Jos vauvalla kuumetta 38.1 niin pitääkö olla sisällä koko päivä?
Kommentit (15)
ja autossa nukkuisi parhaiten. Ajattelin, että voisinko kokeilla sellaista, että lähdettäisiin ajelulle ja vauva saisi nukuttua autossa. Ihmisten ilmoille ei siis olla menossa.
Ulkoilukiellossahan on kyse siitä, että elimistö rasittuu ulkona touhuillessa, jolloin tauti saatta paheta. Tai että ulkon nukkuvan vauvan tilaa on hankala seurata.
Vaunuissa makoilu, rattaissa istuminen tai autoilu eivät lastasi rasita.
Jos siis teilläkin on lämpö plussan puolella, kosteassa ilmassa on helpompi hengittääkin.
Vauvalla 38,1 on hädin tuskin edes kuumetta. Pukekaa hyvin, mutta varokaa pukemasta liikaa, hikoileminen ei ole hyväksi.
Pakkasella sen sijaan ei ole hyvä pienessäkään kuumeessa ulkoilla, rasittaa elimistöä.
ulkona näillä keleillä, sillä todennäköisesti on tukkoinen, eikä nukuta sisällä. Itsellänikin juuri nyt meganuha ja ulkona on parempi kuin sisällä, sillä limakalvot aukeavat ulkona. Eihän se jos vauvan vie ulos rasita häntä millään lailla (ei ole pakkastakaan), eihän se vauva ulkona rehki, kuten taas itse jos lähdet kipeänä ulos joudut olemaan pystyssä ja kävelemään. En oikein ymmärrä hysteeristä ajattelutapaa tässä kohtaa.
Minulle itselleni on lääkäri jopa suositellut pienilämpöiseen flunssaan kevyttä ulkoilua raikkaassa ilmassa tukkoisuuden vähentämiseksi.
Kuumeisena ei saa mennä ulos. Ei lapsi eikä aikuinen. Vähintään yksi kuumeeton vuorokausi sisällä.
http: //www. yle. fi/akuutti/arkisto2002/051102_d. html
(poista välilyönnit)
Pienen vauvan siis voi nukuttaa hyvällä kelillä ulkona, kunhan seuraa ruumiinlämpöä niskasta, ettei tule kylmä tai hiki.
Kuumeen rajahan on vauvoilla pepusta mitatessa 38 joten teillä on todellakin himpasti tuota kuumetta.
Asianmukaisissa varusteissa tietysti.
Ulkoilma on erilaista kuin sisäilma. Vuorokausi kuumeen jälkeen sisällä. Mieluummin kaksi vuorokautta. Etkö itse huomaa eroa nukkuessasi ulkona tai sisällä?
Vauvaa en laittaisi ulos silloin jos itsekkään en samassa tilassa sitä tekisi.
Tässä vielä sitaatti Duodecimin arkistosta:
" Kuumeisen lapsen hoidossa oleellista on mahdollisimman kevyt vaatetus, ympäristön viilentäminen esimerkiksi avaamalla ikkuna ja tarvittaessa pyyhkimällä ihoa haaleassa vedessä kostutetuilla pyyhkeillä. Viilentämisellä kuume laskee noin puoli astetta. Kuumeista lasta ei tule hikoiluttaa paksujen vällyjen alla. Kuume lisää nestetarvetta, ja lapselle on hyvä tarjota kylmää juotavaa. Energiantarvetta on syytä tyydyttää sokeripitoisella juomalla. Kuumeisen lapsen ei tarvitse maata sängyssä, vaan hän saa liikkua ja leikkiä vapaasti. Reilua rasittamista ja urheilua tulee kuitenkin kuumevaiheessa välttää. Kuumeisen lapsen ei tule myöskään kylmettää itseään ulkona, mutta päiväunien nukkuminen parvekkeella tai kauppareissu rattaissa on sallittua, kunhan vaatetus on sopiva."
mutta älä jätä vauvaa autoon tai ulos vaunuihin nukkumaan.
Ainakin meidän pikkuisella kuume saattaa lähteä nousemaan todella nopeasti (1,5 tunnissa 2 astetta) ja ulkona nukkuminen ei varmasti paranna tilannetta. Kuumetta on helpompi seurata sisällä.
En mensisi itse nukkumaan ulos kuumeisena, enkä laittaisi lastakaan. Luotan kyllä tässä asiassa vanhaan kansaan.
Kyllä siellä ulkona voi jopa olla parempi nukkua kuin sisällä. Kyllä se vanha kansakin nukutti lapsia ulkona.
Vanha kansa tiesi, että kuumeinen pidetään sisällä. Edelleenki.... jos olen itse siinä tilassa (kuumeessa) etten nukkuisi ulkona, (Olen muutes nukkunut ulkona, teltassa ja ilman telttaa), en siinä tilassa (kuumeessa) olevaa lastakaan vie ulos. Ei ihme että nykyisin lapset sairastavat paljon ja pitkään, kun äiteet kuskaa kipeät vauvat pihalle.
ellet sitten itsekin nauti ulkoilmasta nuhaisena ja kuumeisena?