Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppisenä viimeistään olisi hyvä aloittaa lihaskunnon kasvattaminen ja ylläpiyo

Vierailija
27.01.2025 |

Pelkkä juoksu, hiihto, pyöräily yms. ei enää riitä kun ikää tulee.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämpää on lihaskunnon ylläpito. Niiden, joilla lihaksia ei ole, on tärkeää kasvattaa lihaskuntoa.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kun aikoinaan en tiennyt estrogeenin vaikutuksista lihaksiin. Minulla oli kierukkakin, helppoa olisi ollut lisätä siihen estrogeeni mukaan. Nyt on lihakset kadonneet. 

Vierailija
42/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö jostain 50-v naiselle valmis perusohjelma, esim. Youtubesta? Suosittele jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynnys salille on korkea. Tällainen ylipainoinen 50-vuotias ainakin kuvittelee, että saisi osakseen vain halveksivia katseita. 

Vierailija
44/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nyt 53v ja vielä lähtee 200kg niin mavessa kuin kyykyssä, mut huomannu oon että jos on vaikka pari kolmekin viikkoa taukoa salista niin alkaa sarjapainot tippua ja kestää tuplaten tuon tauko-ajan ennenkuin ollaan taas samoissa tuloksissa.

Lenkkeily-kuntoon ei parin viikon tauoilla tunnu olevan vaikutusta, kympin lenkki menee tuntiin ja tiedän ettei oo huipputulos edes ikä huomioonottaen mutta riittää minulle, pyöräillä jaksan paremmin ja pidempiä treenejä vaikka syke suunnilleen sama.

Vierailija
45/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä salilla käy, mutta kotona treenaan painoilla. Kotona ei saa isoja lihaksi mut en mä edes halua isoja.

Ei siellä salillakaan saa isoja lihaksia mitenkään vahingossa

Kilo rautaa painaa salilla ihan yhtä paljon kuin kotonakin. Vapailla painoilla tulee vahingossa liikutettua sellaisiakin lihaksia, joita ei laitteissa tulisi käytettyä.

Vierailija
46/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö jostain 50-v naiselle valmis perusohjelma, esim. Youtubesta? Suosittele jotain. 

Perusohjelma on juuri sitä miltä se kuulostaa, perusliikkeitä riittävä määrä toistoja. Se mikä on sinulle riittävä määrä riippuu omasta tasostasi mutta huomaat sen kyllä kun alat tehdä siinä vaiheessa kun liike alkaa tulla epämiellyttävän raskaaksi.

Kaikki "ohjelmat" on melko pitkälti "ammattilaisten" rahastusta heiltä jotka eivät ymmärrä mitä heidän pitäisi tehdä ja mihin olisi tarkoitus päästä. Eli selvitä ensin itsellesi mitä haluat.

Itse treeni on hyvin yksinkertaista, teet perusliikkeitä riittävän monta toistoa. Aluksi ei ole niin väliä millään muulla kunhan teet vaan liikkeet rauhallisesti läpi ja yrität tehdä ne mahdollisimman oikein. Myöhemmin kyllä tekniikkasi paranee ja lisäät tietysti pikkuhiljaa toistoja kun voimatasosi parenee.

Itse treenannut noin. 10v aktiivisemmin nyt, pelkkiä perusliiikeitä ruumiinpainolla ja muutamia kahvakuulajuttuja. Viikossa teen noin 100-150 toistoa/liike ja tulokset on ihan hyviä, lihakset ja voimatasot ovat kasvaneet - mutta hyvin hitaasti. Pitkäjänteisyys on kaikkein oleellisinta, treenin pitää jatkua vuosia että merkittävää edistystä tapahtuu. Keski-ikäisenä kehitys on muutenkin hidasta ja pitää hyväksyä sekin että pysyy vaan paikallaan. Mikään puu ei kasva taivaaseen asti.

ChatGPT osaa taatusti tehdä sinulle yhtä hyvän ohjelman kuin joku "PT" juippi, tai paremmankin jos osaat kertoa sille hyvin mitä haluat. 

Vierailija
47/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kyllästynyt tuon hokemiseen ja nykyiseen saleilukulttiin, että olen päättänyt ehdottomasti olla aloittamatta mitään lihaskunnon ylläpitoa punttien nostamisella ihan vain siksi, että asiaa jankutetaan liikaa ja lihastenrakennusta ylikorostetaan. Ihan sama oli koronarokotteiden kanssa. Tuputettiin liikaa, nyt en ota enää ikinä yhtään mitään rokotteita.

Vierailija
48/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse nyt 53v ja vielä lähtee 200kg niin mavessa kuin kyykyssä, mut huomannu oon että jos on vaikka pari kolmekin viikkoa taukoa salista niin alkaa sarjapainot tippua ja kestää tuplaten tuon tauko-ajan ennenkuin ollaan taas samoissa tuloksissa.

Lenkkeily-kuntoon ei parin viikon tauoilla tunnu olevan vaikutusta, kympin lenkki menee tuntiin ja tiedän ettei oo huipputulos edes ikä huomioonottaen mutta riittää minulle, pyöräillä jaksan paremmin ja pidempiä treenejä vaikka syke suunnilleen sama.

Taidat olla Henna Kaasalainen? 

Vierailija
49/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntosalista yritetään tehdä nyt joku maaginen paikka jossa tehtyä harjoitusta ei voi korvata millään muulla.

Mitenköhän ennen vanhaan ihmiset selvisivät?

Vierailija
50/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 6min/km ole tuon ikäiselle mikään huono vauhti. Raskaitten rautojen kiskominen yli viiskymppisenä ei ole ehkä viisainta hommaa, siinä on riskinsä.

Jotenkin itselle ollut aina vähän hankala ymmärtää mikä on maksimivoiman tarkoitus kun hyvin harva saa sitä käyttöön juuri mihinkään muualle kuin levytankoihin. Oikeissa fyysisissä töissä tarvitaan lähinnä kestävyyttä ja urheilulajeissa taitoa ja atleettisuutta, nopeutta ja koordinaatiota. Joskus pelannut rantalentistä oikein tosibodareitten seurassa niin kyllähän se aika karseaa on, pallot lentelee mihin sattuu ja äijät töytäilee vailla kontrollia minne sattuu. Eikä pallo liiku lyönnissä juuri mihinkään vaan jää useimmiten verkkoon, käytännön voima on heikkoa.

Vierailija
51/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla Henna Kaasalainen? 

My bad, Henna onkin vasta 24-vuotias. Hänellä kuitenkin kykyyn Suomen ennätys noilla samoilla lukemilla, joten kovakuntoinen viiskymppinen olet. 

Vierailija
52/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää että jaksan painaltaa haavakkohirven perässä maastossa. Syksyllä 13 km pisimmillään, kun naapuriseuran jehu ei vaan osannut kaataa kunnolla kerrasta.

Kesällä taas noin 90 km tunturivaellus, kantamusten alkupaino 35kg ja reissun päätteeksi 20-23 kg.

Mihin siis tarvitsen jotain kosmetiikkakuntoilua?

Vierailija
53/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kasvata koska mua ei kiinnosta. En kuntoile millään tapaa.

Vierailija
54/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 nainen, riittääkö jos käy kerran viikossa salilla? Enempään en pysty koska kyllästyn. Teen kyllä taukojumppaa työpäivän aikana esim kyykkyjä ja askelluksia.

Vierailija
55/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei pääse edes lääkäriin että saisi käden kuntoon niin ei voi käydä kuntosalillakaan. Tai pääsee työterveyteen mutta sielläkään ei kuvata.

Vierailija
56/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä viitsi. Lihakset saa vaan sitten vähetä, ihan sama. Ei mun vanhemmatkaan ole koskaan missään saleilla käyneet eikä muutenkaan liikuntaa harrastaneet, ja siinähän ne 80 v:nä vielä on oikein hyväkuntoisia ja terveitä.

Juu, hyvä kuntosia ja terveitä, mutta pääsevätkö viikon päästä sängystä ylös esim sairastumisen jälkeen onkin sitten jo toinen tarina...

Tätä ei tarvitse murehtia. Terveydenhoito ajetaan alas joten kuolet joka tapauksessa sinne sängyn pohjalle.

Vierailija
57/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 40 ja aloitin nyt. Salille minua tosin ei saa kuin ehkä isolla rahalla, mutta kotona treenaamalla onnistuu aivan hyvin sellaisen lihaskunnon hankkiminen, joka riittää ylläpitämään ihmisen normaalia toimintakykyä. Sali on niitä.varten, jotka haluavat kasvattaa lihasmassaa pelkän lihasmassan kasvattamisen takia.

Vierailija
58/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anabolisilla stereoilla saa vanhempikin ihminen lihaksia, jos vaan pikkasen treenaa.

Vierailija
59/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anabolisilla stereoilla saa vanhempikin ihminen lihaksia, jos vaan pikkasen treenaa.

Steroideilla.

Vierailija
60/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Steroideilla.

Kyllä analogisilla stereoillakin saa lihaksia kun kääntää niitä vanhoista autoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi