Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisikymppisenä viimeistään olisi hyvä aloittaa lihaskunnon kasvattaminen ja ylläpiyo

Vierailija
27.01.2025 |

Pelkkä juoksu, hiihto, pyöräily yms. ei enää riitä kun ikää tulee.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä tärkeämpää on lihaskunnon ylläpito. Niiden, joilla lihaksia ei ole, on tärkeää kasvattaa lihaskuntoa.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun teen jotain punttitreeniä, odotan kauhulla asentohuimauksen tuloa. Ja niinpä se tulee, tosin aika heikkona mutta kuitenkin. Eikä aina, yleensä talvisin. 

Vierailija
22/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että lihasvoimaa pitäisi parantaa. Se auttaisi mm tasapainon ylläpitämisessä. Kun vielä keksisi, mitä siellä kuntosalilla pystyy tekemään. Kolmatta vuotta sairastaessa lihakset ovat kadonneet. Harjoittelen vasta kävelyä uudelleen. Sekin käy hitaasti. Ennätys on 40 porrasta ilman taukoja, eli pohjalta lähden lihaksia etsimään.

N52 v

Siihen "mitä siellä kuntosalilla pystyisi tekemään" -ongelmaan on olemassa ihan ammattilaisia. Kyllä asiantunteva PT pystyy tekemään sinulle sellaisen kuntosaliohjelman, joka edistää kuntoutumistasi. Ei PT:n palvelut ole pelkästään terveille ja hyväkuntoisille tarkoitettu. Ja jos huolettaa, käänny fysioterapeutin puoleen, heiltä myös on mahdollisuus saada treeniohjelmia, ja he ovat kuitenkin kuntoutuksen asiantuntijoita.

Hyvä PT on fysioterapeutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksumpaa tuo olisi varmaan aloittaa viimeistään 20v tai viimeistään 30v jolloin lihasmassan kasvattaminen on vielä reippaasti helpompaa.

Vierailija
24/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoa kunnon päälle,a

Vierailija
25/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumityöt ja puiden kantaminen käy kuntosalista. Ja on ihan ilmaista!

Ne eivät todellakaan korvaa kuntosalia. 

Kuinka monta lihaksikasta ysilymppistä bodarimummoa tunnet?

Vierailija
26/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä salilla käy, mutta kotona treenaan painoilla. Kotona ei saa isoja lihaksi mut en mä edes halua isoja.

Vierailija
27/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä salilla käy, mutta kotona treenaan painoilla. Kotona ei saa isoja lihaksi mut en mä edes halua isoja.

Vierailija
28/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, varsinkin vaihdevuosi-ikäisten naisten, sillä estrogeenin väheneminen aiheuttaa lihasmassan vähenemistä.

Tämä!

Mutta toisaalta estrogeenin vähentyessä testosteronin suhteellinen määrä lisääntyy, mikä auttaa lihaskasvussa

Vierailija
29/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi treenata myös kehonpainotreeniä. Monilla yli 40-vuotiailla naisilla on nivelvaivoja, ja silloin kehonpainotreeni voi olla parempi vaihtoehto. 

Hirveän paljon on nyt esillä ns. maksimeilla treenaaminen. Todellisuudessa lihasten kasvattamiseen ei kuitenkaan tarvita tällaista treenaustapaa. Lihaksia voi kasvattaa myös pienillä painoilla ja kehonpainotreenillä, mutta se pitää tehdä täydellä fokuksella. Ja usein. Ja keho kestää sen usein treenaamisen, koska se on kehonpainotreeniä.

Missä on esillä ns maksimeilla treenaaminen?

Joka paikassa. Jopa kestävyysjuoksijoiden harjoittelussa.

No, maksimivoima on suorituskyvyn perusta, mutta iippumatta suorituskykytavoitteesta on järkevää harjoitella monipuolisesti. Maailman kovimmat teho- ja voimalajien urheilijat, kestävyysurheilijat sekä kaikki siltä väliltä harjoittelevat sekä voima- että kestävyysominaisuuksia, liikkuvuutta ja liikehallintaa, yleistaitoja sekä tietenkin kyseisissä lajeissa vaadittavia tekniikoita.

Vierailija
30/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi treenata myös kehonpainotreeniä. Monilla yli 40-vuotiailla naisilla on nivelvaivoja, ja silloin kehonpainotreeni voi olla parempi vaihtoehto. 

Hirveän paljon on nyt esillä ns. maksimeilla treenaaminen. Todellisuudessa lihasten kasvattamiseen ei kuitenkaan tarvita tällaista treenaustapaa. Lihaksia voi kasvattaa myös pienillä painoilla ja kehonpainotreenillä, mutta se pitää tehdä täydellä fokuksella. Ja usein. Ja keho kestää sen usein treenaamisen, koska se on kehonpainotreeniä.

