkkä ihmisten kommenteille, koska ei kuulosta yhtään normaalille että tämmöisestä tulee ongelma. 

Joka tapauksessa, kuten moneen kertaan on jo tässä sanottu, ei todellakaan tarvitse aina syödä samaan aikaan samaa ruokaa kuin lapset. 

Vierailija
38/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ohjeistetaan tähän, että lapset ja aikuiset syövät samoja ruokia sen takia, ettei käy niin että iskä syö einespizzaa ja äiti juo vihersmuuthieta ja lapselle yritetään antaa sitten sitä normaalia ruokaa. Enemmän on väliä perheen yhteisellä ruokakulttuurilla. Jos syöt itse terveellisesti totta kai annat lapsen syödä samoja ruoka-aineita ja jos lapsi tykkää jostain, mitä et itse voi syödä, tuskin hän sitä edes kunnolla huomaa. Voit sanoa vaikka, että tulet siitä kipeäksi, kyllä pieni lapsikin sen jo ymmärtää. 

Tietysti tullaan syömään yhteinen ateria perheen kesken ainakin siinä klo 19 kun kaikki ovat kotona ja yhdessä myös iltapala. Se päivällinen on tavallista kotiruokaa. 

AP

Vierailija
39/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tullaan syömään yhteinen ateria perheen kesken ainakin siinä klo 19 kun kaikki ovat kotona ja yhdessä myös iltapala. Se päivällinen on tavallista kotiruokaa. 

AP

Niin eli mikä tässä sitten oli ongelma? Tehän syötte perheen yhteisen aterian niinkuin suositellaan. 

Vierailija
40/45 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvii. Mä kyllä aina istun alas lasten kanssa, kun syövät. Siinä sitten höpötellään samalla. Saatan mä sen vesilasin juoda.

Jos ihmettelevät, niin sanon suoraan, ettei aikuinen tarvii niin paljon sapuskaa, kun on vanhat solut. Läpi mennyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi