Opetelkaa latinaa ja muinaiskreikkaa
Kommentit (23)
Tämä on varmasti totta ainakin raamatun suhteen,mutta mitä tarkoitat noin muuten? Kuvitteletko,että tavallisella ihmisellä on aikaa ja jaksamista tai varallisuutta lähteä opiskelemaan muinaiskieliä? Herää todellisuuteen ja kerro oleelliset tietosi,jos haluat tehdä muutakin,kuin besserwisseröidä täällä.
Googletin latinalaisia sanoja löysin monen metallibändin kappaleen nimiä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että metallibändit ovat muita viisaampia. En ole edes yllättynyt. Kaikki viisaimmat kuuntelee metallia.
Vierailija kirjoitti:
Googletin latinalaisia sanoja löysin monen metallibändin kappaleen nimiä. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että metallibändit ovat muita viisaampia. En ole edes yllättynyt. Kaikki viisaimmat kuuntelee metallia.
Metallissa on aina ollut enemmän ideaa kuin jossain popmusiikissa.
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ihan aluksi vaikka kyetä erottamaan käsitteet "viisaus" ja "tieto". Metallimusiikki keskittyy jälkimmäiseen ja viisaudesta on turha puhua sen genren suhteen sanaakaan. Tieto on valtaa ja ääriaggressiivinen metalli"musiikki" edustaa juuri sitä mitä sanookin:väkiVALTAA. Viisaus taas on jotain aivan muuta. Kannattaa opiskella enemmän (myös elämää) ja vähentää sen örinän kuuntelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä nyt ihan aluksi vaikka kyetä erottamaan käsitteet "viisaus" ja "tieto". Metallimusiikki keskittyy jälkimmäiseen ja viisaudesta on turha puhua sen genren suhteen sanaakaan. Tieto on valtaa ja ääriaggressiivinen metalli"musiikki" edustaa juuri sitä mitä sanookin:väkiVALTAA. Viisaus taas on jotain aivan muuta. Kannattaa opiskella enemmän (myös elämää) ja vähentää sen örinän kuuntelua.
Kun puhut väkiVALLASTA niin puhut mm. popista ja rapista.
Juu on erittäin hyödyllistä opetella asioita millä ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on varmasti totta ainakin raamatun suhteen,mutta mitä tarkoitat noin muuten? Kuvitteletko,että tavallisella ihmisellä on aikaa ja jaksamista tai varallisuutta lähteä opiskelemaan muinaiskieliä? Herää todellisuuteen ja kerro oleelliset tietosi,jos haluat tehdä muutakin,kuin besserwisseröidä täällä.
Jaksamista? Ihminen jaksaa jos haluaa. Noiden kielien opiskelu ei ole kallista todellakaan, vaan kaikilla on varaa niihin.
Mitä minä elämässäni ymmärtäisin paremmin opiskeltuani kuollutta kieltä?
Osaan latinaa, opettele itse esperantoa.
Opettaisitko palstalla sitä joka ilta. Voisimme osallistua siihen. Sanoja ja pari lausetta aina.
Minä pohdin latinan valitsemista sivuaineeksi, mutta kallistuin sitten kuitenkin muuhun (lue: tulevan työn kannalta hyödyllisempään). Olisi kyllä kiinnostanut yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä elämässäni ymmärtäisin paremmin opiskeltuani kuollutta kieltä?
No voisit satasella palkata jonkun mææehæenmuuttajan väittämään että heidän perheensä puhuu äidinkielenään vaikka etruskia jonka jälkeen kaikki alueen koulut ja päiväkodit joituisivat palkkaamaan kustannuksista välittämättä maan ainoan etruskin tulkin eli sinut.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on oma ajatuksensa. En tosin ole kuullut koskaan keneltäkään, joka osaa latinaa ja muinaiskreikkaa, ettei sillä tiedolla "tee mitään".
Tekeekö jollain tiedolla, että osaa ajaa pyöräkuormaajaa ja tai olla kaupan kassalla sen enempää? Millä tavalla kaupan kassa, pyöräkuormaajan kuljettaminen, itsensä myyminen tai valehtelu esim eduskunnassa tekee ihmisestä viisaamman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin on oma ajatuksensa. En tosin ole kuullut koskaan keneltäkään, joka osaa latinaa ja muinaiskreikkaa, ettei sillä tiedolla "tee mitään".
Tekeekö jollain tiedolla, että osaa ajaa pyöräkuormaajaa ja tai olla kaupan kassalla sen enempää? Millä tavalla kaupan kassa, pyöräkuormaajan kuljettaminen, itsensä myyminen tai valehtelu esim eduskunnassa tekee ihmisestä viisaamman?
Minä en ole kuullut kenestäkään joka olisi opiskellut kumpaakaan ellei se olisi täysin pakollinen taito sillä akateemisella uralla johon varsinaisesti pyrkivät.
Jos ei tarvitsisi vetää tätä kivirekeä perässä (lue: työteko) niin mielelläni opiskelisin varsinkin muinaiskreikkaa, olisin vapaa mies Ateenasta (tosin olen nainen). Tässä typerässä maailman menossa tarvittaisiin todella jotakin muuta kuin tekoälyä ja liian nopeaa teknologiaa, jonka tahdissa ei ihmiset enää pysy.
Jos opiskelisi arabiaa voisi ryhtyä tulkiksi eikä työt loppuisi ikinä.
Corleone apupapupata di caprio. Que se hablana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole kuullut kenestäkään joka olisi opiskellut kumpaakaan ellei se olisi täysin pakollinen taito sillä akateemisella uralla johon varsinaisesti pyrkivät.
Pyörit erilaisissa piireissä. Minä olen itsenäisesti opiskellut latinaa varsin sujuvalle tasolle eli osaan lukea Caesarin tai Ciceron kirjoituksia tai vaikkapa keskiaikaisia tekstejä ihan ilman sanakirjan apua. Latinan osaamisesta on paljonkin hyötyä, koska nykymaailmassakin merkittävä osa eurooppalaisten kielten sanastosta ja kulttuurisista taustoista tulee latinan kielen kautta antiikin Roomasta. Se auttaa ymmärtämään sitä, miten tähän pisteeseen on päädytty historiassa. Työllistän itseäni satunnaisesti latinan opettajana, vaikka en ole pätevä aineenopettaja.
Opiskelen tällä hetkellä nykykreikkaa ihan huvin vuoksi. Kaikki kielitaito auttaa elämässä eteenpäin. Jos osaa vain suomea ja englantia, maailmankuva ja työmahdollisuudet jäävät aika kapeiksi. Quod erat demonstradum, kun katselee tätä nykymenoa.
*demonstrandum
Liian liukas näppäimistö. :)
t: edellinen kommentoija
Olen asunut entisessä elämässäni Kreikan saarella. Kauan kauan sitten. Oppisin kreikkaa helposti.