Missä on esillä ns maksimeilla treenaaminen?

Joka paikassa. Jopa kestävyysjuoksijoiden harjoittelussa.

No, maksimivoima on suorituskyvyn perusta, mutta riippumatta suorituskykytavoitteesta on järkevää harjoitella monipuolisesti. Maailman kovimmat teho- ja voimalajien urheilijat, kestävyysurheilijat sekä kaikki siltä väliltä harjoittelevat sekä voima- että kestävyysominaisuuksia, liikkuvuutta ja liikehallintaa, yleistaitoja sekä tietenkin kyseisissä lajeissa vaadittavia tekniikoita.

Vierailija
31/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että lihasvoimaa pitäisi parantaa. Se auttaisi mm tasapainon ylläpitämisessä. Kun vielä keksisi, mitä siellä kuntosalilla pystyy tekemään. Kolmatta vuotta sairastaessa lihakset ovat kadonneet. Harjoittelen vasta kävelyä uudelleen. Sekin käy hitaasti. Ennätys on 40 porrasta ilman taukoja, eli pohjalta lähden lihaksia etsimään.

N52 v

Selittelysi osoittaa vain sinun kapean tietämyksen. Kuntosali sopii kaikille! Salien varustus on monipuolinen ja sieltä löytyy jokaiselle se sopivin tapa treenata.

Sivusta totean, että jos kunto ei kestä sinne salille ja takaisin siirtymistä esim. kävellen/ bussilla, niin ei siellä salilla pysty tekemään mitään. Eri asia, jos on autokyyti. Mutta siinäkin tapauksessa menee rahat hukkaan, jos kunto on niin huono ettei selviydy arjesta.

Vierailija
32/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät todellakaan korvaa kuntosalia. 

Yksi, joka ei ole koskaan tehnyt muuta fyysistä kuin kuntosali sisätiloissa. 

Vierailija
33/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, salilla saa automaattisesti isot lihakset?

Vierailija
34/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin jo parikymppisenä säännöllisen salitreenin ja nyt viidenkympin korvilla voin todeta, että se oli elämäni parhaita päätöksiä 🤗 Mutta vielä viisikymppisenä ei ole liian myöhäistä. Ilokseni olen todennut, että nykyisin salilla käy paljon keski-ikäisiä ja eläkeläisiä. 

Vierailija
35/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä viitsi. Lihakset saa vaan sitten vähetä, ihan sama. Ei mun vanhemmatkaan ole koskaan missään saleilla käyneet eikä muutenkaan liikuntaa harrastaneet, ja siinähän ne 80 v:nä vielä on oikein hyväkuntoisia ja terveitä.

Ei muakaan saa salille. Kävelen, uin ja venyttelen kyllä. Välillä näkee huippuunsa viritettyjä kuivakoita eläkeläisiä. Mitä siitä. Elämä ohi. Ap:n mielestä ei varmaan saa syödäkään. Eikä juoda, tai polttaa tupakkaa. Kuolen ennemmin vähän nuorempana.

Vierailija
36/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52 v

Selittelysi osoittaa vain sinun kapean tietämyksen. Kuntosali sopii kaikille! Salien varustus on monipuolinen ja sieltä löytyy jokaiselle se sopivin tapa treenata.

Ei taida käydä salillasi tarpeeksi porukkaa kun täytyy täällä mainostaa. 

Riittävän treenin pystyy tekemään ilman mitään kuntosalejakin. Kehon omapaino + tarvottaessa lisää käsipainot ja/tai kahvakuula riittää varsin hyvin.

Vierailija
37/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N52 v

Turvallisempaa se kävelynkin opettelu on nyt kuntosalilla, kuin esim ulkona. 

Harrastan kauppakeskuskävelyä, ei ole liukasta eikä märkää.

Vierailija
38/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksumpaa tuo olisi varmaan aloittaa viimeistään 20v tai viimeistään 30v jolloin lihasmassan kasvattaminen on vielä reippaasti helpompaa.

Fiksua on aloittaa nuorena, mutta mulla ainakin lihakset kasvaa ihan hyvin 48-vuotiaana. Ei mistään kehonrakennuksesta puhuta, mutta kuitenkin,

Vierailija
39/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se nuorena olisi pitänyt jo luoda se peruskunto. Jos on vaan maannut sohvalla viisikymppiseksi, voi olla hengelle hupaa rueta enää sitten nollasta urheilemaan.

Vierailija
40/70 |
27.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä salillakaan saa isoja lihaksia mitenkään vahingossa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi