Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku lopettanut kohtuullisen alkoholinkäytön ja muuttuiko mikään?

Vierailija
27.01.2025 |

Olen viisikymppinen nainen, enkä ole koskaan ollut kiinnostunut humalahakuisesta juomisesta. Nuorena en juonut juuri mitään, kolmekymppisenä kiinnostuin viineistä. Viiniharrastajien porukassa nautimme niitä kohtuudella, opettelemme sokkomaistoa jne. Miehen kanssa nautimme viiniä kotona. On ollut aikoja, jolloin ei ole otettu mitään, eikä se ole ollut ongelma. Ilmaamme usein ylijääneen viinin ja pullo saattaa sitten unohtua. Ei minusta kuulosta alkoholiongelmalta. Läheskään päivittäin ei oteta mitään.

Nyt ehkä vuoden sisään on tullut outoa pahoinvointia ja alakuloisuutta, ja mietin että se voi olla yhteydessä viiniin. Googlettamalla löytää lähinnä juttuja siitä kuinka on kiva kun muistaa edellisen illan tapahtumat ja mahtavaa, kun ei ole kamalaa krapulaa. Itse voin lähteä viinilasin jälkeen vaikka kasvimaahommiin tms. eikä koskaan ole sellaista mitä kuvataan kunnon kankkusena. Eli noista kuvauksista en oikein löydä samastuttavaa. Nuo oireeni voivat kestää vaikka muutaman päivän, eivätkä tule välttämättä suoraan viinin jälkeen.

Onko joku muu kokenut samaa? Vai onko tässä kyse vain vaihdevuosioireista mitä niitäkin on jo kaikenlaisia.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kohtuullisen alkoholin käytön ja siirryin runsaaseen kulutukseen. Onhan tässä moni asia muuttunut. 

Vierailija
2/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin vuoden olla ilman kokonaan, pääasiassa koska esivaihdevuosissa alkoi kertyä kiloja, ja niinpä järkeilin, että alkoholissa on täysin tarpeettomia kaloreita, joten sen nyt ainakin jätän pois. En huomannut tuon vuoden aikana mitään hyötyjä. Oikeastaan päinvastoin, tuntui että yksi iloinen asia elämästä jäi pois - mäkään en koskaan juonut niin paljon, että siitä olisi ollut havaittavia haittoja. Sosiaalinen elämä myös jotenkin laimeni vähän raittiina. Minä palasin sitten takaisin kohtuukäyttöön vuoden jälkeen. No, ylipainon sain kyllä pudotettua sen vuoden aikana mikä oli tarkoituskin!

Ei nuo sun oireet välttämättä kuulosta erityisemmin alkoholiin liittyviltä, kun ei edes tule säännönmukaisesti juomisen jälkeen. Mutta eipä se mitään haittaakaan, jos koitat olla jonkin aikaa ilman, ja katsot vaikuttaako.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kokeilin vuoden olla ilman kokonaan, pääasiassa koska esivaihdevuosissa alkoi kertyä kiloja, ja niinpä järkeilin, että alkoholissa on täysin tarpeettomia kaloreita, joten sen nyt ainakin jätän pois. En huomannut tuon vuoden aikana mitään hyötyjä. Oikeastaan päinvastoin, tuntui että yksi iloinen asia elämästä jäi pois - mäkään en koskaan juonut niin paljon, että siitä olisi ollut havaittavia haittoja. Sosiaalinen elämä myös jotenkin laimeni vähän raittiina. Minä palasin sitten takaisin kohtuukäyttöön vuoden jälkeen. No, ylipainon sain kyllä pudotettua sen vuoden aikana mikä oli tarkoituskin!

Ei nuo sun oireet välttämättä kuulosta erityisemmin alkoholiin liittyviltä, kun ei edes tule säännönmukaisesti juomisen jälkeen. Mutta eipä se mitään haittaakaan, jos koitat olla jonkin aikaa ilman, ja katsot vaikuttaako.

Olen itse asiassa juuri huomenna menossa gynelle puhumaan vaihdevuosioireista. Luin, että vaihdevuodet heikentävät alkoholinsietoa ja voihan kyse olla siitäkin. Tosin ei se viini päähän nouse sen enempää kuin ennenkään, mutta jotenkin pelottaa, että jos mun elimistö ei vaan enää jollain tapaa kestä alkoholia. 

Sosiaalista vaikutusta asialla on siksi, että kuulun viiniseuraan. Toki jos tämä lääkäri vaikka suosittaisi taukoa tai lopettamista, niin sitten vain haistelen viinit (siinä sokkomaistossa tuoksu on tosi oleellinen) ja nautin seurasta ja hyvistä ruoista. Selitellä saa, mutta terveys ennen kaikkea.

Tuntuu kyllä jotenkin tyhmältä. Olen aina ollut kohtuullisten nautintojen puolesta puhuja. Lapsuudessani vaihtoehdot olivat vetää juhannuksena kirkasta liiterin takana (miehet) tai olla raivoraittiita paheksujia (naiset).

Ap

Vierailija
4/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään kokemuksia näin illemmalla? :)

Ap

Vierailija
5/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin nelikymppisenä kun ei vaan enää maistunut. Mielummin vedän sokerittoman energiatölkin kuin oluen. Ei mikään sen kummemmin muuttunut miksikään silti mielestäni.

Vierailija
6/6 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin. Pinna oli usein kireällä ja itutti. Muutama lonkero sopivissa paikoissa rentoutti ja olin taas oma itseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi